Diversion 600s in zijn "vrij" bij hoge toeren?

fdingen

Rookie
8 aug 2009
21
0
Eindhoven
Hallo,

Sinds 2 maanden heb ik een Yamaha Diversion uit 1994, hij heeft nu zo'n 58.000 km gereden en voldoet prima aan mijn verwachtingen.

Gister natuurlijk weer even gereden maar er viel mij 1 ding op. Normaal gesproken trek ik niet verder door dan zo'n 7.000 toeren maar op een mooi recht stuk gister wel.

Als ik boven de 7.000 toeren kom vanuit de 2e of 3e versnelling dan lijkt het alsof hij ergens voor de 9.000 toeren in zijn "vrij" springt of zo. Het lijkt dan of hij opstijgt, een beetje alsof een toerenbegrenzer ingrijpt terwijl de toeren doorlopen...
Als ik heel rustig de toeren laat oplopen dan loopt hij makkelijk tot 10.000 zonder dit te doen, kortom alleen als ik vol gas geef.

Heeft iemand hier ervaring mee of een idee wat dit kan zijn...

groeten, Frans
 
Laatst bewerkt:
@Gieliovd, bedankt voor je reactie.

Beide topics heb ik gelezen, ik snap echter niet het verschil tussen de koppeling als geheel vervangen of alleen de koppelingsplaten....

Mijn vermoeden gaat dan uit naar versleten koppelingsplaten, ik moet nog even kijken of ik dit voor of na de winterpauze laat vervangen.

Frans
 
ik denk toch de koppeling aangezien het probleem alleen optreed als er veel gas gegeven word, pas dan is er geen versnelling meer.
wat mischien nog een testje is om te doen: de boel laten slippen/in de vrij laten gaan en dan het gas los en weer rustig verder rijden.
als er dan aandrijving is zijn het de koppelingsplaten, zou wel spannend zijn als de motor zelf schakeld als het te hard gaat :)

maar aangezien er bij rustig gas geven wel versnelling is zonder problemen: de koppeling
 
Ik dacht eerst ook aan het uit de versnelling springen van de bak maar ik begreep toch dat het puur ging vanwege de grote kracht.

Als hij eruit springt dan is het toch wel een ander gevoel dan wanneer hij slipt.

Eruit springen is meer echt een klap en hij knalt in toeren omhoog, met slippen lijkt me meer dat je zo'n wazig gevoel krijgt. Mijn koekblik had dat ook jaren geleden.

Maar ik kan het verkeerd hebben hoor!

Enne, wat betreft niet begrijpen wat het verschil is... Je koppeling in ruime zin bestaat uit het geheel van korf, beide sets platen, veren, boutjes en weet ik het allemaal.

Bij een slippende koppeling kan het ook aan meerdere punten liggen. Te slappe veren, versleten platen, verbrandde platen, verkeerde olie....

De vraag is dan toch: wanneer doet hij het precies? Alleen in 2/3 of ook in de andere versnellingen? Klapt hij of geeft hij gewoon een vaag vermogensverlies....
 
Laatst bewerkt:
@Bananeman,

Mijn excuses, vergeten te melden dat de tandwielen door de vorige eigenaar zo'n 1.500 km geleden zijn vervangen. Zo zit er ook een nieuwe ketting op en 2 nieuwe banden, de kleppen zijn gesteld en motor olie is vervangen + oliefilter.


:^

de bak schiet uit de versnelling.
dat word blok splitsen en tandwielen vervangen.

koppeling zou in meerdere versnellingen te merken zijn.
 
het alleen in de lagere versnellingen en bij grote belasting het omhoog schieten van het toerental, is het kenmerk van versleten nokken op de versnellingstandwielen.

een versleten koppeling merk je juist eerder bij de hogere versnellingen en grote belasting of de koppeling moet zeer sterk versleten zijn, dan merk je het wel in alle versnellingen.
 
Als ik 80 in de 6e versnelling rijdt dan draait de motor zo'n 3.000 toeren, voluit accelereren naar 160 km/h is geen enkel probleem, hij trekt normaal door.

Alleen vanuit een lage versnelling 2 of 3 (4 zou ook kunnen) flink doortrekken geeft ergens na 7.000 toeren een "vaag" vermogensverlies. Zoals ik hier heb omschreven lijkt het dan alsof een toerenbegrenzer ingrijpt, de toeren schieten wel door maar het vermogen lijkt er vanaf te springen. Het lijkt dan alsof hij bijvoorbeeld in zijn vrij schiet maar dit is niet het geval.

Ik ben een rustige rijder die af en toe flink doortrekt, de motor draait en rijdt prima tot ongeveer 6.000 toeren en dit is voldoende om 140 km/h te rijden. Echter hoort flink doortrekken er zo nu en dan ook bij ;) maar dit moet hij dan wel doen zonder dat ik nerveus wordt O-)

Frans
 
Probeer eens zeer vlot weg te trekken in zn 1. Schieten je toeren omhoog, maar gaat de motor niet al te vlot vooruit, dan zal het zeker je koppeling zijn.

Maar ik vermoed dat Banananeman het helaas bij het rechte eind heeft..
 
als je de koppeling wil testen, moet je juist volgas geven in de zesde versnelling. Dan heb je maximale weerstand op de koppeling. In z'n 1 gaat dat never nooit werken. Correct me if I'm wrong.

Voorlopig hou ik het ook op de versnellingsbak.
 
Dan moet je ,met 90% waarschijnlijkheid ,aan de bak gaan denken.


Ik zet in op 97,76653% :Y

De 'dogs' op het 2e en 3e tandwiel zijn versleten.

~[edit]

transmission-xj600sfc-1994_bigyau1268c-3_b77d.gif


Bij nummertje vijf (das de derde versnelling) kun je ze aan de zijkant van het tandwiel zien zitten. drie nokjes. Die houden het tandwiel vast in de versnelling. Als die slijten, floept het tandwiel min of meer uit de versnelling, en gebeurt natuurlijk op het moment wanneer de meeste kracht er op komt te staan. En dat is bij jou natuurlijk het doortrekken vanaf die 7000 rpm.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Allen,

Bedankt voor jullie reactie. Komende weekenden heb ik wat extra tijd, dan ga ik even onderzoeken wat de mogelijke oorzaak kan zijn.

1) tandwielen, zie tekening.
2) koppeling.....

Mijn motor is in een nog te goede staat om er afscheid 8-) van te nemen!

Groet, Frans
 
als je de koppeling wil testen, moet je juist volgas geven in de zesde versnelling. Dan heb je maximale weerstand op de koppeling. In z'n 1 gaat dat never nooit werken. Correct me if I'm wrong.

Voorlopig hou ik het ook op de versnellingsbak.

Helemaal goed.
Rij 60km/u in 6e (of 5e als tnie lukt in 6e)
Koppeling intrekken
Gas geven tot 7000rpm
Koppeling in een keer lossen, niet slepen
Als je rpm binnen de seconde terugvalt naar normale waarde en je blok wat protesteert is je koppeling nog goed (genoeg). Als het wat langer duurt, net alsof je je koppeling laat slepen, dan zijn je koppelingsplaten versleten.
 
:^
ipv ganse blokken en bakken uit elkaar te halen, eerst even kijken of de koppeling toevallig niet iets te slap staat, waardoor ie bij grote belasting begint te slippen. ost: nul euro, moeite: 5 minuten werk.
> teken aan de wand dat de platen versleten raken of de koppelingskabel die te oud en te uitgerokken raakt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan