Databasecrash en de backup....[update]

Tsja, je kunt nog zoveel UPSen achter elkaar knopen, ze blijven een Single Point of Failure. De kans op problemen is met een extra UPS zelfs groter geworden. Het voordeel van een eigen UPS is wel dat in geval van externe spanningsuitval je de server netjes af kunt sluiten om een corrupte database te voorkomen.

Dit soort storingen is niet makkelijk te voorkomen. Een manier om de kans zo klein mogelijk te maken is het kopen van een STS. In een datacentre krijg je vaak twee spanningslijnen binnen, die onafhankelijk van elkaar werken. De kans dat beiden down gaan is erg klein. Een STS sluit je aan op beide lijnen, valt er een lijn uit dan schakelt hij zonder onderbreking over op de andere.
Maar ook hier weer is de STS een single point of failure. Een STS heeft wel de naam betrouwbaarder te zijn als een UPS EN hij heeft geen onderhoud nodig.

http://www.mgeups.com/products/pdt120/pdu/sts/index.htm

Onze servers staan er overigens ook, van ons is er maar 1 uitgevallen. Database was gelukkig te herstellen.
klopt, als de servers gevoellig zijn voor de korte dip met overschakelen haalt het niets uit indd, begreep uit het verhaal niet helemaal of er nu al een of meer UPS-en aan de (database) server(s) hangen naast de "grote" van redus zelf, vandaar het aanbod.

Maar een STS zou ook niets uithalen in dit geval omdat de uitval zat in het laatste gedeelte zover ik begreep, wat weer niet goed opgevangen werd door UPS-en (ik vermoed in verband met het grote vermogen) dus met een ups zou je de inschakeldip van de "grote" ups-en mogelijk kunnen overbruggen, maar waar houd de nuttigheid op :? -O-

(zelf geen servers hangen in redbus, enige die ik beheer staat hier thuis en verder wat slap speelgoed op school (opleiding netwerkbeheer :) )

[offtopic] zie nu dat mn sig gewarped is :P even bijschaven [/offtopic]
 
Laatst bewerkt:
Tsja, je kunt nog zoveel UPSen achter elkaar knopen, ze blijven een Single Point of Failure. De kans op problemen is met een extra UPS zelfs groter geworden. Het voordeel van een eigen UPS is wel dat in geval van externe spanningsuitval je de server netjes af kunt sluiten om een corrupte database te voorkomen.

Dit soort storingen is niet makkelijk te voorkomen. Een manier om de kans zo klein mogelijk te maken is het kopen van een STS. In een datacentre krijg je vaak twee spanningslijnen binnen, die onafhankelijk van elkaar werken. De kans dat beiden down gaan is erg klein. Een STS sluit je aan op beide lijnen, valt er een lijn uit dan schakelt hij zonder onderbreking over op de andere.
Maar ook hier weer is de STS een single point of failure. Een STS heeft wel de naam betrouwbaarder te zijn als een UPS EN hij heeft geen onderhoud nodig.

http://www.mgeups.com/products/pdt120/pdu/sts/index.htm

Onze servers staan er overigens ook, van ons is er maar 1 uitgevallen. Database was gelukkig te herstellen.
Een extra UPS in serie is idd een SPF en maakt de keten langer met een grotere kans op een storing ergens in de keten. Een server met een redundante voeding en twee gescheiden (eigen) UPS voorzieningen, elimineert de UPS als SPF. In een geval als dit zou een eigen UPS de spanningsdip uit de lijnspanning gefilterd hebben en had het ws. wel geholpen.
 
Een extra UPS in serie is idd een SPF en maakt de keten langer met een grotere kans op een storing ergens in de keten. Een server met een redundante voeding en twee gescheiden (eigen) UPS voorzieningen, elimineert de UPS als SPF. In een geval als dit zou een eigen UPS de spanningsdip uit de lijnspanning gefilterd hebben en had het ws. wel geholpen.
had ik het toch goed begrepen gelukkig nouja, aanbod staat er iig mocht er interesse zijn
 
Een extra UPS in serie is idd een SPF en maakt de keten langer met een grotere kans op een storing ergens in de keten. Een server met een redundante voeding en twee gescheiden (eigen) UPS voorzieningen, elimineert de UPS als SPF. In een geval als dit zou een eigen UPS de spanningsdip uit de lijnspanning gefilterd hebben en had het ws. wel geholpen.
Je hebt helemaal gelijk, maar met een dubbele voeding die aangesloten waren op de A en de B feed was alles zoiezo blijven werken. Wij hebben twee servers, 1 op de A en 1 op de B feed, die op de B feed is uitgevallen, die op de A feed is gewoon door blijven werken.

De ideale configuratie is misschien een dubbele voeding in de server, beide gevoed door een eigen feed (A en B) en 1 van de lijnen door eigen UPS. De andere lijn nog een overspanningsbeveiliging. Volgens mij kan er dan nog eel weinig mis gaan.
Met deze configuratie kun je ook de UPS een uitschakelcommando richting de server laten sturen zodat de database niet corrupt raakt.

Helaas zijn servers met dubbele voedingen vrij prijzig, ze vallen in ieder geval buiten ons budget.
Op http://www.webhostingtalk.nl/melding-van-netwerk-storingen-en-updates/104210-stroomprobleem-redbus-8.html loopt er overigens ook een erg interesante discussie over dit onderwerp.

Hebben jullie overigens extra informatie over de servers die jullie gebruiken en het netwerk waar jullie zitten? Vind dat wel interresant om te weten, ook omdat jullie een vrij drukbezocht forum zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb voor de baas afgelopen jaar minstens 12 servers opgezet, DELL's met dubbele (redundante) voeding. Doe altijd eentje aan het lichtnet, eentje op de UPS. De lichtnet voeding naar keuze met of zonder overspanning beveiliging.

Het word pas een probleem als er iets uitklapt, maat niemad merkt het. Beetje alsof je je reserve wiel automatisch word geplaatst, zonder dat je het weet. Rijd je dus zonder reserve wiel rond.
 
Hebben jullie overigens extra informatie over de servers die jullie gebruiken en het netwerk waar jullie zitten? Vind dat wel interresant om te weten, ook omdat jullie een vrij drukbezocht forum zijn.

Momenteel draaien we nog op een Appro 1224xs (voor zowel de web- als de db-server.

In de nieuwe omgeving die heel binnenkort gaat draaien wordt het ongeveer zo:
2x loadbalancer (HP DL145 G2)
3x webserver (HP DL145 G2 met iets snellere processor)
1x db-server (HP DL385 met 2 dualcore Opterons, 8gb mem en 6 SAS-disks)
1x fileserver (Appro 1224XS)
(en nog wat zaken als mail/crew/backup servers)
 
Laatst bewerkt:
Toch een beetje jammer dat er door de crew posts verwijderd worden...

door een samenloop van omstandigheden stond er op MF een grappige google-ad, en word zonder blikken of blozen (of email waarom) verwijderd...

weinig humor hier... '(
 
:?

Crew verwijdert slechts bij hoge uitzondering posts dus denk dat de post waar jij aan refereert gewoon verloren is gegaan tijdens de laatste crash

En Google-ads heeft de crew geen invloed op, deze worden door Google gegenereert aan de hand van info die op de site wordt gevonden.
 
:?

Crew verwijdert slechts bij hoge uitzondering posts dus denk dat de post waar jij aan refereert gewoon verloren is gegaan tijdens de laatste crash

En Google-ads heeft de crew geen invloed op, deze worden door Google gegenereert aan de hand van info die op de site wordt gevonden.
post is weldegelijk verwijderd :Y Had in dit topic gepost (op pagina 5, dus ná de crash) en de google-ad was reclame over gegevensverlies na een crash (en omdat er nu veel over gesproken word, past deze ad dus bij het forum), hiervan een printscreen gemaakt en gepost, en ook verwijderd...
 
:?

Crew verwijdert slechts bij hoge uitzondering posts dus denk dat de post waar jij aan refereert gewoon verloren is gegaan tijdens de laatste crash

En Google-ads heeft de crew geen invloed op, deze worden door Google gegenereert aan de hand van info die op de site wordt gevonden.
Ik denk dat er misschien in het 'grappige plaatjes-topic' iets is verwijderd :Y :?
 
post is weldegelijk verwijderd :Y Had in dit topic gepost (op pagina 5, dus ná de crash) en de google-ad was reclame over gegevensverlies na een crash (en omdat er nu veel over gesproken word, past deze ad dus bij het forum), hiervan een printscreen gemaakt en gepost, en ook verwijderd...
Posts worden op MF praktisch nooit verwijderd. Alleen in geval van meerdere dubbelposts of (exrreme) spam worden wel eens posts gewijzigd. Is het niet simpelweg dat de post bij het terugzetten van de backup verloren gegaan is?

Dat van die Google ad zou zonder meer kunnen, aangezien Google Ads afhankelijk zijn van de inhoud van de pagina.
 
post is weldegelijk verwijderd :Y Had in dit topic gepost (op pagina 5, dus ná de crash) en de google-ad was reclame over gegevensverlies na een crash (en omdat er nu veel over gesproken word, past deze ad dus bij het forum), hiervan een printscreen gemaakt en gepost, en ook verwijderd...

Post is weldegelijk niet verwijderd.





door mij niet althans, en ik ben daarmee de meest rigoreuze...dus...niet verwijderd }) :P
 
Post anders even een linkje, kijk ik t even na... O-)
full


vooruit, nog een keertje :P
 
Wellicht al een keer gepost hier, maar in het off topic gedeelte (Wolfenstein ET topic) verschijnen mijn posts niet meer, terwijl er in de index wel staat dat ik het laatst gereageerd heb.

Twilight zone :?
 
Wellicht al een keer gepost hier, maar in het off topic gedeelte (Wolfenstein ET topic) verschijnen mijn posts niet meer, terwijl er in de index wel staat dat ik het laatst gereageerd heb.

Twilight zone :?
prutser :N
 
Terug
Bovenaan Onderaan