Diversion laadt niet bij

sIVIartie

MF'er
4 sep 2007
81
0
vorstenbosch
Lijkt standaard vraag maar is helaas toch iets lastiger.

Yamaha Diversion XJ600S
BJ: 1992
KM: 102.000km

Metingen
volgens how to - accu en laadsysteem controleren.
Accu: 13V
Starten: 11.5V
Dynamo controle: wisselspanning op de 3 draden zonder spanningsregelaar 35V - 36V - 36V

Vrijdag nieuwe accu gekocht, volledig opgeladen eerst en vervolgens een 150km naar Brussel gereden met licht aan. Ging goed maar toen ik 1,5 dag later naar huis wilde rijden startte de motor niet meer.
Accu had ik vervangen omdat ik al veel vaker problemen heb gehad met het niet kunnen starten na (met licht aan) rijden.

Als ik de accu spanning meet met volledig opgeladen accu is, met stationair draaiende motor, iets van 12,5V. Zodra ik gas geef loopt deze op naar ruim 13,5V.
Maar als ik mijn lichten aanzet loopt de spanning niet meer op bij meer gas. Waarschijnlijk neemt de koplamp meer spanning dan dat de motor kan bijladen.

Licht = groot licht aangezien onder 'gewoon' licht een xenon lamp is geïnstalleerd. Ik test de motor enkel met 'groot licht' aangezien xenon nog meer verbruikt neem ik aan. De xenon lamp valt al maanden na ong. 3 sec uit (wss omdat de accu het niet trekt, verwacht ik zelf).

Hopelijk kan iemand mij verder helpen wat te ondernemen. Zou het een zwakke dynamo zijn of toch de spanningsregeling wat je veel vaker hoort?

Overige info:
Ik rij ong. 1000km per maand, motor wordt minimaal 1x per week gebruikt.
Vanaf dec. 08 tot aug 09 25kW geweest
 
Laatst bewerkt:
spanningsregelaar zegt mn gevoel

Xenon verbruikt minder, maar als ik me niet vergis vereist die wel 12 volt.
Lijkt er trouwens meer op dat je behalve een laadprobleem ook ergens lekstroom hebt,

Xenon die na aangaan weer uitgaat heb ik ook wel eens last van uitzetten en weer aan (xenon dan)
 
Mm onderweg met mijn zoektocht kom ik een groter probleem tegen.

wie weet wat dit is?
diversion1.jpg


er komt olie uit, ik verwacht dat hier zo'n beetje mijn motorolie blijft. Moet hem naar elke tankbeurt bijvullen.. Hij zat maar met 1 schroefje vast.
Wat is het, wat doet het, en moet het goed vast zitten / is dat een opening direct naar de motorolie?
 
Laatst bewerkt:
daar achter zit je schakelwals.........de elektriek die je ziet is voor je neutraal lampje.

heeft weinig met je storing te doen...........maar ik zou het toch ff netjes maken..............en de rest van je brommerd ook ff goed nakijken.

Thanks, vandaar dat me neutraal lampje af en toe niet werkte. Nieuwe schroefjes erop gezet en hopelijk heb ik nu ook geen olielekkage meer vanuit het blok.

Na het meten denk ik dat ik maar eens een nieuwe spanningsregelaar ga kopen. Ff zoeken naar die site uit groningen..

PS. wat bedoel je met die smilie, i'm with stupid, dat je het ermee eens bent?
 
Laatst bewerkt:
klopt allemaal, hij is weer gefixed. Jammer dat het zo'n duur onderdeel moet zijn.

Bedankt voor jullie hulp, eveneens bedankt aan Van Vessem Trading Volkel. Via daar heb ik een gebruikte originele spanningsregelaar gekocht waarmee het probleem vooralsnog verholpen lijkt te zijn (ruim 14V met lichten aan bij 3.000 toeren)
 
Terug
Bovenaan Onderaan