corrosie in koppelingskabel

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.117
8.243
Assen
Hallo, Ruim een half jaar gelden wees een collega-enfield rijder me er op dat mijn koppeling zo ape-zwaar ging. Die van hem ging veel lichter.
Ik had verwacht dat 't ergens in het mechanisme zou zitten maar het euevl was dichterbij dan ik dacht..
Bij inspectie bleek de binnenkabel erg roestig te zijn en zelfs amper uit de buitenkabel te trekken.
Ik heb bij geen van de 13 motoren die ik heb gehad zo iets meegemaakt..
Ik heb de hele koppelingskabel vervangen en moest wennen aan een koppeling die ik zonder moeite met 1 vinger kon intrekken.
Nu, ruim een half jaar later begint de koppeling weer duidelijk zwaarder te worden.
Ik heb er net WD40 inegspoten.
Heeft iemand een tip voor me hoe ik dit kan voorkomen of genezen??
 
Ik vermoed dat er water in heeft gestaan dat 's-winters ijs werd en ik vrees dat de binnenkabel (allang) minstens 1 gebroken haartje zal hebben.

Zoiets kan komen door inwatering bij de handle òf door condens, vooral in combinatie met een enge bocht in de kabel.

Kopervet (buitenkabel totaal volrammen voordat de binnenkabel er in gaat) werkt meestal erg goed tegen dergelijke ellende, heb ik meegemaakt aan handremkabel van mijn 4-wieler, maar is bedoeld voor "weinig bewegende" kabel ..... koppelingskabel lijkt mij dan een twijfelgeval.
 
Laatst bewerkt:
Met WD40 los je geen corosie en roest op het verergert het alleen maar.
Als je WD40 gaan mengen met water zal je zien dat WD40 niet zal scheiden van het water maar juist vermengen.
Dus je spuit je kabel in en WD40 zal juist het vocht op de plek houden waar je geen vocht wil hebben.
Heb zelf de testen uitgevoerd tijdens een oliecurcus :Y .
Verder is het een super product iedereen kent het en iedereen denkt dat het een ideale multiespray is en iedereen denkt dat het werkt, maar alles wat het zal moeten doen doet het spul niet.
En toch wordt het wereldwijd goed verkocht.
Oja je velgen schoonmaken werkt ook prima met WD40.
Zet er een smeernippel op en spuit er Motorex Joker 440 doorheen en je zal zien dat dat spul wel doet wat 40 beloofd en nog veel beter ook.
 
Met WD40 los je geen corosie en roest op het verergert het alleen maar.
Als je WD40 gaan mengen met water zal je zien dat WD40 niet zal scheiden van het water maar juist vermengen.
Dus je spuit je kabel in en WD40 zal juist het vocht op de plek houden waar je geen vocht wil hebben.
Heb zelf de testen uitgevoerd tijdens een oliecurcus :Y .
Verder is het een super product iedereen kent het en iedereen denkt dat het een ideale multiespray is en iedereen denkt dat het werkt, maar alles wat het zal moeten doen doet het spul niet.
En toch wordt het wereldwijd goed verkocht.
Oja je velgen schoonmaken werkt ook prima met WD40.
Zet er een smeernippel op en spuit er Motorex Joker 440 doorheen en je zal zien dat dat spul wel doet wat 40 beloofd en nog veel beter ook.

ter lering en vermaak hier een linkje naar wat WD40 info
 
Laatst bewerkt:
IMG-6436.jpg

:Y
 
Laatst bewerkt:
Nog een veel gemaakte vergissing: de grote ronde "schijf" bij de hendel heeft een v-vormige uitsparing. Via deze uitsparing kan makkelijk vocht naar binnen komen. Zorg er dus voor dat die uitsparing altijd naar beneden wijst.
 
Ik vermoed dat er water in heeft gestaan dat 's-winters ijs werd en ik vrees dat de binnenkabel (allang) minstens 1 gebroken haartje zal hebben.

van mijn 4-wieler, maar is bedoeld voor "weinig bewegende" kabel ..... koppelingskabel lijkt mij dan een twijfelgeval.

Afgelopen half jaar heeft het niet gevroren..
 
teflon-olie.. ik wist niet eens dat ;t bestond.. ja ik ga een bus special;
e olie halen speciaal voor een 3de rangs kabel dat gaat vastzitten omdat er 'ter verbetering'teflon in zit... :+
 
Nog een tip: als je iets écht wilt smeren, gebruik dan geen WD40.
Leuk spul om iets even gangbaar te maken, maar er zit maar een vleugje (dunne) olie in en smeert dus nauwelijks.
 
teflon-olie.. ik wist niet eens dat ;t bestond.. ja ik ga een bus special;
e olie halen speciaal voor een 3de rangs kabel dat gaat vastzitten omdat er 'ter verbetering'teflon in zit... :+

Dat is dus olie met teflondeeltjes in suspensie.
Dergelijke producten bestaan volgens mij al langer.

Teflon zelf , polytetrafluoroethyleen (PTFE) is een vaste stof.
 
Er bestaat ook een teflon-toevoeging bestemd voor versnellingbakken (waarbij geen koppelingsplaten in dezelfde olie draaien!!!). Legt een heel taai laagje op alle plekken/tanden waar wrijving optreedt. Heb ik eens toegepast in de bak van een tamelijk oud Vespa pk50 4-gangs bromscootertje .... gelukkig met de zeldzame "droge koppeling"..... wistikveel, toen, maar het geluk is vaak met de dommen .....

Werkte prachtig, heel "stille" en veel soepeler schakelende bak.
 
Toch heeft Dupont, de maker van Teflon, het gebruik er van in olie, bv. in versnellingsbakken afgeraden. Het zou niet bestand zijn tegen de hoge belastingen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan