dubbele richtingaanwijzers

BRON: http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/Hoofdstuk5/Afdeling4/10/geldigheidsdatum_19-05-2011

1.
Motorfietsen moeten zijn voorzien van:
a. één groot licht;
Lid 1 en 2: visuele controle.

b. één dimlicht;


c. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van de motorfiets indien de motorfiets in gebruik is genomen na 31 december 1996; het licht van de richtingaanwijzers van motorfietsen in gebruik genomen na 30 juni 1967 moet knipperen;


d. één stadslicht indien het voertuig na 31 oktober 1997 in gebruik is genomen;


e. één achterlicht;


f. één remlicht indien het voertuig in gebruik is genomen na 26 november 1975;


g. achterkentekenplaatverlichting;


h. één rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig.

2.
Onverminderd het eerste lid, onderdeel c, mag, indien de motorfiets is voorzien van een zijspanwagen en in gebruik is genomen na 31 oktober 1997, de aan de motorfiets aangebrachte richtingaanwijzer aan de zijde van de zijspanwagen niet functioneren.




1.
Motorfietsen mogen zijn voorzien van:
Leden 1 tot en met 3: visuele controle.

a. één extra groot licht;


b. één extra dimlicht;


c. één extra stadslicht;


d. één of twee mistvoorlichten;


e. één of twee mistachterlichten;


f. waarschuwingsknipperlichten;


g. één of twee parkeerlichten;


h. ambergele retroreflectoren aan de voorste zijkanten van het voertuig, ambergele of rode retroreflectoren aan de achterste zijkanten van het voertuig;


i. één witte retroreflector aan de voorzijde van het voertuig;


j. werklichten;


k. één extra achterlicht;


l. één extra remlicht;


m. één of twee dagrijlichten.


staat er niet bij dus denk van niet. Maar heb niemand er ooit over horen vallen iig
mijn motor is van 2000 en heeft geen stadslicht hoor.. (en dat heeft er ook nooit vanuit de fabriek op gezeten)
 
Volgens mij al een heel oud gezegde, maar niet minder waar: angst is een slechte raadgever.
Beter is er rekening mee te houden dat je niet gezien wordt. Dan voorkom je ook dat mensen er bij gaan rijden als 2-wielige kerstbomen......Miniem? Een diender die niet ziet dat er 4 knipperlichten aan de voorkant branden, moet toch écht nodig naar een oogarts......

De reden voor de wetgeving is juist het voorkomen van al dit soort fratsen. Mensen die bang zijn dat ze niet genoeg opvallen of het gewoon "leuk" vinden gaan rare dingen uithalen. Probleem is dat het er niet veiliger op wordt met al die kerstbomen op de weg.....

Zien doen ze het wel, maar weten dat het niet mag is een ander verhaal. Aangezien auto's tegenwordig ook knippers in de spiegels hebben weet de gemiddelde agent het niet.
 
Je kan ook gewoon een 1500W bouwlamp monteren als koplamp. 't was gehannes met de schakeling en de grotere accu die je nodig hebt, maar als het werkt val je zeker op. Dat ding schijnt als de zon. Had ik ooit als slaapkamerverlichting. Kwamen ze vanuit de flat aan de overkant klagen dat ze niet konden slapen, haha :D
 
Wat zouden ze onder werklicht verstaan :+


BRON: http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/Hoofdstuk5/Afdeling4/10/geldigheidsdatum_19-05-2011

1.
M




1.
Motorfietsen mogen zijn voorzien van:
Leden 1 tot en met 3: visuele controle.

a. één extra groot licht;



i. één witte retroreflector aan de voorzijde van het voertuig;


j. werklichten;


k. één extra achterlicht;


l. één extra remlicht;





staat er niet bij dus denk van niet. Maar heb niemand er ooit over horen vallen iig
 
Laatst bewerkt:
Misschien dat ze daaronder verstaan, één lamp die het ook werkelijk doet???
 
Zal wel in het lampje zelf zitten. Mocht je dimlicht draadje doorbranden heb je nog je stadslicht draadje.
wat is daar het nut nou weer van... sowiso snap ik het nut van stadslicht niet hoor, maar heb alleen een knopje voor grootlicht de rest kan ik niet handmatig bedienen. Als 1 van mijn dimlichten het begeeft heb ik de andere nog..
 
Volgens mij al een heel oud gezegde, maar niet minder waar: angst is een slechte raadgever.
Beter is er rekening mee te houden dat je niet gezien wordt. Dan voorkom je ook dat mensen er bij gaan rijden als 2-wielige kerstbomen......Miniem? Een diender die niet ziet dat er 4 knipperlichten aan de voorkant branden, moet toch écht nodig naar een oogarts......

De reden voor de wetgeving is juist het voorkomen van al dit soort fratsen. Mensen die bang zijn dat ze niet genoeg opvallen of het gewoon "leuk" vinden gaan rare dingen uithalen. Probleem is dat het er niet veiliger op wordt met al die kerstbomen op de weg.....
Niet het hele topic doorgelezen dus misschien al voorbij gekomen.
Kom jij überhaupt wel eens op de openbare weg?
Daar zal je dan vast wel gezien hebben dat zo'n 70% van alle vrachtwagens rondrijden als kerstbomen en ik heb nog nooit gehoord dat er mensen een bekeuring hebben gehad, tenzij bij een verkeerscontrole is gebleken dat deze kerstversiering niet deugdelijk was aangesloten (kroonsteentjes aan loshangende draden aan de buitenkant van de wagen e.d.).

@TS. Volgens mij gelden 2 knippers als 1 als ze om en om knipperen.
Ik ga er vanuit dat de voertuigen van RWS en de ANWB als voorbeeld wel netjes aan de eisen voldoen en deze hebben ook extra knipperlichten, op de normale plek en bovenaan (een extra lamp of aan de zijkant van de zwaailichtbalk).
Bij deze voertuigen is het zo dat als de onderste aan is, is de bovenste uit en vice versa.
Toch denk ik dat het eerder verwarrend is en dus gevaarlijker.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan