De garage van Clank

Clank

MF veter aan
25 okt 2016
8.615
6.774
Helmond
Ik ga maar eens een verzameltopic bij houden. De hobby begint uit de hand te lopen.

Waar begon het ooit?
Oja, bij een Kawasaki die ik voor 200 euro op de kop getikt heb. Ding stond al 11 jaar stil en die wilde ik wel eens op de weg zien te krijgen.
Deze plaat is jullie allemaal wel bekend:
1615573307273.png


En toen er eenmaal weer ruimte was (Thundercat weg) begon het weer te kriebelen. En dat duurde niet heel lang. Iemand op het forum reed z'n GS500 naar de mallemoeren met te weinig olie. Goede kans om weer aan de sleutel te gaan:
1615573411142.png


Nieuw motorblok erin, hele ding nagekeken en weer in zeer goede staat de weg op gestuurd. De nieuwe eigenaar komt nog wel eens langs om dingen te leren van onderhoud en hij is er nog steeds heel blij mee. Ik krijg er zo nu en dan ook nog fotootjes van:
1615573504580.png


Door de Piaggio Ape die we op het werk hebben:
ook eens geinteresseerd geraakt in elektrisch rijden. Voor weinig eens een elektrisch scootertje opgelapt (hagetje nieuwe accu's erin, wat sneller klaar was dan verwacht):
1615573640450.png

En die staat nu (bijna) te koop. Psst? kopen? Goedkoper vervoer gaat niet zonder zelf te trappen.

Maargoed, in de straat van mijn zus stond blijkbaar nog een motor die van de vrouw er toch echt uit moest. Het is daar net een dorp dus dat nieuws had via mijn zus zo mij bereikt en betekend dat ik binnenkort weer nieuw speelgoed op ga halen:

1615573746449.png


Ding heeft 8 jaar stil gestaan en er zit veel werk aan, maar de basis lijkt op orde te zijn. Aangezien het tegenwoordig mijn werk én mijn hobby is om voertuigen de weg op te krijgen, krijgt deze een mooie kans voor een 2e ronde.
Vandaar dit topic. Ik ga hier al het gesleutel in bijhouden in de garage. Motoren komen, motoren gaan en hopelijk kan ik in de tussentijd veel sleutelen en mensen blij maken met een "nieuwe" motor. Uitgangspunt is daarom ook niet om geld te verdienen, het doel is voor mij puur om uit de kosten te komen (onderdelen, gereedschap is de kosten van de hobby).

De projecten waar ik nu een topic voor heb blijven wel nog even in hun eigen topic om het netjes af te ronden. Dus de trapfiets:
en natuurlijk onze elektrische Ape (waar ik hoognodig eens een update moet plaatsen):

Het kan overigens zijn dat er ander soort tweewielers zo nu en dan langs komen of anderzins dingen om aan te klooien.
 
Hoppatee, daar gaan we.

Vanochtend de groene kawa opgehaald. Natuurlijk netjes voorgesteld aan de XT en de vliegende baksteen (scooter moet ie niet te gehecht aan raken):

WhatsApp Image 2021-03-13 at 12.36.37.jpeg


En meteen zit ik al met een probleem: ik heb soortvan mijn vriendin beloofd dat ik hem in elkaar laat zitten totdat zij dinsdag komt. Het plan is om dan samen te beginnen. Goed, de dingen die wel kunnen zonder hem uit elkaar te halen, is eens met wat doeken gaan experimenteren:

WhatsApp Image 2021-03-13 at 13.06.31 (3).jpeg

Uitlaatbochten moet misschien nog wel wat van te maken zijn lijkt het zo op.

WhatsApp Image 2021-03-13 at 13.06.31 (1).jpeg

Binnenkant van de tank lijkt een project op zichzelf te worden.

WhatsApp Image 2021-03-13 at 13.06.32.jpeg

Maar de buitenkant. Wow. Even een doekje eroverheen en het begint weer te spiegelen.

WhatsApp Image 2021-03-13 at 13.06.32 (1).jpeg

Uitlaatdemper gaat wel een makkelijk klusje worden, die is al bijna klaar.

WhatsApp Image 2021-03-13 at 13.06.31.jpeg

Ketting gaat er na het eerste testrondje in de straat vanaf. Hier heb ik niet heel veel vertrouwen in.

WhatsApp Image 2021-03-13 at 13.06.31 (2).jpeg

En oja, die dop... Mechanisme werkt nog, maar verder ziet het er hetzelfde uit als de binnenkant van de tank.
Wel al even wat slotenspray op losgelaten om te zorgen dat het in elk geval makkelijk open kan.

WhatsApp Image 2021-03-13 at 13.06.33.jpeg

Verder is het dashboard wel een beetje verweerd, maar volgens mij niks wat niet op te poetsen is.


Maargoed, voor nu dus op mn handen gaan zitten. Paar daagjes wachten.
 
Wat voor Kawasaki is het nou eigenlijk?
Goede vraag. Een Zephyr 550.

550cc 4 cilinder, oliegekoeld. In Nederland 35kW, maar daarbuiten soms meer. Deze is geimporteerd en heeft volgens het kenteken 0kW, dus daar ben ik nog achteraan aan het gaat voor een eventueel A2 rijbewijs.
 
Ik vind het een charmant fietsje, zonder dat ik iets zou kunnen zeggen over de rijeigenschappen.
Ja zeker, ziet er hartstikke leuk uit.

Net nog even de garage in gedoken voor een eerst poetsbeurt (ik kan er toch even niet vanaf blijven). Komt soms verassend mooi onder de bende vandaan:
WhatsApp Image 2021-03-13 at 16.54.05.jpeg


En ik denk dat met genoeg poetsen beide wielen helemaal glimmend terug kunnen komen!
 
Dat is het voordeel als er overal vet op zit.
Die ketting kan daarom best nog weleens meevallen, even schoonmaken in-oliën en zien wat hij doet.

Leuk projectje trouwens.
 
Dat is het voordeel als er overal vet op zit.
Die ketting kan daarom best nog weleens meevallen, even schoonmaken in-oliën en zien wat hij doet.

Leuk projectje trouwens.
Ketting zit echt roest op. Vandaar dat ik er eigenlijk weinig vertrouwen in heb. Vorige kawa stond ie wel helemaal netjes in het vet en toen was het binnen no time gewoon rijden. Ook niet meer vervangen.
 
Net toch maar vast wat onderdeeltjes besteld:
Werkplaatshandboek
Accu
4 bougies
oliefilter
en el cheapo olie voor gebruik de eerste 100 km heb ik nog liggen

dinsdag eerst de bovenkant open en kijken hoe het er daar aan toe is. Overal olie smeren waar het thuis hoort, bougies en olie wisselen en dan maar eens proberen offie nog loopt op remmenreiniger. Zo ja, gaan de carburateurs aan de beurt zijn.
 
Mooie hobby :t , oud spul weer aan de gang helpen wat verwaarloosd stof staat te vangen.
Alleen heb ik het probleem dat ik het niet meerwil verkopen _O-.
Ach denk ik dan, laat mij gelukkig zijn met m'n ouwe rommel :+

Maar die zephyrs zijn serieus leuke motoren, zeker de 1100. Maar soms loop je ergens tegen aan....
Voor mij te nieuw, (alles vanaf 88 is te nieuw O-))
 
Mooie hobby :t , oud spul weer aan de gang helpen wat verwaarloosd stof staat te vangen.
Alleen heb ik het probleem dat ik het niet meerwil verkopen _O-.
Ach denk ik dan, laat mij gelukkig zijn met m'n ouwe rommel :+

Maar die zephyrs zijn serieus leuke motoren, zeker de 1100. Maar soms loop je ergens tegen aan....
Voor mij te nieuw, (alles vanaf 88 is te nieuw O-))
Te nieuw bestaat niet in mijn boekje. Zolang het leuk oogt en prima rijdt ga ik er in mee. Of het nou uit 1960 komt of van vorig jaar is.

Ik begin ondertussen wel al heel benieuwd te raken hoe het ding rijdt.
 
Heeft dat ding nu 2 trip-tellers ?

Als het een Zephyr 550 is zullen veel delen van de motor uitwisselbaar zijn met de latere versie van de GT550.
Als het een Amerikaanse import is zal deze ook 35 kW zijn.
 
Heeft dat ding nu 2 trip-tellers ?

Als het een Zephyr 550 is zullen veel delen van de motor uitwisselbaar zijn met de latere versie van de GT550.
Als het een Amerikaanse import is zal deze ook 35 kW zijn.
Verrek joh, dat van die 2 trip tellers was me nog niet opgevallen. Pinnetje in het midden indrukken reset de rechtse, als je hem vastpakt en naar rechts draait reset de linkse.
 
Ziet er goed uit. Ga je die tank elektrolytisch ontroesten ?
Ik ga hem in elk geval ontroesten. Hoe geen idee. Ik zat zelf te denken om te beginnen met de benzine (of wat daar van over is) eens rond te schudden en dan het kraantje eraf, kan ik het mooi aftappen. Daarna met wat kiezels erin rondschudden om de grote ellende eruit te krijgen. Daarna elektrolytisch of chemisch. Als het eerder alweer goed is is het eerder goed, maar dat verwacht ik niet eigenlijk.

Voor elektrolytisch heb ik nog wel 4 accu's staan trouwens. Ik weet alleen niet wat voor kabels ik moet gebruiken om de hele handel aan te sluiten eigenlijk.
 
Ja zeker, ziet er hartstikke leuk uit.

Net nog even de garage in gedoken voor een eerst poetsbeurt (ik kan er toch even niet vanaf blijven). Komt soms verassend mooi onder de bende vandaan:
Bekijk bijlage 1606980

En ik denk dat met genoeg poetsen beide wielen helemaal glimmend terug kunnen komen!

Gewoon water en zeep of toch iets agressiever spul wat je gebruikt?😁

Tevens TVP. :)
 
Gewoon water en zeep of toch iets agressiever spul wat je gebruikt?😁

Tevens TVP. :)
Begonnen met remmenreiniger, omdat ik gewoon even snel een stukkie wilde doen, maar gisteren nog met de andere kant en het voorwiel bezig geweest met een sopje. Goed boenen en dan wordt het weer zoals het ooit bedoeld was.

En wat (motor)olie laten inwerken bij de delen die niet onder het kettingvet zitten helpt ook veel.
 
Voor het elektrolytisch ontroesten volstaat een simpele acculader en 2,5mm installatiedraad
Enige probleem is dat mijn acculader daarvoor te slim is haha. Die wil dat er echt een accu aan vast zit. Misschien dat ik wel een labvoeding van het werk tijdelijk mee kan nemen. Kan ik gewoon netjes de stroom en spanning instellen.

Maargoed, dat is nu nog niet een heel groot punt. Eerst maar eens de tank er af halen morgen.
 
Is toch geen probleem. Je gaat vanaf de lader naar de/een accu, en vandaar uit verder naar de te ontroesten tank.
Mijn acculader dacht ook 'slim' te zijn. ;)
Ik weet alleen niet wat voor stroom er gaat lopen als je er gewoon een 12v accu op aansluit. Ik vermoed meer dan dat kabeltje kan hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan