Dimmer op je acculader zetten

Radish

MF veteraan
18 jul 2003
1.009
2
Bloemendaal
Misschien een stomme vraag of suggestie. Ik kan me herinneren dat je max. 10% laadvermogen moet hebben van de accu die je wilt opladen. Nou heb ik een 19 amp accu en een 7 amp lader. Kan een dimmer gebruiken op je lader (waarmee je de afgegeven stroom kunt regelen) helpen?
 
Een dimmer ??? Joh je draait de spanning naar beneden en op een gegeven moment werkt die lader niet meer. 7 amp lader niet gebruiken is voor auto accu. Gewoon een motoracculader kopen of een regelbare voeding erop zetten en daarvan de stroom begrenzen op 1/10 van de capaciteit van je accu dmv de stroomregelknop.
 
Laatst bewerkt:
Misschien een stomme vraag of suggestie. Ik kan me herinneren dat je max. 10% laadvermogen moet hebben van de accu die je wilt opladen. Nou heb ik een 19 amp accu en een 7 amp lader. Kan een dimmer gebruiken op je lader (waarmee je de afgegeven stroom kunt regelen) helpen?


Kijk eens hier:

Acculaders

Daar vind je zowat alle gangbare acculaders voor motorfietsen.
Ook nog tegen faire prijzen....
 
Ik begrijp dat je al een (te grote) lader hebt en die toch wilt gebruiken.
Dus geen nieuwe kopen.
Je kunt de laadstroom ook "knijpen" door een 12volt lamp in serie te zetten met de laadstroom.
 
Ik begrijp dat je al een (te grote) lader hebt en die toch wilt gebruiken.
Dus geen nieuwe kopen.
Je kunt de laadstroom ook "knijpen" door een 12volt lamp in serie te zetten met de laadstroom.
Ja, gaat goed.

In dit geval wel erbij uitleggen dat "serie" betekent: opgenomen in 1 laaddraad zoals een schakel in een ketting.

Ik denk dat voor een 19Ah accu het beste een lampje van 21 of 23 W (gangbaar type in o.a richtingaanwijzers) gepakt kan worden. 10W gaat ook maar dan flink meer uren laden nodig.
 
Je kan ook een diode in serie zetten.
Dat verlaagt de laadspanning en daarme de laadstroom.
Dat een lader 7 ampere kan laden wil niet zeggen dat hij dat ook doet.
Bij een motoraccu zal hij maximaal de helft laden maar dat is nog steeds aan de hoge kant. Zeker als je hem er voor langere tijd op laat staan.
 
Je kan ook een diode in serie zetten.
Dat verlaagt de laadspanning en daarme de laadstroom.
Dat een lader 7 ampere kan laden wil niet zeggen dat hij dat ook doet.
Bij een motoraccu zal hij maximaal de helft laden maar dat is nog steeds aan de hoge kant. Zeker als je hem er voor langere tijd op laat staan.


??

Een diode is een elektronisch onderdeel dat de elektrische stroom zéér goed in één richting geleidt, maar praktisch niet in de andere. Een diode functioneert als het ware als een elektronisch ventiel. De geleidende richting noemt men de doorlaatrichting en de andere richting de sperrichting.
Dit is echter een enigszins vereenvoudigde voorstelling van zaken. Ook in de doorlaatrichting van een diode gaat pas stroom vloeien als de spanning over de diode een bepaalde waarde heeft bereikt. Pas boven deze waarde gaat de diode zich als een laagohmige weerstand gedragen. Deze doorlaatspanning is afhankelijk van het type diode.
 
Juist, en WAT is belangrijk voor het goed volladen van de accu?
NIET de stroom maar de uiteindelijk bereikte spanning. Dus als je een diode ermee in serie gaat schakelen is deze spanning alweer 0,6V lager.

Gewoon een goede electronische lader kopen. Kost tegenwoordig oak niet veel meer. Laatst nog 19,95 bij de Lidl. En, ja dat is een goede. Heb de mijne alweer 2 jaar en hij staat nu als druppellader op mijn motor. Werkt perfect.

Marc
 
??

Een diode is een elektronisch onderdeel dat de elektrische stroom zéér goed in één richting geleidt, maar praktisch niet in de andere. Een diode functioneert als het ware als een elektronisch ventiel. De geleidende richting noemt men de doorlaatrichting en de andere richting de sperrichting.
Dit is echter een enigszins vereenvoudigde voorstelling van zaken. Ook in de doorlaatrichting van een diode gaat pas stroom vloeien als de spanning over de diode een bepaalde waarde heeft bereikt. Pas boven deze waarde gaat de diode zich als een laagohmige weerstand gedragen. Deze doorlaatspanning is afhankelijk van het type diode.
Bedankt dat je me even wilt uitleggen wat een diode is.
Een diode laat door in een richting maar verliest darbij de drempelspanning wat ongeveer 0,7 volt is.
Laden met 14,5 volt geeft een laadstrom van zo'n 4 ampere.
Met 13,8 is dat nog ongeveer 1,5 ampere.
 
Ik heb veel met siliciumdioden geknoeid en er ook aan gemeten. Voorwaartse drempelspanning inderdaad "typisch" 0,7V over een tamelijk breed stroombereik; bij geringe stroom zag ik vaak 0,6 en bij "uiterst toelaatbare" grote stroom (gekoeld) weleens 1,1V. Temperatuur heeft ook wat invloed.

Spanningsafgifte van een acculader is moeilijk te meten want de meeste meetapparaten geven niet de piek van de rimpelspanning weer zonder een condensator/elco parallel te schakelen. Totaal kaal en onbelast meet ik tamelijk zuiver 11V.
Oude acculaders: 230/220x11 = 11,5V onbelast en zonder condensator; oppassen dus, accu niet al te lang aan een "gemiddelde" (niet-gestabiliseerde) antieke lader uit 220V-tijdperk laten hangen want eindwaarde kan dan te ver oplopen .... erg goed voor de modernste accu´s met dikke rode opdruk "calcium" maar al gauw iets teveel van het goede voor ouder spul, wel goed corrigeerbaar met minimaal 1 of desnoods 2 redelijk "dikke" dioden in serie.

Gloeilamp in serie als stroom-begrenzer bewaakt niet de eindspanning maar geeft bij af en toe controleren wel een aardige indruk van de laadtoestand/vullingsgraad van de accu, roodachtiger licht tot bijna-uit betekent dat de accu vol raakt.
 
Ik heb veel met siliciumdioden geknoeid en er ook aan gemeten. Voorwaartse drempelspanning inderdaad "typisch" 0,7V over een tamelijk breed stroombereik; bij geringe stroom zag ik vaak 0,6 en bij "uiterst toelaatbare" grote stroom (gekoeld) weleens 1,1V. Temperatuur heeft ook wat invloed.

Spanningsafgifte van een acculader is moeilijk te meten want de meeste meetapparaten geven niet de piek van de rimpelspanning weer zonder een condensator/elco parallel te schakelen. Totaal kaal en onbelast meet ik tamelijk zuiver 11V.
Oude acculaders: 230/220x11 = 11,5V onbelast en zonder condensator; oppassen dus, accu niet al te lang aan een "gemiddelde" (niet-gestabiliseerde) antieke lader uit 220V-tijdperk laten hangen want eindwaarde kan dan te ver oplopen .... erg goed voor de modernste accu´s met dikke rode opdruk "calcium" maar al gauw iets teveel van het goede voor ouder spul, wel goed corrigeerbaar met minimaal 1 of desnoods 2 redelijk "dikke" dioden in serie.

Gloeilamp in serie als stroom-begrenzer bewaakt niet de eindspanning maar geeft bij af en toe controleren wel een aardige indruk van de laadtoestand/vullingsgraad van de accu, roodachtiger licht tot bijna-uit betekent dat de accu vol raakt.
het beste kan je de laadspannig meten als hij aan dde accu zit, anders meet je inderdaad een stuk minder
 
Okay.... tijd niet hiero geweest. Zijn we d'r uit?

Tis koud buiten, dus ik denk dat ik m'n 19 amp accu er maar eens uithaal. Ik heb een 7 amp lader. Wil natuurlijk liefst hardware gebruiken die ik al in huis heb. Hoef ik ook niet dingen te gaan lenen of zo (Thanx anyway)...

Lampie ertussen zetten (op de + draad) dan maar? Om een laadspanning van niet meer dan 2 amp te krijgen...
 
Als je die 7 amp lader een uurtje aan je accu hangt gaat die daar echt niet kapot van hoor. De laadstroom is iets meer dan de maximaal geadviseerde 25%. Maar zit daar niet zo heel veel boven. Zou hem er geen uren aanhangen.
 
Als je die 7 amp lader een uurtje aan je accu hangt gaat die daar echt niet kapot van hoor. De laadstroom is iets meer dan de maximaal geadviseerde 25%. Maar zit daar niet zo heel veel boven. Zou hem er geen uren aanhangen.
1 uur zal geen kwaad kunnen, zelfs 2 uur kan nog. Wat denk je dat zo'n accu voor zijn kiezen krijgt vlak na het starten.

Wat vergeten wordt met dat soort laders is dat er met een "gelijkgerichte" wisselspanning geladen wordt, waarvan de effectieve waarde in de buurt van de 12 V ligt. De top- of piekwaarde is 1,41 x hoger en ligt dus bij ca. 17 V. En tot deze waarde wil die acculader ook opladen.

Een druppellader werkt met een gestabiliseerde spanning die iets kan variëren, afhankelijk van de mode waarin hij op dat moment werkt. Bij druppelladen zal dat iets onder de 13,4 V zijn.
 
Ts wil met een ongeschikt apparaat gaan laden. Van mij maggie, ik zou het zelf niet doen.

En als ik dan bedenkt hoe eenvoudig en goedkoop de alternatieven zijn... :')


Waarom moet die accu eigenlijk geladen worden?
 
Omdat ik de Guz al weken niet meer heb gebruikt... en als ik wil starten ik 'm snel leeg zal trekken omdat (a) de Guz eigenlijk een 30 amp accu moet hebben en (b) hij gewoon moeilijk aan de praat te krijgen is.

Maar goed, ik ga 'm met deze kou er eerst maar eens uithalen en thuis zetten. Kou is killing. Begrijp allemaal niet zoveel van de techno uitleg hier.
 
Ja, gaat goed.

In dit geval wel erbij uitleggen dat "serie" betekent: opgenomen in 1 laaddraad zoals een schakel in een ketting.

Ik denk dat voor een 19Ah accu het beste een lampje van 21 of 23 W (gangbaar type in o.a richtingaanwijzers) gepakt kan worden. 10W gaat ook maar dan flink meer uren laden nodig.


En gewoon een huis-tuin-en-keuken gloeilamp ertussen??... Welke moet ik dan nemen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan