Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Dick Mann replica

Een aantal jaren terug was ik in Engeland op vakantie na een bezoekje aan mijn zus en zwager die daar toen nog woonden en zag ik onderweg een verwijzing naar een museum.
Dus de routebewijzering gevolgd en ik kwam uit bij het Sammy Miller Museum, wat een geweldig museum is trouwens, het was toen al een half uur voor sluitingstijd.
De man achter de balie keek mij en mijn vrouw wat meewarig aan omdat we zo laat waren en op slippers binnen kwamen lopen maar snapte heel goed dat toch wou kijken.
Als laatste gasten kregen we een bak koffie aangeboden maar die konden we gezien de tijd beter niet nemen want dan konden we helemaal niets meer zien...

Om een lang verhaal kort te maken, onze gekochtte kaarten waren ineens 2 dagen geldig zodat we toch alles op ons gemak konden bekijken.
Bovendien kreeg ik de 2e dag de mogelijkheid om allerhande zaken op te meten toen ik mijn enthousiasme niet in kon houden bij de CR110 en CR93 die daar stonden.
Ze zijn zeer behulpzaam en omdat de motor niet van de stelling af te tillen was kreeg ik een keukentrapje, koffie en heel veel tijd te leen.
Mocht je ooit in de buurt zijn zeker heen gaan!! Sammy Miller | Home





Om met dit verhaal toch weer terug te komen op de 4 cilinder wou ik de tankdop even onder de loep nemen.
De CR110, CR93 en CR750 hebben qua model nagenoeg dezelfde tankdop. De CR110 is wat kleiner en de CR93 mist een ribbel voor een veertje maar klopt qua grootte.

Hieronder een vroege CR750 Kit tank met tankdop, de latere versies hadden de normale stalen tankdop zoals op de K2 etc. zit.
Uiteraard is dit nergens te verkrijgen en de paar reproducties die er zijn gemaakt zijn vaak niet te koop en wisselen qua afwerking en kwaliteit.




Dus zit er maar 1 ding op en dat is zoeken naar het beste alternatief, namelijk een echte tankdop en die zelf verbeteren/namaken.
En in de boeken, het museum en op internet bleek dat de CR93 dop te zijn die ik moest zien te krijgen.
Eerst is het een kwestie van 1 100% reproductie hiervan te maken om te kijken hoe het binnenwerk werkend te krijgen, daarna 1 in CR750 uitvoering.
Tevens moet er een voetstukje worden gemaakt en zal de tank voor het mooie ook in vorm worden geperst, maar dat is van latere zorg.



 
Laatst bewerkt:
Het nagieten van de tankdop blijkt nog een beste opgave te zijn.
Mijn vriend heeft eerst de mal gemaakt en daarna een dop gegoten, dit omdat we het binnenwerk van de originele dop niet wilden verwijderen.
We kunnen nu met deze test-dop een goede mal gaan maken voor de binnenkant. Al zal dat ook nog wel wat tijd kosten...







 
Een paar weken terug kwamen een paar puntlasmoeren binnen in M6 en M8.
Deze had ik besteld in verweggistan en zijn om een aantal onderdelen net dat beetje meer fabrieksorigineel eruit te laten zien.
Om deze te lassen heb je op je puntlasapparaat eigenlijk een speciaal opzet stuk nodig (a 250,- per maat) wat mij een beetje te gek was, kortom eerst maar eens zonder proberen.

Op de voorgrond de moeren zoals ik ze binnen heb gekregen.
In het midden de moeren op de plaats maar nog niet gelast en achteraan de moeren vastgelast.
Door het puntlassen ontstaat op de 4 "uitsteeksels" kortsluiting en dus warmte, je drukt deze dus feitelijk plat het materiaal in.



Helaas zaten deze niet goed genoeg vast, 1 tikje met een hamer en ze waren weer los.
Ondertussen heb ik bijna alle standen op het lasapparaat gehad maar zonder echt succes.
De volgende 3 zaten wel heeeeeeel erg vast.



Hier zie je dezelfde moeren maar dan op een NOS onderdeel zitten:



Mocht ik de instellingen goed hebben wou ik een stuk of wat van deze en andere "simpele" onderdelen namaken.
Lukt het niet ach, dan zijn we weer wat kennis en een voorbeeld voor mijn studenten rijker.
 
Braking news!!!!



Toevallig kon ik er 2 kopen, maar op de racer zit er maar 1 van de hoofdremcilinder naar het verdeelblok. Maar als 1 goed is zijn 2 beter!
 
Je zal er vast over nagedacht hebben, maar als je er echt mee gaat racen zou ik de NOS remleidingen nog eens in overweging nemen... Wel vette spulletjes die je allemaal hebt verzameld inmiddels.
 
Deze komen inderdaad op de plank te liggen, ik heb staalflex leidingen met een rubberen omhulsel voor het echte werk.
 
Eindelijk weer wat tijd voor de motor!
Ik wou de remmerij voor nou maar eens af gaan maken dus tijd om lekker te sleutelen en mijn heftafel en takel voor de eerste keer samen te gebruiken:




Alle onderdelen netjes klaar gelegd maar na controle ontbraken er toch nog wat O-ringen dus het is wachten tot die binnen zijn.




Omdat ik toch moest wachten gelijk maar wat extra remdelen gekocht en opgeknapt om als reserve op de plank te leggen.
De meeste waren in slechte staat met vastzittende bouten/ontluchtingsnippels/remzuigers etc.








 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelfs al een reserve frame, achterbrug, zitje, blokbeugels, stepjes, rem- en schakelpedalen, kabels, vorkpoten, handels en een heleboel klein grut wat ik vergeet op te noemen. Kortom alles waarvan ik weet dat het goed is tesamen met alle originele onderdelen vormen een racer zonder kenteken en al mijn gebeun en testwerk moet een straatfiets worden.
 
Vandaag eindelijk weer eens heerlijk bezig geweest met de motor.
De tandwieldrager heb ik helemaal schoon gemaakt en vervolgens met een nieuw lager weer in elkaar gezet.
Het lager heb ik uiteraard op de buitenring erin geperst nadat ik de hele tandwiel drager met een verbrander flink heb opgewarmd viel deze er al bijna zonder moeite in.
Om de bearing retainer te monteren en demonteren had ik een tijdje geleden een "special-tool" gemaakt die alles een stuk makkelijker maakt.


 
Laatst bewerkt:

Ik volg dit topic niet zo goed,dus misschien zit ik er naast,maar bijna 9 jaar man,kom op joh
 
Ook nieuwe lagers, rubbers en retainer in het achterwiel wederom gemonteerd met een zelf gemaakt stuk gereedschap.



 
En zolang ik het geld voor een replica of geheel origineel achterwiel nog niet heb ben ik aangewezen op zelf (ver)bouwen van bestaande dingen.
Het origineel is van aluminium, maar dat was me teveel werk dus heb ik allerhande stalen Honda delen bij elkaar gezocht en daarvan een nieuwe gemaakt die aardig lijkt.




En zo ziet het er dan uit met een originele remkabel en een oogje gelast op een bestaande remankerplaat.



Functionerend en goed genoeg voor nu, de volgende versie is een replica naaf.
 
Laatst bewerkt:
Een jaar later, in 1971, lagen de kaarten totaal anders:
Dick Mann voor BSA/Triumph. En ze wonnen vooral dat ene jaar alles wat er te winnen viel.
 
Neem hem mee naar Spa als ie klaar is. Dan zetten we net als in Daytona de Engelse Triple met de CB op de baan.