CR500 supermotor. Verlichting bouwen vanuit scratch

Lucass

Die hard MF'er
26 feb 2009
414
181
Eindhoven
Goedemorgen allemaal

Ik ben verlichting op mijn 500 supermoto aan het bouwen en heb daar wat hulp bij nodig ben ik bang, kom er niet uit.

Doel:
- Full LED (voor + achterlicht). Ik heb een acerbis koplampunit met twee LED spots. Achterlichtunit is van een of ander schakelbrommertje, Derbi Senda of Rieju ofzo. Is een LED unit incl remlicht.

- Schakelbaar dim en groot licht. Heb twee verschillende spots in de koplamp unit zitten. Een van 350LM en een van 650LM, respectievelijk dim en groot licht. Ik heb een CEV enduro lichtschakelaar met een dim- en groot licht stand.

- 12V accu gebruiken als primaire spanningsbron.

- Ik heb dus een lichtspoeltje, maar die wil ik gebruiken om de accu bij te laden en niet als directe voeding voor de lampen. Met behulp van een spanningregelaar en bruggelijkrichter blokje (van een bromfiets) de spanning binnen de perken houden en gereed maken om als voeding voor de accu te dienen. Ik denk dat de lichtspoel op zichzelf te zwak is om de lampen direct te voorzien van stroom. Een accu is dan een stabielere spanningsbron.

Nu wil ik in zowel dimlicht als grootlicht stand mijn achterlicht laten branden (logisch). Echter laten LEDs zich niet serie schakelen. Wanneer ik het achterlicht in serie zet met de dim en grootlicht spots, brand alleen het achterlicht en blijven de koplampen gewoon uit. Maar zet ik het achterlicht parallel aan een van beide koplampen, dan brand een van de twee koplampen en het achterlicht....maar de andere koplamp blijft wederom uit. Een kennis vertelde dat het met spanningval te maken had.

Nu heb ik bedacht om achter beide koplampen een relaitje te zetten dat het achterlicht moet gaan schakelen. Op die manier staat het achterlicht netjes parallel aan de koplampen en zal het in zowel dim als grootlicht stand gaan branden.

Hieronder is het schema te zien dat ik heb getekend. Wat is jullie mening hierin?

24papm8.jpg


Gr. Lucas
 
Laatst bewerkt:
Geen idee of je ook stadslicht hebt maar daar zou ik mijn achterlicht parallel op aansluiten.
Stadslicht brand normaliter altijd mee met dim of grootlicht en zo heb ik het in het verleden met een Honda MT ook aangesloten.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb destijds hetzelfde gedaan op mijn cr 500.

Echter een accu hebje niet nodig, tenzij je spanning wilt hebben als de motor uit staat.

Aangezien je geen contactslot hebt niet echt handig.

Ik heb het zonder gedaan. Verlichtingspoel op een gelijkricht blokje met condensator. Daarachter spanningsregelaar van een Honda XR600 en linker stuurbediening van een XR600 gebruikt voor bediening van de verlichting. Achterlicht en remlicht was ook led.

Relais in je tekening heb je niet nodig. Achterlicht brand altijd dus direcht op de plus en min. De voorlamp is een wisselschakelaar die je gebruikt van de stuurbediening.

Had ook nog een claxon van een XR aangesloten, die is ook verplicht ;)

full
 
Ik heb destijds hetzelfde gedaan op mijn cr 500.

Echter een accu hebje niet nodig, tenzij je spanning wilt hebben als de motor uit staat.

Aangezien je geen contactslot hebt niet echt handig.

Ik heb het zonder gedaan. Verlichtingspoel op een gelijkricht blokje met condensator. Daarachter spanningsregelaar van een Honda XR600 en linker stuurbediening van een XR600 gebruikt voor bediening van de verlichting. Achterlicht en remlicht was ook led.

Relais in je tekening heb je niet nodig. Achterlicht brand altijd dus direcht op de plus en min. De voorlamp is een wisselschakelaar die je gebruikt van de stuurbediening.

Had ook nog een claxon van een XR aangesloten, die is ook verplicht ;)

[afbeelding]

Thanks voor je reactie. Vette 500 ook!
Ik heb het ondertussen op kunnen lossen. Ik zal uitleggen hoe:
Parallel aan het groot licht heb ik een relais gezet. Het schakelgedeelte van het relais bypass't de dim licht stand op de schakelaar. Dus wanneer ik het groot licht ingeschakel, gaat het dimlicht ook branden. Dus in dimlichtstand brand 1 pit, wanneer ik schakel naar grootlicht gaan ze beide branden. En uiteraard brand in beide standen het achterlicht netjes mee.

Dit werkt uiteraard dus wanneer de motor uit staat. De accu heb ik al, maar ik moet nog even kijken of ik die ook daadwerkelijk ga gebruiken. Als blijkt dat het systeem inderdaad prima werkt direct op de lichtspoel, zonder accu...dan doe ik dat misschien wel. Moet ik nog even over nadenken wat ik ga doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan