De nieuwe Suzuki Burgman 400

PeterCC

MF'er
9 mrt 2019
190
30
Ze stoppen met scooters op de Burgman 400 na?
Verrassend.
Misschien daarom dat er op de stand van Suzuki op het salon in Brussel met veel moeite maar 1 scooter te vinden was.

PeterCC

MF'er
9 mrt 2019
190
30
Niet direct helemaal duidelijk maar op basis van het bericht van nieuwsmotor.nl lijkt het te maken te hebben met aanpassingen van de motoren aan de Euro 5 normen.
Mogelijk vindt Suzuki het qua kosten de investering niet waard om hun hele gamma aan te passen.

Ik heb de verkoopcijfers van Suzuki opgezocht en hier gevonden: Lichte groei verkoop motoren en scooters (voor België)
Dat valt me wel tegen. Suzuki zit zo rond de 1000 verkochte motorfietsen (dat is dan inclusief scooters) op jaarbasis en staat daarmee op plaats 10.
Geen enkel model van Suzuki staat in de top 10 van best verkopende modellen.
De top 4 wordt ingenomen door 2 BMW's en 2 Piaggio Vespa's.
3 scooters in die top 10: de 2 Vespa's en de XMAX 125.

Monomuis

MF veteraan
Donateur
11 jul 2001
22.099
433
Nederland
www.startersmotor.nl
Niemand die iets schrijft over t stoppen van Suzuki wat betreft motorscooters en alleen de burgman 400 laat doorgaan?
Misschien weet niet iedereen het. Suzuki Nederland stopt daar mee, niet Suzuki Global. Blijkbaar verkoopt de rest slecht in NL, anderes waren er al wel Euro5-varianten van. Maar ik moet zeggen dat de topsnelheid van de nieuwe 400 mij tegenviel t.o.v. bijv. de Yamaha X-MAX 300 alleen al. Aan de andere kant; de meeste mensen kopen 'm voor woon-werk en dan mag je toch niet sneller dan 100km/u en dat doet de Burgman 400 op zijn sloffen.

Nu was de keus in motorscooters bij Suzuki de laatste jaren ook erg beperkt. Je kon kiezen uit Burgman, Burgman, Burgman en een 110cc Address. Die laatste is leuk voor in de stad en een beetje op de buitenwegen. Maar met flinke tegenwind gaat die laatste ook net 80 km/u op de teller.
Wat ik bij Suzuki mis is een doorstapscooter a la Sixteen. En daar zou je een 125cc en 300cc van moeten hebben. Maar goed, motorscooters in het algemeen zijn niet populair in NL, omdat de kids die op hun 16e scooter reden geen affiniteit hebben met motoren en dus in de auto stappen en de motorrijders al hun mening klaar hebben staan over scooters voor ze er ooit op gereden hebben.
Anyway, wel jammer dat Suzuki er mee stopt, maar de keuze was niet echt groot, dus ze hebben het wellicht ook over zichzelf afgeroepen.

• Like
Waarderingen: WebEngine