DB-killers in het buitenland

Ik kan op mijn (nieuwe) motor geen E keurmerk vinden op de uitlaatdemper.
Mag je dan wel naar duitsland, uitlaat is wel orgineel af fabriek?
Mischien weet Aardbei het?
 
Formeel mag je in Duitsland niet rijden zonder E-keur. Als je pijp er af-fabriek op zit dan zal die E-keur er op zitten. Tegenwoordig wordt het er vaak in geëtst, itt. een paar jaar geleden toen het gestanst werd.

Overigens zal niet elke Duitse diender je een verbaal geven, het kan ook zo zijn dat ze eerst een decibeltest doen.
 
Laatst bewerkt:
Dit jaar wederom met open Termignioni's naar Kroatië geweest. In Oostenrijk zelfs de weg gevraagd aan twee agenten. Gewoon normaal rijden, maken ze geen problemen.
 
Het is ook zo dat je geen aandacht moet trekken. Bijv. in Duitsland gaat bij de thuisrijders het gas pas open als het bord "einde bebouwde kom"is gepasseerd.
In het dorp/stad zelf gewoon rustig met het verkeer mee pruttelen.

Als je dat als buitenlander jezelf nu ook aanleert, scheelt dat al een heleboel sores.
Kijk, als je in een fuik rijdt dan heb je gewoon pech zonder e-keur, maar mij is dat tot op heden nog nooit gebeurd.

En voor wat betreft de discussie omtrent bezemstelen in dempers om het einde van de dB killer te bepalen, er zijn ook gewoon dB killers die een open achtereind hebben, dus geen gaten in de zijkant, maar slechts een pijp met kleinere diameter (al dan niet gebogen)



full
 
Het is ook zo dat je geen aandacht moet trekken. Bijv. in Duitsland gaat bij de thuisrijders het gas pas open als het bord "einde bebouwde kom"is gepasseerd.
In het dorp/stad zelf gewoon rustig met het verkeer mee pruttelen.

Als je dat als buitenlander jezelf nu ook aanleert, scheelt dat al een heleboel sores.
Kijk, als je in een fuik rijdt dan heb je gewoon pech zonder e-keur, maar mij is dat tot op heden nog nooit gebeurd.

En voor wat betreft de discussie omtrent bezemstelen in dempers om het einde van de dB killer te bepalen, er zijn ook gewoon dB killers die een open achtereind hebben, dus geen gaten in de zijkant, maar slechts een pijp met kleinere diameter (al dan niet gebogen)

ben zeld dit jaar met de smr naar de tour de france geweest, op de terugweg van de grand colombier kwam ik door chambery, stonden vijf franse motoragenten langs de weg, ben gestopt om naar de dichtsbijzijnde pomp te vragen, werd vriendelijk met (vanwege de luide zware grom van de dempers) te woord gestaan, werd vervolgens vriendelijk gegroet en ben doorgereden, no problem...


[afbeelding]
 
Ga lekker de discussie aan dan....Sta je nog langer te wachten en je bon is waarschijnlijk ook groter.
Als oom agent vermoed dat je teveel lawaai maakt, kan die je ook van de weg halen voor verder onderzoek. Altijd leuk wanneer je onderweg bent naar de TT.

Er is een algemene controlebevoegdheid, de politie mag en kan dus ieder motorvoertuig willekeurig van de weg halen voor een controle, ook als je niets fout doet of hebt gedaan.
 
Laatst bewerkt:
In Duitsland moet je fiets aan de Stvo voldoen en aan de in de Fahrzeugbrief opgenomen spec's.

Aftermarket demper zonder E-keur.
1.Staande houding zonder dB meter ==>
Ze kunnen je dB niet meten en omdat je geen E keur voert mogen ze je laten staan.

2. Staande houding met dB meter ==>
Ze laten +5% toe hoofdzakelijk omdat ze de meting nooit 100% volgens het boekje kunnen doen (positie tov de uitlaat, omgevingsgeluid, exact de motor op de opgegeven rpm kunnen houden etc..).
<5% = doorgaans waarschuwing voor E keur en je mag verder.


