Dempers Honda Blackbird vervangen

14 apr 2003
165
5
Brunssum
Hi all

Misschien al hier en daar besproken.
Ik wil graag de dempers en linkpipes vervangen van mijn Blackbird bj 2007.
Vanaf fabriek zitten er katalysators in de dempers.
Het is me niet duidelijk of dit zomaar kan.

Ik krijg tegenstrijdige reacties met alle respect voor de mensen waarmee ik al contact heb gehad.

Contact gehad met Mile Pajic via mail. Volgens hem kan dit dit gewoon geen aanpassingen nodig.
Contact gehad met Frank S via mail. Volgens hem moet er een O2 sensor vervangen , een powercommander erop en K&N filter.

Mijn doel is de orginele uitlaten eraf omdat de motor veel te snel te heet wordt vanwege mijn inziens de katalysators.
Ben dus niet op zoek naar meer vermogen dat heeft hij genoeg.

Het is qua euries nogal een verschil, linkpipes en dempers vervangen of K&N filter, sensor (lambdasone) en bochten plus dempers.

In een notedop dus: kan ik de linkpipes en dempers zomaar vervangen? Loopt de bird dan?

Bijvoorbaat dank voor jullie reacties, tips en tricks.
 
Ik heb een bird uit 2002 met volledig Akrapovic 4-2-1 systeem, zat er op toen ik hem kocht.
Hij heeft geen andere mods, zoals K&N, PC of O2 eliminator en rijdt prima.
Een maat van me heeft 2 Delkevic pijpen onder die van hem zitten, zelfde verhaal als bij mij.
Vanmiddag bij Hans van Wijk stond er een op de testbank met (volgens mij) een Laser einddemper, draaide 154.8 PK

Toch gaat hij volgend seizoen wel afgesteld worden, ben gewoon benieuwd wat er uit te halen valt.
 
Ik heb even rond gevraagd voor je, want ik wil dit zelf ook 100% weten. Op Facebook heb je een engelse BB groep voor technische vragen, dit waren wat reacties:

''If you look at the standard pipes on BB's the earlier slip on cans are much slimmer in diameter, the later ones are fatter when they started fitting cat's. Pretty sure after market slip one are cat free, the O2 sensor is fitted just after the collector box so the ecu ensures the engine runs ok.. ''

''The cats are usually in the link pipes are they not? Later fuel injection models have fatter linkpipes carbs and early fi (like mine) have slimmer linkpipes.''

Ik zou dus zeggen: ''De O2 sensor (lambda sonde) zit vóór de katalysator, maar wat er na de sensor gebeurt heeft geen invloed op het mengsel''
Uiteraard is dit een aanname, hopelijk is er iemand die dat kan bevestigen of ontkrachten.
 
Hi all


Ik krijg tegenstrijdige reacties met alle respect voor de mensen waarmee ik al contact heb gehad.

Contact gehad met Mile Pajic via mail. Volgens hem kan dit dit gewoon geen aanpassingen nodig.
Contact gehad met Frank S via mail. Volgens hem moet er een O2 sensor vervangen , een powercommander erop en K&N filter.

Mijn doel is de orginele uitlaten eraf omdat de motor veel te snel te heet wordt vanwege mijn inziens de katalysators.
Ben dus niet op zoek naar meer vermogen dat heeft hij genoeg.

Het is qua euries nogal een verschil, linkpipes en dempers vervangen of K&N filter, sensor (lambdasone) en bochten plus dempers.

In een notedop dus: kan ik de linkpipes en dempers zomaar vervangen? Loopt de bird dan?

Bijvoorbaat dank voor jullie reacties, tips en tricks.

mijn wedervraag zou toch zijn of je jouw opmerking omtrent heet worden vermeld hebt bij je vraag richting Mile en Frank.
dat de voorbochten vervangen moeten worden staat nergens vermeld, een PC is volgens mij nooit noodzakelijk maar wel altijd beter en wat ik zelf juist
weer gelezen heb vinden Blackbirds het originele luchtfilter juist fijn, maar misschien is dit anders bij de (latere) injectie modellen.
mijn vraag zou zijn of de uitlaat van Mile wel E-keur heeft Als de demper(s) die gebruikt word(en) het heeft maakt een zelfgemaakte linkpijp niet zoveel uit.
word er iets totaal op maat gemaakt , heb je misschien niet veel herrie maar straks wel een boete vanwege geen E keur.
 
mijn ervaring:

Hi all



Contact gehad met Mile Pajic via mail. Volgens hem kan dit dit gewoon geen aanpassingen nodig.

deze man snapt veel van motorfietsen
Contact gehad met Frank S via mail. Volgens hem moet er een O2 sensor vervangen , een powercommander erop en K&N filter.

.
deze man is een verkoper die goed folders kan lezen en reproduceren
 
Voordat je weer begint te blaten Zot, de vraag was of "hij zomaar de linkpijpen en de dempers van zijn 2007 BB mat katalysator kan vervangen".
Mijn antwoord daarop heb je niet gelezen, dat staat hier niet (compleet).

Tussen haakjes: ik lees nooit folders. Ik kan namelijk helemaal niet lezen....
 
Ik heb even rond gevraagd voor je, want ik wil dit zelf ook 100% weten. Op Facebook heb je een engelse BB groep voor technische vragen, dit waren wat reacties:

''If you look at the standard pipes on BB's the earlier slip on cans are much slimmer in diameter, the later ones are fatter when they started fitting cat's. Pretty sure after market slip one are cat free, the O2 sensor is fitted just after the collector box so the ecu ensures the engine runs ok.. ''

''The cats are usually in the link pipes are they not? Later fuel injection models have fatter linkpipes carbs and early fi (like mine) have slimmer linkpipes.''

Ik zou dus zeggen: ''De O2 sensor (lambda sonde) zit vóór de katalysator, maar wat er na de sensor gebeurt heeft geen invloed op het mengsel''
Uiteraard is dit een aanname, hopelijk is er iemand die dat kan bevestigen of ontkrachten.

Bedankt voor deze reactie
Heb contact gehad met iemand van uitlaatstore.nl en die vertelde me hetzelfde
 
Hoe warm loopt jouw motor? Een goede vriend van me heeft, na het rijden op de mijne, besloten weer een blackbird aan te schaffen. (Ja, hij heeft er jaren geleden ook al een gehad)
Die van hem is mét kathalysator, die van mij zonder. Het verschil is toch wel een graad of 4-5 bij gelijk gebruik.
Als we beiden 120 in z'n 6 rijden op de snelweg, is die van mij rond de 80 graden, die van hem rond de 84-85.
 
Terug
Bovenaan Onderaan