Zo, weer terug van een kort MannenMotorWeekend Duitsland. We zijn zaterdag even naar de Eiffel gereden en zondag weer terug gereden en waarbij we zoveel mogelijk door Duitsland hebben gereden.
In mijn doorlopende onderzoek naar hoe ik het gemakkelijkst om kan gaan met de bagage heb ik wat nieuws uitgeprobeerd. De Bagster! Ik had nog een Bagster Alpha tas liggen dus hoefde alleen nog een hoes te hebben. Als eerste probeerde ik de universele Easy Trail van Bagster maar na een dag proef gereden te hebben zat de tas toch niet zo vast als ik graag zou willen. Dus toen heb ik de scrambler hoes in bijpassende kleuren besteld. En dat zit wel zo vast als een huis. Ik vermoed dat ik mijn definitieve bagage oplossing gevonden heb.
Dit is trouwens het gezelschap waar ik vaker mee rij. De motoren verschillen nogal maar dat maakt het juist heel erg leuk. Na wat wisselen van motoren vermoed ik dat de mannen nu wel de gewenste motor gevonden hebben. Inmiddels rijden er twee op een BMW K1300 (175pk!) die ik als bijnaam Turbine gegeven heb. Ze gaan bloedsnel.... op de rijksweg. Omdat het een in verhouding langere motor is, zijn de korte bochten en de rotondes minder soepel voor de mannen.
Dan hebben we nog een BMW GS (hoe verrassend) die we de bijnaam gegeven hebben: Het Huis. Inclusief voorruit (dat mag geen windscherm meer genoemd worden). En met voldoende bagage mogelijkheden voor alles wat je zou willen meenemen. Wij denken dan ook altijd dat hij ieder moment er een espressomachine eruit gaat halen en dat er in 1 van de zijkoffers stiekem gewoon een koelkast met een vriesgedeelte ingebouwd is. Laat ik het zo zeggen, hij hoeft niet te kiezen of hij nu zijn schoenen A of B mee neemt, hij neemt ze altijd gewoon allebei mee. Overigens is de Scrambler naast de GS echt een brommer qua formaat. En dan hebben we nog de Yamaha Wildstar die prima rechtuit kan. Met 80. Rechtdoor. En dat was het. Ok, grapje, hij rijdt er lekker mee door maar het is wel een behoorlijk verschil met de rest in het rijgedrag.
Afijn, zo'n 780 km verder waren we weer thuis. Als je kronkelroutes in Duitsland rijdt, dan is de Scrambler helemaal in zijn element. Het is dan niet zo eenvoudig voor de anderen om mij bij te benen. Alleen op lange rechte stukken komen de twee turbines mij fluitend (letterlijk) voorbij.
We hebben trouwens nog even getest: Een sprint tussen de Scrambler en de GS. Dat blijkt gelijk op te gaan. Nu heeft de GS wel 1200cc en de Scramber 800cc, maar de GS is gewoon een unit qua gewicht en heeft de aerodynamic van een baksteen. En dan blijken de motorische verschillen zich dus op te heffen.
We waren er wel over uit tijdens het avond eten. Iedereen heeft de motor waar die gelukkig van wordt. De K1300 mannen willen graag HARD gaan op de rijksweg en ook nog wel behoorlijk door een bocht kunnen komen. De GS man wil het liefst op een soort troon zitten en boven alles uittorenen (Als auto rijdt hij overigens een een X5, dus dat zit helemaal in dezelfde lijn). En de Chopper man wil het gewoon rustig aan doen. Ondergetekende houd van een vlotte en wendbare fiets waarmee ik kan gooien en smijten en loeihard mee door een bocht kan snijden.
Jullie begrijpen, we hebben ons prima vermaakt.
De sfeer beelden: