Compressorpomp ombouwen tot 2-takt motor

Bernd Koggel

MF'er
22 sep 2020
201
142
Voor mijn PWS (Profiel werkstuk) ben ik een compressorpomp aan het ombouwen tot een 2-takt motor. Hiervoor moest ik de pomp eerst uit elkaar halen om hem schoon te maken en na te kijken. Daarbij wilde ik de krukas eruit halen door een ijzeren plaatje los te maken, maar het plaatje kwam niet los en trok waarschijnlijk de krukas een klein beetje mee naar de zijkant. Hierdoor is de zuiger samen met de krukas denk ik wat verplaatst en die zit daardoor niet meer in het midden. De zuiger raakt daardoor de wand van de cilinder, hierdoor is er zoveel wrijving dat deze niet meer kan bewegen. Dit is naar mijn idee de oorzaak, maar dat weet ik NIET zeker.

Probleem

De zuiger zit niet meer in het midden waardoor deze tegen de wand van de cilinder aandrukt, de zuiger kan daardoor niet meer bewegen.

Oorzaak misschien
De hele zuiger en krukas zijn een klein beetje verschoven toen ik de compressorpomp wilde schoonmaken.

Geprobeerd
Ik heb geprobeerd om de krukas terug te slaan, maar die bewoog geen millimeter. Ook het ijzeren plaatje heb ik geprobeerd terug te slaan zonder succes.

Foto's
De foto's van de pomp, op de foto's zie je dat de zuiger tegen de wand aanduwt van de cilinder waar de krukas uit het karter komt. In de foto's is dit wat minder extreem dan in het echt.

20200922_103124.jpg
20200922_103225.jpg
20200921_144141.jpg
20200921_144152.jpg

Alvast hartstikke bedankt voor de hulp!
 
Zou hem lekker met een boormachine op het vliegwiel proberen te starten, gaat in ieder geval een stuk beter dan een trekkoordje.

Mooiste zou zijn als je er een carburateur op hebt met verstelbare sproeier (ik denk dan gelijk aan een Bing 10 of 17)
Dan kun je tijdens het starten aan de sproeier verstelling draaien tot ie begint te pruttelen/aanslaat.
 
Zou hem lekker met een boormachine op het vliegwiel proberen te starten, gaat in ieder geval een stuk beter dan een trekkoordje.

Mooiste zou zijn als je er een carburateur op hebt met verstelbare sproeier (ik denk dan gelijk aan een Bing 10 of 17)
Dan kun je tijdens het starten aan de sproeier verstelling draaien tot ie begint te pruttelen/aanslaat.
Ik heb gewoon 2 goedkope Chinese carberateurs gekocht, dus geen verstelbare sproeier. Gewoon een mooie dag uitzoeken en steeds een beetje aanpassen om te proberen de motor (goed) te laten draaien.
 
Gisteravond heb ik nog snel voordat alles dicht gaat de cilinderkoppen gemaakt in een buurtwerkplaats. Ze zijn niet heel mooi, maar ze zullen werken en hebben koelvinnen. Voor de 150cc compressor heb ik een klein dal gemaakt zodat de compressie niet te hoog wordt, om die eventueel later nog te verlagen moeten er gewoon meerdere lagen aan pakking tussen. Dat met de pakkingen is ook het plan voor de 50cc compressor.

20201214_231040.jpg
20201214_231024.jpg
20201214_230958.jpg
 
die 28 gaat te groot zijn, zeker als de cartercompressie heel laag is.
iets van een 15-20mm is meer dan genoeg.
Waar ik nog aan zit te denken is om de tegengewichten op de krukas helemaal rond te maken met behulp van aluminiumplaat wat ik dan in vorm buig en daarna soldeer op de krukas. Ik weet niet of het werkt, maar ik ga het vandaag even proberen, hiermee zal ik het volume in het carter hopelijk flink verkleinen.
 
De truc van de krukwangen opvullen werd in de jaren 50/60 ook uitgevoerd, ongeveer op de manier die je beschrijft. Er werd ondermaats passende ring gedraaid die door verwarmen om de krukwangen werd geplaatst. De ring was iets breder dan de krukwangen. In het deel dat uit stak, werd dan een aluminium schijf die net overmaats gedraaid is, gelegd. Tijdens het afkoelen krimpt zo de boel strak in elkaar en zijn de krukwangen "massief" maar nog wel correct in balans.

Aluminum aan de stalen krukwangen solderen zal niet gaan. Aluminium kan je alleen solderen met speciaal soldeer (Alumiwel ofzo?) en alleen aan aluminium, niet aan andere materialen.
 
De truc van de krukwangen opvullen werd in de jaren 50/60 ook uitgevoerd, ongeveer op de manier die je beschrijft. Er werd ondermaats passende ring gedraaid die door verwarmen om de krukwangen werd geplaatst. De ring was iets breder dan de krukwangen. In het deel dat uit stak, werd dan een aluminium schijf die net overmaats gedraaid is, gelegd. Tijdens het afkoelen krimpt zo de boel strak in elkaar en zijn de krukwangen "massief" maar nog wel correct in balans.

Aluminum aan de stalen krukwangen solderen zal niet gaan. Aluminium kan je alleen solderen met speciaal soldeer (Alumiwel ofzo?) en alleen aan aluminium, niet aan andere materialen.
Ik snap niet precies wat je bedoelt met hoe ze het vroeger deden. Wat ik vooral hierover kan vinden online is dat dit vooral bestaat voor al helemaal ronde krukwangen die dan nog iets verbreedt worden of waar gaten worden opgevuld, maar niet dat er halve krukwangen zijn.
Heeft iemand een idee hoe ik dit zou kunnen doen?
 
testen of je kan boren in de krukwangen, dan kan je er een ring op vastbouten (met verzonken koppen)
en als we toch aan het "bricoleren" zijn, gebruik een ijzeren ring, kan je er een plaat op lassen zodat het dicht is, dan vol soldeer gieten en aan de binnenknt ook een plaat lassen. kan het soldeer niet weg.
 
Ergens heb ik nog een boekje uit 1959 liggen. Ik zal eens kijken of ik dat in kan scannen.
Ik kwam deze tegen, ik weet niet of je dit bedoelt?
Ik moet het nog wat beter door lezen, maar volgens mij hebben ze het erover dat je de krukwangen rond moet maken de schadelijke ruimte in het carter moet verkleinen, maar niet hoe.
 
testen of je kan boren in de krukwangen, dan kan je er een ring op vastbouten (met verzonken koppen)
en als we toch aan het "bricoleren" zijn, gebruik een ijzeren ring, kan je er een plaat op lassen zodat het dicht is, dan vol soldeer gieten en aan de binnenknt ook een plaat lassen. kan het soldeer niet weg.
Het is vooral nodig voor de compressor waarbij alles een press-fit is, als ik die nu weer uit elkaar haal denk ik dat er weer iets stuk gaat. Of ben ik weer een hele lange tijd bezig met alles los halen en weer terugzetten.
 
Ik kwam deze tegen, ik weet niet of je dit bedoelt?
Ik moet het nog wat beter door lezen, maar volgens mij hebben ze het erover dat je de krukwangen rond moet maken de schadelijke ruimte in het carter moet verkleinen, maar niet hoe.
Dat klopt, het origineel heb ik hier naast mij liggen. Dit boekje heb ik ooit voor de Sparta Bromfietsclub ingescand. Het is daar ook gratis digitaal verkrijgbaar, maar blijkbaar is dat al een eigen leven gaan leiden.

Dit is een ouderwets boek. De informatie wordt duidelijk en compleet overgedragen door middel van het ouderwetse medium TEKST. Het dient dan ook de aanbeveling de volledige tekst rustig en aandachtig tot u te nemen. Het is geen stripboek.

Bovenstaande is natuurlijk flauw, maar wel waar. Ik ben in een beetje een recalcitrante bui vanavond. Neem je tijd en lees dat boekje echt aandachtig door. Scannend lezen werkt niet met zulke boeken. Er staat precies in, zonder een woord teveel te gebruiken, hoe je de krukwangen 'massief' kan maken.
 
Dat klopt, het origineel heb ik hier naast mij liggen. Dit boekje heb ik ooit voor de Sparta Bromfietsclub ingescand. Het is daar ook gratis digitaal verkrijgbaar, maar blijkbaar is dat al een eigen leven gaan leiden.

Dit is een ouderwets boek. De informatie wordt duidelijk en compleet overgedragen door middel van het ouderwetse medium TEKST. Het dient dan ook de aanbeveling de volledige tekst rustig en aandachtig tot u te nemen. Het is geen stripboek.

Bovenstaande is natuurlijk flauw, maar wel waar. Ik ben in een beetje een recalcitrante bui vanavond. Neem je tijd en lees dat boekje echt aandachtig door. Scannend lezen werkt niet met zulke boeken. Er staat precies in, zonder een woord teveel te gebruiken, hoe je de krukwangen 'massief' kan maken.
Ja ik ben nu bezig en ga het straks nog even helemaal goed doorlezen. Lijkt wel wat in te staan over halve krukwangen. Ik begrijp straks denk ik niet alles, dus dan vraag ik nog wat.
 
in zo'n oude boekjes staan vooral kompleet achterhaalde dingen.
een 2-takt stelt niet veel voor zonder expansieuitlaat, en kwa tunen moet alles erop gericht zijn om die uitlaat zijn ding zo goed mogelijk te laten doen. Ook Blowdown was iets dat ze toen nog niet kenden.

maar voor jou gaat het over basis-zaken en daarvoor zijn die oude boekjes wel nog goed. dus lezen maar ;)
 
in zo'n oude boekjes staan vooral kompleet achterhaalde dingen.
een 2-takt stelt niet veel voor zonder expansieuitlaat, en kwa tunen moet alles erop gericht zijn om die uitlaat zijn ding zo goed mogelijk te laten doen. Ook Blowdown was iets dat ze toen nog niet kenden.

maar voor jou gaat het over basis-zaken en daarvoor zijn die oude boekjes wel nog goed. dus lezen maar ;)
Ja, tunen ga ik pas naar kijken als de motor het echt goed doet, wat waarschijnlijk niet het geval zal zijn. De motor hoeft alleen maar even de lopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan