gaaf dat kleine expansie gedeelte op de uitlaat. wist niet dat dat tegenwoordig ook al invloed had bij een 4takt.
mooie fiets youp
duidelijk...
En de betere deal was bij aanschaf van 2 zekerof heb je de meid nog niet zo gek
Ze wil wel...Maar helaas. Ze mag komend jaar nog wat rondjes op de TM/Husky rijden. Als ze het dan nog leuk vindt, schaft ze maar een 250 aan. Brokkenpiloot...
[afbeelding]
Ze wil wel...Maar helaas. Ze mag komend jaar nog wat rondjes op de TM/Husky rijden. Als ze het dan nog leuk vindt, schaft ze maar een 250 aan. Brokkenpiloot...
[afbeelding]
Thanks.
Dat expansiegedeelte is al een tijd gemeengoed bij dikke éénpitters. De uitvoering verschilt nogal, deze lijkt inderdaad heel erg op een tweetakt uitlaat. Maar mijn TM heeft het in een andere vorm ook al.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Kort door de bocht; in een viertakt uitlaat (en inlaat, maar dat is een ander onderwerp) vindt een pulserende werking plaats. Deze pulsen reflecteren en komen deels terug in de vorm van "tegendruk". Deze tegendruk wil een uitlaat/motor bouwer perfect timen met de klep overlap (het gelijktijdig openen van inlaat- en uitlaatkleppen om een hoge gassnelheid bij het vullen van de cilinder te bewerkstelligen), om er voor te zorgen dat er niet te veel mengsel de uitlaat in ontsnapt en de cilinder zo goed mogelijk gevuld wordt. In de basis lijkt het qua principe dus ook op de manier waarop de vulling van een tweetakt geregeld wordt. Alleen dan veel meer op detailniveau, voor die laatste paar procent winst.
Vroeger gebeurde dit timen enkel door uitlaat lengte en diameter aan te passen. Tegenwoordig voegt men resonantiekamers toe aan uitlaatsystemen om de karakteristiek verder te beïnvloeden.
Los van de hele pulswerking, kan er zo ook hier en daar een decibelletje aan kabaal bespaard worden.
Ze wil wel...Maar helaas. Ze mag komend jaar nog wat rondjes op de TM/Husky rijden. Als ze het dan nog leuk vindt, schaft ze maar een 250 aan. Brokkenpiloot...
[afbeelding]
Zo moet dat motor in de huiskamer zou ik ook wel willen
Alweer een tijdje geleden dat ik hier ben geweest (+ - 5 jaar)
Hoe gaat het met iedereen? Ik zie dat er veel nieuwe bij zijn gekomen en ook een paar weg zijn...
Met een moker kan je best veel.Waar een wil is....
Vorig jaar zijn we o.a. naar de Dolomieten geweest.
Voordeel: heel mooi
Nadeel: als je de Dolomieten uit bent, is alles saai
Welke passen wij hebben gereden weet ik zo even niet meer. We hadden niet echt een route om mij maar zacht uit te drukken.
Ik weet alleen nog de naam van deze: passo di giau. De eerste pas die wij reden en waar we maar bij toeval terecht kwamen. Mooi uitzicht, niet heel lang, wel lekker rustig.
Vanuit daar rij je zo weer andere passen op/af.
Komend jaar ga ik waarschijnlijk weer die kant uit of richting IJsland.
[afbeelding]