Ik kan alleen vergelijken met de laatste motor Suzuki V-Strom 650 uit 2016 en de burgman 400 1x uit 2015 en nu de 2017.
Ik rij jaarlijks meer dan 22000km en hoofdzakelijk snelweg (files) en aansluitend kleine stukken binnendoor (rotondes en hoofdwegen) Dus is daar ook mijn ervaring op gebouwd.
De V-Stom 650 is zoals je al aangeeft een 2 cylinder met een traditionele ophanging, en de Burgman inderdaad een 1 cylinder die het blok in het achterwiel / brug heeft zitten.
De burgman is anders gebouwd dan een traditionele scooter met een buizenframe, ik bedoel de lichte scooters tot 125 / 250 cc hebben vaak een enkele buis naar het balhoofd, de Burgman heeft een buizen frame naar het balhoofd. (technisch zal er meer te vertellen zijn).
Ik weet niet hoe het bij de Yamaha is maar ik verwacht dat zij ook een andere constructie hebben dat een standaard scooter.
De burgman is echt een super stabiele en strakke motor en je merkt niets van een wankel frame of iets in die aard.
Wel merk je dat de motor in de achterwiel constructie is verwerkt als je over een sterke hobbel gaat, merk je wel dat het niet afgeveerde gewicht hoger is al moet ik zeggen dat ik dat niet hinderlijk vind.
Maar met het gewone rijden ook in de bochten merk je daar niets van. Natuurlijk de zithouding heeft ook een hele grote invloed op je beleving.
Zo rijdt de V-Strom als een grote brommer en stuurt echt heel makkelijk in de bochten, precies zo als je van een "gewone" motor verwacht. En de V-Strom geeft je ook meer vertrouwen bij hoge snelheden en redelijk veel wind.
De oude burgman met het wat lompere uiterlijk heeft bijvoorbeeld veel last van wind op hoge snelheid (mijn ervaring) terwijl de nieuwe daar heel veel minder last van heeft. Maar eerlijk gezegd wel meer dan de V-Strom (mijn ervaring).
Mijn ervaring in het rijgedrag van de nieuwe burgman is dat hij super soepel rijdt en je er eigenlijk niet meer bij nadenkt als je er aan gewend bent dat je een scooter rijdt. lekker snel door de bocht is ook geen probleem en even lekker snel een rotonde geeft veel vertrouwen.
Hij stuurt strak en je voelt je echt veilig op deze motor, ook in de bochten en op hogere snelheid. Snelheid is misschien een groot begrip want veel harder dan 140 op de teller kom ik niet. (zal max denk ik 150 zijn als je hem de tijd geeft)
Alleen bij nat weer en veel wind merk ik dat ik rustig blijf en de bochten toch wat langzamer pak. Puur omdat mijn ervaring met een burgman 400 is, dat het voorwiel je niet aangeeft of je over het randje gaat. (maar kan ook mijn lef zijn)
Tractiecontrol heeft de 400 niet en dat merk je wel bij het optrekken bij het stoplicht, laatst ook gehad en dan ga je lekker slippend de straat uit, is wel snel te verhelpen door gas dicht te draaien. Hierin merk je wel gelijk hoeveel kracht hij toch weet op te wekken op het achterwiel.
De stijfheid va het frame wil ik ook nog even iets over aangeven, als je hem probeert heen en weer te schudden aan het stuur, merk je dat het stalenbuizen frame echt stijf is, dat zal ook in mijn ogen meewerken in de stabiele ervaring als je ermee rijdt.
Ik kan helaas niet vergelijken met een Yamaha, daarvoor zou ik zeggen probeer ze beide eens uit.
Mocht je meer willen weten of als ik ergens niet duidelijk ben, laat maar weten.