Youp
MF veteraan
- Onderwerp starter
- #451
gaaf dat kleine expansie gedeelte op de uitlaat. wist niet dat dat tegenwoordig ook al invloed had bij een 4takt.
mooie fiets youp
Thanks.
Dat expansiegedeelte is al een tijd gemeengoed bij dikke éénpitters. De uitvoering verschilt nogal, deze lijkt inderdaad heel erg op een tweetakt uitlaat. Maar mijn TM heeft het in een andere vorm ook al.
Kort door de bocht; in een viertakt uitlaat (en inlaat, maar dat is een ander onderwerp) vindt een pulserende werking plaats. Deze pulsen reflecteren en komen deels terug in de vorm van "tegendruk". Deze tegendruk wil een uitlaat/motor bouwer perfect timen met de klep overlap (het gelijktijdig openen van inlaat- en uitlaatkleppen om een hoge gassnelheid bij het vullen van de cilinder te bewerkstelligen), om er voor te zorgen dat er niet te veel mengsel de uitlaat in ontsnapt en de cilinder zo goed mogelijk gevuld wordt. In de basis lijkt het qua principe dus ook op de manier waarop de vulling van een tweetakt geregeld wordt. Alleen dan veel meer op detailniveau, voor die laatste paar procent winst.
Vroeger gebeurde dit timen enkel door uitlaat lengte en diameter aan te passen. Tegenwoordig voegt men resonantiekamers toe aan uitlaatsystemen om de karakteristiek verder te beïnvloeden.
Los van de hele pulswerking, kan er zo ook hier en daar een decibelletje aan kabaal bespaard worden.