Aftermarket demper met E-keur
1. Staande houding zonder dB meter ==>
Als hun eigen waarneming doe boel vertrouwt kun je zo verder

2. Staande houding met dB meter ==>
Als eigen waarneming het niet vertrouwt krijg je alsnog een dB meting.
Er zijn namelijk genoeg gasten die zelf een e keur laten ingraveren/etsen en/of een e keur demper manipuleren zodat hij alsnog teveel herrie maakt.
Hier geldt dan weer de 5% regel waarbij ik niet weet wat de sanctie is voor het opzettelijk manipuleren.
 
Er is een algemene controlebevoegdheid, de politie mag en kan dus ieder motorvoertuig willekeurig van de weg halen voor een controle, ook als je niets fout doet of hebt gedaan.

Ja en dan tref ik weer een of andere stage-muts in België "Heeft u rode diesel getankt?" (in een Peugeot GTI) "Nee, ik hoop het niet anders heb ik zo een ander probleem." "Mag ik even testen?"

En ik maar lachen dat ze met drie man een slangetje in de tank proberen te douwen...
 
Laatst bewerkt:
Ja en dan tref ik weer een of andere stage-muts in België "Heeft u rode diesel getankt?" (in een Peugeot GTI) "Nee, ik hoop het niet anders heb ik zo een ander probleem." "Mag ik even testen?"

En ik maar lachen dat ze met drie man een slangetje erin proberen te douwen...

waarin? in die muts ?
 
Ik denk als je dat door een rechtbank laat toetsen je nog wel eens gelijk zou kunnen krijgen.

Leg eerst maar eens uit waarom je denkt dat E-keur in Nederland niet verplicht is.....

Dat is het nl wel.
Dat er nauwelijks moeilijk over gedaan word is een tweede en niets meer dan voor velen van ons geluk *D
Toch een van de voordelen in Nederland ipv bv Duitsland.
 
Ja en dan tref ik weer een of andere stage-muts in België "Heeft u rode diesel getankt?" (in een Peugeot GTI) "Nee, ik hoop het niet anders heb ik zo een ander probleem." "Mag ik even testen?"

En ik maar lachen dat ze met drie man een slangetje in de tank proberen te douwen...

De rotzakken !!

Dat is een gekende truc !!
Ze zuigen hun bakkes vol en lopen dan snel weg, achter de Transporter staat dan een sherrycan die ze volspugen.
 
Leg eerst maar eens uit waarom je denkt dat E-keur in Nederland niet verplicht is.....

Dat is het nl wel.
Dat er nauwelijks moeilijk over gedaan word is een tweede en niets meer dan voor velen van ons geluk *D
Toch een van de voordelen in Nederland ipv bv Duitsland.

In Duitsland wordt er evenmin moeilijk over gedaan.
Rij al jaren met een 60mm Akra zonder E keur (wel zelfgemaakte dB killer erin) en kom regelmatig in Duitsland. Nooit problemen gehad bij de 3 Fahrzeugkontrolles die ik inmiddels heb gehad. Typeplaatje zegt 98dB bi 5500rpm. De laatste meting (2 weken terug) zat ik op 100,6 dB. Mocht gewoon verder rijden want ik zat binnen de 5% grens.
Tevens ervaar ik dat de agenten er veel minder "betuttelend" zijn en het schoolmeestertje willen uithangen. Prima volk die Polizei ! Mmmmmm vreemd om te zeggen..
En als je een boete krijgt staat op de correspondentie altijd een Sachbearbeiter met direkt telefoonnummer.
Zo heb ik eens een boete ontvangen voor afstand houden. Dan bel je die Sachbearbeiter vraagt om tekst en uitleg en ze sturen je netjes de DVD op met de overtreding op video.
Daar zou hier politie/cjb nog wat van kunnen leren.
 
Dank je:
gevonden zit een beetje verstopt a/d binnenkant

Jij bent al klaar, terwijl de discussie over van alles en nog wat verder gaat....... _O-

Oh ja: als je een bijbehorende dB killer op die pijp hebt, dan is je E-keur alleen geldig met de bijbehorende killer er op.
 
