db limiet yamaha xv 920

23 jul 2021
15
1
Ik heb mij even verdiept in het toegestane aantal db van een yamaha xv 920 (1982). Ik vind dat er een erg groot verschil zit tussen het wettelijke toegestane aantal db zonder typebepaling en wat er vast gelegd is voor de yamaha xv 920. Volgens de kenteken check komt dit uit op 93db terwijl een motor van 750cc 100db en een motor van 1000cc 103 db mag produceren. Ook ben ik er achter gekomen dat de xv 750 een hoger limiet heeft qua geluid, een hele db maar liefst. Heeft hier iemand (meer) verstand van die mij uit kan leggen wat hier de reden voor is, hoe zo'n limiet tot stand komt en hoeveel db mijn motor mag produceren zonder problemen.
 
Laatst bewerkt:
Wat andere motoren mogen produceren is niet relevant, de jouwe mag niet meer geluid maken dan wat op het kenteken staat.
Overigens is die waarde maar de helft van het verhaal, de echte limiet wordt op een andere manier bepaald en is (behalve voor de nieuwste) voor alle motoren gelijk.
Wat op het kenteken staat is in feite een afgeleide waarde; die kan inderdaad behoorlijk verschillen tussen modellen.
 
Wat andere motoren mogen produceren is niet relevant, de jouwe mag niet meer geluid maken dan wat op het kenteken staat.
Overigens is die waarde maar de helft van het verhaal, de echte limiet wordt op een andere manier bepaald en is (behalve voor de nieuwste) voor alle motoren gelijk.
Wat op het kenteken staat is in feite een afgeleide waarde; die kan inderdaad behoorlijk verschillen tussen modellen.
ik snap dat het limiet van andere motoren niet van toepassing is om die van mij. ik vind het alleen frappant dat een bijna de zelfde motor met minder cc inhoud meer geluid mag produceren volgens het kenteken.

wat bedoel je de echte limiet wordt op een andere bepaald? kun je dat nader toelichten?
 
Motor is ingevoerd in 1993. Ik heb er eventjes een nachtje goed over liggen nadenken en ik denk dat het komt dat het minder is omdat het aantal DB gemeten is bij een lager toerental. Ik ga maar contact opnemen met RDW. Ook vroeg ik mij af hoe het nou zit met een nieuwe uitlaat. Ik kan met geen mogelijkheid een geldig e keurmerk op deze motor krijgen volgens mij. En keurmerk bestond niet toen de motor gemaakt is dacht ik. Dus niks heeft ekeur maar als ik aftermarket uitlaat wil moet ik ekeur hebben maar die zijn niet te vinden voor zo'n oud model. Ik vind het wel een fijn idee dat de motor zo veel mogelijk aan de wet voldoet
 
Motor is ingevoerd in 1993. Ik heb er eventjes een nachtje goed over liggen nadenken en ik denk dat het komt dat het minder is omdat het aantal DB gemeten is bij een lager toerental. Ik ga maar contact opnemen met RDW. Ook vroeg ik mij af hoe het nou zit met een nieuwe uitlaat. Ik kan met geen mogelijkheid een geldig e keurmerk op deze motor krijgen volgens mij. En keurmerk bestond niet toen de motor gemaakt is dacht ik. Dus niks heeft ekeur maar als ik aftermarket uitlaat wil moet ik ekeur hebben maar die zijn niet te vinden voor zo'n oud model. Ik vind het wel een fijn idee dat de motor zo veel mogelijk aan de wet voldoet
Dat zijn 2 onafhankelijke zaken :)
 
Ah ok. Die ken ik wel.
Ik had toevallig ML97JZ gegoogled en bij RDW 93 dB(A) / 3250 rpm gevonden. Dat betreft een motor uit ‘82 die in ‘91 geïmporteerd is.
Ik zie nu toevallig een andere uit ‘86 die volgens RDW 93 dB(A) mag maken bij 3500 rpm.
Het gaat er om wat er bij RDW voor jouw kenteken geregistreerd is. De rest doet er niet toe. Dat is soms in je voordeel en andere keren in het voordeel van je omgeving.
 
Terug
Bovenaan Onderaan