De nieuwe R1 of Blade?

Nou ga je toch iets te ver Paul, haal mij nou maar eens eerst in met je R1 ;) .

René, ik heb op alle modellen R1 en Blade gereden. De 2000 R1 had absoluut \'stompere\' remmen dan een 2000 Blade en stuurde ook zwaarder, het koppel is werkelijk fantástisch al trilt een R1 wel irritant in de handvatten, juist bij veel gebruikte middentoerentallen. Schakelen deed ie nogal hakerig, wel trefzeker. Het \'98/\'99 model R1 was wat heftiger/springeriger i.v.m. de kortere overbrenging.

Uiteraard ook gereden met de 2002 R1, véél beter dan de oudere modellen, alles ging soepeler, het lijkt wel een Fireblade...het is dat je tijdens het rijden je ogen beter niet kunt sluiten maar je moest werkelijk naar de klokken kijken c.q. in het \'trilgebied\' rijden om verschil te voelen tussen die twee.

Kortom, de Fireblade wordt zowat elke versie weer een beetje verder opgeboord om aan het koppel/vermogen van een R1 te komen, de R1 daarentegen wordt steeds rijdbaarder en nijgt daarmee steeds meer naar een Blade. Gelukkig geldt dit niet voor het model en het koppel, dat is nog steeds véél mooier en hoger dan van een Blade. Overigens is dit vaak ook de conclusie van de magazines, prijs/afwerking/zitpositie, het is één pot nat, het model en de feeling met een merk geeft de doorslag...

Neem van me aan René dat je érg ver moet gaan om de verschillen aan het licht te brengen en v.w.b. versnellingsbakken, mijn bak is na 13.000 km ook in de soep gelopen en Gerco\'s R1000 had ook de nodige probleempjes.

Bel voor een afspraak met de importeur en ga een proefrit maken, mocht het zijn dat een van de twee deze mogelijkheid niet biedt dan ben je er gelijk uit welke motor het wordt!

Vergelijking van niks Rene, als ik het geld in de R1 steek wat jij in de Blade gestoken hebt dan ben je weer nergens. Wel standaard motoren vergelijken he. 8-)
 
Vergelijking van niks Rene, als ik het geld in de R1 steek wat jij in de Blade gestoken hebt dan ben je weer nergens. Wel standaard motoren vergelijken he. 8-)

Vergelijking gaat wel op, ik schrijf over remmen en stuurgedrag en daar heb ik niets aan verandert! Het stuurgedrag van een 2000 R1 is (veel)trager dan van een 2000 Blade (alsof je 1,5 bar in je voorband hebt) en de remmen zijn stomper (goed remvermogen hoor maar je moet domweg veel te hard knijpen). Het lijkt wel op de ontwikkeling van een Blade, die is tussen 1992 en 2000 ook steeds meer van zijn scherpe trekjes verloren, zo ook bij een 1998 R1 t.o.v. eentje uit 2000 :( .

De huidige R1 is wat dat betreft STERK verbeterd, de 1998 R1 was wild en heftig zoals de oerblade in 1992, de 2000 R1 is een stuk tammer qua stuurgedrag, bij het 2002 model is alles weer zoals het hoort, geen te heftige tankslappers zoals de 1998 R1 had, maar wel duidelijk een supersport met een flitsend stuurkarakter en goed bijtende remmen. Zeker een aanrader :} !

Voor de duidelijkheid, ik heb op alle generaties standaard (hooguit een andere demper) 1998, 2000 en 2002 R1's gereden en op alle generaties standaard 1992, 1995 (3 jaar), 1998, 2000 (3 jaar) en 2002 Blade's dus vergelijkingen maken lijkt me goed te doen :) .

Qua vermogen, mijn vergelijking klopte deels, mijn Blade is inderdaad sneller dan een standaard 2002 Blade/R1 omdat er een andere uitlaat en PCIIIr op zit (mijn nieuwprijs is dan overigens bijna gelijk aan jouw 2002 R1). Het verschil met uitlaat en PCIIIr is bij een R1 kleiner, jij hébt immers de nieuwste R1 en een Akra en toch is de R1 langzamer :+ , ben benieuwd naar het resultaat met PC, zal eens aan Hans vragen want die zet ze dagelijks op de bank.
Het lijkt me stug dat een PC heel veel scheelt bij een 2002 R1, tijdens mijn proefrit vond ik de injectie al TOP voor een standaard motor, nauwelijks on/off-effect, hij hangt lekker gierig aan het gas, voorbeeldig soepel ook!

Honda heeft zijn huiswerk gewoon belabbert gedaan, het blok is prima maar de uitlaat/injectie is bagger (2000/1) :( , daar laten ze veel pk's liggen. Het 2002/3 model is wat beter maar nog steeds niet top.

