Compressorpomp ombouwen tot 2-takt motor

Bernd Koggel

MF'er
22 sep 2020
201
142
Voor mijn PWS (Profiel werkstuk) ben ik een compressorpomp aan het ombouwen tot een 2-takt motor. Hiervoor moest ik de pomp eerst uit elkaar halen om hem schoon te maken en na te kijken. Daarbij wilde ik de krukas eruit halen door een ijzeren plaatje los te maken, maar het plaatje kwam niet los en trok waarschijnlijk de krukas een klein beetje mee naar de zijkant. Hierdoor is de zuiger samen met de krukas denk ik wat verplaatst en die zit daardoor niet meer in het midden. De zuiger raakt daardoor de wand van de cilinder, hierdoor is er zoveel wrijving dat deze niet meer kan bewegen. Dit is naar mijn idee de oorzaak, maar dat weet ik NIET zeker.

Probleem

De zuiger zit niet meer in het midden waardoor deze tegen de wand van de cilinder aandrukt, de zuiger kan daardoor niet meer bewegen.

Oorzaak misschien
De hele zuiger en krukas zijn een klein beetje verschoven toen ik de compressorpomp wilde schoonmaken.

Geprobeerd
Ik heb geprobeerd om de krukas terug te slaan, maar die bewoog geen millimeter. Ook het ijzeren plaatje heb ik geprobeerd terug te slaan zonder succes.

Foto's
De foto's van de pomp, op de foto's zie je dat de zuiger tegen de wand aanduwt van de cilinder waar de krukas uit het karter komt. In de foto's is dit wat minder extreem dan in het echt.

20200922_103124.jpg
20200922_103225.jpg
20200921_144141.jpg
20200921_144152.jpg

Alvast hartstikke bedankt voor de hulp!
 
Dat is eigenlijk waarvan ik dacht dat dat het enige doel was om deze motor te bouwen. Op het moment dat het werkt ben je er klaar mee...
Da's een experiment toch? Mocht je je nou zorgen makenover je cartervulling kan je 'm misschien aanblazen met een (oude) stofzuiger, die blaast aan de achterkant
Daar heb je gelijk in, maar dat met de stofzuiger is nog wel een goed idee.
 
als je achterop de carbu gaat bla zen creeer je overdruk ipv onderdruk, moet je diezelfde druk ook op je vlotterkamer hebben. dus ontluchting kamer moet ook aansluiten op de stifzuiger.
Allemaal juist, maar Bernd moet eerst uitzoeken of er wel of geen benzine in de cilinder aankomt. Dat mis ik nog in het verhaal. (De laatste test zat de benzineslang verstopt.)
Ook wanneer de spoeling niet optimaal is, of misschien verre van dat, dan zou het blokje altijd een paar aanloop plofjes moeten maken. Tenzij de bougie in de benzine zwemt.
 
Ja het probleem is dat je wilt dat de carburateur een beetje 'agressief' aanzuigt en niet bijna onvoelbaar. Maar eerst maar het carter doorkijken en kijken wat er aan de hand is en dan weer verder.
 
Allemaal juist, maar Bernd moet eerst uitzoeken of er wel of geen benzine in de cilinder aankomt. Dat mis ik nog in het verhaal. (De laatste test zat de benzineslang verstopt.)
Ook wanneer de spoeling niet optimaal is, of misschien verre van dat, dan zou het blokje altijd een paar aanloop plofjes moeten maken. Tenzij de bougie in de benzine zwemt.
Ben ook wel benieuwd of de bougie nu nat of droog is na een startpoging.

Als de bougie droog is, dan zou ik een theelepeltje benzine naar binnen gooien, en dan nogmaals proberen te starten.
Als de bougie wel vochtig is, heb je al naar de kleur van de vonk gekeken, straks heb je een bougie die niet helemaal fris is, of een ander ontstekingsprobleem.
 
Ben ook wel benieuwd of de bougie nu nat of droog is na een startpoging.

Als de bougie droog is, dan zou ik een theelepeltje benzine naar binnen gooien, en dan nogmaals proberen te starten.
Als de bougie wel vochtig is, heb je al naar de kleur van de vonk gekeken, straks heb je een bougie die niet helemaal fris is, of een ander ontstekingsprobleem.
De truuk van de remmenreiniger kan je ook uithalen met bezine. Een Glassex verstuiver flesje met benzine werkt als een soort ouderwetsche injectie
 
De truuk van de remmenreiniger kan je ook uithalen met bezine. Een Glassex verstuiver flesje met benzine werkt als een soort ouderwetsche injectie
Lekker mikken met je plantenspuit op een 13 mm gaatje, en dat is met het choke klepje open.
Maar een beetje benzine door de carburateur naar binnen gooien wordt inderdaad vaker gedaan, hieronder een beunfilmpje van Mastermilo

 
even terug gaan zoeken : je hebt de carbu gewoon aan het carter gevbezen zonder memraan tussen ? gaat hij helaas nooit werken. zo wordt er geen druk opgebouwd, enkel lucht verplaatst.
Er zit een membraan tussen.
_fsKcc8yupxuETM5UCr5Ugp3WfW8cJtwJRj9HPRbgKEl8m6frLy_73erF16El_6CQt25f_dXpSshqirw_UFXMFgu1eNBN5kVABoeHpXyjQPvoWsx0DVom3xrmy6tWM0jHxXJa38

(is een oudere foto)

Het is een compleet pakket gekocht van aliexpress.
 