Leg eerst maar eens uit waarom je denkt dat E-keur in Nederland niet verplicht is.....

Dat is het nl wel.
Dat er nauwelijks moeilijk over gedaan word is een tweede en niets meer dan voor velen van ons geluk *D
Toch een van de voordelen in Nederland ipv bv Duitsland.

Vertel me maar waar dat staat. Heb vorige week een bagage-plaat als accesoire op mijn motor gemonteerd, staat ook geen E-keur in. Waarom de uitlaat dan wel?

Was overigens vijf weken geleden in Frankrijk met de motor om de Tour de France te kijken. Nadat ik de etappe bekeken had reed ik via Chambery terug naar het hotel. In Chambery was ik naarstig op zoek naar een pomp. Ben zelf gestopt bij een groep Franse motorpolitie en die wees me met enige stemverheffing (vanwege de diepe harde grom van de uitlaat) netjes de weg en zwaaide nog toen ik weg reed.

Grtz, Tok
 
Vertel me maar waar dat staat. Heb vorige week een bagage-plaat als accesoire op mijn motor gemonteerd, staat ook geen E-keur in. Waarom de uitlaat dan wel?
Was overigens vijf weken geleden in Frankrijk met de motor om de Tour de France te kijken. Nadat ik de etappe bekeken had reed ik via Chambery terug naar het hotel. In Chambery was ik naarstig op zoek naar een pomp. Ben zelf gestopt bij een groep Franse motorpolitie en die wees me met enige stemverheffing (vanwege de diepe harde grom van de uitlaat) netjes de weg en zwaaide nog toen ik weg reed.
Grtz, Tok

Ik ga het je nog véél erger vertellen. In Nederland mag een motor alleen worden verkocht als hij aan de "typegoedkeuring" voldoet. Elke verandering aan de motor met niet-originele onderdelen zorgt er voor dat de motor niet aan de typegoedkeuring voldoet. Formeel levert dat een strafbaar feit op. Het loopt analoog aan het Duitse systeem, waarbij je in de meeste gevallen alleen Tüv-gekeurde onderdelen mag monteren en dat zelfs moet kunnen aantonen adhv een attest.
We gaan er in Nederland gelukkig wat pragmatischer mee om, maar ..... :X
 
Jij bent al klaar, terwijl de discussie over van alles en nog wat verder gaat....... _O-

Oh ja: als je een bijbehorende dB killer op die pijp hebt, dan is je E-keur alleen geldig met de bijbehorende killer er op.
De Duitsers zelf moeten dan ook nog eens de bijbehorende homologatiepapieren kunnen voorleggen. Bij uitheemse motards kijken ze dit door de vingers omdat dit geen algemeen geldende Europese regel is, maar je haalt er wel extra punten mee :P

Doch, zoals reeds door iemand aangehaald, als je je een beetje normaal gedraagt zul je geen problemen ondervinden met een niet gekeurde uitlaat. Ze zullen je eerder tegenhouden voor een snelheidsovertreding en eventueel dan eens verder gaan controleren.
 
Afgelopen weekend in Luxemburg met 8 man allemaal een boete gehad van 74 euro omdat er geen dbkillers in zaten.Mochten daarna gewoon weer verder rijden.
 
De Duitsers zelf moeten dan ook nog eens de bijbehorende homologatiepapieren kunnen voorleggen. Bij uitheemse motards kijken ze dit door de vingers omdat dit geen algemeen geldende Europese regel is, maar je haalt er wel extra punten mee :P

Doch, zoals reeds door iemand aangehaald, als je je een beetje normaal gedraagt zul je geen problemen ondervinden met een niet gekeurde uitlaat. Ze zullen je eerder tegenhouden voor een snelheidsovertreding en eventueel dan eens verder gaan controleren.

:Y
Zoals eerder gezegd, mijn man en ik zijn beide staande gehouden in een :9~ slingerweg in Sauerland, die blijkbaar zó populair is dat hij op weekend- en feestdagen gesloten is voor motoren. (en het was zondag...)
Wij hebben beide geen originele uitlaat, (allebei Lazer) en mijn man had daar niet eens een dB-killer in. Geen probleem, geen woord over gezegd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan