Hallo OMA,
Ik wilde niet langer meer wachten op de Urban Enduro om een proefrit te maken, dus ben ik gisteren hier in Amsterdam bij Motortoer geweest, waar ze een icon demo hebben met de optionele termignoni uitlaat. De levering van de scramblers komt langzaam op gang, maar verwacht geen hoge voorraden de komende tijd, want er worden meer besteld dan geleverd. Ik overweeg serieus om de urban enduro te kopen, maar vond wel dat ik toch eerst een proefrit moest maken
Korte samenvatting:
De motor ziet er bijzonder gelikt uit in het echt, fraaie lijnen, mooie details, en nette afwerking. Als je op de motor zit valt eigenlijk meteen op hoe laag je bij de grond zit. Je kunt met beide voeten makkelijk bij de grond. Het zadel is redelijk comfortabel, en het is mogelijk om onder het rijden naar achteren te schuiven als je dat wil. Het stuur is hoog, en breed. Ik vond de handvatten wat aan de dunne kant, maar hier kun je maar eigen smaak wat aan doen.
Het starten bezorgde mij onmiddelijk een grijns van oor tot oor. De motor MOET een sportieve einddemper hebben. Klaar! Klonk vele malen beter dan origineel, heerlijk! Ik ben een fan van de minimalistische cockpit, klein maar compleet. Ik kan me voorstellen dat er mensen zij die moeite zulle hebben met het aflezen van de teller.
De koppeling werkt soepel, en de versnellingsbak ook. Dikke plus dus. Het rijden zelf... wow. Dit beestje wil gaaaaaan! Van meet af aan, reageert de scrambler gretig op het gas. Je vliegt zowat door de versnellingen heen. Gelukkig is de snelheidsbeleving oo deze naked groot. Ik vond 150 km/h rijden niet prettig, en dat is maar goed ook. De motor kan het makkelijk hebben, ik als berijder niet. Overigens, op hoge snelheid voelt de scrambler buitengewoon stabiel aan.
Ik heb ook een beetje onverhard gereden. Ook staand. Dat gaat goed kan ik melden, erg goed zelfs. Ik kon staand goed bij het stuur, en de scrambler reageerde netjes op mijn commandos. De demping is eerlijk gezegd wel te beperkt voor serieuzer offroad, maar een gravelpad, grasveld, oid is prima te doen. De pirelli banden houden het prima bij.
De remmen werken perfect, zelfs de achterrem vertraagt goed genoeg. Zicht in de spiegels was steeds erg goed, geen last van trilling oid.
Al met al erg positief. Wat ik minder positief vond, zelfs als ex-ducati monster bezitter, is de superbrede achterband. 180 breed meen ik. Voor het flanneren langs de boulevard of lekker slingeren over de b-weggetjes zij ze niet echt geschikt. En dat is best jammer, het kost in de korte snelle bochten relatief veel overtuiging om de motor van richting te veranderen, ondanks het lage gewicht!! 130 tot 150 breed zou een veel betere keuze zijn geweest. Dat maakt offroad rijden en het nemen van rotondes net wat makkelijker en leuker, vind ik. Dus wie een versie met spaakwielen koopt, kan besluiten de velg te vervangen voor een wat smaller exemplaar.
De gasreactie is pittig, en past niet bij een scrambler. De motor toont qua beleving te veel sportieve aspiraties, leuk voor sommigen, ik houd meer van de wat luiere motorblokken, zoalsde Triumph Scrambler of Moto Guzzi V7. Het haalt de hooligan in mij naar boven, terwijl ik de coole kikker juist wil uithangen. Is dat erg? Nee absoluut niet! Want na een tijdje raak je gewent aan de gretigheid van het blok en de scherpe gasreactie, en leer je de stier te bedwingen. Et voila, je kunt er lekker mee toeren.
Tot slot, de te lage zit. Ik vind echt dat de hoge stuur een hoge zit verdient. Het voelde soms chopper-achtig aan, de lage zit met hoge stuur. Dus een langere achterschokdemper en een hoger zadel zijn voor mij een absolute must.
Een hoge uitlaat van de termignoni moet nog komen, maar die zal (slik) rond de €1800 gaan kosten werd mij ff mondeling verteld
Wat sfeer foto's
[
afbeelding]
[
afbeelding]
[
afbeelding]
[
afbeelding]
In de zaak stond ook een Full Throttle, met een lagere stuur. De verhoudingen kloppen hierdoor veel beter, dan op de Icon. Ik moet zeggen, in het echt is het een erg mooie motor om te zien. De fabrieks termignoni uitlaat op de full throttle klinkt minder goed dan de aftermarket demper van de demo
best jammer
De Full Throttle Scrambler
[
afbeelding]
Ik heb een zeer amateuristisch filmpje gemaakt. Door de zon kon ik niet goed zien hoe goed of slecht de opname was. Het geluid meg de lage termignoni is lekker diep, dit filmpje dekt niet de lading die het motorgeluid verdient.