Mijn Puch en Zundapp vroeger hadden ook geen membraam in de inlaat, en dat werkte ook gewoon.
Waarom zou het in deze situatie niet kunnen werken dan?
Weet het echt even niet, dus ben benieuwd naar de gedachten hierachter.
Bij mij zit de inlaat direct in het carter, terwijl het soms ook op de cilinder zit. Dan dekt de zuiger de inlaat af als die naar beneden gaat en blijft de druk in het carter, heb je geen membraan nodig. Misschien dat dat zo bij jou is.
 
Mijn Puch en Zundapp vroeger hadden ook geen membraam in de inlaat, en dat werkte ook gewoon.
Waarom zou het in deze situatie niet kunnen werken dan?
Weet het echt even niet, dus ben benieuwd naar de gedachten hierachter.
Jouw duitsers hebben een zuigergestuurde inlaat

De zuiger sluit de inlaat af tegen terugstromen van mengsel de carburateur in, het membraam werkt als een soort terugslagklep en er zitten bij een membraaminlaat gaten in het hemd van de zuiger
Een derde variant is een roterende inlaat.
 
en er zitten bij een membraaminlaat gaten in het hemd van de zuiger
heel soms, bij de overgrote meerderheid niet. hangt af van waar het membraan zich bevindt.
als ze er al zijn, is het eerder uit luiheid. een zuigergetuurde ombouwen naar membraan en geen goesting om een nieuw carter te ontwerpen. is eigenlijk gewoon een zuigergestuurde met membraan a la RD350 en aanverwanten
Er zit een membraan tussen.
_fsKcc8yupxuETM5UCr5Ugp3WfW8cJtwJRj9HPRbgKEl8m6frLy_73erF16El_6CQt25f_dXpSshqirw_UFXMFgu1eNBN5kVABoeHpXyjQPvoWsx0DVom3xrmy6tWM0jHxXJa38
carter volume is nog veel te groot, kan niet werken. zoals je al vast gesteld hebt : nauwlijks zuiging aan de carburator. ruimte moet ruw geschat de helft kleiner worden.
 
heel soms, bij de overgrote meerderheid niet. hangt af van waar het membraan zich bevindt.
als ze er al zijn, is het eerder uit luiheid. een zuigergetuurde ombouwen naar membraan en geen goesting om een nieuw carter te ontwerpen. is eigenlijk gewoon een zuigergestuurde met membraan a la RD350 en aanverwanten
:Y
 
heel soms, bij de overgrote meerderheid niet. hangt af van waar het membraan zich bevindt.
als ze er al zijn, is het eerder uit luiheid. een zuigergetuurde ombouwen naar membraan en geen goesting om een nieuw carter te ontwerpen. is eigenlijk gewoon een zuigergestuurde met membraan a la RD350 en aanverwanten

carter volume is nog veel te groot, kan niet werken. zoals je al vast gesteld hebt : nauwlijks zuiging aan de carburator. ruimte moet ruw geschat de helft kleiner worden.
Ja daar was ik bang voor, maar ik ga eerst een paar testjes doen, kijken of er benzine in het carter komt, want dat zou betekenen dat er wel zuiging is.
 
Nou het blok is weer uit elkaar, de krukwang, wat ik eraan gemaakt had was losgekomen. Niet onverwachts want ik had het niet degelijk gemaakt. Het carter was goed vochtig, maar dat kan nog deels de olie zijn het in elkaar zetten (had een royale hoeveelheid gebruikt). Hoe dan ook ik ga de krukwangen opnieuw maken, ik heb een plan bedacht om aan beide kanten van de drijfstang volle krukwangen te kunnen maken. Dat zou al meer ruimte moeten innemen, bovendien ga ik proberen om de drijfstang te verbreden in hoeverre dat kan, die is namelijk ook van aluminium. Ook de onderkant van het carter ga ik nog verder opvullen, zo hoop ik de zuiging sterk te verbeteren.
Ik merkte daarnaast nog op dat ik de zuiger zonder veel te voelen van de compressie omhoog kan duwen, ik denk dat het ermee te maken heeft dat die snel compressie verliest, ik hoor ook een 'psss' geluid. Dus daar ga ik nog verder naar kijken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan