Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Cross en blubber Transalp project - flink op dieet

GsxrEd

Die hard MF'er
25 apr 2017
400
64
Schijndel
Aangezien ik de laatste weken een beetje handel heb verkocht via Marktplaats en zo keer op keer te horen kreeg dat ik op het Motor-Forum mijn project ook moest posten bij deze mijn bijdrage;

Het is even knip en plak werk van mijn topic op het Transalpclub forum maar goed


Ik ben Edwin, 40 jaar en in het bezit van een Transalp en zoals mijn naam al doet vermoeden, ook een Suzuki Gsx-R.
De Gsx-R wilde ik eerst verhogen en een offroader van maken maar ik kon voor weinig een Transalp frame kopen dus why the hassle?
Die Gsx-R ligt ook uit elkaar (ja ook, de Transalp is als eerste aan de beurt voor opbouw ;D)

Plaatje van de Suuz op dit moment;


En de Transalp;


Ok ok... het is alleen een frame met motorblok meer niet... :

Eerlijk gezegd wist ik niet wat ik van de Alp wilde maken...
dacht eerst een soort van Supermoto, dus maar even een GSXR achterwiel passend gemaakt;


Maar eigenlijk vond ik zoiets ook wel leuk;


Dus hoppetee, Africa Twin achterbrug in het frame, XR600 voorvork opgezocht, tankje erop en nog een beetje KTM prul erop... ;D


Nog even een bash plate gemaakt.
Ik wilde deze perse van aan ander materiaal hebben dan het polyester dingetje die standaard onder een Alp zit.
De bedoeling is dat ik ook af en toe het offroad pad kies als mijn motor klaar is. 8)

Gaatjes geboord in de onderzijde van het frame'


Paar RVS M8 moeren erop gelast


Voorlopige langere boutjes erin om de plaat te kunnen vormen


De aluminium plaat verwarmd met een gasbrander zodat deze beter en mooier buigt. Als de plaat afgekoeld is, behoudt deze zijn nieuwe vorm


Beetje zagen en tadaaaa!!! Een home-made bash plate, zeker weten functioneel en niet te duur ;D






Ik heb een oude kabelboom (van een zwart blok) en heb een nieuwer type grijs blok.
Het grijze blok gebruikt 1 pickup voor de CDI en een zwart blok 2. (heeft ook 4 draadjes)

Dus vandaag maar even een ouder type setje pickups in het grijze blok gebouwd, met dank aan Oldie voor de onderdelen! 8)

Voor de operatie;

2 draadjes, dus 1 pickup


Blokje open, 1 pickup dus



De pickup en gever demonteren


Dubbele pickup en ander gevertje erin, nieuwe pakking erin


Blokje weer dicht en tadaa 4 draadjes! 8) 8) 8)




En mijn frame weer terug van buurman Gritstra, bling bling bling!!!! 8)

Het frame is geschoopeerd en heeft 2 lagen zwarte coating gehad dus die roest nooooooooooit meer! (althans, als ik er niet te gek mee doe natuurlijk...
Maar eigenlijk heb ik de Alp gekocht om er ook mee te kunnen blubberen! >:D)

Paar foto's van het super nette en vooral strakke werk van de heren Gritstra ut Skijndel;





Ik kon het niet laten.... : toch maar even het blok ingebouwd, dus de sinterklaas was vroeg het jaar... de boel inpakken dus!


Blok op een oud matras op zijn zijkant gezet en het frame er overheen gemanoeuvreerd, best wel makkelijk zo'n abonnement op de sportschool want ik had wel wat spiermassa nodig om de boel netjes te sturen...


Gelijk maar rubberen beschermhoesjes gemonteerd op de onderste framebuizen, dit tegen het trillen van mijn homebrew, diy skidplate.


En tadaa!!!!! 8) 8) 8)
Blokje is gemonteerd (zonder de coating ergens te beschadigen!) en ik ben zo blij als een kind!!! Nu kan het echte opbouwen gaan beginnen!!!!





Ik ga een Africa Twin achterbrug gebruiken en XR600R voorvork, over het algemeen past dat spul redelijk in een Alp...
Beetje aanpas werk is er altijd wel, we beginnen met de achterschokdemper!

Bij de AT achterbrug komt de prolink in het gedrang bij gebruik van de originele TA schokker. Dit is op te lossen door de onderzijde van de demper met 3 cm te verlengen. Veel mensen verlengen de schokdemper met zo'n iellig dingetje:


Dat wilde ik dus niet, mijn brommer moet straks blubberen en springen, dus het mag allemaal wel ietsje sterker worden gemaakt... :
Dus lasapparaat in de aanslag en een wielmoer die zijn leven 60 jaar geleden in Duitsland begon op VW Kever ;D


Ik heb niet overal foto's van gemaakt, heb haast... het voorjaar gevoel begint weer te komen dus de TA moet zsm klaar!

Die wielmoer is nu vereeuwigd met de Honda aanslagplaat

M14 bout door en door gelast, deze zit voor een gedeelte in de wielmoer en in de voetplaat van de originele demper. Volgens velen zou dit sterk zat moeten zijn... :

VOND IK DUS NIET!!!! ;D

Dus nog maar een stukje stalen buis opgezocht (3 mm wanddikte) en deze er ook maar tussen.... dit is nu wel hufter proof! 8)


Beugel weer op de demper, aanslagrubber valt precies in die wielmoer! 8)


Gelijk de veer rood gespoten en het chroomwerk iets opgeknapt, ik vind het dempertje zeer geslaagd zo!




Nieuwe balhoofdlagers erin, eerst even de lagerschalen erin... Sommige kiezen voor een hamer met een stuk hout, ik doe dit liever met een M20 draadeind en een paar ringen;



Lager dik in het vet (te dik haha) maar liever teveel dan te weinig!


Lagertjes gemonteerd, dus erin die handel!



XR600 vorkje, dikke cartridge vork jonguh!! 8)


Van die stickers zie je niks meer hahahaha ik heb de vorkpoten gespoten, even nieuwe stofkappen en oliekeeringen gemonteerd en de blauwe plastic hoezen vervangen door Acerbis exemplaren 8)



Kleinigheidje... ik dacht dat mijn heftafeltje voldoende hoog zou zijn, maar helaas.... ;D ;D ;D ;D ;D


Jep... die verlengde schokdemper...

Ik had natuurlijk de intentie om gewoon de standaard Transalp achterbrug in te bouwen dus ik heb mijn schokdemper verlengd... beetje stom (noem het verhuisstress) natuurlijk, want die schokdemper verlenging is helamaal niet nodig als je een Africa Twin achterbrug gebruikt!!!
In het begin van het project heb ik inderdaad gewerkt en gemeten met de standaard Transalp achterbrug, en die 3 cm verlenging is gewoon in mijn systeem blijven hangen maar moest eigenlijk gewist worden van mijn interne hardeschijf, die veels te vol zat met de verhuizing en werk...
Dit komt er dus in muv die schokdemper natuurlijk...


Maar dat is voor straks haha!

Ik heb de carburateurs gereinigd en weer met nieuwe inlaatrubbers gemonteerd, het tape wat jullie zien laat ik zitten. In mijn crossperiode gebruikte ik ook al veel tape om het frame te beschermen. Plastic kappen hebben enorm de neiging om de torderen, deze zijn enorm flexibel. Ideaal als je onderuit gaat, amper tot geen schade aan je plasticwerk maar het frame kreeg het aardig te verduren. De lak werd afgeschaafd door al het plastic werk tot het kale metaal. Dit icm met natte omstandigheden, zout (tijdens een strandrace) zorgde ervoor dat je in no-time je frame kon ontroesten, dus schuren en opnieuw lakken. Dikke isolatie tape deed toen wonderen en als je dit op tactische plaatsen toepast (dus onzichtbaar als de kappen gemonteerd zijn) dan voorkomt dit een hoop ellende achteraf. Dus ook bij de montage en demontage van onderdelen aan het blok (zoals carburateurs of luchtfilterhuis



Weer een stapje dichterbij, nu verder met de achterbrug!
Ik heb de lagers compleet vervangen van de Africa Twin brug. De achterbrug die ik heb, is van een 1998-er Twin. Eerdere types van oudere bouwjaren passen 1 op 1 in een Transalp frame, dit type achterbrug past bijna... Dus een beetje moet er aangepast worden, maar dit is alleen beperkt tot het metalen afstandsbusje aan de kettingzijde van de achterbug. Hier moet namelijk 4 mm vanaf, dus even de zaag erbij gepakt en het busje bij gewerkt.

De afstand is nu precies goed

Gelijk maar een nieuw kettinggeleider rubber gemonteerd



Weer als nieuw!!!!!! 8) 8) 8)

Ik had het al eerder aangegeven, de schokdemper... deze is nu veels te lang, doordat ik een TA linkage gebruik (omgedraaid) mag mijn schokdemper van oog tot oog maximaal 34,5 cm meten!!! Dus opzoek naar een kortere schokdemper, nu blijkt dat een Honda XR schokdemper redelijk past. Nog steeds iets te lang, maar dat passen we wel aan! )

Boven de XR demper en onder mijn verlengde TA demper


Zoals te zien is, is de XR demper een dikke 1 cm te lang...


Maar geen probleem, demper uit elkaar, even een M14x1,5mm snijplaat erop


Transalp veertje ertussen


En tadaa!!!!



Deze demper is overigens weer uit elkaar, ik heb de transalp veer samen met mijn wielen naar de poedercoater gestuurd! De grijze veer (was rood) wordt zwart! 8)



Ik wil de veren 5 cm inkorten, een kortere veer zou in principe harder moeten dempen... Komt ook nog eens bij dat een XR voorvork altijd circa 20 mm vrije ruimte heeft aan de bovenzijde dus zonder enige voorspanning


Dus daarom gebruik ik 70mm aluminium opvulbussen, 3 mm dik dus lekker stevig! 8)



De originele XR veren zijn 575mm lang en moeten dus 50mm korter worden.


50mm eraf geslepen


Natuurlijk kan de veer zo niet blijven, deze moet weer netjes vlak aan de onderzijde worden, dus een tangetje erbij

Goed warm stoken met een gasbrander

En Tadaa, net zo mooi als origineel


Wat verse voorvork olie (ik gebruik een mix van SAE30 en SAE15)

En de demper met verse olie en voorspanning spacer weer in elkaar!


Verder moest ik natuurlijk nog even een contactslot en zekering adapter maken, want een XR kroonplaat heeft geen montagepunten hiervoor

3 mm aluminium plaatje, beetje boren en zagen

Vastgezet op de kroonplaat met verzonken inbusboutjes


Zekeringkastje en contactslot bevestigd op het plaatje



En het eindresultaat


Een paar stuurverhogers gescoord, 3 cm verhoging altijd goed!


De achterveer en wielen zijn weer terug van de poedercoater, gestraald en matzwart gepoedercoat. Gelijk maar nieuwe wiellagers gemonteerd! 8)






Luchtfilter en binnenspatbord gemonteerd

Bandjes erop

Veertje op de demper


Een CR250 remtrommel past met een kleine aanpassing op een Transalp wiel, deze had ik nog liggen en makkelijker pas te maken in een Africa Twin achterbrug. En natuurlijk nieuwe remblokken erin!



Groter achterkettingwiel (49T) erop


Spacer gemaakt en spot on, de ketting zal kaarsrecht over de kettingwielen lopen! 8)




Nieuwe remblokken erop, en de Transalp klauw pas gemaakt op de XR vork




Wiel erin, ook hier was weer een pasbusje nodig maar alles is pas te maken, niet waar?!?

Stuurtje weer gespoten

Spatbordje erop


Het begint al wat te worden! 8) 8) 8)





De CR remtrommel moest nog even worden verankerd.
Deze hing los in de ruimte te bungelen dus gaf zo niet echt remkracht ;D


Ik heb de bout gebruikt die bij de AT achterbrug geleverd is (grote inbus bout met M12 x 1.25 draad)


De onderdelen die ik gebruikt heb


Even tappen (M12x1.25)



Standaard M12 draadeind gepakt, op lengte gezaagd en een paar draadbussen erop geschroefd en deze vastgehecht met een paar lasjes


Het draadeind met de busjes in een passend aluminium buisje gepropt


En hoppa, net echt! 8) ;D


En vastgezet, genoeg ruimte en het werkt!






Ik probeer de Transalp zo kaal mogelijk te houden, maar sommige dingen moeten wel aangepast worden...
Het moet immers ook een beetje smoelen

De zijkappen voor de radiateuren worden niet gebruikt en ik wil de radiateuren niet echt overduidelijk in het zicht hebben.

Ik heb daarom mijn boor en tapset maar weer tevoorschijn gehaald, de M6 bevestigingspunten voor de radiateurs heb ik opgeboord en getapt naar M8.
Daarna heb ik 2 lange draadeinden gepakt, en deze 'volgedraaid' met M8 verlengingsmoeren om een beetje body te krijgen op het draaideind.


Een paar aluminium pijpjes op maat gesneden


2 stroken aluminium platstaf gepakt (4mm dik x 80mm breed x 300mm lang), warmgestookt met een brander en een beetje gebogen tussen de bankschroef


En tadaa, we kunnen op wintersport hahaha!!!


Beetje bijgeslepen (de hoeken afgerond), 2 gaatjes geboord en zwart gespoten met hittebestendige lak.
Een beetje bakken in de oven en dan is dit het resultaat





Persoonlijk vind ik het goed smoelen



Het grappige is dat het geheel eigenlijk super stevig is, maar of dat het bij een crash inderdaad voldoende stevig is gaan we ervaren hahaha!
Time will tell, maar voor nu ben ik tevreden met het resultaat.

Verder ook even silicone radiateurslangen gemonteerd, zelf vind ik dit altijd heel mooi eruit zien!

 
Laatst bewerkt:
Heel veel dank voor het plaatsen van dit project hier Diep respect voor het werk en de manier waarop je het beschrijft. Mijn project zit alleen nog maar in mijn hoofd, maar dit is heel leerzaam.
 
  • Onderwerp starter
  • #6
Heel veel dank voor het plaatsen van dit project hier Diep respect voor het werk en de manier waarop je het beschrijft. Mijn project zit alleen nog maar in mijn hoofd, maar dit is heel leerzaam.

Dank je! En het project zat ook in mijn hoofd, maar ik ben er gewoon aan begonnen. Het mooie van aan motorfietsen sleutelen is dat je alles kan proberen en (ver)lassen en als iets niet werkt, sloop je het er gewoon van af en begin je weer opnieuw! Dus was let je om aan jouw project te beginnen?



nice!!

ziet er goed uit!
ben benieuwd hoeveel dat alpje gaat wegen straks!

hier: Projecten- Allroadmaniacs
vind men dat vast ook erg leuk en interessant!


Dank je Geen idee wat de brommer straks gaat wegen, ik denk niet heel erg veel lichter hoor Allroadmaniacs ben ik eigenlijk helemaal niet actief maar ik zal het in mijn achterhoofd houden!
 
Vandaag nog heel even wat kunnen doen.

Mijn Transalpje wordt echt een mixed up Honda, de volgende donor delen zitten er ondertussen op;

-voorvork XR600R
-achterbrug van een XRV 750
-achterschokdemper van een CR250
-voorspatbord van een CRF450
-remtrommel van een CR250
-achterspatbord van een CRF250

Jep, achterspatbord die moest ik nog even pas maken dus dat heb ik vandaag gedaan.
Helaas past niks 1 op 1, maar goed... een mens moet een hobby hebben niet waar?!?



Grof gezaagd met de Dremel


Binnenspatbord van de Transalp ook maar in stukken gezaagd, deze moet ik nog verder bijwerken zodat de boel weer netjes dicht wordt


Past al vrij netjes zo



Het is jammer maar helaas, maar verlichting moet er wel op...



En het resultaat van vandaag, ik heb even mijn bagster gemonteerd, vind het wel vet zo'n leren tank! Beetje Mad Max haha


 
ahha kijk hier is er ook een met knippers bezig :D

En LED... Wat voor relais gebruik jij hiervoor.? 3 pins ?

Jep Ik ga een 3 pins relais gebruiken, in principe zou dit moeten werken. Maar of iets gaat werken weet ik pas op het moment van monteren. Ik moet sowieso heel de kabelboom uitpluizen dus ik ben benieuwd wat voor dingetjes ik allemaal nog tegen ga komen!
 
Onherkenbaar veranderd! Zadeldekje wit of zwart?
Dat was gelukkig ook de bedoeling; een oude Transalp (niet denigrerend bedoeld voor de mede Alpers hier ) vind ik persoonlijk er uit zien als een brommer... Zeker het kontje oogt nogal ouderwets, dus ik wilde de boel een beetje moderniseren. En ik denk dat ik aardig op weg ben...

Ik denk aan een zwart zadeldekje, wit oogt denk ik niet zo mooi op deze fiets.