Een aantal jaren terug was ik in Engeland op vakantie na een bezoekje aan mijn zus en zwager die daar toen nog woonden en zag ik onderweg een verwijzing naar een museum.
Dus de routebewijzering gevolgd en ik kwam uit bij het Sammy Miller Museum, wat een geweldig museum is trouwens, het was toen al een half uur voor sluitingstijd.
De man achter de balie keek mij en mijn vrouw wat meewarig aan omdat we zo laat waren en op slippers binnen kwamen lopen maar snapte heel goed dat toch wou kijken.
Als laatste gasten kregen we een bak koffie aangeboden maar die konden we gezien de tijd beter niet nemen want dan konden we helemaal niets meer zien...
Om een lang verhaal kort te maken, onze gekochtte kaarten waren ineens 2 dagen geldig zodat we toch alles op ons gemak konden bekijken.
Bovendien kreeg ik de 2e dag de mogelijkheid om allerhande zaken op te meten toen ik mijn enthousiasme niet in kon houden bij de CR110 en CR93 die daar stonden.
Ze zijn zeer behulpzaam en omdat de motor niet van de stelling af te tillen was kreeg ik een keukentrapje, koffie en heel veel tijd te leen.
Mocht je ooit in de buurt zijn zeker heen gaan!!
Sammy Miller | Home
Om met dit verhaal toch weer terug te komen op de 4 cilinder wou ik de tankdop even onder de loep nemen.
De CR110, CR93 en CR750 hebben qua model nagenoeg dezelfde tankdop. De CR110 is wat kleiner en de CR93 mist een ribbel voor een veertje maar klopt qua grootte.
Hieronder een vroege CR750 Kit tank met tankdop, de latere versies hadden de normale stalen tankdop zoals op de K2 etc. zit.
Uiteraard is dit nergens te verkrijgen en de paar reproducties die er zijn gemaakt zijn vaak niet te koop en wisselen qua afwerking en kwaliteit.
Dus zit er maar 1 ding op en dat is zoeken naar het beste alternatief, namelijk een echte tankdop en die zelf verbeteren/namaken.
En in de boeken, het museum en op internet bleek dat de CR93 dop te zijn die ik moest zien te krijgen.
Eerst is het een kwestie van 1 100% reproductie hiervan te maken om te kijken hoe het binnenwerk werkend te krijgen, daarna 1 in CR750 uitvoering.
Tevens moet er een voetstukje worden gemaakt en zal de tank voor het mooie ook in vorm worden geperst, maar dat is van latere zorg.