Alle modellen R1 zitten zo tussen de 130 en 135 SAE pk op de rol, een 2002/3 Blade levert echter ook zo'n 133 SAE pk op de rol en is net zo duur dan een R1, je kunt ze dus goed met elkaar vergelijken. De magazines schrijven het ook, een Blade is naar een R1 gegroeid en een R1 is qua all-round karakter naar een Blade gegroeid, één pot nat dus eigenlijk. Ik zou echter nu een R1 kiezen omdat hij mooier is en vanwege het fijne middengebied waar de Blade een puntje aan kan zuigen (komt goed in 2004 als hij 1000 cc heeft?). Wel jammer dat alle R1's zo in het stuur trillen bij de veel gebruikte midden toerentallen, helaas hebben ze dat nog niet verbetert.

P.S. Paul, gewoon een ander vragen om van motor te wisselen voor een proefritje, werkt zeer verhelderend voor de beeldvorming over stuurgedrag en zo :} . Zo'n GSX-R1000 is ook wel eens geinig om te rijden, eens een paar kennissen polsen.
Zo merkte ik op de terugweg vanaf de Ring (250 km) dat een R6'je ook prima stuurt en verbaas ik me er over hoe snel hij naar de 260 km/u op de klok rijdt.
 
Laatst bewerkt:
Wel heren,

zoals ik de vraag begon Blade of R1 heb ik dus gekozen voor de R1.
Deze motor heb ik precies een week in mijn bezit (7 mrt gehaald)en heb er inmiddels 600 km opzitten.

Allereerst even dit, ik stapte dus van een Blackbird naar een R1, gezien het allround karakter van de Bird zou je denken dat je je dus niet thuis voelt op een R1, ik met mijn lengte 1.93
Maar niet omdat ik hem nu heb want ik ervaar ook negatieve dingen maar daarover later meer, ik vindt de zit helemaal niet verkeerd, sterker nog op de Bird heb je nog wel eens de neiging om in te "sukkelen" als je rustig rijd, wel tijdens mijn inrij periode op deze R1 ( dus rustig rijden) heb ik niet het idee dat dat me zal overkomen. Ik vind de zit zoals vaak genoemd in bladen niet eens zo extreem!!

Wat ik wel als negatief ervaar, maar of dat nou exemplarisch is, is de koude start! Zelf altijd Carberateur motoren gereden ook de Bird, en de Fazer van mijn vrouw hadden bij de koude start even lekker de choke uit, je wees maar naar de startknop en die dingen liepen gelijk zonder problemen, vaak draaide de startmotor niet eens een hele cyclus want dan liepen ze al.

Deze nieuwe R1 met injectie daarvan verwacht je dat als je dat ding start (vergelijk met je auto als deze injectie heeft) is starten zonder maar iets met te gas te hoeven geven en alles wordt voor je geregeld.
Zo ook advies van de dealer sleutel erin en starten zonder gas geven
nu ik de R1 al een paar keer koud heb moeten starten valt het me tegen hoe hij aanslaat,ten eerste moet ik erg lang starten (denk even aan bovenstaande verhaal met de carberateurs) dus de start motor draaid div keren rond, de motor slaat aan maar slaat vaak weer uit, een tweede keer starten geeft vaak het gewenste resultaat. Mijn vraag dus hebben mensen met een type R1 (2002/2003) dit zelfde euvel als je mag spreken van een euvel want wellicht hoort het zo :?

Ander nadeel, maar had ik al aangekaart, het janken van de bak in deellast, rond de 4000-5000 rpm in 4e 5e en 6e versnelling erg jammer.

Ik vind ook als ik over een bestraatte weg (niet asvalt maar soort van keien) rijd dan vind ik net alsof de ketting loopt te klapperen op de achterbrug (is beschermd met rubber) maar net alsof er iets los zit, zijn er bij die dit ook ervaren? of wat het ook mag zijn wat ik dan hoor

Verders, absoluut een onwijze motor, ik kan niet wachten wat hij straks doet als ik de 1000 km gepasseerd ben en zo ook de 6000 rpm kan passeren!!
Hoe deze motor rijd zo soepel, schakelen perfect, echt een klasse beter dan zelfs mijn blackbird (carb versie met dip)!!
Ik heb de motor met een BOS carbon oval straat gekeurd maar wat een nette mooie diepe sound!! En dan het stuur gedrag man man wat heb ik een tijd stil gezeten als ik naar mijn Bird periode terug kijk, en daar heb toch aardig mee lopen kachelen (zie web site movies).
Ik ben een zeer tevreden mens over deze Yamaha enkele critische puntjes en wellicht krijg ik enkele R1 rijders nog een antwoord.

Rene
 
Prima keuze René, zul je geen spijt van hebben! Zie ik je een keer op de Ring?

V.w.b. het starten, ik geef nooit gas als ik hem start, misschien is dat toch iets anders bij de R1.
Op de motor stappen, bak in de 2e versnelling, starten en wegrijden. Voordeel, geen knallende bak, hij is vlot warm en geen gejammer met de buren!

V.w.b. de jankende bak, het is een supersport, geen gecultiveerde GoldWing...

Gewoon een Akra monteren en je hoort er al een stuk minder van, bovendien altijd oordopjes in, rijdt véél relaxter.

Grtz,
René
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nooit startproblemen altijd aanraken lopen (zonder gas) maar die van mij staat altijd in de garage dus mischien dat dat scheelt.
Even nog iets anders. Ik heb in het verleden een keer een topic geopend over hinderlijk trillende handvaten en ook spiegels maar sinds ik zwaardere stuurgewichtjes heb is dat ook hoegenaamd over, dus voor alle R1 rijders een aanrader.
Klappen vd ketting (onder het rijden)heb ik ook niet en de ketting van een R1 staat wat slapper als bij mijn vorige motoren (speling volgens boekje).Waarschijnlijk dat hij daardoor wel zo klapt als hij in zijn 1 gaat. Krijg volgende week een groter achtertandwiel ben benieuwd naar het verschil.
Gierende geluid heb ik ook, ondanks dat er een Akra opzit hoor je dit toch.
Veel plezier.
 
Laatst bewerkt:
De R1 staat in een schuur weliswaar niet verwarmt maar dat mag gewoon niet uitmaken vindt ik zeker met injectie moet het gewoon starten lopen zijn.
Maar goed bij de 1000 beurt mogen ze zich erover buigen.

Tja helemaal mee eens ik heb hem ook niet gekocht om continu ala goldwing te rijden, maar ik woon in de Haarlemmermeer, bij schiphol zo rond 16:00-19:00 is het volgens mij het drukste stukje nederland als alle kantoren leegstromen
En dus ben je verplicht ook met je supersport wel eens rustig te moeten rijden.......
En ik diezelfde Haarlemmermeer waar de politie HET voorbeeld is en graag wil zijn voor het Landelijk beleid is af te raden om maar met iets dat meer herrie maakt dan toegestaan rond te rijden, vandaar een gewoon gekeurd exemplaar.

Daarbij heb je er aaaaaaaardig wat extra's opzitten zeg!
Heb je toevallig ook een verstelbare koppelingshendel? ik zou hem een fractie dichterbij willen hebben. (blanke hendel geen zwarte)

Rene
 
Janken van de bak herken ik niet, maar had hiervoor ook een R1, dus misschien ben ik er ondertussen aan gewent, plus Yamaha heeft voor rechte vertanding gekozen, die kan hogere belasting aan, maar hoor je meer.

Je startprobleem ken ik wel, echter tegenwoordig start die altijd in een keer, heb er inmiddels 6000km opstaan, dus misschien moet dat ook even ingereden worden.
 
gefeliciteerd met je aankoop!
toch vind ik het jammer dat je voor de r1 hebt gekozen.
ik vind hem heel mooi maar ondertussen krijg ik bij
het zien van een r1 (r6) een beetje het opel astra gevoel
je ziet er teveel, heeft dat nog meegespeeld in je
beslissing of kan je dat niet schelen?
de huidige supersports zitten erg dicht op elkaar en als je
niet eens kan proefrijden (lijkt mij het belangrijkste)
dan zou ik eerst verschillende motoren gaan huren, ook
bv. tweecilinders dan pas voel je wat JIJ wilt!
 
Dank je,

Ben er erg blij mee, zoals gezegt moest ik uit gaan op het schrijven in de bladen qwa rij eigenschappen, hier kwam de yamaha gewoon beter uit de verf zo ook qwa looks.
Met Japanse fietsen weet je immers dat je niet de enige bent die er mee rijd en of het nu een populair model is of niet doet niets af aan mijn beslissing.
HEt gaat er immers om wat mijn gevoel zegt en of er nu 10 of 1000 van rond rijden.
Ik zou me eerder zorgen maken als je een Duc liefhebber bent, want daar je vroeger met de Duc's nog een enkeling was ben je nu met heel veel op de weg.
Daarbij zie ik de laatste R1's niet echt veel, meer de 2001 modellen en ouder.

Ik moet ook toegeven dat ik van huis uit een Yamaha man ben, en ook dat speelde mee. Ondanks dat ik een Blackbird heb ingeruild wat overigens een hele lekkere fiets was, maar ik absoluut niet de kwaliteit, de Honda kwaliteit, op terug vondt zoals men altijd zegt. Toch heb ik beide mogelijkheden open gelaten om ook zo opjectief mogelijk naar de Blade te kijken, en ik denk dat als ze zwart grijse Blade zoals hij in Amerika leverbaar is hier te koop was de keuze aanzienlijk moeilijker geweest was.
Toch blijft de Blade meer min punten hebben, zoals de open kuip aan de voorkant bij de uitlaat bochten, sorry maar dat vondt ik groot min punt. Maar de achterbrug van Honda op de Blade........super!!
Daar ik ook negatieve ervaringen met de Honda Company heb gehad en de arrogantie van Honda in mijn probleem ik eigenlijk niet meer voor dat merk wilde kiezen.

Ik vind (maar dat is persoonlijk) dat ik de juiste en een goede keuze gemaakt heb.
Ik ben de Yamaha nu aan het inrijden en heb er 787 km opzitten, maar wat ik gewoon super vindt aan deze sportfiets dat hij beter rijd dan mijn Blackbird en dat was toch wel de toerbuffel van Honda, en dan m.n in het lagere toerental en de trekkracht die er is. (goed ik kan het niet beoordelen hoe dat van de Blade is daar ik er niet op gereden heb) Daarbij is deze yamaha uitgerust met het voor op dit moment, best werkende injectie systeem en ook dat is een pluspunt.

Maar je hebt gelijk als je zegt dat de supersport heel dicht bij elkaar zitten en dat maakte mijn keuze VOOR de aankoop ook zo moeilijk.
Nu ik de yamaha heb, zeg ik nogmaals dat ik de goede keuze gemaakt heb.
 
Dank je,

Ben er erg blij mee, zoals gezegt moest ik uit gaan op het schrijven in de bladen qwa rij eigenschappen, hier kwam de yamaha gewoon beter uit de verf zo ook qwa looks.
Met Japanse fietsen weet je immers dat je niet de enige bent die er mee rijd en of het nu een populair model is of niet doet niets af aan mijn beslissing.
HEt gaat er immers om wat mijn gevoel zegt en of er nu 10 of 1000 van rond rijden.
Ik zou me eerder zorgen maken als je een Duc liefhebber bent, want daar je vroeger met de Duc's nog een enkeling was ben je nu met heel veel op de weg.
Daarbij zie ik de laatste R1's niet echt veel, meer de 2001 modellen en ouder.

Ik moet ook toegeven dat ik van huis uit een Yamaha man ben, en ook dat speelde mee. Ondanks dat ik een Blackbird heb ingeruild wat overigens een hele lekkere fiets was, maar ik absoluut niet de kwaliteit, de Honda kwaliteit, op terug vondt zoals men altijd zegt. Toch heb ik beide mogelijkheden open gelaten om ook zo opjectief mogelijk naar de Blade te kijken, en ik denk dat als ze zwart grijse Blade zoals hij in Amerika leverbaar is hier te koop was de keuze aanzienlijk moeilijker geweest was.
Toch blijft de Blade meer min punten hebben, zoals de open kuip aan de voorkant bij de uitlaat bochten, sorry maar dat vondt ik groot min punt. Maar de achterbrug van Honda op de Blade........super!!
Daar ik ook negatieve ervaringen met de Honda Company heb gehad en de arrogantie van Honda in mijn probleem ik eigenlijk niet meer voor dat merk wilde kiezen.

Ik vind (maar dat is persoonlijk) dat ik de juiste en een goede keuze gemaakt heb.
Ik ben de Yamaha nu aan het inrijden en heb er 787 km opzitten, maar wat ik gewoon super vindt aan deze sportfiets dat hij beter rijd dan mijn Blackbird en dat was toch wel de toerbuffel van Honda, en dan m.n in het lagere toerental en de trekkracht die er is. (goed ik kan het niet beoordelen hoe dat van de Blade is daar ik er niet op gereden heb) Daarbij is deze yamaha uitgerust met het voor op dit moment, best werkende injectie systeem en ook dat is een pluspunt.

Maar je hebt gelijk als je zegt dat de supersport heel dicht bij elkaar zitten en dat maakte mijn keuze VOOR de aankoop ook zo moeilijk.
Nu ik de yamaha heb, zeg ik nogmaals dat ik de goede keuze gemaakt heb.


Gefeliciteerd en welkom })
 
Wat een bud-dealer...
Ik zou eerst eens lekker een proefrit gaan maken. We praten hier niet over een worst ofzo...
Misschien is huren een idee, kost je geld maar dan kun je wel de juiste beslissing nemen!

Succes...
 
Als je nog nooit op een van deze 2 fietsen gereden hebt, schijnt de fire blade op het circuit het makkelijkst snel rond te rijden te zijn... (zonder aan de set up te klooien).. Dus dat verhaal over instabiel=bullshit.... en met R-1's word je op het moment mee dood gegooid... ik had gekozen voor de blade... maar ja that's just me....

Toch veel plezier met je nieuwe aankoop.
 
Terug
Bovenaan Onderaan