Goedemorgen allemaal
Ik ben verlichting op mijn 500 supermoto aan het bouwen en heb daar wat hulp bij nodig ben ik bang, kom er niet uit.
Doel:
- Full LED (voor + achterlicht). Ik heb een acerbis koplampunit met twee LED spots. Achterlichtunit is van een of ander schakelbrommertje, Derbi Senda of Rieju ofzo. Is een LED unit incl remlicht.
- Schakelbaar dim en groot licht. Heb twee verschillende spots in de koplamp unit zitten. Een van 350LM en een van 650LM, respectievelijk dim en groot licht. Ik heb een CEV enduro lichtschakelaar met een dim- en groot licht stand.
- 12V accu gebruiken als primaire spanningsbron.
- Ik heb dus een lichtspoeltje, maar die wil ik gebruiken om de accu bij te laden en niet als directe voeding voor de lampen. Met behulp van een spanningregelaar en bruggelijkrichter blokje (van een bromfiets) de spanning binnen de perken houden en gereed maken om als voeding voor de accu te dienen. Ik denk dat de lichtspoel op zichzelf te zwak is om de lampen direct te voorzien van stroom. Een accu is dan een stabielere spanningsbron.
Nu wil ik in zowel dimlicht als grootlicht stand mijn achterlicht laten branden (logisch). Echter laten LEDs zich niet serie schakelen. Wanneer ik het achterlicht in serie zet met de dim en grootlicht spots, brand alleen het achterlicht en blijven de koplampen gewoon uit. Maar zet ik het achterlicht parallel aan een van beide koplampen, dan brand een van de twee koplampen en het achterlicht....maar de andere koplamp blijft wederom uit. Een kennis vertelde dat het met spanningval te maken had.
Nu heb ik bedacht om achter beide koplampen een relaitje te zetten dat het achterlicht moet gaan schakelen. Op die manier staat het achterlicht netjes parallel aan de koplampen en zal het in zowel dim als grootlicht stand gaan branden.
Hieronder is het schema te zien dat ik heb getekend. Wat is jullie mening hierin?
Gr. Lucas
Ik ben verlichting op mijn 500 supermoto aan het bouwen en heb daar wat hulp bij nodig ben ik bang, kom er niet uit.
Doel:
- Full LED (voor + achterlicht). Ik heb een acerbis koplampunit met twee LED spots. Achterlichtunit is van een of ander schakelbrommertje, Derbi Senda of Rieju ofzo. Is een LED unit incl remlicht.
- Schakelbaar dim en groot licht. Heb twee verschillende spots in de koplamp unit zitten. Een van 350LM en een van 650LM, respectievelijk dim en groot licht. Ik heb een CEV enduro lichtschakelaar met een dim- en groot licht stand.
- 12V accu gebruiken als primaire spanningsbron.
- Ik heb dus een lichtspoeltje, maar die wil ik gebruiken om de accu bij te laden en niet als directe voeding voor de lampen. Met behulp van een spanningregelaar en bruggelijkrichter blokje (van een bromfiets) de spanning binnen de perken houden en gereed maken om als voeding voor de accu te dienen. Ik denk dat de lichtspoel op zichzelf te zwak is om de lampen direct te voorzien van stroom. Een accu is dan een stabielere spanningsbron.
Nu wil ik in zowel dimlicht als grootlicht stand mijn achterlicht laten branden (logisch). Echter laten LEDs zich niet serie schakelen. Wanneer ik het achterlicht in serie zet met de dim en grootlicht spots, brand alleen het achterlicht en blijven de koplampen gewoon uit. Maar zet ik het achterlicht parallel aan een van beide koplampen, dan brand een van de twee koplampen en het achterlicht....maar de andere koplamp blijft wederom uit. Een kennis vertelde dat het met spanningval te maken had.
Nu heb ik bedacht om achter beide koplampen een relaitje te zetten dat het achterlicht moet gaan schakelen. Op die manier staat het achterlicht netjes parallel aan de koplampen en zal het in zowel dim als grootlicht stand gaan branden.
Hieronder is het schema te zien dat ik heb getekend. Wat is jullie mening hierin?
Gr. Lucas
Laatst bewerkt: