sIVIartie
MF'er
Lijkt standaard vraag maar is helaas toch iets lastiger.
Yamaha Diversion XJ600S
BJ: 1992
KM: 102.000km
Metingen
volgens how to - accu en laadsysteem controleren.
Accu: 13V
Starten: 11.5V
Dynamo controle: wisselspanning op de 3 draden zonder spanningsregelaar 35V - 36V - 36V
Vrijdag nieuwe accu gekocht, volledig opgeladen eerst en vervolgens een 150km naar Brussel gereden met licht aan. Ging goed maar toen ik 1,5 dag later naar huis wilde rijden startte de motor niet meer.
Accu had ik vervangen omdat ik al veel vaker problemen heb gehad met het niet kunnen starten na (met licht aan) rijden.
Als ik de accu spanning meet met volledig opgeladen accu is, met stationair draaiende motor, iets van 12,5V. Zodra ik gas geef loopt deze op naar ruim 13,5V.
Maar als ik mijn lichten aanzet loopt de spanning niet meer op bij meer gas. Waarschijnlijk neemt de koplamp meer spanning dan dat de motor kan bijladen.
Licht = groot licht aangezien onder 'gewoon' licht een xenon lamp is geïnstalleerd. Ik test de motor enkel met 'groot licht' aangezien xenon nog meer verbruikt neem ik aan. De xenon lamp valt al maanden na ong. 3 sec uit (wss omdat de accu het niet trekt, verwacht ik zelf).
Hopelijk kan iemand mij verder helpen wat te ondernemen. Zou het een zwakke dynamo zijn of toch de spanningsregeling wat je veel vaker hoort?
Overige info:
Ik rij ong. 1000km per maand, motor wordt minimaal 1x per week gebruikt.
Vanaf dec. 08 tot aug 09 25kW geweest
Yamaha Diversion XJ600S
BJ: 1992
KM: 102.000km
Metingen
volgens how to - accu en laadsysteem controleren.
Accu: 13V
Starten: 11.5V
Dynamo controle: wisselspanning op de 3 draden zonder spanningsregelaar 35V - 36V - 36V
Vrijdag nieuwe accu gekocht, volledig opgeladen eerst en vervolgens een 150km naar Brussel gereden met licht aan. Ging goed maar toen ik 1,5 dag later naar huis wilde rijden startte de motor niet meer.
Accu had ik vervangen omdat ik al veel vaker problemen heb gehad met het niet kunnen starten na (met licht aan) rijden.
Als ik de accu spanning meet met volledig opgeladen accu is, met stationair draaiende motor, iets van 12,5V. Zodra ik gas geef loopt deze op naar ruim 13,5V.
Maar als ik mijn lichten aanzet loopt de spanning niet meer op bij meer gas. Waarschijnlijk neemt de koplamp meer spanning dan dat de motor kan bijladen.
Licht = groot licht aangezien onder 'gewoon' licht een xenon lamp is geïnstalleerd. Ik test de motor enkel met 'groot licht' aangezien xenon nog meer verbruikt neem ik aan. De xenon lamp valt al maanden na ong. 3 sec uit (wss omdat de accu het niet trekt, verwacht ik zelf).
Hopelijk kan iemand mij verder helpen wat te ondernemen. Zou het een zwakke dynamo zijn of toch de spanningsregeling wat je veel vaker hoort?
Overige info:
Ik rij ong. 1000km per maand, motor wordt minimaal 1x per week gebruikt.
Vanaf dec. 08 tot aug 09 25kW geweest
Laatst bewerkt: