De nieuwe Yamaha Xmax 300

Thnx, qua banden lees ik weer extreem wisselende verhalen over de michelin city grips die er standaard onder liggen qua prestatie in de regen. (op de foto's te zien lijken het de city grips te zijn) De een vindt het een band met uitstekende grip en de ander zit met samengeknepen billen als er een druppel regen valt. Wat zijn de ervaringen met deze banden of kan ik ze beter direct laten wisselen voor iets beters en zo ja wat? City grip 2? Ander merk? Rij met de auto altijd op michelins en ook op de bromfiets had ik altijd michelins zonder klachten maar op mijn motorfiets had ik bv bridgestone en die vond ik toen ook prima presteren in de regen.
Enig advies of gewoon proberen met de banden die er nu onder liggen?
 
Ik rij nu bijna een jaar op een x max 300 en moet zeggen dat hij erg goed bevalt. Ik rij er woon werkverkeer mee (voornamelijk binnendoor) en de scooter rijdt ook erg zuinig. Meestal haal ik de 1:35 wel. Michelin city grip doen het redelijk maar ben er niet heel erg over te spreken als het nat is. Heb hiervoor de City grip 2 onder mijn PCX gehad en die gaven wat meer vertrouwen. Een nieuwe kopen zal ook mijn voorkeur hebben omdat yamaha tegenwoordig ook met 5jr garantie komt. Een aantal berichten terug wordt ook een hele nette (nieuw model) aangeboden waarmee je ook waarschijnlijk veel plezier van zult beleven. Succes met je keuze
 
Vandaag proefritje gehad en was weer even wennen na jaren motorloos te zijn geweest maar toen ik eenmaal wat meer naar achteren ging zitten (gewichtsverdeling is echt heel anders dan op een motorfiets) en weer een paar kilometer had gereden ging het steeds makkelijk. Hij hangt wel heel erg 'aan het gas' dus dat was even voorzichtig bij korte bochtjes zoals rotondes maar het ding ging goed vooruit, had helemaal niet het idee ooit vermogen tekort te komen. Ik zat voor mijn gevoel best wel uit de wind maar merkte wel dat hij wat zijwind gevoelig is bij snelweg snelheden. Al met al beviel ie verder prima. Omdat ik al jaren motorloos was even met de leenkleding van motorport op weg en daarna gelijk maar een nieuwe outfit aangeschaft tesamen met druppellader, slot, en telefoonhouder en er komen 2 nieuwe city grip 2 banden onder (zaten nu city grip 1 banden onder waarvan de voorband verregaand versleten was) en afleverbeurt. Mag hem over 2 weken ophalen, aftellen!
 

Bijlagen

  • 50abcf69-e705-463e-ba86-0dd78149319f.jpg
    50abcf69-e705-463e-ba86-0dd78149319f.jpg
    437,4 KB · Weergaven: 0
Vandaag proefritje gehad en was weer even wennen na jaren motorloos te zijn geweest maar toen ik eenmaal wat meer naar achteren ging zitten (gewichtsverdeling is echt heel anders dan op een motorfiets) en weer een paar kilometer had gereden ging het steeds makkelijk. Hij hangt wel heel erg 'aan het gas' dus dat was even voorzichtig bij korte bochtjes zoals rotondes maar het ding ging goed vooruit, had helemaal niet het idee ooit vermogen tekort te komen. Ik zat voor mijn gevoel best wel uit de wind maar merkte wel dat hij wat zijwind gevoelig is bij snelweg snelheden. Al met al beviel ie verder prima. Omdat ik al jaren motorloos was even met de leenkleding van motorport op weg en daarna gelijk maar een nieuwe outfit aangeschaft tesamen met druppellader, slot, en telefoonhouder en er komen 2 nieuwe city grip 2 banden onder (zaten nu city grip 1 banden onder waarvan de voorband verregaand versleten was) en afleverbeurt. Mag hem over 2 weken ophalen, aftellen!
Gefeliciteerd met je aankoop! Je gaat er vast veel plezier aan beleven.
De zijwindgevoeligheid herken ik wel. Wanneer er flinke wind staat, kies ik er zelf voor om binnendoor naar mijn werk te rijden. Dan doe ik er wel 40 minuten over in plaats van 20, maar het rijdt wel fijner. Als ik over de snelweg moet, rij ik langs open velden langs de snelweg en dan kan een plotselinge rukwind er voor zorgen dat ik ongewenst bijna van rijstrook wissel.
Hier heb ik bij eerdere 'gewone motoren' geen last van gehad. Ik rij het hele jaar door en ben toch blij dat het mooie weer nu weer begint te komen.
 
Ik heb bij ome Ali nog een dark smoke sport ruitje besteld en bar end mirrors. Voor de zomer leuk om de scooter wat op te leuken. Dan maakt het niet uit of ik wat meer in de wind zit.
En als het er niet uit ziet of niet fijn rijdt, dan geeft het niet, want Ali is niet duur ;)
 
(...)en er komen 2 nieuwe city grip 2 banden onder (zaten nu city grip 1 banden onder waarvan de voorband verregaand versleten was) en afleverbeurt. Mag hem over 2 weken ophalen, aftellen!
In een eerdere post zei je dat de scooter 14k km gelopen heeft. Dat matcht niet met een verregaand versleten voorband.
Wat is die slijtage dan?
 
Vandaag proefritje gehad en was weer even wennen na jaren motorloos te zijn geweest maar toen ik eenmaal wat meer naar achteren ging zitten (gewichtsverdeling is echt heel anders dan op een motorfiets) en weer een paar kilometer had gereden ging het steeds makkelijk. Hij hangt wel heel erg 'aan het gas' dus dat was even voorzichtig bij korte bochtjes zoals rotondes maar het ding ging goed vooruit, had helemaal niet het idee ooit vermogen tekort te komen. Ik zat voor mijn gevoel best wel uit de wind maar merkte wel dat hij wat zijwind gevoelig is bij snelweg snelheden. Al met al beviel ie verder prima. Omdat ik al jaren motorloos was even met de leenkleding van motorport op weg en daarna gelijk maar een nieuwe outfit aangeschaft tesamen met druppellader, slot, en telefoonhouder en er komen 2 nieuwe city grip 2 banden onder (zaten nu city grip 1 banden onder waarvan de voorband verregaand versleten was) en afleverbeurt. Mag hem over 2 weken ophalen, aftellen!
Gefeliciteerd met je aankoop! Je zal er geen spijt van krijgen. Ik heb 3,5 jaar dit model gehad en altijd met plezier woon-werk verkeer en ook buitenland toertjes mee gedaan met passagier, boven verwachting. Eerste 15k met city grip1 banden gereden daarna city grip2 banden. Is een wereld van verschil. CityGr1 was bij nat weer altijd even opletten, moest altijd voorzichtiger doen. Ik heb sinds kort het nw model xmax2024 daar zitten al de citygrip2 banden standard op.

Veel veilige km,s gewenst!
 
Thnx, qua banden lees ik weer extreem wisselende verhalen over de michelin city grips die er standaard onder liggen qua prestatie in de regen. (op de foto's te zien lijken het de city grips te zijn) De een vindt het een band met uitstekende grip en de ander zit met samengeknepen billen als er een druppel regen valt. Wat zijn de ervaringen met deze banden of kan ik ze beter direct laten wisselen voor iets beters en zo ja wat? City grip 2? Ander merk? Rij met de auto altijd op michelins en ook op de bromfiets had ik altijd michelins zonder klachten maar op mijn motorfiets had ik bv bridgestone en die vond ik toen ook prima presteren in de regen.
Enig advies of gewoon proberen met de banden die er nu onder liggen?
Ik heb er Pirelli Angel Scoot onder liggen, die bevallen prima.
 
Gefeliciteerd met je aankoop! Voor mijn Yamaha Xmax 300 had ik een Honda SH 350 met hetzelfde motorblok als de Forza 350. Motorblok van de Honda is krachtiger, ruwer en verbruikt toch wel flink meer brandstof. 1:24 bij de Honda, 1:33 bij de Yamaha.
 
Het dark smoke sport ruitje van Ali mag blijven. Staat leuk en ik zit nu 'gewoon in het windgeruis' in plaats van in het gebulder van de wind die langs het standaard ruitje wordt geleidt.

De handlebar mirrors zijn waardeloos. Ze staan wel leuk, maar zijn niet praktisch. Het spiegelglas is ten eerste te donker. Ten tweede zijn ze klein en leveren ze weinig zicht naar achteren. Ten derde zitten ze in de weg bij het manoeuvreren en komen mijn handschoenen er tegen aan als ik het stuur vast heb.

Misschien ga ik voor de T-max optie qua spiegels. Of heeft iemand nog andere ideeën?

Gelijk de X-max even gewassen vandaag 😎
1000018811.jpg
1000018812.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan