Ducati Deel #121 Xmas edition

Oh, was totaal niet cynisch bedoeld. Ik zag het filmpje bij het artikel.
Qua calorieverbruik gaat het niet snel lukken om significant te verbranden in korte tijd.
Natuurlijk word je sterker. Spieren worden goed belast. Maar een paar oefeningen eens in de week zullen m.i. nooit de wezenlijk belangrijke spieren kunnen versterken; de zgn. skeletspieren. Dat zijn die spieren die maken dat iemand zonder dikke spierballen echt sterk kan zijn. Die spieren die voor houding, controle en balans essentieel zijn.

Jij doet dus ook nog andere cardio. Onder meer hardlopen. Dat is juist heel erg prima, ook voor het motorisch apparaat. Je zou eens kunnen kijken naar plyometrisch trainen bij het hardlopen. Dat is bewezen erg goed. Wat ook een mooie optie is, hill-sprints. Daar wil ik binnenkort mee beginnen. In relatief korte tijd enorm belasten, waarbij houding, balans en techniek naar de max gaan.

Ik ben voorstander van elke vorm van beweging. De claims echter in dat filmpje, komen me wat overdreven voor. Enige ervaring heb ik wel met sporten, daarbij heb ik ondertussen het nodige geleerd over duur- en krachtsport in combinatie met voeding en levensstijl.
Iedereen moet voor zichzelf z'n doelen bepalen en daarbij naar oplossingen streven die daarbij werken.

En de opmerking van geen tijd hebben meen ik half serieus. Ik had ook nooit tijd. Nergens voor. Als ik ooit weer zo vreemd ga denken, hoop ik dat ik nog net in staat ben hulp te zoeken. Dat moet eenieder voor zich zelf besluiten, maar het is een zaak van beslissen wat belangrijk is. Zo ben ik gestopt met TV kijken, op een uitzondering na. Dat was mij te passief en bovendien volslagen oninteressant. Daar vallen opeens heel wat uren vrij. Het leven in eigen hand nemen betekent tijd krijgen voor datgene wat er voor je zelf toe doet.

Uiteindelijk ben ik erg benieuwd naar de onderzoeksresultaten van FIT20. Wat het in elk geval bewerkstelligt is een positief effect op de levens van (een aantal) deelnemers en dat is altijd een verdienste.

Zo, een aardige discussie aangezwengeld zie ik!

Je noemt skeletspieren. Volgens mij zijn dat spieren die je botten kunnen bewegen: dus onder andere biceps, grote delta rugspier, bovenbeenspieren, buikspieren. Correct me if I'm wrong. Dat zijn ook juist de spieren die je met Fit20 traint. Je hebt overigens gelijk als je aan de hand van het filmpje niet echt de indruk hebt dat er iets gebeurt. De proefdame zit half fluitend de oefening te doen.

Ik kan je verklappen dat ik al stuk ga bij de eerste aanzet. Na een oefening van twee minuten ben ik volledig leeg op de spiergroep en na de tweede oefening sta ik te hijgen. Het betreft een HIT en voor mij werkt deze manier van trainen. Ook ik ben benieuwd naar wetenschappelijk onderbouwde conclusies over deze vorm van training.
 
Zo, een aardige discussie aangezwengeld zie ik!

Je noemt skeletspieren. Volgens mij zijn dat spieren die je botten kunnen bewegen: dus onder andere biceps, grote delta rugspier, bovenbeenspieren, buikspieren. Correct me if I'm wrong. Dat zijn ook juist de spieren die je met Fit20 traint. Je hebt overigens gelijk als je aan de hand van het filmpje niet echt de indruk hebt dat er iets gebeurt. De proefdame zit half fluitend de oefening te doen.

Ik kan je verklappen dat ik al stuk ga bij de eerste aanzet. Na een oefening van twee minuten ben ik volledig leeg op de spiergroep en na de tweede oefening sta ik te hijgen. Het betreft een HIT en voor mij werkt deze manier van trainen. Ook ik ben benieuwd naar wetenschappelijk onderbouwde conclusies over deze vorm van training.

Ik bedoel die spieren die op zich niet erg zichtbaar en duidelijk zijn. Bovenbeen - quadriceps zijn dat niet die ik bedoel. Idem voor borst en rug ( die grote, quad en deltoid naar ik meen ). Die spieren die maken dat je staat en accuraat beweegt, die. Vaak kleine, slecht doorbloedde en diep liggende banen en spiertjes.

Ik train veel op kracht-uithouding. Ik heb niets aan topvermogen. Wel aan sterk duurvermogen. Dus b.v. Borst 15 x 80 kg ipv 3 x 110. Daarnaast veel training gericht op versterking algemeen bewegingsapparaat en dat red je niet in 20 minuten.
Als je gecontroleerd op een machine zit met borst bijvoorbeeld is dat heel inspannend, maar aan touwtjes of losse gewichten ga je veel meer mobiliseren aan spieren. Die controle die je daarmee uit moet oefenen op de gewichten is erg handig, de besturing wordt veel beter naast sterkere controlerende en stabiliserende spiertjes.

Door hier veel en intensief in te trainen wat gewoon veel tijd kost en lang duurt probeer ik mijn doelen te verwezenlijken. Ik ben ontzettend benieuwd of die methode HIT echt serieus toegevoegd effect biedt. Wellicht dat er iets in zit wat te gebruiken is. Plyometrie is ook zoiets, maar daar merk en zie je aan dat het serieus inspannen is en grenzen opzoekt. Daar zit ook een aardig blessure risico in. Vandaar mijn interesse, gaaf als iets nieuws werkt.
 
Laatst bewerkt:
Het topic krijgt zo wel een interessante wending door dat HIT.
Maar mooi dat de beoefenaars daar een goed gevoel en resultaat in ondervinden.
Vind het wel een boeiende discussie .
Sporten, bewegen, meditatie is belangrijk, even als genieten van wat men doet en beoefent.
Er zijn genoeg mensen die wel zouden willen sporten maar door dat hun gezondheid het niet toelaat niet de mogelijkheid hebben.
Bedoel eigenlijk dat je een bevoorrecht mens bent dat je kan en mag sporten.
Gezondheid is niet een vanzelfsprekendheid immers.
 
Het topic krijgt zo wel een interessante wending door dat HIT.
Maar mooi dat de beoefenaars daar een goed gevoel en resultaat in ondervinden.
Vind het wel een boeiende discussie .
Sporten, bewegen, meditatie is belangrijk, even als genieten van wat men doet en beoefent.
Er zijn genoeg mensen die wel zouden willen sporten maar door dat hun gezondheid het niet toelaat niet de mogelijkheid hebben.
Bedoel eigenlijk dat je een bevoorrecht mens bent dat je kan en mag sporten.
Gezondheid is niet een vanzelfsprekendheid immers.

Het is ook zonde dat sommige mensen dat niet inzien. En hun lichaam verwaarlozen.
 
Het topic krijgt zo wel een interessante wending door dat HIT.
Maar mooi dat de beoefenaars daar een goed gevoel en resultaat in ondervinden.
Vind het wel een boeiende discussie .
Sporten, bewegen, meditatie is belangrijk, even als genieten van wat men doet en beoefent.
Er zijn genoeg mensen die wel zouden willen sporten maar door dat hun gezondheid het niet toelaat niet de mogelijkheid hebben.
Bedoel eigenlijk dat je een bevoorrecht mens bent dat je kan en mag sporten.
Gezondheid is niet een vanzelfsprekendheid immers.
Absoluut, vind het ook leuk dat hier weer wat activiteit is. Gezondheid is ontzettend belangrijk.
Ooit werd ik met de neus op de feiten gedrukt en had ik een afspraak in het ziekenhuis en het kon twee kanten op; tumor was daarbij een optie. Dat versnelde de keten om te herbepalen wat echt belangrijk is in dit leven.
Wanneer je weet dat je dood gaat pas dan leer je te leven, hoorde ik eens. Ben het er mee eens.
 
Het is ook zonde dat sommige mensen dat niet inzien. En hun lichaam verwaarlozen.

De massa leeft met als levensdoel genieten. En wanneer het genot gevonden wordt in hetgeen niet goed is, zal het schadelijk effect het gevolg zijn. Ook is matigheid een noodzaak. Er zijn velen die niet de matigheid kunnen aanhouden. Het schadelijk effect is immens.

Het inzien van de mens is individueel bepaald, maar inzicht zou in de maatschappij als bron gevonden worden door het individu, dat doorgaans passief leeft. Het inzicht buiten zichzelf kunnen opdoen is een sprookje. Inzicht is resultaat van studie en zelf denken. Een combinatie die gepretendeerd wordt in veel gevallen.

Vanuit deze posities vind ik niets over mensen die zichzelf in verval brengen. Het is een gegeven feit en bovendien hun volste recht.
 
Laatst bewerkt:
Door hier veel en intensief in te trainen wat gewoon veel tijd kost en lang duurt probeer ik mijn doelen te verwezenlijken. Ik ben ontzettend benieuwd of die methode HIT echt serieus toegevoegd effect biedt. Wellicht dat er iets in zit wat te gebruiken is. Plyometrie is ook zoiets, maar daar merk en zie je aan dat het serieus inspannen is en grenzen opzoekt. Daar zit ook een aardig blessure risico in. Vandaar mijn interesse, gaaf als iets nieuws werkt.
De hiit die ik doe is overigens zonder apparaten, hooguit een gewicht van 12kg (kettlebell/dumbell of zo'n gewichtsbal), voornamelijk je eigen gewicht en balans. (niet te verwarren met crossfit wat je tegenwoordig ook veel ziet)
 
De hiit die ik doe is overigens zonder apparaten, hooguit een gewicht van 12kg (kettlebell/dumbell of zo'n gewichtsbal), voornamelijk je eigen gewicht en balans. (niet te verwarren met crossfit wat je tegenwoordig ook veel ziet)

Vind ik ook heel mooi en effectief.


Om de benen wat bij te schaven. Super grappige en extreem effectieve oefeningen.

Met name door en in de houding perfect voor balans, kracht en uithouding.
 
De massa leeft met als levensdoel genieten. En wanneer het genot gevonden wordt in hetgeen niet goed is, zal het schadelijk effect het gevolg zijn. Ook is matigheid een noodzaak. Er zijn velen die niet de matigheid kunnen aanhouden. Het schadelijk effect is immens.

Het inzien van de mens is individueel bepaald, maar inzicht zou in de maatschappij als bron gevonden worden door het individu, dat doorgaans passief leeft. Het inzicht buiten zichzelf kunnen opdoen is een sprookje. Inzicht is resultaat van studie en zelf denken. Een combinatie die gepretendeerd wordt in veel gevallen.

Vanuit deze posities vind ik niets over mensen die zichzelf in verval brengen. Het is een gegeven feit en bovendien hun volste recht.

Interessant. Vrijheid van het individu levert het recht op tot het beschadigen van het eigen lichaam. Hoe denk je over individuen die niet het vermogen tot zelfreflectie hebben, maar tegelijk wel positief/negatief beïnvloed kunnen worden door boodschappen vanuit die maatschappij? Moeten deze gestuurd worden of is het credo dan nog steeds eigenrichting?

Ik denk dat de gedachte van individuele vrijheid om keuzes te maken een groot goed is, maar tegelijk heb ik het idee dat de weelde van keuzevrijheid niet gedragen kan worden door velen: het zijn sterke schouders die de weelde kunnen dragen.

En voor de eenvoud wil ik het onderwerp beperkt houden tot levensstijl/sporten ;)
 
Interessant. Vrijheid van het individu levert het recht op tot het beschadigen van het eigen lichaam. Hoe denk je over individuen die niet het vermogen tot zelfreflectie hebben, maar tegelijk wel positief/negatief beïnvloed kunnen worden door boodschappen vanuit die maatschappij? Moeten deze gestuurd worden of is het credo dan nog steeds eigenrichting?

Ik denk dat de gedachte van individuele vrijheid om keuzes te maken een groot goed is, maar tegelijk heb ik het idee dat de weelde van keuzevrijheid niet gedragen kan worden door velen: het zijn sterke schouders die de weelde kunnen dragen.

En voor de eenvoud wil ik het onderwerp beperkt houden tot levensstijl/sporten ;)

Waar zou ' de maatschappij ' het recht aan ontlenen om voor een individu in deze wereld keuzen te maken door sturing/beinvloeding?

Ik veronderstel de realiteit van de massa. Ik belief me niet te mengen in de gedachtengang achter dergelijke problematiek, ik wens niet met politiek van doen te hebben. Ik observeer en stel vast. En leef in eenvoud en geluk.
 
Die ellende moet ik van mijn looptrainer ook doen... Vol spieren op plekken waar ik ze nog nooit gevoeld heb
Hahaha das heel goed. Ik wissel geregeld van programma om dat vaak te hebben. Zit nu in een 12 weeks krachtprogram, met name voor zwemmen en algemene strekte. Beulen hoor. Super trainer, ex triatlon semi pro. Weet het alrijd weer erger te maken.
 
Waar zou ' de maatschappij ' het recht aan ontlenen om voor een individu in deze wereld keuzen te maken door sturing/beinvloeding?

Ik veronderstel de realiteit van de massa. Ik belief me niet te mengen in de gedachtengang achter dergelijke problematiek, ik wens niet met politiek van doen te hebben. Ik observeer en stel vast. En leef in eenvoud en geluk.

De oplossing is er niet, dat ben ik met je eens. Het geluk is dan inderdaad dichtbij.

Ik doelde overigens niet zozeer op politiek, maar op prikkels/beeldvorming/consumptiegedrag en -aanmoediging. Als bijvoorbeeld grote ondernemingen dit gedrag onbeperkt kunnen stimuleren via media, zou er dan geen beperking aan gesteld mogen worden in algemeen belang? Of is (en blijft) dat de verantwoording van het individu?
 
De oplossing is er niet, dat ben ik met je eens. Het geluk is dan inderdaad dichtbij.

Ik doelde overigens niet zozeer op politiek, maar op prikkels/beeldvorming/consumptiegedrag en -aanmoediging. Als bijvoorbeeld grote ondernemingen dit gedrag onbeperkt kunnen stimuleren via media, zou er dan geen beperking aan gesteld mogen worden in algemeen belang? Of is (en blijft) dat de verantwoording van het individu?

Ik verkies de media te negeren. Dat noemen velen onverstandig. Ik vind het prettig, het gaat me niet aan allemaal.

Het is een illusie te veronderstellen dat er geen beinvloeding teneinde gewin te bewerkstelligen plaats zal vinden.
Wat dat gewin ook moge zijn. Economie, geloof, macht om het even.
Zo werkt de wereld.

Zuiverheid, eerlijkheid? Dat is waar je denk ik op doelt. Een eerlijk speelveld.

Ik heb geen idee. Laissez-faire kapitalisme lijkt me best aantrekkelijk, maar ik heb daar onvoldoende onderzoek naar gedaan om een echte mening te hebben. Dat is overigens minder belangrijk, de realiteit maakt dat ik leef in een systeem en ik er het beste van maak. Het wensen van een ander systeem kan enkel gerealiseerd worden door verhuizen als je een land vindt die dat biedt. Ik vind Nederland niet slecht, of beter gezegd de EU. Dus daar blijf ik dan maar vooralsnog.
 
De oplossing is er niet, dat ben ik met je eens. Het geluk is dan inderdaad dichtbij.

Ik doelde overigens niet zozeer op politiek, maar op prikkels/beeldvorming/consumptiegedrag en -aanmoediging. Als bijvoorbeeld grote ondernemingen dit gedrag onbeperkt kunnen stimuleren via media, zou er dan geen beperking aan gesteld mogen worden in algemeen belang? Of is (en blijft) dat de verantwoording van het individu?

De voedselindustrie is georganiseerde misdaad... Ongelofelijk wat ze door onze strot duwen als je wat in verdiept.. Wij eten zoveel mogelijk biologisch, maar dat kost een kapitaal met twee kids erbij, niet te betalen voor mensen met een kleine beurs. Terwijl je voor weinig suikerbommen bij de supermarkt kan krijgen... Ik snap wel dat inze gezondheid achteruit holt. Gemaksvoer en suikerverslaving. Gelukkig is de medische technologie er om ons toch een lang leven te geven, maar tegen welke prijs?? ' Survival of the weakest' las ik laatst ergens...
 
De voedselindustrie is georganiseerde misdaad... Ongelofelijk wat ze door onze strot duwen als je wat in verdiept.. Wij eten zoveel mogelijk biologisch, maar dat kost een kapitaal met twee kids erbij, niet te betalen voor mensen met een kleine beurs. Terwijl je voor weinig suikerbommen bij de supermarkt kan krijgen... Ik snap wel dat inze gezondheid achteruit holt. Gemaksvoer en suikerverslaving. Gelukkig is de medische technologie er om ons toch een lang leven te geven, maar tegen welke prijs?? ' Survival of the weakest' las ik laatst ergens...

True. Al is biologisch ook een lastig label om op te varen en inmiddels ook al weer erg commercieel. Maar ik geef je gelijk vwb de enorm slechte invloed en de belangen van de grote producenten. Vandaar mijn gedachte of het aanvaardbaar zou zijn om 'gezondheid op te leggen' of juist 'het individu laten beslissen'.

@AT74DUC: Een level playing field zou wat mij betreft een mooi compromis zijn. Ongeacht iemands interesses en wens om gezond te zijn is er dan in ieder geval een gelijkmatige informatievoorziening. Ik kan het mensen in sommige groepen niet eens kwalijk nemen dat ze niet anders weten.
 
De voedselindustrie is georganiseerde misdaad... Ongelofelijk wat ze door onze strot duwen als je wat in verdiept.. Wij eten zoveel mogelijk biologisch, maar dat kost een kapitaal met twee kids erbij, niet te betalen voor mensen met een kleine beurs. Terwijl je voor weinig suikerbommen bij de supermarkt kan krijgen... Ik snap wel dat inze gezondheid achteruit holt. Gemaksvoer en suikerverslaving. Gelukkig is de medische technologie er om ons toch een lang leven te geven, maar tegen welke prijs?? ' Survival of the weakest' las ik laatst ergens...
De massa wordt gevoed in overvloed. Dat is welvaart. Tegen minimale kosten maximaal overgewicht.
 
True. Al is biologisch ook een lastig label om op te varen en inmiddels ook al weer erg commercieel. Maar ik geef je gelijk vwb de enorm slechte invloed en de belangen van de grote producenten. Vandaar mijn gedachte of het aanvaardbaar zou zijn om 'gezondheid op te leggen' of juist 'het individu laten beslissen'.

@AT74DUC: Een level playing field zou wat mij betreft een mooi compromis zijn. Ongeacht iemands interesses en wens om gezond te zijn is er dan in ieder geval een gelijkmatige informatievoorziening. Ik kan het mensen in sommige groepen niet eens kwalijk nemen dat ze niet anders weten.

De waarheid is een licht niet voor de massa weggelegd evenzo een niet slaafs bestaan.
 
Zaterdag de 7e mei de 6e 851/888 meeting bij Aral in Zwolle. Wordt schitterende motorweer. :] :]
Wie weet tot zaterdag :W :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan