DIY RVS uitlaat

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.720
985
Almere
Er staat al heel lang een TIG lasapparaat in de schuur waar ik nog steeds bijzonder weinig mee heb gedaan.
Nu heb ik het idee om eens te gaan braden aan een uitlaat van RVS welke ik zelf samen wil stellen.

Ik verbaas mij alleen over de prijzen van onbewerkt RVS pijpjes, bochten etc.
Een complete uitlaat linkpijp van RVS koop ik voor zo'n 300 euro en bestel ik wat rechte stukken, 4x90 graden bochtjes en een Y pijp dan ben ik al over de 250 euro kwijt en is het qua zelfbouw al niet eens meer de moeite waard om te gaan freubelen.
Daarmee dus de vraag en reden van dit topic: Weten jullie nog iets beters hebben jullie andere ideeën of zijn er goedkopere manieren / waar haal je je RVS?

Het idee is 304 RVS en dan a.d.h.v. een grove inschatting wat bochten en rechte pijp bestellen en dan te beginnen met bijv. de makkelijke linkpijp.
De einddempers zijn slip-on met E-keur en dB killer dus er is geen additionele demping nodig.
Het is niet nodig, maar wel motivatie om te lassen en dat heb ik ff nodig.

Om diezelfde reden wil ik het niet te duur maken want voor hetzelfde geld eindigt het als een hoopje schroot.
Nee misschien niet handig om zo te beginnen, ja helaas ik heb wel een project nodig waar ik voor wil gaan (motivatie en concentratie) i.p.v. willekeurig maar wat reststukjes schroot aan elkaar te plakken onder het mom van oefenen....

Ben langer bezig met het schoonmaken van het schroot dan dat ik een lasje kan leggen dus daar was de lol ook snel van af.
 
Ik ken de filmpjes inderdaad. Ben al een tijd aan het kijken. O.a. ook the fabricator series.

Het bleef alleen al die tijd bij dingen lezen en filmpjes kijken en daarom dus de beslissing om gewoon te beginnen waar ik de mogelijkheid heb. Vandaag met die wind is een no-go.
Klinkt stom, ik had echter het idee dat segmenten zagen 80% vd tijd kostte. Dus als het droog is zou je al segmenten kunnen maken desnoods met eat tape bij elkaar houden om alvast een voorraad te hebben.

Als de wind dan ligt kun jij lassen.

db
 
Hier zie je het belang van goede backing👍
Maar die las is wel een tikje doorgezakt hoor.
Maar goed, lassen is een vak, en er zitten veel gradaties in.

Overigens, zelf had ik er best veel moeite mee toen ik nog lasser was, maar heb ook vaak naast jongens gestaan die dit dagelijks deden.
En bij hun lijkt het kinderspel 😉
Heb gister nog een stuk rvs op een paar dempers gelast.

Was lastigers dan ik dacht om voor elkaar te krijgen wat ik wou en het lukte wel iets maar niet helemaal. Kreeg de doorlassing niet zo voor elkaar als dat ik wou. Bij mij op het werk doen we nooit met backing lassen dus ook niet gebruikt.

Moet het vaker gaan doen. Maar dan eigenlijk met TIG. En dat kan ik momenteel nog niet.
 
Klopt, ik wil ook alles lekker voorbereiden en op maat hebben om het dan in elkaar te gaan zetten.

Zat inderdaad ook te denken om even wat "inserts" te printen waarmee ik de uitlaat tijdelijk in elkaar kan zetten samen met genoemde tape om alles goed te kunnen uitlijnen onder de auto/motor.

Die inserts zijn dan niets anders dan een paar cilinders die precies in de uitlaat passen om de boel bij elkaar te houden.
 
Je hebt geen inserts nodig. Gewoon tape is zat, kun je ook niet vergeten, en past altijd.

Voorbeeld foto van de eerste versie van mijn uitlaat (tevens eerste poging ooit) gemaakt
06-01-2008 002.jpg
eind 2007
 
Met dank aan @patrickZ nu een hele mooie RVS snijder in huis!

RVS zelf is onderweg vanuit Duitsland.

Ondertussen maak ik het snoer van het voetpedaal wat langer zodat deze even lang is als de toorts en massaklem welke ik overigens ook flink ge-upgrade heb (van 20mm2 naar 50mm2, samen met een hele goede klem).

Aan de voorbereiding zal het niet liggen.

Binnenkort meer nieuws :)
 

Bijlagen

  • IMG_20231213_220511.jpg
    IMG_20231213_220511.jpg
    134 KB · Weergaven: 2
De uitlaat komt nu nog niet op de millimeter aan omdat ik met de auto begin. Maar krimpen was ik inderdaad niet van op de hoogte, dank!

Nu ik er over nadenk is dat logisch omdat je van beide kanten een stukje smelt en dat naar elkaar toe trekt, zit het hem daar in of zit ik er compleet naast?
 
Iets interessants, geen idee of dat al verteld is, de las kleur. De dieper de kleur, de meer corrosie er al gevormd is. Omdat ik maar een niveau 1 TIG lasser was heb ik mij nooit daarin verdiept. Het was niet voor het soort werk dat ik ooit deed. Mocht er wat verkleuring zijn, met zuur en elektriciteit reinigen.

Voor de liefhebber een linkje:

Bron: Welding Colors: What They Mean and Why They Matter | MillerWelds
Quote: On stainless steel for example, any color in the weld or HAZ shows that an oxide layer has formed, which can affect corrosion resistance. The darker the color is, the thicker the oxidization.
 
Voor nu heb ik het pakket net gemist, stond ook geen leverdatum of tijd bij dus morgen(?) weer een kans.

Verkleuring wist ik ook niet maar ik verwacht dat dit wel een reputabele leverancier is.

Het was inderdaad wel de bedoeling om "om en om" te lassen en stukje voor stukje. Dus telkens monteren, aftekenen, demonteren, lassen etc.
 
RVS trekt sowieso als de ziekte, maak niet in één keer de hele uitlaat en las die dan af maar maak en las in delen, dan kan je nog corrigeren.

Zo doe ik het met alles wat uit meerdere delen gelast moet worden.
Een stuk lassen en daarop verder borduren.
Dan corrigeer je steeds de krimp van de laatste las.
Precies wat Robinjo zegt dus.

Om en om lassen en dat soort trucjes moet je zeker ook toepassen maar het krimpt altijd.
 
RVS is binnen :)

Vandaag alleen bezig geweest met het opruimen van de schuur zodat het werkblad weer vrij is.

Ik kan niet de hele uitlaat kwijt maar in ieder geval een beginnetje maken van de week.
 

Bijlagen

  • IMG_20231217_192041.jpg
    IMG_20231217_192041.jpg
    202,9 KB · Weergaven: 0
Terug
Bovenaan Onderaan