de ideale motor voor woon-werk?

Euh Ik zou persoonlijk ook opteren voor een cardan en het bovenstaande is dus KETTING :-)
er is altijd de tussenweg DE RIEM ;-) maar die zie je niet echt op een toerder :-)

Men broer rijdt met een K1200RS van BMW
Met regelmaat rijden we er een dikke 200Km mee woon werk.
Een BMW is eenmaal een zeer zachte betrouwbare motor.

De keuze blijft bij jezelf ik kies voor een BMW RT GS RS eender wel geen CL of CS :p

Groetjes
 
Het grootste probleem met een Varadero is dat ie verschrikkelijk veel zuipt, en als je dan dagelijks veel kilometers aflegt, zal de rekening ook heel hoog oplopen. Ik dacht dat een BMW elke 10.000km een klein nazicht moest hebben, en na 20.000km een groot onderhoud. En, elke 20-25.000km een nieuwe ketting (laten) leggen kost ook geld.

hehe ik heb wel de nieuwe, als ik alleen rij 1:17 a 18. Als jij dat zuipen vindt ?? :?
 
Een cardan is duur.
Om te beginnen is een motor uitgerust met cardan al 1000 euro duurder dan 1 met ketting en een cardan is een energie vreter, dus je gebruikt meer benzine.

Een moderne o-ring ketting gaat gemiddeld 30.000 km mee , dus als je 150.000 km met een motor rijdt, ben je 5 kettingsets a 200 euro kwijt (=aanschaf cardan). Het voordeel met ketting haal je dus uit een lager transmissie verlies.
 
Ik doe elke dag 180 km op m'n Diversion 900.
Elke 10k een beurt. setje Bridgestones doen 20k.
Niets te klagen...fiets loopt altijd, stabiel, voldoende vermogen verbruikt tussen 1:18 en 1:21 (ligt aan het aantal files dat ik tegenkom)
 
Bedankt voor alle reacties!

heb e.e.a. eens bekeken en ik moet zeggen dat de VFR me op
papier erg aanspreek.

Weet iemand een site waar ik wat testen kan lezen?
De test op motormaniacs ken ik al.

harry
 
Rij zelf 70 km w-w per dag, bij elkaar zo'n 25.000 per jaar. Beurten zijn standaard om de 6 (klein-groot) maar worden nu om de 12 duizend uitgevoerd. Samen met banden praat je daar dus over een 1500 euro per jaar en twee keer per jaar een dagje op een leenbrommer :X .

Heb zelf een complete kofferset erbij gekocht, gebruik dagelijks de topkoffer (voor laptop en schoenen) en de zijkoffers zijn voor vakantie of weekendje weg.

review VFR2001
review VFR2002
 
Een cardan is duur.
Om te beginnen is een motor uitgerust met cardan al 1000 euro duurder dan 1 met ketting en een cardan is een energie vreter, dus je gebruikt meer benzine.

Een moderne o-ring ketting gaat gemiddeld 30.000 km mee , dus als je 150.000 km met een motor rijdt, ben je 5 kettingsets a 200 euro kwijt (=aanschaf cardan). Het voordeel met ketting haal je dus uit een lager transmissie verlies.

Een BMW (met cardan) heeft echter ook een véééél hogere inruilwaarde bij een hogere kilometerstand. Daarmee verdien je die 1.000,-- wel twee keer mee terug.

VFR is een hele mooie motor. Maar om die nu voor jouw woon - werk te gaan gebruiken? Had hiervoor een CBR1100XX. Is wel geen VFR, maar hoort wel in hetzelfde segment (sport-tour) thuis. Heb ´m om een andere reden weg gedaan, maar vindt ´m niet ideaal als woon - werk motor.

In ieder geval veel plezier met je VFR gewenst (als die ´t natuurlijk wordt)
 
Laatst bewerkt:
Een BMW (met cardan) heeft echter ook een véééél hogere inruilwaarde bij een hogere kilometerstand. Daarmee verdien je die 1.000,-- wel twee keer mee terug.

VFR is een hele mooie motor. Maar om die nu voor jouw woon - werk te gaan gebruiken? Had hiervoor een CBR1100XX. Is wel geen VFR, maar hoort wel in hetzelfde segment (sport-tour) thuis. Heb ´m om een andere reden weg gedaan, maar vindt ´m niet ideaal als woon - werk motor.

In ieder geval veel plezier met je VFR gewenst (als die ´t natuurlijk wordt)

Breek mij de bek niet open over de kosten van een BMW :X
 
Ik vind de mijne wel ideaal. Lage aanschafkosten in verhouding tot die grote nieuwe tourbeesten, weinig onderhoud, gunstig verbruik, cardan, goedkopere bandjes er op(bij mij zelfs de beruchte macadam die ik voorlopig dus nog lang niet hoef te vervangen), comfortabele zit, betrouwbare techniek, etc.
 
VFR is een hele mooie motor. Maar om die nu voor jouw woon - werk te gaan gebruiken? Had hiervoor een CBR1100XX. Is wel geen VFR, maar hoort wel in hetzelfde segment (sport-tour) thuis. Heb ´m om een andere reden weg gedaan, maar vindt ´m niet ideaal als woon - werk motor.

In ieder geval veel plezier met je VFR gewenst (als die ´t natuurlijk wordt)

Hallo Jansen XX,
Ik vind het uiteraard geweldig dat je je mening wilt geven, maar omdat ik de VFR serieus overweeg, zou ik het op prijs stellen als je ook vertelt waarom je de VFR niet ideaal vindt.
 
Ik vind de mijne wel ideaal. Lage aanschafkosten in verhouding tot die grote nieuwe tourbeesten, weinig onderhoud, gunstig verbruik, cardan, goedkopere bandjes er op(bij mij zelfs de beruchte macadam die ik voorlopig dus nog lang niet hoef te vervangen), comfortabele zit, betrouwbare techniek, etc.

De NTV is het summum voor de woonwerk rijder.
Jammer dat de NT650V zo'n slap aftreksel is.
 
De NTV is het summum voor de woonwerk rijder.
Jammer dat de NT650V zo'n slap aftreksel is.

De Deauville is dat toch? Maak er dan maar van: 'Jammer dat de NT650V zo'n te duur aftreksel is.'

Dat vind ik er wel het grootste minpunt van. En ik vind ze ook nog lelijk. Een NTV oogt tenminste nog als een motor. Koffers, schermen etc. kun je er beter zelf op behangen naar wens, dat is goedkoper dan dat standaard Honda plastic van de Deauville.
 
De Deauville is dat toch? Maak er dan maar van: 'Jammer dat de NT650V zo'n te duur aftreksel is.'

Dat vind ik er wel het grootste minpunt van. En ik vind ze ook nog lelijk. Een NTV oogt tenminste nog als een motor. Koffers, schermen etc. kun je er beter zelf op behangen naar wens, dat is goedkoper dan dat standaard Honda plastic van de Deauville.

Hij is niet te duur.
de kwaliteit van de in europa gemaakte nt650v deauvile is gewoon stukken minder dan de NTV. Ik geloof dat de nieuwste deauville weer in Japan gemaakt wordt, dus die moet een stuk beter zijn.
 
in ieder geval zou ik voor iets met cardan kiezen en een grote kuip. ABS en handvatverwarming zijn ook grote opties, tweedehands BMW of Pan european
 
Tja, voor dat soort afstanden is goede bescherming een must, dus een volle kuip. Cardan is toch een voordeel, al gaat een ketting met Scottoiler ook best lang mee en vergt ook vrijwel geen onderhoud.
Wat erg belangrijk is zijn de bijkomende kosten zoals onderhoud (BMW is daar altijd duur mee), onderdelen (ook niet goedkoop bij BMW) benzineverbruik en banden. Een tweecylinder is meestal een bandenvreter (tenzij er weinig vermogen op zit).

Tja en daarnaast ook nog de fiets kiezen die je lekker vindt rijden..... Proefrijden dus.
 
Hmmm...Ik kan het toch niet laten om even op te komen voor de moderne ketting.
Ik had in 2 jaar tijd 35.000km gereden op mijn ZX9R en zowel tandwielen als ketting waren nog top.
En dat is toch best een fiets met een hoop vermogen en die ik ook gebruikte .
Tja je moet inderdaad wel smeren.
Ik denk dat als je hem eens in de week na de rit even inspuit met Cainwax hij dus wel 50.000km mee moet kunnen.
Of zo'n automatisch smeersysteem nemen natuurlijk.
Voor de rest is zo'n VFR een topfiets dus veel plezier er mee.

Zelf ga ik straks zo'n 90km per dag woon-werkverkeer met mijn ZZR1200 rijden.
Alleen in de winter pak dan wel mijn pekelfiets of de auto '(
Erg lekker van de ZZR is zijn 23liter tank wordt dus om de 350km tanken :}
 
Doe al 2 jaar WW met een cbr600 O-)

Mag dan wel niet ideaal zijn (je ken niets meenemen behalve een rugzak/tanktas) maar het rijd wel (lijkt mij :? ) makkelijker door files als een FJR.
 
Hallo Jansen XX,
Ik vind het uiteraard geweldig dat je je mening wilt geven, maar omdat ik de VFR serieus overweeg, zou ik het op prijs stellen als je ook vertelt waarom je de VFR niet ideaal vindt.

Meeste argumenten zijn al genoemd waarom. Je zou weer een opsomming krijgen van voor en tegens van soorten fietsen. Ben het trouwens wel met Ro eens wat betreft de NTV, is volgens mij een comfortabele woon - werk fiets met weinig kosten en onderhoud.

Waarom geen VFR of CBR1100XX voor mij met woon - werk:

Geen van beide heeft een cardan. Net zo als een aantal mensen hier op dit forum heb ik mezelf ook heel lang voorgehouden dat een ketting in combinatie met een smeersysteem (ScottOiler in mijn geval) net zo praktisch is als een Cardan. Mooi niet dus!

Ik heb geen zin om een hele discussie over de praktische en onpraktische kant van een kettingsmeersysteem in vergelijking met een cardan te starten, maar hou het er maar op dat in mijn ogen de Politie, Marechaussee, ANWB en zelfs enkele (motor-) ambulances niet voor niets voor een motor met cardan gekozen hebben. En dan hou ik écht geen pro BMW praatje hoor.

Kettingsmeersystemen moet je bijvullen, bijstellen (al naar gelang de temperatuur en het weertype, etc), kettingen moet je spannen, controleren en last but not least: Het is veel meer werk om een achterbrug met ketting schoon te houden dan z´on Cardan.

Naar een Cardan hoef je gewoon niet om te kijken en hij blijft veel schoner dan een ketting. Punt.

Qua zitpositie zit je op een CBR1100XX of VFR best goed. Maar als ik nu moet kiezen tussen een BMW r1150rt of in Honda Termen een Pan European of een VFR dagelijks te gebruiken voor 75 kilometer heen en 75 kilometer terug elke dag, dan wist ik het wel. Natuurlijk is de VFR sportiever, maar de praktische kant gaf bij mij dan echt de doorslag.

Zelf verkies ik de hoge zitpositie van een All Road in de File: Goed zicht op wat er gebeurd, en comfortabeler dan de VFR en de CBR.

En las but not least: Kijk gewoon ´s wat een Pan of RT of GS met een ton op de teller 2e hands kost en vergelijk dat is met een VFR met dezelfde kilometerstand. Laat BMW dan duur zijn met onderdelen, op dat punt krijg je het dubbel en dwars terug! Bovendien ga ik er van uit dat ze bij de Politie en andere diensten echt wel een aantal calculaties hebben uitgevoerd om te kijken wat het goedkoopste per kilometer is.

Als je dan toch een sportieve motor wilt zou ik persoonlijk geen VFR maar de nieuwste YAMAHA FJR kiezen. Heb je +140 PK, cardan, ABS en een hele fijne zitpositie!!!
 
Laatst bewerkt:
Op zondag 10 augustus 2003 19:27 schreef Jansen XX het volgende:Meeste argumenten zijn al genoemd waarom. Je zou weer een opsomming krijgen van voor en tegens van soorten fietsen. Ben het trouwens wel met Ro eens wat betreft de NTV, is volgens mij een comfortabele woon - werk fiets met weinig kosten en onderhoud.

Waarom geen VFR of CBR1100XX voor mij met woon - werk:.............................................................................................................................................................
Ik denk dat het probleem hier is dat jij het alleen maar van de praktice kant bekijkt, kosten / baten.
Terwijl de meeste hier meer met hun hart naar een motor kijken en dan een paar Eurootjes meer of minder voor lief nemen.
Als je nou ook nog eens met plezier naar je werk rijdt dan mag het toch wel wat meer kosten en een beetje extra onderhoud is dan in eens ook geen drama meer.
 
Ik denk dat het probleem hier is dat jij het alleen maar van de praktice kant bekijkt, kosten / baten.
Terwijl de meeste hier meer met hun hart naar een motor kijken en dan een paar Eurootjes meer of minder voor lief nemen.
Als je nou ook nog eens met plezier naar je werk rijdt dan mag het toch wel wat meer kosten en een beetje extra onderhoud is dan in eens ook geen drama meer.

Ik kijk echt niet alleen naar de praktische kant. Rijden op een All Road doe ik echt wel voor mijn plezier hoor. ´K rij echter zakelijk + woon-werk + privé ca 50.000 (samen, verdeeld over auto en motor) per jaar. Dan maakt het echt wel meer uit dan een ´paar euro´.

Trouwens, zelfs al zou ik alleen voor de Fun rijden, dan kocht ik dezelfde motor die ik nu had. Het liefst nog een Adventure uitvoering. Mijn hart ligt dus bij de motor die ik rij!

M.A.W. = Praktisch én de motor die ook leuk vindt om te rijden. :]
 
Laatst bewerkt:
Ik kijk echt niet alleen naar de praktische kant. Rijden op een All Road doe ik echt wel voor mijn plezier hoor. ´K rij echter zakelijk + woon-werk + privé ca 50.000 (samen, verdeeld over auto en motor) per jaar. Dan maakt het echt wel meer uit dan een ´paar euro´.

Trouwens, zelfs al zou ik alleen voor de Fun rijden, dan kocht ik dezelfde motor die ik nu had. Het liefst nog een Adventure uitvoering. Mijn hart ligt dus bij de motor die ik rij!

M.A.W. = Praktisch én de motor die ook leuk vindt om te rijden. :]

Jammer dat dit niet uit je post blijkt.
Wat comfort betreft is dat niet voor iedereen het zelfde, ik kan b.v. erg slecht tegen een te rechte zithouding ( i.v.m. mijn rug).
Een off-road of shopper is voor mij dus een regelrechte ramp op de langere afstanden.
Niet iedereen zit dus even comfortabel op de zelfde motor.

En nog bedankt voor het wijzen op mijn foutje, tja...ik ben een van de weinige Nederlanders die wel eens een schrijffout maakt :X
 
Ben benieuwd naar jullie ideale motor voor
woon-werkverkeer.

Dus: laat je horen!
Omdat jij 't graag wilt horen ;) ...


Voor mij is de cb400f de ideale motor om woonwerk te rijden. Ik heb dat een jaar of 3 gedaan, zo'n 80km per dag & geen centje pijn. :)

Bandjes & ketting gaan heel lang mee & kosten haast niks. Motor is nog uit de tijd dat een simpele oplossing ook goed was, dus snap ik zelf de techniek ook gewoon.

Redelijk neutrale zithouding, maar in de 70's kocht je een 'rechte' motor & maakte je zelf ervan wat je wilde. Met een grote kuip & middelhoog stuur & flinke kofferset kun je 't zelfs haast tot toermotor ombouwen. Ik zeg haast vanwege het lage gewicht & lage vermogen, waardoor de snelweg capaciteit van 't fietsje minimaal is.

De meeste mensen zullen 't dus totaal niet met me eens zijn. :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan