Dirty Roads

wj63

Die hard MF'er
22 mei 2016
378
624
land van altena
Heb voor 2020 het plan om met Horizon motor reizen de Dirty Roads gaan te rijden .
Dat gaat beuren van 29 augustus tot 4 september .

In mijn vrienden club kan ik er niemand warm voor krijgen om mee te gaan .
Nu ben ik benieuwt of er hier nog mensen zijn die dit ook gaan doen ?
 
Leuke trip, ben benieuwd naar hun route.
Ik kan zelf niet op die data, dat is precies tijdens de vakantie met mijn vriendin.
Waar ik trouwens nog geen plannen voor heb...:o;)
 
nou echt dirty zijn ze niet, is de oude reis van de knmv,leuk, als je echt dirty wilt rijden ga naar de ukraine of rusland.
 
Leuk! Geschikt voor medium allroads zonder spaakwielen?

Ja hoor, geen probleem! Op dit plaatje staat een BMW met spaakwielen voor mijn Multistrada, die reed moeiteloos mee. Wat je daar veel tegenkomt is stof en stenen.

IMG_3543.JPG


IMG_4012.JPG


Snapseed.jpg


Toen ging ik samen met mijn vrouw op de Ducati de Sommeiler op, dat was wel heftig ;-). Nu in mijn eentje op de Yamaha Tenere 700!
 
Net even het programma van Horizon gelezen: meer info, foto's en kaarten zie vooral het 'Onverharde Alpen passen topic'. Ff zoeken hier, zal iets naar onderen weggezakt zijn.
 
Heb voor 2020 het plan om met Horizon motor reizen de Dirty Roads gaan te rijden .
Dat gaat beuren van 29 augustus tot 4 september .

In mijn vrienden club kan ik er niemand warm voor krijgen om mee te gaan .
Nu ben ik benieuwt of er hier nog mensen zijn die dit ook gaan doen ?

We gaan naar de Alpen tussen Frankrijk en Italie. 5 dagen over de deels onverharde wegen tussen de forten uit de tijd van de oorlogen. De reis wordt georganiseerd door Horizon. Vroeger stond deze reis ook op de lijst van Berrt. Nu alleen nog op de lijst van de KNMV. De lijst met deelnemers ook ontvangen. Het lijkt een aardig gevarieerd gezelschap.
Deze reis wordt voor mij een soort van afsluiting van een periode. In 2016 een Moto Guzzi V7II om laten bouwen naar een scrambler door TLM. Later zelf nog een carterbescherming aangebracht en wat andere zaken. Allroad / Offroad gaan rijden bij Berrt en bij Endurofun. Met Endurofun ook twee maal in de Vogezen geweest. Ook een stuk van de TET gereden in Nederland. En nu dan naar de Alpen.
Ik zoek eventueel contact met mede deelnemers. Ik ga in 4 dagen naar Sauze d'Oulx rijden en begin op een dinsdag vanuit Moordrecht. Met Kurviger een mooie route uitgezet.
 
Gaat het? Als 62 jarige muis-schuiver naar de Alpen over de Dirty Roads georganiseerd door Horizon Reizen met een als Scrambler omgebouwde V7ii?

Bekijk bijlage 1541549

Wat ging er goed?
De motor is heel gebleven. De bak is heel gebleven. De cardan is heel gebleven. De Heidenau banden zijn heel gebleven en relatief weinig gesleten.
De kaart lezen op een smartphone Samsung Xcover 3 met power pack en Mapfactor Navigator in een houder ging prima.

Wat ging er niet goed?
Ik had te weinig conditie voor zo'n lange trip. Vanwege de corona hoefde ik niet naar mijn werk op de motor. Maar dan oefen je ook niet.
De wegen in de Alpen zijn ruig. Grote geulen voor de water afvoer zorgen ervoor dat je carter bescherming regelmatig contact heeft met de bodem. Je voorvering met een slag van 130 mm slaat regelmatig volledig dood. Dat voel je ook in je polsen.
Verkeerd rijden helpt ook niet. Vertrouw niet blind op de gpx kaart. Dan kom je op steile wandelpaden waar je niet eenvoudig kunt draaien.

Geen commentaar op de organisatie van Horizon Reizen. Die was prima. Er zijn altijd wat issues als je niet dezelfde type Garmin als de uitzetter gebruikt.

Conclusie: Als je tussen de 25 en de 48 bent dan gaat het wel. Boven de leeftijd van 50 jaar met weinig kilometers in het lijf, dat moet je niet willen op een Scrambler. Ga dan voor een F800GS of een Tiger 800 XC of een Africa Twin. Of een Enfield Hiamlayan met zijn 21" voorwiel en 200 mm veeruitslag aan de voorzijde. Maar oefen aub veel.

Neem zeker geen 1250 GS mee. Die zijn te breed. Daarmee raak je mogelijk met de cilinder de rotswand.
 
Laatst bewerkt:
Gaaf dat je dat gedaan hebt! Ik zat er ook aan te denken, maar heb een Tiger 800 XRx (de wegvariant dus). Wel anakee adventure banden, maar dus niet de grote veerweg en spaakwielen. Te doen?
 
Ervaring oké dat is belangrijk maar dat je met 62 jaar te oud bent is natuurlijk gelul.
Met ervaring en een goede conditie is het voor mij iig geen probleem.
 
@Saco wat een vette bike is dat zeg!
Klinkt ook als een goed avontuur toch, zonder ontberingen geen goed verhaal zou ik zeggen.. :P
 
Gaaf dat je dat gedaan hebt! Ik zat er ook aan te denken, maar heb een Tiger 800 XRx (de wegvariant dus). Wel anakee adventure banden, maar dus niet de grote veerweg en spaakwielen. Te doen?
Je hebt in ieder geval genoeg veerweg en de juiste settings. Een paar beschermbeugels (het is niet of je valt, maar wanneer) erop en lekker meegaan.
 
Ik heb me aangemeld voor Dirty Roads van Okt 2021 bij Horizon. Heb er zin an! Vertrek 30 aug op de motor rechtstreeks, Na 100km Houten-Kont-pauze, repeat 13x, aankomst 1 okt. (AirBnB ergens onderweg). Terugreis 2 extra daagjes geboekt. Verwacht 9de weer thuis te komen, afspraak bij masseuse op 10de. Ja zondag, ja dubbel zo duur.... NODIG!
 
Ik wil even reageren op de vraag of de "dirty roads" doenbaar zijn als je een bepaalde leeftijd hebt, met een bepaalde fiets, met of zonder ervaring. Ik heb zowel vorig jaar (Spaanse Pyreneeën - Andorra) als 2 jaar geleden (Italiaanse Alpen) de "Dirty Roads" van Horizon motorreizen gereden. Tot mijn groot plezier. Dikke pluim voor de organisatie. Nu heb ik wel een tumorprothese (megaprothese) in mijn linkerbeen, van lies tot voet. Ik wil hier geen discussie beginnen of dit al dan niet verantwoord is/was, feit is dat ik dit deed, op mijn eentje. Immense voldoening. Ook met een beperking kun je grenzen aftasten. In ieder geval vergeet ik nooit de ervaring om helemaal alleen de Parpaillon offroad te bedwingen, beseffend wat ik de afgelopen jaren had moeten doorstaan. Dat het geen evidentie was maakte de ervaring nog grootser. Wilskracht ... sommigen noemen het koppigheid :) Oja, ik deed dit als 50 jarige op een 790 Adventure R en Camel sigaretten
 
Terug
Bovenaan Onderaan