De toekomst: motor in je wiel!

Biposto

Die hard MF'er
28 jun 2002
412
0
Den Haag
sbarro1.jpg


Franco Sbarro kijkt al meer dan twintig jaar met andere ogen naar auto´s en motorfietsen. Hij liet dit jaar in Genève naast de Berlingo Bourlingueur met een 220 pk sterke V6 onder de kap ook een bijzondere motorfiets zien, de Autonomous Motor Unit. Die motorfiets heeft een superbreed achterwiel, waarin naast de motor bijna alleandere mechanische delen zijn gebouwd. Sbarro heeft er meteen maar een wereldwijd patent op aangevraagd. Veel details zijn er niet, zoals zo vaak gebeurt met dit soort projecten. Wél weten we dat de radiator en de uitlaat dwars tussen de twee wielen zijn geplaatst. Sbarro heeft voor zijn protomoto samengewerkt met de Italiaanse wielenfabrikant O.Z., vooral bekend als bevoorrader van bekende raceteams.

Uit de Autoweek
 
nou het begin is er.....en aan de styling moeten ze ook nog iets veranderen voor ik zo'n gedrocht koop :r
 
Ben het ook eens met iedereen hierboven |( , wat een gewaagd ding, mooi dat sommige ontwerpers met andere ogen naar styling en ontwerp kijken !!
Deden ze dat niet en brachten ze niet af en toe van dit soort motorontwerpen uit, dan reden we allemaal nog op een Matchless ( of zo, en daar is niets mis mee op zich ) ipv van op bv de gestroomlijnde motoren van tegenwoordig, zoals een VTR, GSX-R of een CBR ( met bv een éénzijdige achterbrug, USD poten, gestroomlijnde tank en zijdekseltjes, kontjes de lucht in ipv ellenlange achterspatborden......moet ik verder gaan ? )
 
Laatst bewerkt:
Moet je in deze ook een helm op of heeft deze gordels... :X

[me]Plastic Power doet dit denken aan een zeer futuristische C1[/me]
 
Het valt mij op dat autofabrikanten/ontwerpers denken dat een "toekomst-motor" een groot autoblok met een formule 1 achterband is...
Net als die Viper V10 op 2 wielen

Meer van, kijk eens, we ontwerpen ff snel een motor, en hij is nog sneller dan al het andere gespuis ook.

Een conceptfiets van een motorfabrikant neem ik serieuzer.
 
Kan der niet echt opgewonden van raken }) })

Alles wat niet omdonderd zodra je het loslaat is een auto en geen motor, punt uit.

Net zoals die thomahawk, 400 mijl op een naked !! Dat hou je nooit, je wordt er gewoon afgerukt door de wind van het rijden !!

Alleen het geluid is om te :9~
 
Hoe zit het eigenlijk met het onafgeveerde gewicht van dat ding (motor in wiel), dat wil je toch zo laag mogelijk houden?
 
Ach als je er toch alleen maar rechtuit mee op een zoutvlakte gaat, maakt dat niet zo veel uit. :X
 
Is niet helemaal nieuw. Megola heeft ooit ook een motor gemaakt met motor in het wiel. En dat was dan nog het voorwiel ook!
 
Je verliest iig minder vermogen omdat je een ocverbrenging minder hebt (geen ketting of cardan).

Ben het met Nitromax eens. Zonder dit soort gewaagde ontwerpen geen of minder vooruitgang. Ik vind ze 99 van de 100 keer ook niet mooi, en deze is daar geen uitzonderinng op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan