Het is niet verwonderlijk dat de 1100 scrambler een stuk 'opgepompter' moest worden om het blok/vermogen/grotere mensen te kunnen handelen. Maar met die vergroting zijn wel de unieke design verhoudingen en daarmee de fantastische uitstraling van de 800 een beetje verloren is gegaan. Het is niet een 'grote' scrambler, maar meer een compromis tussen verschillende belangen. Ergo: minder karakter en meer van hetzelfde qua hedendaags design.
Er zullen ongetwijfeld mensen die naar de BMW Nine-T kijken ook deze 1100 overwegen. En dat is misschien ook de doelgroep.
Het mooie van de 800 scrambler is de pure eenvoud. Het is een motor om mee te motorrijden, that's it. Het is geen vliegdekschip, geen ruimteschip, geen tech-unit, geen computer-assistant-driven-bike, geen ergo-economisch-optimised-ridersmachine, geen high-performance-system. Neen, niets van dat alles. De 800 is gewoon een motor. Punt. En dit concept past bij je of niet. Klaar.
Geen gedoe, maar klasse door eenvoud en elegant design. Niet voor niets werd de 800 bij introductie door veel mensen als een frisse wind door het motorlandschap ervaren.
Afijn, ik begrijp dat 'grotere' (> 1,85m) mensen ook op een Scrambler willen rijden. Koop dan een BMW (oh wacht, hmm.. te duur) of een Triumph (Sh*t, oh ja, under-powered). Nou ja, wat ik bedoel, iets moet gewoon zijn zoals het is en laat het er dan bij.
Ik krijg er een beetje het mini-gevoel van. De 'nieuwe' mini die uit de dood herrezen was na 20 jaar was een schot in de roos. (Overigens heb ik er in 2008 en 2009 vol plezier eentje gehad). Maar als je nu de laatste versies van de mini ziet is het een beetje een botox-design-achtig geworden. Ik snap dat je soms moet vernieuwen, maar sommige ontwerpen laten zich nu eenmaal niet upgraden omdat ze zo perfect zijn.
Ik heb onder andere voor de Scrambler gekozen omdat deze juist een kleinere cilinderinhoud had. En daarmee dus gemakkelijker te rijden. Uit ervaring kan ik zeggen dat ik met mijn 800 probleemloos harder en strakker kan rijden dan met mijn 1000 en vele andere 1000+'en overigens. Meer vermogen is niet altijd beter. Sterker nog, ik denk inmiddels dat er zoiets bestaat als teveel vermogen. Het juiste streven is een optimaal vermogen wat mij betreft.
Laatst las ik een artikel over de snelste rondetijden op de Nurburgring. Niet de meest vermogende auto is het snelst, maar de auto die het beste in de totale balans is. Waarmee ik wil zeggen dat voor mij de Scrambler 800 de beste overall balans heeft van alle motoren die ik gereden heb.
De Scrambler 1100 is zeker geen lelijke motor, alleen moet deze bij je passen. En dat is altijd een persoonlijke keuze. En ik moet wel bekennen dat ik benieuwd ben hoe de motor in het echt is. Ik verwacht dat de motor vanzelf bij mijn dealer zal staan. En als je >1,85m bent en een Ducati Scrambler wilt rijden, dan ga je hier vermoedelijk wel blij van worden. Dat dan weer wel.
Oh, enne. Ik snap dat er mensen zijn die een versnellingsindicator zouden willen (Mijn vriendin had het er in het begin ook altijd over. En no offence MacJunk, ik heb er letterlijk gewoon nog ooit eentje gehad maar misschien is dat mijn gemis). Maar hebben jullie die uitstulping van het dashboard gezien? W.T.F. Gasten, fix dat! Jullie zijn Italianen, design deze sh*t. Het is nu het alsof ze dachten:
"Oh ja, onze klanten willen een versnellingsindicator. Maar ja, daar hebben we eigenlijk geen plek voor."
"Hmmm.. Als we nu een 'extensie' aan het dashboard vastplakken? Dan hebben we het toch opgelost?"
"Ja, daar heb je een punt. Niet elegant maar ja, wel functioneel"
"Dan zeggen we tegen marketing dat ze het een riders-control-view moeten noemen"
"Goed idee. Zo maar doen dan?"
"Ja, is goed. Dan hebben we daar ook aan voldaan."
"He kijk nou, de vrijmibo is al gestart, zullen we een biertje gaan doen?"
En zo geschiede het...