Technisch knutsel vraagje zonder diagrammen van de kabelboom so here goes.
Mijn KTM 950-s uit 2005 had zo een tripmeter computer. Ding kan ook aangeven of de benzine op is door dat gele lampje te laten knipperen.
Ik heb dus een super ruige rally cockpit waardoor ik de trip computer heb losgekoppeld en andere LED lampjes op de stekker op de kabelboom heb gesoldeerd. Het boek met een diagram van de kabelboom was ansich duidelijk zat en 4 van de 6 lampen werken nu.
Ik heb werkend: Groot licht. Neutral. Indicator links en rechts op 1 lampje en de oliepomp warning. Het temperatuur lampje en de fuel warning werken niet naar behoren ze branden namelijk continu.
Nu heb ik voor de benzine lamp al ontdekt dat de sensor in de tank een NTC Thermistor is. De benzine houdt 'm dus koel waardoor er geen signaal komt en zodra het ding droog komt te staan wordt het warmer en dan komt vanzelf een signaal wat het benzine lampje zou moeten doen knipperen.
Weerstand van de benzine sensor bij schuurtemperatuur 15 graden is 2 K ohm, lampje gaat langzaam aan en naarmate de sensor warmer wordt gaat het lampje feller branden. Als de sensor wordt afgekoeld met een spuitbus gas gaat het lampje direct uit. In de zon daalt de weerstand naar 1.7 K ohm, dan gaat het lampje wat feller branden.
Er zou een extra weerstand voor moeten maar zou ook niet weten wat de waarde zou moeten zijn. Wat zou een gemiddelde operating temp zijn voor zo een NTC thermistor sensor? aan de hand daarvan hoop ik een soort ballpark gemiddelde te kunnen bedenken waarop ik het lampje kan laten branden na een bepaald punt. het hoeft niet te knipperen als het lampje maar aan gaat.
Iemand hier een suggestie?
Mijn KTM 950-s uit 2005 had zo een tripmeter computer. Ding kan ook aangeven of de benzine op is door dat gele lampje te laten knipperen.
Ik heb dus een super ruige rally cockpit waardoor ik de trip computer heb losgekoppeld en andere LED lampjes op de stekker op de kabelboom heb gesoldeerd. Het boek met een diagram van de kabelboom was ansich duidelijk zat en 4 van de 6 lampen werken nu.
Ik heb werkend: Groot licht. Neutral. Indicator links en rechts op 1 lampje en de oliepomp warning. Het temperatuur lampje en de fuel warning werken niet naar behoren ze branden namelijk continu.
Nu heb ik voor de benzine lamp al ontdekt dat de sensor in de tank een NTC Thermistor is. De benzine houdt 'm dus koel waardoor er geen signaal komt en zodra het ding droog komt te staan wordt het warmer en dan komt vanzelf een signaal wat het benzine lampje zou moeten doen knipperen.
Weerstand van de benzine sensor bij schuurtemperatuur 15 graden is 2 K ohm, lampje gaat langzaam aan en naarmate de sensor warmer wordt gaat het lampje feller branden. Als de sensor wordt afgekoeld met een spuitbus gas gaat het lampje direct uit. In de zon daalt de weerstand naar 1.7 K ohm, dan gaat het lampje wat feller branden.
Er zou een extra weerstand voor moeten maar zou ook niet weten wat de waarde zou moeten zijn. Wat zou een gemiddelde operating temp zijn voor zo een NTC thermistor sensor? aan de hand daarvan hoop ik een soort ballpark gemiddelde te kunnen bedenken waarop ik het lampje kan laten branden na een bepaald punt. het hoeft niet te knipperen als het lampje maar aan gaat.
Iemand hier een suggestie?