Dot 5, Dot 4???

TheMauster

MF veteraan
25 jul 2005
21.175
8
Rotterdam ergens
Facebook
wat is precies et verschil?
ik moest dot 4 hebben maar heb nu dot 5 gekocht ken ik dit gewoon gebruiken?
et is toch gewoon et zelfde maar dan beter?
 
Hier heb ik weinig tot geen verstand van maar er staat geloof ik niet voor niets op de dop van het reservoir 'use ONLY dot4 braking fluid' (staat er bij mij iig op)
 
dot 4 is normale remvloeistof
dot 5.0 is op siliconenbasis (rose, oa gebruikt door Harley)
dot 5.1 is als 4, echter met hoger kookpunt.

Remvloeistof op sil. basis neemt geen vocht op. Dit is alleen maar nadelig. Als er vocht in het remsysteem komt (en dat komt er toch wel in) wordt het niet opgenomen, maar blijft in een bolletje aanwezig. Als de vloeistof dan flink heet wordt, heb je dus daar geheid een probleem(flinke dampbel)

De Kale
 
Om het verhaal ff te verduidelijken zal ik proberen uit te leggen wat de specificaties bij remvloeistof inhouden.

“DryBoiling point”
Dit is het kookpunt van de vloeistof als het nieuw uit de cane in het systeem word gegooid.

“Het wetboilingpoint”
Dit is het kookpunt van de vloeistof met een standaard hoeveelheid water erin.
Stelregel is: 1 jaar oude vloeistof in een klimaat met hoge lucht vochtigheid.

Het getal achter de specificatie “wetboilingpoint” geeft dus aan hoe goed de vloeistof het water kan inkapselen. Hoe hoger deze waarde is , des te langer blijft de vloeistof goed.
Zoals u beneden kunt zien is de DOT-4 best goed als die nieuw is, maar zal dus niet zo’n lange levens duur hebben.


----------------------------------Dry Boiling Point---Wet Boiling Point
DOT 2 -----------------------------190
DOT 3 -----------------------------205------------------140
DOT 4 -----------------------------230------------------155
DOT 5 (silicone) ------------------260------------------180
DOT 5.1(non - silicone)------------260------------------180
Castrol SRF -----------------------310------------------270
Castrol LMA DOT 3/4 ---------------230------------------155
Motul DOT 4 -----------------------245------------------158
Motul DOT 5.1 ---------------------300------------------185
Motul Racing RBF 600 --------------312------------------216
Ferodo DOT 4 ----------------------230------------------155
Ferodo DOT 5.1 --------------------260------------------180

ATE TYP 200 -----------------------280------------------200
Prospeed GS610 --------------------321------------------216
ATE Super Blue Racing -------------280------------------200
Wilwood ---------------------------570------------------299

Alle maateenheden aangegeven in Graden Celsius°C

Groeten, EGJ.

uit één van de zo vele remvloeistof topics
 
dat kan wél mits je de zaak goed schoonmaakt :Y

Kan absoluut NIET !!

Er stond net een stukkie in "Motorrad"; op een vraag van een lezer werd geantwoord dat wanneer DOT 5 wordt gebruikt in een systeem waarvoor DOT 4 wordt voorgeschreven er een grote kans is dat de rubber onderdelen (afdichtingen) worden aangetast (inderdaad door siliconen).

Kortom: niet doen (tenzij je levensmoe bent natuurlijk :+ )
 
Kan absoluut NIET !!

Er stond net een stukkie in "Motorrad"; op een vraag van een lezer werd geantwoord dat wanneer DOT 5 wordt gebruikt in een systeem waarvoor DOT 4 wordt voorgeschreven er een grote kans is dat de rubber onderdelen (afdichtingen) worden aangetast (inderdaad door siliconen).

Kortom: niet doen (tenzij je levensmoe bent natuurlijk :+ )


Iets verder terug staan er een "paar" die geen siliconen bevatten. :+
 
Ga vooral experimenteren met je remmen...

Vraag: ooit met DOT 4 problemen gehad zodat je wel over moet naar DOT 5.1? Is er waarschijnlijk iets anders mis...
Antwoord staat hier

Voor huis en tuin gebruik van de motor voldoet het goed genoeg (mits met regelmaat ververst) maar als jij iets meer van de motor verlangd zijn de betere vloeistoffen aan te bevelen.

Het klinkt ook een beetje van : nee bandenboer doe maar niet die duurdere/betere banden. Want af fabriek zatten er ook van die spekbanden onder. Of de beter olie, koelvloeistof, of bedenk het maar.

Ik gebruikte Dot 5.1 En ik gebruik nu de Castrol SRF, en inderdaad nooit problemen meer. Kan gewoon iets meer hitte vedragen.
 
Laatst bewerkt:
Kan absoluut NIET !!

Er stond net een stukkie in "Motorrad"; op een vraag van een lezer werd geantwoord dat wanneer DOT 5 wordt gebruikt in een systeem waarvoor DOT 4 wordt voorgeschreven er een grote kans is dat de rubber onderdelen (afdichtingen) worden aangetast (inderdaad door siliconen).

Kortom: niet doen (tenzij je levensmoe bent natuurlijk :+ )


kan absoluut wel, maar je leest niet wat ik geschreven heb :W

schoonmaken met meen spiritus, alles los, reviseren en vervangen van rubbertjes etc :Y
 
Antwoord staat hier

Voor huis en tuin gebruik van de motor voldoet het goed genoeg (mits met regelmaat ververst) maar als jij iets meer van de motor verlangd zijn de betere vloeistoffen aan te bevelen.

Het klinkt ook een beetje van : nee bandenboer doe maar niet die duurdere/betere banden. Want af fabriek zatten er ook van die spekbanden onder. Of de beter olie, koelvloeistof, of bedenk het maar.

Ik gebruikte Dot 5.1 En ik gebruik nu de Castrol SRF, en inderdaad nooit problemen meer. Kan gewoon iets meer hitte vedragen.

En die bijna dood ervaring kwam uiteraard door DOT 4?

Vreemd, rij zelf regelmatig lange pasafdalingen in Zwitserland, vooral de Grimselpas richting Innertkirchen vind ik perfekt, dalingpercentage gemiddeld 9% met lange stukken waar je probleemloos 160/170 kmh. haalt, en dan vol in de ankers voor de haakse bocht die dan volgt; 2 man met bepakking en DOT 4. Stinkt geweldig, maar met kokende remvloeistof cq. een veranderend drukpunt totaal geen problemen.
Castrol SRF mischien een beetje statussymbool?
 
Laatst bewerkt:
En die bijna dood ervaring kwam uiteraard door DOT 4?

Vreemd, rij zelf regelmatig lange pasafdalingen in Zwitserland, vooral de Grimselpas richting Innertkirchen vind ik perfekt, dalingpercentage gemiddeld 9% met lange stukken waar je probleemloos 160/170 kmh. haalt, en dan vol in de ankers voor de haakse bocht die dan volgt; 2 man met bepakking en DOT 4. Stinkt geweldig, maar met kokende remvloeistof cq. een veranderend drukpunt totaal geen problemen.
Castrol SRF mischien een beetje statussymbool?

Nee was aan het stoppies en voorwiel rijden oevenen.
Castrol statussymbool :? Dan zou ik wel voor Wilwood gaan. Nee heeft met sponsor te maken. Die Dot-5.1 is net zo goed.
 
Ga vooral experimenteren met je remmen...

Vraag: ooit met DOT 4 problemen gehad zodat je wel over moet naar DOT 5.1? Is er waarschijnlijk iets anders mis...
Als je stoppies gaat oefenen met een sm dan heb je aan dot4 zeker niet genoeg.
Ook bij kleinen rondjes rijden waar veel geremt moet worden.
Ik heb meerder keren meegemaakt dat heel mijn remdruk wegviel doordat de remvloeistof ging koken. Mijn maat had preies hetzelfde.
Met dot5.1 kwam het al een stuk minder voor en met rbf600 van motul was het over.
 
DAT is echt niet waar ik heb op de fles gekeken en et is synthetische
en wel DOT 5


DOT 5.1 is sythetisch. DOT 5 is op siliconenbasis. Het etiket zou dus niet kloppen, of jij leest niet goed.

CH Racing M900 rijdt al jaren zonder problemen rond met siliconen remvloeistof -5.0 maar, zoals Ivan al opmerkte, de conversie van synthetisch naar siliconen heeft wel wat voeten in de aarde.
 
Terug
Bovenaan Onderaan