DIY low fuel lampje

roflastc

MF veteraan
5 nov 2004
3.737
15
Leiden
Technisch knutsel vraagje zonder diagrammen van de kabelboom so here goes.

Mijn KTM 950-s uit 2005 had zo een tripmeter computer. Ding kan ook aangeven of de benzine op is door dat gele lampje te laten knipperen.

Ik heb dus een super ruige rally cockpit waardoor ik de trip computer heb losgekoppeld en andere LED lampjes op de stekker op de kabelboom heb gesoldeerd. Het boek met een diagram van de kabelboom was ansich duidelijk zat en 4 van de 6 lampen werken nu.

Ik heb werkend: Groot licht. Neutral. Indicator links en rechts op 1 lampje en de oliepomp warning. Het temperatuur lampje en de fuel warning werken niet naar behoren ze branden namelijk continu.

Nu heb ik voor de benzine lamp al ontdekt dat de sensor in de tank een NTC Thermistor is. De benzine houdt 'm dus koel waardoor er geen signaal komt en zodra het ding droog komt te staan wordt het warmer en dan komt vanzelf een signaal wat het benzine lampje zou moeten doen knipperen.
Weerstand van de benzine sensor bij schuurtemperatuur 15 graden is 2 K ohm, lampje gaat langzaam aan en naarmate de sensor warmer wordt gaat het lampje feller branden. Als de sensor wordt afgekoeld met een spuitbus gas gaat het lampje direct uit. In de zon daalt de weerstand naar 1.7 K ohm, dan gaat het lampje wat feller branden.

Er zou een extra weerstand voor moeten maar zou ook niet weten wat de waarde zou moeten zijn. Wat zou een gemiddelde operating temp zijn voor zo een NTC thermistor sensor? aan de hand daarvan hoop ik een soort ballpark gemiddelde te kunnen bedenken waarop ik het lampje kan laten branden na een bepaald punt. het hoeft niet te knipperen als het lampje maar aan gaat.

Iemand hier een suggestie?
 
Ik ben wel echt een leek met elektronica troubleshooten, maar kan je zoiets niet guesstimaten door door je ouwe teller heen te meten?
:o



edit: titel: DYI low fuel lampje -> DIY low fuel lampje
 
Je zou achter de thermistor een relais, en dan een piepkleintje, kunnen zetten... Daat moet je wat mee experimenteren. Maar het is heel goed moglijk om een zeer klein printrelais aan te sturen met zo'n thermistor. Desnoods met een hulptransistortje. Als het relaisje genoeg stroom door de rhermistor kijgt zal het opkomen, en een opgekomen relais mag best wat spanningsval hebben voor het afvalt, dat bespaart je ook nog eens hinderlijk geknipper. Hou wel rekening dat een thermistor niet veel stroom mag doorlaten, het beste zou dus een transistortje er achter te schakelen zijn. Wat voor lampje zat er aan? als dat een gloeilampje is kan je er 100% zeker een relais mee aansturen
Als het een led uitlezing is kan je ook nog met een optocoupler aan de gang.

Laat even weten wt de uitlezing is, led of gloeilicht, dam weten @Willem en ik wel een uitkomst voor je
 
de NTC warmt zichzelf op, dus als je hem in een vloeistof van 30 graden houd gaat het lampje ook uit.
als je er een weerstand tussen wilt zetten moet je rekening houden met de stroom die door het lampje loopt.
als je een LED gebruik moet je de serieweerstand gebruiken zoals bij 12V aangegeven.
 
de NTC warmt zichzelf op, dus als je hem in een vloeistof van 30 graden houd gaat het lampje ook uit.
als je er een weerstand tussen wilt zetten moet je rekening houden met de stroom die door het lampje loopt.
als je een LED gebruik moet je de serieweerstand gebruiken zoals bij 12V aangegeven.
Vandaar mijn vraag over lampie of ledje. Als het eem lampie was zal een ledje never nooit niet oplichten wegens de geringe belasting waardoor de NTC niet opwarmt...

Andersom zal je op enig moment zelfs bij een volle tank je ballen branden door de kokende benzine...
 
Het lampje (led) is toch een aan/uit?
Daar zit dus een dingetje achter dat hem laat knipperen.
Dat dingetje doet dat pas als de drempelwaarde spanning is gehaald.
Dat zal zijn als de ntc helemaal vrij hangt.
Meet dus de spanning bij tank vol en daarna bij een lege tank. Dat volle tank is trouwens misschien onzin.
Nu je de spanning weet kun je ook de voorschakeldiode bepalen.


Kan zijn dat ik de verkeerde term gebruik maar goed, kroonsteentjes en mensen die alles beter weten.
 
Je zou achter de thermistor een relais, en dan een piepkleintje, kunnen zetten... Daat moet je wat mee experimenteren. Maar het is heel goed moglijk om een zeer klein printrelais aan te sturen met zo'n thermistor. Desnoods met een hulptransistortje. Als het relaisje genoeg stroom door de rhermistor kijgt zal het opkomen, en een opgekomen relais mag best wat spanningsval hebben voor het afvalt, dat bespaart je ook nog eens hinderlijk geknipper. Hou wel rekening dat een thermistor niet veel stroom mag doorlaten, het beste zou dus een transistortje er achter te schakelen zijn. Wat voor lampje zat er aan? als dat een gloeilampje is kan je er 100% zeker een relais mee aansturen
Als het een led uitlezing is kan je ook nog met een optocoupler aan de gang.

Laat even weten wt de uitlezing is, led of gloeilicht, dam weten @Willem en ik wel een uitkomst voor je
Het is een LED lampje en ik kan het wel zo een beetje gokken dat het 1 of 0.75K Ohm is als de sensor maar droog genoeg staat. Ik moet nu iets hebben om het lampje pas aan te laten gaan bij die weerstand waarden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan