DOHC 16 STRAIGHT INTAKE ( wat betekent het ? )

Harley

MF veteraan
6 jun 2001
7.377
3.450
Helmond
Ik heb dus nou mijn RF600R ( ik weet je je leest het overal maar ik ben er heppy mee :D )
maar nu is het een DOHC 16 STRAIGHT INTAKE
dat wil volgens mij zeggen dat het een 16klepper is maar dat DOHC waar staat dat voor en waar dient het voor en heeft het ook echt nut ( indien de motor vol vermogen zou zijn ;) )

ik had nl van mijn GS500e de slingshot versie maar na anderhalf jaar weet ik nog niet wat het inhield boven de normale versie :(

ow dit is mijn pk en torque is dat veel weinig goed normaal ?
diagramm-rf600r.gif
 
Laatst bewerkt:
Mijn GS beschikt dus ook over DOHC, maar dan wel met slechts 8 kleppen.
Hier nog een stukje uitleg, al staat het hierboven al mooi beschreven.

dlohcam.gif


DUAL OVERHEAD CAMSHAFTS


Dual overhead cams, (DOHC), refers to individual camshafts used to operate the intake and exhaust valves. This allows greater flexibility in placing the valves in the combustion chamber at the optimum angle for maximum power. Separate camshafts allow the use of a lightweight and compact valve actuating system which is suitable for high RPM operation. On Suzuki DOHC models the camshafts are turned by a chain driven by the crankshaft. Suzuki has DOHC systems where the camshafts operate directly on the valves and systems that use a rocker arm mechanism between the camshaft and valve.
 
op motofiche.com kun je alvast de microfiches vinden

Thanx maar die had ik al :)
Ach ik koop binnenkort wel het boek ,maar als de PDF al bestond leek het me handig om 'm alvast te bekijken.


Ennuh Jonas : Mijn GS500e had maar 2 kleppen per cilinder... ben benieuwd of dat nog enig effect heeft, een GS500e met 2x zoveel kleppen.

Mijn XR250R had RFVC :) (Radial Four Valve Combustion chamber)
 
"Radial Four Valve Combustion chamber" ... en dat is..?!?!? :)

Een kleppen bedieningssysteem dat ervoor zorgt dat de kleppen naar een denkbeeldig centraal punt in de cylinder bewegen.
Het voordeel hiervan is, dat er grotere kleppen gemonteerd kunnen worden, en dat de verbrandingskamer mooier rond blijft.
Dit wil niet zeggen dat een rfvc motor alleen maar voordelen heeft!

Groeten Paul.
 
Ik heb dus nou mijn RF600R ( ik weet je je leest het overal maar ik ben er heppy mee :D )
maar nu is het een DOHC 16 STRAIGHT INTAKE
dat wil volgens mij zeggen dat het een 16klepper is maar dat DOHC waar staat dat voor en waar dient het voor en heeft het ook echt nut ( indien de motor vol vermogen zou zijn ;) )

ik had nl van mijn GS500e de slingshot versie maar na anderhalf jaar weet ik nog niet wat het inhield boven de normale versie :(

ow dit is mijn pk en torque is dat veel weinig goed normaal ?

Een dubbele bovenliggende nokkenas is heel handig omdat je geen klepstoters en dat soort ongein nodig hebt. Je kunt hiermee dus direct je kleppen bedienen. Met deze constructie kun je veel hogere toeren maken en er dus meer vermogen uithalen... Tegenwoordig hebben alle sportmotoren dubbele bovenliggende nokkenassen dus zetten ze dat niet meer op de kuip.
 
Een dubbele bovenliggende nokkenas is heel handig omdat je geen klepstoters en dat soort ongein nodig hebt. Je kunt hiermee dus direct je kleppen bedienen. Met deze constructie kun je veel hogere toeren maken en er dus meer vermogen uithalen...
omdat de bediening van de kleppen lichter is. ;)

(Als je 1 nokkenas hebt en je kleppen worden bedient door tuimelaars kun je ook best hogere toerenen draaien als je je tuimelaars maar heel licht en heel sterk maakt (=duur!))
 
Je hebt ook nog onderliggende nokkenassen. De kleppen worden dan via stoterstangen bediend. Bekende voorbeelden zijn Harley's en de wat oudere BMW R-serie's

Om nog wat variatie toe te voegen, mijn XS heef DOHC met 3-ciliders en 6 kleppen.
 
Een dubbele bovenliggende nokkenas is heel handig omdat je geen klepstoters en dat soort ongein nodig hebt. Je kunt hiermee dus direct je kleppen bedienen. Met deze constructie kun je veel hogere toeren maken en er dus meer vermogen uithalen...

erm.. volgensmij heb je altijd een klepstoter, wat je niet hebt zijn tuimelaars en stoterstangen, bedoelde je dat?
 
tuurlijk dat een 16v motor sneller is, er kan rapper meer brandstof in de cilinder en er uitlaatgassen kunnen er rapper uit--> snellerin uit = meer toeren meer pk's enz

Yamaha heeft ook motoren met 5 kleppen per cilinder (FZ750, FZR1000 (toch?), SZR660), 3 in en 2 uit.. dat gaat nog harder :)
Als je dan met een viercilinder moet kleppen stellen, pff...
 
En waar staat OCR nu eigenlijk voor? Ik ken het nog van de Van Veen OCR 1000, dus het zal wel iets met wankel motoren te maken hebben.
 
is niet echt v-tec he, v-tec is eigelijk een systeem wat boven een bepaald toerental de kleppen verder en langer opengooit.

Ik dacht juist dat hij wel gelijk had (afhankelijk van toerental 2 of 4 kleppen per cilinder bedienen). Wat jij noemt is toch variabele kleptiming?
Edit: Oeps je had wel gelijk: www.howstuffworks.com/question229.htm Met mooie animatie!
 
Yamaha heeft ook motoren met 5 kleppen per cilinder (FZ750, FZR1000 (toch?), SZR660), 3 in en 2 uit.. dat gaat nog harder :)
Als je dan met een viercilinder moet kleppen stellen, pff...


Ja, maar dat hoeft dan ook pas na 42.000km en niet zoals bij de meeste andere motoren al bij de 20.000km.

Daarnaast behoort dit het 20V blok van Yamaha samen met het "oude" oliegekoelde GSX blok van Suzuki (oude -R, Bandit, F, RF) tot de meest betrouwbare blokken.
 
En waar staat OCR nu eigenlijk voor? Ik ken het nog van de Van Veen OCR 1000, dus het zal wel iets met wankel motoren te maken hebben.

Oil Cooled Rotor.
Die wankelmotoren hebben per omwenteling 3 arbeidsslagen waardoor ze vrij warm worden (bougies dus ook). Ze hadden zeker niets anders interresants te melden dus hebben ze dat er maar op gezet (elke motor is immers oliegekoeld).
 
tuurlijk dat een 16v motor sneller is, er kan rapper meer brandstof in de cilinder en er uitlaatgassen kunnen er rapper uit--> snellerin uit = meer toeren meer pk's enz *d
...

Onzin, dat heeft helemaal met de nokkenassen te maken. Omdat er makkelijker lucht de kamers inkan bij hogere toerentallen gebruiken ze ook nokkenassen die daarvoor geschikt zijn, maar een 16V is per definitie niet sneller als een 8 klepper.
 
Terug
Bovenaan Onderaan