Compressorpomp ombouwen tot 2-takt motor

Bernd Koggel

MF'er
22 sep 2020
201
142
Voor mijn PWS (Profiel werkstuk) ben ik een compressorpomp aan het ombouwen tot een 2-takt motor. Hiervoor moest ik de pomp eerst uit elkaar halen om hem schoon te maken en na te kijken. Daarbij wilde ik de krukas eruit halen door een ijzeren plaatje los te maken, maar het plaatje kwam niet los en trok waarschijnlijk de krukas een klein beetje mee naar de zijkant. Hierdoor is de zuiger samen met de krukas denk ik wat verplaatst en die zit daardoor niet meer in het midden. De zuiger raakt daardoor de wand van de cilinder, hierdoor is er zoveel wrijving dat deze niet meer kan bewegen. Dit is naar mijn idee de oorzaak, maar dat weet ik NIET zeker.

Probleem

De zuiger zit niet meer in het midden waardoor deze tegen de wand van de cilinder aandrukt, de zuiger kan daardoor niet meer bewegen.

Oorzaak misschien
De hele zuiger en krukas zijn een klein beetje verschoven toen ik de compressorpomp wilde schoonmaken.

Geprobeerd
Ik heb geprobeerd om de krukas terug te slaan, maar die bewoog geen millimeter. Ook het ijzeren plaatje heb ik geprobeerd terug te slaan zonder succes.

Foto's
De foto's van de pomp, op de foto's zie je dat de zuiger tegen de wand aanduwt van de cilinder waar de krukas uit het karter komt. In de foto's is dit wat minder extreem dan in het echt.

20200922_103124.jpg
20200922_103225.jpg
20200921_144141.jpg
20200921_144152.jpg

Alvast hartstikke bedankt voor de hulp!
 
Hé, ik ben vanaf dit jaar een studie gestart in Eindhoven, maar het academische ligt mij niet helemaal. Net als dit project vind ik het praktisch leren veel mooier.
Ik ben dan nu op zoek naar een garage om in de leer te gaan. De studie verminder ik dan wat om bij de garage in de leer te gaan. Het hoeft niet perse een garage te zijn, maar ergens waar ik praktisch meer kan leren over motor/auto techniek. Ik heb iets meer dan een jaar als fietsenmaker gewerkt/geleerd en dat mis ik nu duidelijk heel erg. Alleen wil ik nu iets nieuws leren en met dit afgelopen project is mijn intresse voor motortechniek flink opgewekt.

Daarom vraag ik nu hier. Heeft iemand advies of weet iemand meer over een plek waar ik in de leer zou kunnen gaan?
Alvast hartstikke bedankt!
 
Hé, ik ben vanaf dit jaar een studie gestart in Eindhoven, maar het academische ligt mij niet helemaal. Net als dit project vind ik het praktisch leren veel mooier.
Ik ben dan nu op zoek naar een garage om in de leer te gaan. De studie verminder ik dan wat om bij de garage in de leer te gaan. Het hoeft niet perse een garage te zijn, maar ergens waar ik praktisch meer kan leren over motor/auto techniek. Ik heb iets meer dan een jaar als fietsenmaker gewerkt/geleerd en dat mis ik nu duidelijk heel erg. Alleen wil ik nu iets nieuws leren en met dit afgelopen project is mijn intresse voor motortechniek flink opgewekt.

Daarom vraag ik nu hier. Heeft iemand advies of weet iemand meer over een plek waar ik in de leer zou kunnen gaan?
Alvast hartstikke bedankt!
Werktuigbouwkunde TU/e? ;)
 
Als je echt wat met je handen wil doen, dan zal je daar door heel je opleidingstraject zelf invulling aan moeten geven.

Zelf heb ik na 6 jaar leren het VWO verlaten zonder diploma om daarna MBO werktuigbouwkunde niveau 4 te gaan doen. Ik wilde ook meer met mijn handen doen en ik was in de veronderstelling dat ik dat op het MBO zou leren. Dat viel vies tegen, ook op dat niveau ligt de focus al veel op technisch tekenen en berekenen, terwijl ik hoopte veel achter draai- en freesbanken te gaan staan. Achteraf had ik daarvoor fijnmechanica of instrumentmaker moeten kiezen.

Met academisch vulde ik in dat je universiteit bedoeld. Daarom raadde ik een HBO studie aan om iets minder theoretisch en iets meer praktijkgericht onderwijs te krijgen. Echt veel met je handen werken zal ook daar niet aan de orde zijn. Bij alle niveaus geldt dat je zelf invulling moet geven aan het praktische gedeelte. Dat kan soms in projecten.

Nu starten bij een garage en vanaf daar je kennis opbouwen is wel de hele lange weg. Een (auto)garage om te leren sleutelen kan een leuke invulling zijn aan je praktische wensen. Maar als je koppie blijkbaar ook aardig wat aan kan, dan zal je vroeger of later mogelijk meer willen dan sleutelen en bijvoorbeeld meer gaan ontwikkelen of aanpassen. Hier is dan weer een theoretische achtergrond erg handig in. Ik teer nog steeds op de praktische kennis van mijn MBO.

Daarom is het misschien handiger om nu eerst één niveau lager te kijken en vanaf daar verder te beslissen.

Veel succes en wijsheid met het vinden van je weg!
 
Als je echt wat met je handen wil doen, dan zal je daar door heel je opleidingstraject zelf invulling aan moeten geven.

Zelf heb ik na 6 jaar leren het VWO verlaten zonder diploma om daarna MBO werktuigbouwkunde niveau 4 te gaan doen. Ik wilde ook meer met mijn handen doen en ik was in de veronderstelling dat ik dat op het MBO zou leren. Dat viel vies tegen, ook op dat niveau ligt de focus al veel op technisch tekenen en berekenen, terwijl ik hoopte veel achter draai- en freesbanken te gaan staan. Achteraf had ik daarvoor fijnmechanica of instrumentmaker moeten kiezen.

Met academisch vulde ik in dat je universiteit bedoeld. Daarom raadde ik een HBO studie aan om iets minder theoretisch en iets meer praktijkgericht onderwijs te krijgen. Echt veel met je handen werken zal ook daar niet aan de orde zijn. Bij alle niveaus geldt dat je zelf invulling moet geven aan het praktische gedeelte. Dat kan soms in projecten.

Nu starten bij een garage en vanaf daar je kennis opbouwen is wel de hele lange weg. Een (auto)garage om te leren sleutelen kan een leuke invulling zijn aan je praktische wensen. Maar als je koppie blijkbaar ook aardig wat aan kan, dan zal je vroeger of later mogelijk meer willen dan sleutelen en bijvoorbeeld meer gaan ontwikkelen of aanpassen. Hier is dan weer een theoretische achtergrond erg handig in. Ik teer nog steeds op de praktische kennis van mijn MBO.

Daarom is het misschien handiger om nu eerst één niveau lager te kijken en vanaf daar verder te beslissen.

Veel succes en wijsheid met het vinden van je weg!
Bedankt! Ik zou een garage nu inderdaad nog gebruiken als invulling van mijn praktische wensen, maar ik zal ook eens naar HBO of MBO kijken. Dat is misschien ook wel handig en iets meer wat ik zoek.
 
Heb jaren geleden een mbo4 opleiding gevolgd en gewerkt in de automotive. Bij een autobedrijf 'in de leer gaan' (in de zin van dat een bedrijf je wat over autotechniek moeten leren) kun je denk ik vergeten, tenzij je een relevante opleiding gaat volgen en je stage kan lopen. Moderne autotechniek is zo complex dat een gemiddeld bedrijf dat niet eigenhandig kan en wil overbrengen. Je kunt natuurlijk wel een bijbaan bij een garage nemen waarbij je e.a. opsteekt, maar heb daar geen hoge verwachtingen van.

Bedankt! Ik zou een garage nu inderdaad nog gebruiken als invulling van mijn praktische wensen, maar ik zal ook eens naar HBO of MBO kijken. Dat is misschien ook wel handig en iets meer wat ik zoek.

Houd rekening met de verschillende leertrajecten.

Bij een mbo wordt je heel specifiek opgeleid tot 'X' en nadat je je diploma hebt kun je aan de slag als 'X'. Van te voren weet je precies waar je uitkomt, maar bedenk je halverwege (of na afloop) dat je liever 'Y' wil? dan moet je opnieuw beginnen. Binnen het hbo heb ik ervaren dat er wat meer keuzevrijheid is qua invulling van praktijkonderdelen. Sterker nog, er wordt juist van je verwacht dat je hier zelf een draai aan geeft.

Bovenstaande is heel generaliserend natuurlijk en verschilt per vakgebied/studierichting etc.
 
Als je wil leren sleutelen met zo'n opleiding, kun je beter voor goedkoop een oude motor of een simpele scooter op de kop tikken en heel de machine uit elkaar schroeven. Zeker een sloopscooter heb je al voor 5 tientjes. Grote kans dat er dingen kapot gaan en misschien krijg je het niet meer in elkaar, maar je leert er wel een berg van. Koop er een wphb bij, kijk op YouTube en vraag hier in de rondte over de werking van verschillende onderdelen, functies van systemen en noem maar op. Ik weet zeker (zoals je in dit topic ook al gemerkt hebt) dat er genoeg mensen zijn die hun kennis over willen brengen en de tijd voor je willen nemen. Er zijn ook genoeg boeken te vinden waar je dit soort dingen uit kunt leren.
Als je zo bij een garage 'in de leer' gaat, kun je verwachten dat je het eerste jaar voornamelijk banden aan het verwisselen bent, ruitenwisservloeistof bijvullen ofzo, werkplaats werkbaar houden... Allemaal geen spannende dingen. Je kan er wellicht wel wat meekrijgen van de monteurs die er rondlopen, maar zelf echt ervaring zal opdoen zal er weinig inzitten als je zelf nog nul papieren of ervaring hebt op het gebied van auto en motortechniek. Je zult niet zomaar los gelaten worden op gekke storingen of reparaties.
 
Als je wil leren sleutelen met zo'n opleiding, kun je beter voor goedkoop een oude motor of een simpele scooter op de kop tikken en heel de machine uit elkaar schroeven. Zeker een sloopscooter heb je al voor 5 tientjes. Grote kans dat er dingen kapot gaan en misschien krijg je het niet meer in elkaar, maar je leert er wel een berg van. Koop er een wphb bij, kijk op YouTube en vraag hier in de rondte over de werking van verschillende onderdelen, functies van systemen en noem maar op. Ik weet zeker (zoals je in dit topic ook al gemerkt hebt) dat er genoeg mensen zijn die hun kennis over willen brengen en de tijd voor je willen nemen. Er zijn ook genoeg boeken te vinden waar je dit soort dingen uit kunt leren.
Als je zo bij een garage 'in de leer' gaat, kun je verwachten dat je het eerste jaar voornamelijk banden aan het verwisselen bent, ruitenwisservloeistof bijvullen ofzo, werkplaats werkbaar houden... Allemaal geen spannende dingen. Je kan er wellicht wel wat meekrijgen van de monteurs die er rondlopen, maar zelf echt ervaring zal opdoen zal er weinig inzitten als je zelf nog nul papieren of ervaring hebt op het gebied van auto en motortechniek. Je zult niet zomaar los gelaten worden op gekke storingen of reparaties.
Daar raak je een goed punt. Ik zou als ik TS was eens gaan kijken bij HBO automotive. En dan niet fontys, maar de HAN of in Rotterdam. Dan leer je ook voertuigbreed problemen tackelen en goed oplossen.
 
In welke zin past een academische opleiding trouwens niet bij jou?
In de zin dat ik het idee heb wel wat te leren, maar niet hoe ik het in praktijk breng. Ik doe industrieel ontwerpen, de meest 'praktische' academische studie, maar dat valt dus tegen. Bovendien leer je hier niet de technieken om de ontwerpen te maken en iets fysieks werkends in handen te hebben. Dat onderdeel, het werken/maken mis ik.
 
Ik zou ook voor de methode van de sleutelen student gaan (oh, heb ik ook gedaan). Gewoon dat master papiertje halen, daar wordt je nooit slechter van. Op m'n werk lekker met de bovenkamer aan het het werk zetten, en 's avonds in de schuur kloten aan buitenboordmotoren, motoren en nu een draaibank. Hoeft allemaal niet al te veel te kosten, en hoeft niet snel te gaan. Als je af en toe maar eens wat vet onder je nagels weg moet schrapen.

Edit: lekker Nederlands hierboven, maar je snapt het punt.
 
Ik zou ook voor de methode van de sleutelen student gaan (oh, heb ik ook gedaan). Gewoon dat master papiertje halen, daar wordt je nooit slechter van. Op m'n werk lekker met de bovenkamer aan het het werk zetten, en 's avonds in de schuur kloten aan buitenboordmotoren, motoren en nu een draaibank. Hoeft allemaal niet al te veel te kosten, en hoeft niet snel te gaan. Als je af en toe maar eens wat vet onder je nagels weg moet schrapen.

Edit: lekker Nederlands hierboven, maar je snapt het punt.
Ben het deels wel met je eens, alleen is een master studie niet het ding voor iedereen. HBO is al een heel stuk dichter bij de werkelijkheid, waar universiteit echt heel erg theoretisch is.

HBO is nog steeds niet lekker sleutelen, maar het slaat al wel een stuk meer op het echte leven. Helemaal als je iets technisch studeert.

Daarbij sleutelen in de garage hoort natuurlijk. En helpt je enorm in je werk.
 
Ben het deels wel met je eens, alleen is een master studie niet het ding voor iedereen. HBO is al een heel stuk dichter bij de werkelijkheid, waar universiteit echt heel erg theoretisch is.

HBO is nog steeds niet lekker sleutelen, maar het slaat al wel een stuk meer op het echte leven. Helemaal als je iets technisch studeert.

Daarbij sleutelen in de garage hoort natuurlijk. En helpt je enorm in je werk.
Welke garage?
Bij mij in de buurt gaan de prijzen van huizen met garage toch wel richting een miljoen.
 
steeds meer bedrijven gaan om mechatronica vragen, zowel in de autoindustrie als in de gewone industrie..
Als je nu nog wilt leren sleutelen, zal dat in mijn optiek voor de hobby worden, de nieuwe generatie voertuigen is electrisch aangedreven , misschien waterstof, maar de verbrandingsmotor zal voor een groot deel verdwijnen, dan blijft er over remmen en energie genereren , wat hoofdzakelijk canbus/electronica zal zijn..
Ook bij ons zie je steeds meer of eigenlijk alleen nog maar nieuwe machines met een HMI ( human -machine -interface) om via een beeldscherm/touchscreen machines te besturen , en de grootste makke op dit moment is dat veel afgestudeerden denken dat ze ALLES met de laptop op kunnen lossen, maar analyseren is nog steeds het moeilijkste wat er is, dat zie je hier op het forum ook steeds terug
 
Ja denk dat jullie ook wel gelijk hebben dat het echte leven/techniek ondertussen veel complexer/electronischer is geworden, wat in de leer gaan natuurlijk moeilijk maakt. Daarom zal ik eens rondkijken of ik voor de hobby een brommertje op de kop kan tikken.
Daarentegen vond ik het mooie aan als fietsenmaker werken dat je allemaal kleine trucjes en techniekjes leert die je niet op eigen houtje leert. Dus ik ga nog wel even rondkijken wat er mogelijk is, zelfs als daar weinig hoop voor is.
Qua werkplaats: Ik zit in een studentenhuis, kleine kamer, maar wel een tuin. De schuur zal ik waarschijnlijk niet kunnen gebruiken.
 
Ja denk dat jullie ook wel gelijk hebben dat het echte leven/techniek ondertussen veel complexer/electronischer is geworden, wat in de leer gaan natuurlijk moeilijk maakt. Daarom zal ik eens rondkijken of ik voor de hobby een brommertje op de kop kan tikken.
Daarentegen vond ik het mooie aan als fietsenmaker werken dat je allemaal kleine trucjes en techniekjes leert die je niet op eigen houtje leert. Dus ik ga nog wel even rondkijken wat er mogelijk is, zelfs als daar weinig hoop voor is.
Qua werkplaats: Ik zit in een studentenhuis, kleine kamer, maar wel een tuin. De schuur zal ik waarschijnlijk niet kunnen gebruiken.
Fietsenmaker is denk ik wel een van de beste manieren om dat soort dingen te leren. Heb ik toen ook gedaan.

Qua werkplaats: zolang je je zooi weer meeneemt (ben geen opslaghok, heb zelf al te veel staan) ben je welkom.
 
Ja denk dat jullie ook wel gelijk hebben dat het echte leven/techniek ondertussen veel complexer/electronischer is geworden, wat in de leer gaan natuurlijk moeilijk maakt. Daarom zal ik eens rondkijken of ik voor de hobby een brommertje op de kop kan tikken.
Daarentegen vond ik het mooie aan als fietsenmaker werken dat je allemaal kleine trucjes en techniekjes leert die je niet op eigen houtje leert. Dus ik ga nog wel even rondkijken wat er mogelijk is, zelfs als daar weinig hoop voor is.
Qua werkplaats: Ik zit in een studentenhuis, kleine kamer, maar wel een tuin. De schuur zal ik waarschijnlijk niet kunnen gebruiken.
oh maar ik heb ook ooit op een zolderkamertje een cilinderkop geheel uit elkaar gehaald, geflowed met de hand , dus als je wilt is alles mogelijk....
 
Terug
Bovenaan Onderaan