Ducati met backfire en accu probleem

zut

MF veteraan
11 jun 2001
2.160
0
Achterhoek
Vorige week ging tijdens een rit mijn acculampje branden. Af en toe ging het lampje ook weer uit. Ook afgelopen zaterdag brandde het lampje niet gedurende de eerste minuten. Tijdens de rit begon het lampje onregelmatig te knipperen. Als de motor stationair loopt gaat het lampje uit. Tijdens de rit kreeg de motor steeds meer last van backfire op het moment dat ik het gas los liet. De vlammen waren duidelijk te zien in de uitlaat. Uiteindelijk ging de motor zo onregelmatig lopen dat hij afsloeg. Starten was niet meer mogelijk. Er was geen enkele reactie waarneembaar (ook geen klik van het startrelais).

De wegenwacht heeft eerst mijn accu weer opgeladen. Starten was toen nog steeds niet mogelijk. Hij heeft toen de motor gestart door het startrelais te omzeilen. Zo kon ik weer een half uurtje rijden.

Thuis heb ik de acculader aangesloten. De accu bleek helemaal leeg te zijn. Vanmorgen na 24 uur laden was de accu nog steeds leeg. De accu is echter pas 6 maanden oud. De motor zelf heeft een grote beurt gehad midden mei. Toen zijn er geen schokkende dingen geconstateerd. Sinds die tijd heb ik pas 1000 km gereden.

De accu is leeg en kan niet geladen worden. Dus waarschijnlijk lekspanning of accu kapot :?
Waarom kan ik de motor niet starten als de accu is opgeladen (geen enkele reactie startrelais) :?
 
Even geinventariseerd wat zo'n vervangings spanningsregelaar moet kosten:

mercuur in Den Haag RR51 voor 150 Euro

HdeB in STeenwijk RR51 voor 108 EUro (Da's toch effe 92 ouderwetse guldens verschil.....)

108 euro's??? Hebben we het hier over een gelijkrichter en regelaar in 1 of alleen de regelaar?

Mijn motor heeft een losse gelijkrichter en losse regelaar.
Gelijkrichter bestaat uit 6 diodes en regelaar is te koop als 1 IC (voor 1,5euro dacht ik).
 
108 euro's??? Hebben we het hier over een gelijkrichter en regelaar in 1 of alleen de regelaar?

Mijn motor heeft een losse gelijkrichter en losse regelaar.
Gelijkrichter bestaat uit 6 diodes en regelaar is te koop als 1 IC (voor 1,5euro dacht ik).

Na de dynamo staat er een hoge wisselspanning op de draad. Na het nu defecte kastje loopt de draad rechstreeks naar de accu. Mag dus hopen dat het zowel gelijkrichter als regelaar is.
Ik ben maar een it'r dus heb er niet zo veel verstand van :)
 
Dat zal dan idd gecombineerd zijn ja.

Als je nu een oud brik had konden we zo wat diodes e.d. aan elkaar bakken&bouten en liep het zo weer :) .
Maar ja met een nieuwe italiaan mag dat zeker niet '( .

Ik moet toch maar eens een oud brik kopen. Daar heb ik waarschijnlijk minder problemen mee en vooral minder kosten dan met dit ding :(

In half jaar tijd met weinig kilometers:
Vrijloop startmotor defect
Nieuwe accu
Olielekkage bij achterste cillinder.
Achternaaf kapot
Spanningsregelaar kapot

In de winter heb ik nauwelijks gereden vanwege de kou en in de zomer nauwelijks omdat ik vooral aan mijn huis klus. Max 3000 km gereden denk ik.
 
Welkom bij de club van Ducati rijders waarbj de spanningsregelaar de boel heeft laten ploffen.
Als je lid bent van de Ducati Club Nederland had je dit uitgebreid kunnen lezen in hun clubblad.
Ook heeft er iets in gestaan over de diverse vervangings spanningsregelaars die te koop zijn voor Ducatis (en eventueel andere motoren).
Bij nieuwe Ducs wordt er tegenwoordig een japanse spanningsregelaar erop gezet.
Dit wordt dus een bezoek aan je dielert en neem je pinpas maar mee. '(

Ik bel net effe met startwin en die weten niets van japanse vervangingsregelaars en het feit dat de modelletjes van ducati slechter zouden zijn :?

Levertijd 3 weken en graag effe 188 Euro (413,60 in ouderwetse guldens!!!!!) meenemen :( . Geloof dat ik effe ga knutselen met een vervangings regelaar van firma HdeB.
 
Ik dacht dat Ducati wat gedaan had aan hun slechte reputatie, maar als ik jouw problemen zo lees dan is het nog steeds naadje. Mooi concept hebben ze met die Desmo-kleppen-besturing en het is weer eens wat anders dan een Jap, maar doe mij toch maar Japans.
 
Weet iemand het verschil tussen een rr51 en een rr53 electrex regulator/rectifier? Volgens de electrex site moet ik een rr53 gebruiken. Maar op een andere site (bedankt BBS :} ) lees ik ook dat ze de rr51 gebruiken. De rr53 is op dit moment ook niet leverbaar.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie op deze site staan dat de RR53 voor 98-up modellen is en de RR51 klaarblijkelijk voor de oudere modellen. Mogelijk komt het doordat de nieuwe modellen een 3-fase en de oude modellen een 2-fase (fiets) dynamo hebben. Als je 3 fasen hebt, heb je niets aan een 2-fase regelaar. 3 fasen zijn vrij normaal, dus je zou ook andere merken kunnen gebruiken.
 
Ik zie op deze site staan dat de RR53 voor 98-up modellen is en de RR51 klaarblijkelijk voor de oudere modellen. Mogelijk komt het doordat de nieuwe modellen een 3-fase en de oude modellen een 2-fase (fiets) dynamo hebben. Als je 3 fasen hebt, heb je niets aan een 2-fase regelaar. 3 fasen zijn vrij normaal, dus je zou ook andere merken kunnen gebruiken.

Dan zou ik dus een rr51 kunnen gebruiken. Hoe herken ik een driefasen dynamo :? Kan ik het even controleren.
 
Erg verwarrend allemaal, maar als ik de instructies op de de Electrex site goed begrijp kun je zowel voor 2 als 3 fase dynamo's de RR51 gebruiken. Komen er 3 aansluitingen uit je dynamo, dan heb je 3 fasen, zijn het er 2 dan is het een 2-fase geval. Volgens de instructies op jouw link en Electrex moet je dan het volgende doen:

2 Fasen:
Functie - ST2 kabel kleur - RR51 kleur

Stator (2 draden) - Geel - Geel
Accu +pool - rood - rood
Accu -pool - zwart - groen
Ontsteking - zwart - bruin
Lading - wit/rood - wit


3 Fasen:
De dynamo heeft nu 3 draden, waarschijnlijk 2x geel en 1x rood. Knoop de 2 gele draden van de dynamo aan elkaar en verbind deze met een van de gele draden van de regelaar. De rode kabel van de dynamo gaat naar de andere gele kabel van de regelaar.
De rest is gelijk aan de 2 fase dynamo.

Veel suc6 ermee.
 
Erg verwarrend allemaal, maar als ik de instructies op de de Electrex site goed begrijp kun je zowel voor 2 als 3 fase dynamo's de RR51 gebruiken. Komen er 3 aansluitingen uit je dynamo, dan heb je 3 fasen, zijn het er 2 dan is het een 2-fase geval. Volgens de instructies op jouw link en Electrex moet je dan het volgende doen:

2 Fasen:
Functie - ST2 kabel kleur - RR51 kleur

Stator (2 draden) - Geel - Geel
Accu +pool - rood - rood
Accu -pool - zwart - groen
Ontsteking - zwart - bruin
Lading - wit/rood - wit


3 Fasen:
De dynamo heeft nu 3 draden, waarschijnlijk 2x geel en 1x rood. Knoop de 2 gele draden van de dynamo aan elkaar en verbind deze met een van de gele draden van de regelaar. De rode kabel van de dynamo gaat naar de andere gele kabel van de regelaar.
De rest is gelijk aan de 2 fase dynamo.

Veel suc6 ermee.

Thanks :} Die instructies had ik niet gezien |(
Ik scheur vrijdag even naar Friesland om 'n rr51 te scoren.
 
Ik bel net effe met startwin en die weten niets van japanse vervangingsregelaars en het feit dat de modelletjes van ducati slechter zouden zijn :?

Levertijd 3 weken en graag effe 188 Euro (413,60 in ouderwetse guldens!!!!!) meenemen :( . Geloof dat ik effe ga knutselen met een vervangings regelaar van firma HdeB.
Volgens de gebroeders van der Starre is een beurt voor een Duc ook niet duurder dan van een Jap; liefde maakt blind. Voor wat ik weet is de spanningsregelaar hét probleem van Ducati's. Geeft niks, het blijven :} motoren!
 
Effe update :)

Vanmiddag naar HdeB in Steenwijk geweest. De nieuwe spanningsregelaar zit er in. Het is wel een ander model dan het oude type (dus geen originele ducati) en past niet op de originele plaats. Op advies van diverse internetsites heb ik 'm meer in de luchtstroom geplaatst. En het ding blijkt ook nog te werken ook :} :} . Accu krijgt weer spanning en accu comtrole lampje is uit. Morgen nog effe een testritje en dan richting limburg voor de bbq :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan