Volgens mij was er helemaal nix mis met de fitting en/of bedrading van je achterlicht, maar zat simpelweg je duplolampje verkeerd in de fitting gestoken.
Duplolampjes hebben nl recht tegenover elkaar twee pinnetjes (nokjes) op de fitting zitten die NIET op gelijke hoogte zitten. Als je goed kijkt zie je dat de lipjes in de fitting die deze pinnetjes opvangen ook een verschillende lengte hebben. Daarmee wordt voorkomen dat je het lampje een halve slag verdraaid in de fitting plaatst, wat soms toch nog wel eens wil lukken als je er niet op let. Zo ja, dan brandt je remlicht als achterlicht en viceversa. Precies het verschijnsel wat jij noemde. Check maar eens
Ik zou een controleren met een voltmetertje of je wel spanning krijft op de fitting van de achterlamp
1. spanning van 12 volt op de draad die naar de remlamp gaat.
2. spanning van 12 volt op de draad die naar het nomrale licht gaat
3. meten (ohm-meter) of de massa aansluiting ( 3de draad van fitting wel echt met massa kontakt maakt.
Ik denk dat nr3 (dus de massa verbinding niet goed(meer) is.
dan krijg je van deze rare gewaarwordingen.
Kijk ook even of de lamp wel goed in de fitting zit en kontakt maakt op de 2 kontaktpuntjes onder in de fitting.
ik lees het wel van je!
greetz frm Blacks
Ik wordt langzamerhand echt goed ziek van mijn motor. De ene kuur na de ander begint op te spelen. Dit keer is het mijn achterlicht.
Iedere keer als ik het contactslot aanzette bleef mijn remlicht (21 W) vol branden. Als ik vervolgens mijn rempedalen induwde ging mijn achterlicht (5 W) branden. Volgens mijn dealer had het te maken met de aarde. Ik dus op zijn advies de aarde-kabel met de minpool van mijn accu verbonden. Probleem opgelost, dacht ik. Niet dus. Mijn remlichten branden nu alleen als ik rem (prima), maar mijn acherlicht brandt nu dus helemaal niet meer!!
- Mijn lampje is dus een 21/5 W lamp
- Fitting van het achterlicht is net vernieuwd
- Lampje is nog heel
- Zekeringen zijn in orde
Oftewel, wat nu?
Als die veronderstelde massa/aarde/min in werkelijkheid wat anders was dan kan er nu best ergens een zekeringetje uit liggen. Link gedoe hoor.
Ik denk dat 'm daar de clou zit: bruin is zeer ws géén massa, als ik mijn schema van een '95-er mag geloven... Daar zijn de bruine en de witte met zwarte lijn de voedingen en de zwarte (bij mij met witte lijn) de massa.Ik heb drie kleuren kabels. Wit/zwart voor het achterlicht, zwart voor het remlicht en bruin voor de massa. Bruin heb ik aan de minpool van de accu verbonden. Zometeen ...
Hou die bekabeling van jou maar goed in de gatenGeloof het of niet, ik heb de kabels van het rem- en achterlicht, die uit de fitting komen, omgedraaid en hij doet het weer. Ik snap er niks meer van, maar hij doet het weer normaal.
Voorzover ik het uit m'n hoofd kan zeggen, is zwart/wit->massa, bruin->verlichting, en zwart->remlicht
Geloof het of niet, ik heb de kabels van het rem- en achterlicht, die uit de fitting komen, omgedraaid en hij doet het weer. Ik snap er niks meer van, maar hij doet het weer normaal.