Ducati Monster S4R vs M1100(s)

GenzBenz

Rookie
8 sep 2009
7
0
Momenteel nog Buell X1 bezitter maar zit er hard aan te denken om daar Ducati Monster bezitter van te maken.

Van de Duc's weet ik nog niet zo heel erg veel, toen ik 7 jaar geleden de X1 kocht stond een Ducati Monster ook op het lijstje samen met een V-max en een Harley.
Ik wil niet alleen recht door rijden maar ook graag bochten maken, toch het geluid van een Harley vond ik echt te gek en aan gezien de Buell X1 Lightning dan een soort van Monster met harley blok is ben ik gegaan voor de X1.

Nu zit er dus hard aan te denken een Monster te kopen, ik wil me goed inlezen in de verschillende modellen maar zit nu al met een vraag of misschien zelfs al met een klein dilemma. Ga ik in 2010 voor een (bijna) nieuwe M1100(s) of voor een hele nette jonge S4R?
Ik heb begrepen dat de S4R het blok heeft van de 999 (waterkoker, 4 kleppen per cilinder ) en de M1100 een luchtgekoelde 1100 met 2 klepstechniek.

Hoe verhouden de rij eigenschappen zich, verschilt het vermogen erg of heeft de S4r meer vermogen dan de gemiddelde terras tijger aan kan en is de M1100 al meer dan zat. Persoonlijk vind ik dat mijn Buell met 85 achterwiel PK's en iets van 106 NM koppel op de kleine binnendoor weggetjes lekkere grote stappen kan nemen maar op de snelweg wat te kost komt, bij het stoplicht ben ben ik meestal als eerste weg maar niet voor lang al na 100/200 meter merk ik dat het harley blok hier eigenlijk niet voor gemaakt is. Ik geloof dat het M1100 qua vermogen op papier net ff boven dat van de Buell zit maar hoe het in de praktijk zit zou niet weten.

Hoe zit het eigenlijk met de betrouwbaarheid van beide duc's, Ducati stukgaatie ken ik maar is dat nu nog zo of valt het best mee. De buizen Buells zijn nou niet echt uitblinkers als het gaat om betrouwbaarheid en heb geen zin meer in een motor die per 3000 km meer onderhoud nodig heeft dan mijn auto per 30.000.

Ik ben dus niet uit op een mooier of lelijker discussie want wat de een mooi vindt vindt de ander lelijk maar wil graag meer weten over de kwaliteit en rij eigenschappen van beide fietsen.

O ja, de 8-) factor is namelijk ook erg belangrijk, als ik een rondje op mijn X1 rij en hoor die diepe dreun uit de Vance & Hines demper komen, het koppel bij lage toeren voel en die duimpies omhoog zie gaan bij veel mensen (ben meerdere malen gefilmd en op de foro gezet door mensen in auto's en dat waren geen KLPD'ers ) dan moet ik zeggen dat die er echt wel in zit bij de X1, maar nu zoek ik dus een motor die ook iets anders kan bieden dan een hoge grin factor hoewel die er wel moet zijn anders kan ik beter een saaie Honda kopen.

Mijn X1 lightning:

703993323_6_GdXz.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een S4rs gehad (135pk)en deze weg gedaan vanwege het vermogen :Y ,ben echt wel iets gewend maar het sprak me niet aan en je gebuikt het nagenoeg niet
Nu rij ik de nieuwe M1100s *D en voor mij gewoon een ideale fiets :Y
Onderhoud qua kosten zijn spook verhalen :Y ik zelf doen standaard om de 5000km nieuwe olie en oliefilter verder niets en om de 10.000km gaat die voor een grote beurt wat inhoud klepppen stellen/controleren ,nieuwe riemen,olie oliefilter en wat andere kleine dingen
Z'n beurt schommelt qua prijs nog wel iets per dealer maar reken op z'n 5/600 euro voor een 2klepper ,4kleppers zijn iets duurder
Er zijn dealer die nog verder gaan qua grote beurt en trekken alles open wat vaak niet nodig is :N
Ik doe gewoon de standaard beurten en dat is echt voldoende,heb ook nog nooit geen grote problemen gehad qua onderhoud
Maar vraag eens bij een paar dealers wat een beurtje kost en wat ze er voor doen

Hou er ook rekening mee dat je vaak na de aanschaf ook het een en ander aan leuke dingetjes wilt hebben,de markt voor ducati spulletje is erg groot *D
mocht je foto's willen van m'n redelijk gepimte M1100s stuur maar een mail
en wie weet wil je hem volgend jaar wel kopen :P :W :W
succes met je keuze
 
geen twijfel mogelijk een ouder model monster nemen, een s4r of s4rs :P de power en de looks :Y
 
Laatst bewerkt:
Een kleine note, correct me if i am wrong maar pas vanaf een bepaald bouwjaar (2005 ?) kregen de s4r het testastretta blok uit de 998/999 en alleen de s4rs heeft het deep sump blok met 140pk fabrieks opgegeven. de oudere modellen hebben het oudere desmoquattro blok uit de 996. deze leveren ook minder vermogen en zijn iets onderhouds gevoelliger.
 
@ GenzBenz: Heb zelf ook 38000km Buel X1 gereden en kan je alleen maar zeggen dat S4R ( die ik nu heb ) niet dat 'brute' heeft van de Buell. De Buell met zijn korte maar erg sterke powerband, de S4R die onder de 3000tr meer bokt dan vooruit gaan. Ik had om eerlijk te zijn meer verwacht van mijn Monster als het op koppel in de lage toeren aankomt, denk dat je met een tweeklepsmonster beter af bent.
full
 
Mijn l'ultima Rossi maakt Italiaans gehakt van alle "brute"buelllssssssss... })
Bruut geweld: koop een 1100(S) (Is wel wat bokkiger dan bruut geweld i.c.m. enorme power: een S4RS deze is smeuiger en makkelijker te handelen.
 
@ GenzBenz: Heb zelf ook 38000km Buel X1 gereden en kan je alleen maar zeggen dat S4R ( die ik nu heb ) niet dat 'brute' heeft van de Buell. De Buell met zijn korte maar erg sterke powerband, de S4R die onder de 3000tr meer bokt dan vooruit gaan. Ik had om eerlijk te zijn meer verwacht van mijn Monster als het op koppel in de lage toeren aankomt, denk dat je met een tweeklepsmonster beter af bent.[afbeelding]

Vliegwiel afdraaien, tandje kleiner voor steken(of achter 2 groter) en je kent 'r niet meer terug...... :Y .Tweeklepper is idd onderin ietsje sterker maar scheelt niet veel hoor :N .
Gaaf ding trouwens dat Buell; ook nog met een schuin oog naar gekeken toen ik weer opstapte.Vond inderdaad die powerband heeeeeel erg klein vandaar dat 't m'toen niet geworden maar verder :9~ .Fotootje van de voorkant?
 
Vliegwiel afdraaien, tandje kleiner voor steken(of achter 2 groter) en je kent 'r niet meer terug...... :Y .Tweeklepper is idd onderin ietsje sterker maar scheelt niet veel hoor :N .
Gaaf ding trouwens dat Buell; ook nog met een schuin oog naar gekeken toen ik weer opstapte.Vond inderdaad die powerband heeeeeel erg klein vandaar dat 't m'toen niet geworden maar verder :9~ .Fotootje van de voorkant?
Vliegwiel afdraaien ? Dacht altijd dat een lichter vliegwiel beter was voor de hogere toeren, ik wil hem juist sterker hebben in de lage :/ . Ik ga wel eens proberen met een ander tandwielsetje, loopt die wel niet zo snel maar dat is bij een nakedbike toch niet echt belangrijk.

Voorkantje.
full
 
Dat is een mooie X, de meeste X'en zijn tegenwoordig niet zo netjes meer, heb je hem nog? Ik zal eerst eens moeten kijken wat deze nog oplevert en dan kan ik mijn keuze ook wat beter maken natuurlijk. Ik ga eens rond neuzen bij de duc winkels, misschien dat ik op beiden kan rijden.

Voor het 999 testastretta blok moet ik dus wel een recente hebben? Is het aan te raden om voor beide modellen de "S" versie te nemen? Wat is het verschil in de S4R en de S4rs voor de laatste modellen, is het bij beide modellen alleen instelbare öhnlins en een carbon voorspatbord of is het zoals de streetfighter dat er ook zaken als abs en traction control op zit.

De korte maar zeer brute powerband van de Buell is nou juist een van de oorzaken van het haat liefde verhaal met de X1. Als je op de juiste toeren zit en je draait het gas open dan schiet je weg (en op dat juiste toeren tal zit je makkelijk :9 ) ik heb ermee op de dagstrip gestaan in Stratford upon Avon tijdens de Bulldogbash run wat you brung Dragraces. De eerste meters was ik redelijk snel maar toch tegen het einde van de 1/4 mijl reed ik dezelfde tijden als bijvoorbeeld een ouwe BMW K1200 (zo'n ex Marechaussee ding) kompleet met alles erop en d'eraan. Mijn snelste tijd was iets van 12,2 sec goed voor de eerste plaats in de Buell klasse maar vergeleken bij andere motoren (niet US) is dat nou niet echt een top tijd.
 
Laatst bewerkt:
Dat is een mooie X, de meeste X'en zijn tegenwoordig niet zo netjes meer, heb je hem nog? Ik zal eerst eens moeten kijken wat deze nog oplevert en dan kan ik mijn keuze ook wat beter maken natuurlijk. Ik ga eens rond neuzen bij de duc winkels, misschien dat ik op beiden kan rijden.

Voor het 999 testastretta blok moet ik dus wel een recente hebben? Is het aan te raden om voor beide modellen de "S" versie te nemen? Wat is het verschil in de S4R en de S4rs voor de laatste modellen, is het bij beide modellen alleen instelbare öhnlins en een carbon voorspatbord of is het zoals de streetfighter dat er ook zaken als abs en traction control op zit.
Ik heb de Buell niet meer, wou weer wat anders en heb me toen een Speed Triple gekocht. Daar ben ik (door mijn eigen stomme schuld ) mee gevallen en nu dus de S4R.

Ben geen kenner van Ducati dus weet ook niet vanaf welk jaar ze de testatrettablok eronder hebben hangen. Het verschil tussen een gewone Monster en de S denk ik dat zit in de ophanging, remmen en de wielen, ben er niet zo zeker van. Carbon heeft een gewone S4R genoeg hoor.
full
 
Dat is een mooie X, de meeste X'en zijn tegenwoordig niet zo netjes meer, heb je hem nog? Ik zal eerst eens moeten kijken wat deze nog oplevert en dan kan ik mijn keuze ook wat beter maken natuurlijk. Ik ga eens rond neuzen bij de duc winkels, misschien dat ik op beiden kan rijden.

Voor het 999 testastretta blok moet ik dus wel een recente hebben? Is het aan te raden om voor beide modellen de "S" versie te nemen? Wat is het verschil in de S4R en de S4rs voor de laatste modellen, is het bij beide modellen alleen instelbare öhnlins en een carbon voorspatbord of is het zoals de streetfighter dat er ook zaken als abs en traction control op zit.


Da's voor watjes...... :+ motor heet niet voor niets monster

Denk je werkelijk dat je "alles"uit die voorvork kunt halen...... :N .Allemaal leuk en aardig natuurlijk dat spul, maar of dat het de meerprijs waard is :? . Ik weet het niet.....je maakt voor een 2 a 300 ook een standaard voorvork heel goed bij HK/Hyperpro of waar dan ook.....de remcomponenten zijn meestal dezelfde net als het blok.
Inderdaad bij de laatste S4Rs en t- vanaf 07 hangt het 999 blok onder; kun je makkelijk herkennen aan het puntcarter eronder (ziet er niet uit overigens onder een naked :r )

Waarom de "s"....als je geld te veel hebt en dat graag wilt showen....want het blijft wel mooi natuurlijk en voor 99 van de 100 geldt dat dat ohlinsspul beter is dan dat zij ooit zullen kunnen _O- !
Oja en voor als je 'm ooit inruilt....dan zie je dat zeker wel terug aan de inruilprijs dat je destijds een "s "hebt gekocht voor ong. 3k meer :N :N :N .
 
Ik heb de Buell niet meer, wou weer wat anders en heb me toen een Speed Triple gekocht. Daar ben ik (door mijn eigen stomme schuld ) mee gevallen en nu dus de S4R.

Ben geen kenner van Ducati dus weet ook niet vanaf welk jaar ze de testatrettablok eronder hebben hangen. Het verschil tussen een gewone Monster en de S denk ik dat zit in de ophanging, remmen en de wielen, ben er niet zo zeker van. Carbon heeft een gewone S4R genoeg hoor. [afbeelding]


Wat zijn dat voor een lelijke handvatten op je frame O-)

De S4 (de eerste monster 4-klepper) heeft een 916 blok. Die was er van 2001 tot 2003
De S4R heeft een 996 blok. Die was er van laat 2003 tot 2006
De S4Rs heeft een 999 blok. Die was er van 2006 tot 2009
De S4R (zonder ohlins) met 999 blok was er van 2007 tot 2009
 
Gewoon voor een mooie RS gaan, rij er zelf nu een anderhalf jaar op en verveelt nog steeds niet.
En vermogen? Meer als genoeg, deze zit aan 137 achterwielpk.

Grtz Peter.

full
 
Ik heb een S4rs gehad (135pk)en deze weg gedaan vanwege het vermogen :Y ,ben echt wel iets gewend maar het sprak me niet aan en je gebuikt het nagenoeg niet
Nu rij ik de nieuwe M1100s *D en voor mij gewoon een ideale fiets :Y
Onderhoud qua kosten zijn spook verhalen :Y ik zelf doen standaard om de 5000km nieuwe olie en oliefilter verder niets en om de 10.000km gaat die voor een grote beurt wat inhoud klepppen stellen/controleren ,nieuwe riemen,olie oliefilter en wat andere kleine dingen
Z'n beurt schommelt qua prijs nog wel iets per dealer maar reken op z'n 5/600 euro voor een 2klepper ,4kleppers zijn iets duurder
Er zijn dealer die nog verder gaan qua grote beurt en trekken alles open wat vaak niet nodig is :N
Ik doe gewoon de standaard beurten en dat is echt voldoende,heb ook nog nooit geen grote problemen gehad qua onderhoud
Maar vraag eens bij een paar dealers wat een beurtje kost en wat ze er voor doen

Hou er ook rekening mee dat je vaak na de aanschaf ook het een en ander aan leuke dingetjes wilt hebben,de markt voor ducati spulletje is erg groot *D
mocht je foto's willen van m'n redelijk gepimte M1100s stuur maar een mail
en wie weet wil je hem volgend jaar wel kopen :P :W :W
succes met je keuze

Heb je ook al wel eens een monster zolang gehad dat hij aan een grotebeurt toe was :X
 
Inderdaad een recente S kopen (999 blok) en qua inruilprijs zie je de meerkosten bij aanschaf natuurlijk wel evenredig terug . (Een witte RS ligt wat moeilijker in de markt, terwijl deze eenvoudig in een ander jasje te hullen zijn.)
Het goud wat er dan opzit resulteert in een beter stuur en weggedrag echter een goede stuurdemper is ook onontbeerlijk op zo'n fiets.

Ikzelf heb de laatste RS die via DNE leverbaar was en recentelijk vernomen ,via mijn eigen dealer, dat er iemand in Zweden een zeer goed voorstel heeft gedaan om mijn l'ulitima over te nemen... (over inruilwaarde gesproken.... investeren wil ik het noemen)

helaas... ze blijft hier...

full
 
Laatst bewerkt:
Zo kijk dat is een mooie demper, stukken mooier dan al die 2 aan 1 kant dempers.

Ik ga vrijdag eens wat dealerts langs en kijken, zitten en misschien eens proefrijden. O ja de bazin moet ook mee achter op, zijn het allemaal mono zitters of zijn het volledige buddy seats met een kapje?
 
Zo kijk dat is een mooie demper, stukken mooier dan al die 2 aan 1 kant dempers.

Ik ga vrijdag eens wat dealerts langs en kijken, zitten en misschien eens proefrijden. O ja de bazin moet ook mee achter op, zijn het allemaal mono zitters of zijn het volledige buddy seats met een kapje?


Onder het kapje is plaats voor de bazin :X
 
Inderdaad een recente S kopen (999 blok) en qua inruilprijs zie je de meerkosten bij aanschaf natuurlijk wel evenredig terug . (Een witte RS ligt wat moeilijker in de markt, terwijl deze eenvoudig in een ander jasje te hullen zijn.)
Het goud wat er dan opzit resulteert in een beter stuur en weggedrag echter een goede stuurdemper is ook onontbeerlijk op zo'n fiets.

Ikzelf heb de laatste RS die via DNE leverbaar was en recentelijk vernomen ,via mijn eigen dealer, dat er iemand in Zweden een zeer goed voorstel heeft gedaan om mijn l'ulitima over te nemen... (over inruilwaarde gesproken.... investeren wil ik het noemen)

helaas... ze blijft hier...

[afbeelding]

Heey Saluti, denk zelf dat het investeren wel meevalt. Gezien de RS'en die links en rechts nog bij de dealer staan en de laatste Tri Colore zijn ook met veel korting weggegaan. En heb jou RS op de laatste meeting staan bekijken en is een hele mooie moto maar niks anders als zovele andere RS'en. Zou anders geweest zijn als men er een echte Ultima van gemaakt zouden hebben met allerlei exotische dingen erop (die niet of zeer moeilijk te krijgen zijn) en bijvoorbeeld een gegraveerde kroonplaat met certificaat.
Zou de proef eens op de som nemen en kijken wat ze er voor bieden, dan is het altijd nog aan jou om het bod te accepteren.

Grtz PeterS4RS
 
Heey Saluti, denk zelf dat het investeren wel meevalt. Gezien de RS'en die links en rechts nog bij de dealer staan en de laatste Tri Colore zijn ook met veel korting weggegaan. En heb jou RS op de laatste meeting staan bekijken en is een hele mooie moto maar niks anders als zovele andere RS'en. Zou anders geweest zijn als men er een echte Ultima van gemaakt zouden hebben met allerlei exotische dingen erop (die niet of zeer moeilijk te krijgen zijn) en bijvoorbeeld een gegraveerde kroonplaat met certificaat.
Zou de proef eens op de som nemen en kijken wat ze er voor bieden, dan is het altijd nog aan jou om het bod te accepteren.

Grtz PeterS4RS

Peet: Kroonplaatgravure én spuitwerk staan reeds kosteloos gepland, certificaat in bezit, veel exotisch spul al gemonteerd en staat gepland tijdens komende winterstalling, bod is geplaatst en is bijna een 696 hoger dan wat ik ervoor betaald heb...maar beperkt geldig en tenslotte: vergelijk deze absoluut niet met andere RS-en :N frame, bloknummer en certificaat bepaald hier de waarde (en wat de gek ervoor geeft...) en niet het bling bling wat iedereen kan kopen.

Wel vraag ik me af waar je haar van dichtbij heb mogen bewonderen.... welke meet :?
 
Peet: Kroonplaatgravure én spuitwerk staan reeds kosteloos gepland, certificaat in bezit, veel exotisch spul al gemonteerd en staat gepland tijdens komende winterstalling, bod is geplaatst en is bijna een 696 hoger dan wat ik ervoor betaald heb...maar beperkt geldig en tenslotte: vergelijk deze absoluut niet met andere RS-en :N frame, bloknummer en certificaat bepaald hier de waarde (en wat de gek ervoor geeft...) en niet het bling bling wat iedereen kan kopen.

Wel vraag ik me af waar je haar van dichtbij heb mogen bewonderen.... welke meet :?


Sorry bedoelde foto's hier op MF. Maar hoe gaat het spuitwerk en gravure er uit zien?
 
Terug
Bovenaan Onderaan