Oke, ik ga dit topic toch voorzichtig nieuw leven inblazen.
Het heeft een tijdje stil gelegen, maar ondertussen tevergeefs toch weer het e.e.a gedaan. D.w.z:
- Injectoren laten testen, ultrasoon reinigen en wederom testen, zijn weer als nieuw;
- TPS sensor eruit gehaald en controleren. Signaal waardes zijn goed (non-liniear, volgens een grafiekje die ik had gevonden op internet). geen hysterese , en geen interne speling.
- Brandstofdruk regelaar getest op openingsdruk --> goed
- Brandstof retourleiding vervangen (oude was een beetje geknikt bij de tank).
- Pakkingen inlaat kelken op het blok wederom vervangen ter uitsluiting van valse lucht.
Het probleem zit er nog steeds in.
Er is iets dat me is opgevallen, en ik hoop dat iemand er ervaring mee heeft. Of zo lief is om het op te meten bij zijn eigen Ducati
. De sensor voedingsspanning van de TPS is nominaal 5V. Alleen op deze Monster is dat niet perfect 5 volt. Het is ongeveer 5 volt bij contact aan, motor uit. Maar als de motor loopt veranderd deze, dan word het ~5.05. Als ik dan de lichten aan zet, word het ~4.9 volt. Ook als ik gas geeft, veranderd deze. Dit heeft een direct effect op de sensor output, want die fluctueert mee op de voedingspanning. Gevoelsmatig lijkt me dit onjuist. Ik heb zelf geprobeerd om met een externe transformator de sensor exact 5.0V te voeden, en alleen sensor signaal naar de ECU te sturen. Helaas is de ECU slimmer dan ik dacht, want die herkent dat de TPS niet gevoed word, dus de motor loopt dan super beroerd. Helaas.
Heeft iemand nog ideeën, of weet iemand wat normaal is qua voeding van de TPS? En als iemand zin heeft om zelf eens de multimeter erop te zetten tijdens deze lockdown, dat zou heel erg waardevol voor mij zijn. Voor deze modellen is de TPS identiek:
MH900E | |
MH900e | 2002 |
MONSTER | |
400 | 2005 - 2008 |
620 | 2002 - 2006 |
620S | 2002 - 2003 |
750 | 2002 |
750S | 2002 |
800 | 2003 |
800S | 2003 |
900 | 2000 - 2002 |
900S | 2000 - 2001 |
1000 | 2003 |
1000S | 2003 |
SPORTTOURING | |
ST2 | 2000 - 2003 |
SUPERBIKE | |
748R | 2000 - 2002 |
996R | 2001 |
998 | 2002 |
998S Bostrom-Bayliss | 2002 |
998R | 2002 |
998 Matrix | 2004 |
998S FE | 2004 |
SUPERSPORT | |
750S | 2001 - 2002 |
750SS | 2000 - 2002 |
900S | 2002 |
900SS | 2000 - 2002 |
620S | 2003 |
800S | 2003 |
800SS | 2003 |
1000SS | 2003 |