Momenteel nog Buell X1 bezitter maar zit er hard aan te denken om daar Ducati Monster bezitter van te maken.
Van de Duc's weet ik nog niet zo heel erg veel, toen ik 7 jaar geleden de X1 kocht stond een Ducati Monster ook op het lijstje samen met een V-max en een Harley.
Ik wil niet alleen recht door rijden maar ook graag bochten maken, toch het geluid van een Harley vond ik echt te gek en aan gezien de Buell X1 Lightning dan een soort van Monster met harley blok is ben ik gegaan voor de X1.
Nu zit er dus hard aan te denken een Monster te kopen, ik wil me goed inlezen in de verschillende modellen maar zit nu al met een vraag of misschien zelfs al met een klein dilemma. Ga ik in 2010 voor een (bijna) nieuwe M1100(s) of voor een hele nette jonge S4R?
Ik heb begrepen dat de S4R het blok heeft van de 999 (waterkoker, 4 kleppen per cilinder ) en de M1100 een luchtgekoelde 1100 met 2 klepstechniek.
Hoe verhouden de rij eigenschappen zich, verschilt het vermogen erg of heeft de S4r meer vermogen dan de gemiddelde terras tijger aan kan en is de M1100 al meer dan zat. Persoonlijk vind ik dat mijn Buell met 85 achterwiel PK's en iets van 106 NM koppel op de kleine binnendoor weggetjes lekkere grote stappen kan nemen maar op de snelweg wat te kost komt, bij het stoplicht ben ben ik meestal als eerste weg maar niet voor lang al na 100/200 meter merk ik dat het harley blok hier eigenlijk niet voor gemaakt is. Ik geloof dat het M1100 qua vermogen op papier net ff boven dat van de Buell zit maar hoe het in de praktijk zit zou niet weten.
Hoe zit het eigenlijk met de betrouwbaarheid van beide duc's, Ducati stukgaatie ken ik maar is dat nu nog zo of valt het best mee. De buizen Buells zijn nou niet echt uitblinkers als het gaat om betrouwbaarheid en heb geen zin meer in een motor die per 3000 km meer onderhoud nodig heeft dan mijn auto per 30.000.
Ik ben dus niet uit op een mooier of lelijker discussie want wat de een mooi vindt vindt de ander lelijk maar wil graag meer weten over de kwaliteit en rij eigenschappen van beide fietsen.
O ja, de factor is namelijk ook erg belangrijk, als ik een rondje op mijn X1 rij en hoor die diepe dreun uit de Vance & Hines demper komen, het koppel bij lage toeren voel en die duimpies omhoog zie gaan bij veel mensen (ben meerdere malen gefilmd en op de foro gezet door mensen in auto's en dat waren geen KLPD'ers ) dan moet ik zeggen dat die er echt wel in zit bij de X1, maar nu zoek ik dus een motor die ook iets anders kan bieden dan een hoge grin factor hoewel die er wel moet zijn anders kan ik beter een saaie Honda kopen.
Mijn X1 lightning:
Van de Duc's weet ik nog niet zo heel erg veel, toen ik 7 jaar geleden de X1 kocht stond een Ducati Monster ook op het lijstje samen met een V-max en een Harley.
Ik wil niet alleen recht door rijden maar ook graag bochten maken, toch het geluid van een Harley vond ik echt te gek en aan gezien de Buell X1 Lightning dan een soort van Monster met harley blok is ben ik gegaan voor de X1.
Nu zit er dus hard aan te denken een Monster te kopen, ik wil me goed inlezen in de verschillende modellen maar zit nu al met een vraag of misschien zelfs al met een klein dilemma. Ga ik in 2010 voor een (bijna) nieuwe M1100(s) of voor een hele nette jonge S4R?
Ik heb begrepen dat de S4R het blok heeft van de 999 (waterkoker, 4 kleppen per cilinder ) en de M1100 een luchtgekoelde 1100 met 2 klepstechniek.
Hoe verhouden de rij eigenschappen zich, verschilt het vermogen erg of heeft de S4r meer vermogen dan de gemiddelde terras tijger aan kan en is de M1100 al meer dan zat. Persoonlijk vind ik dat mijn Buell met 85 achterwiel PK's en iets van 106 NM koppel op de kleine binnendoor weggetjes lekkere grote stappen kan nemen maar op de snelweg wat te kost komt, bij het stoplicht ben ben ik meestal als eerste weg maar niet voor lang al na 100/200 meter merk ik dat het harley blok hier eigenlijk niet voor gemaakt is. Ik geloof dat het M1100 qua vermogen op papier net ff boven dat van de Buell zit maar hoe het in de praktijk zit zou niet weten.
Hoe zit het eigenlijk met de betrouwbaarheid van beide duc's, Ducati stukgaatie ken ik maar is dat nu nog zo of valt het best mee. De buizen Buells zijn nou niet echt uitblinkers als het gaat om betrouwbaarheid en heb geen zin meer in een motor die per 3000 km meer onderhoud nodig heeft dan mijn auto per 30.000.
Ik ben dus niet uit op een mooier of lelijker discussie want wat de een mooi vindt vindt de ander lelijk maar wil graag meer weten over de kwaliteit en rij eigenschappen van beide fietsen.
O ja, de factor is namelijk ook erg belangrijk, als ik een rondje op mijn X1 rij en hoor die diepe dreun uit de Vance & Hines demper komen, het koppel bij lage toeren voel en die duimpies omhoog zie gaan bij veel mensen (ben meerdere malen gefilmd en op de foro gezet door mensen in auto's en dat waren geen KLPD'ers ) dan moet ik zeggen dat die er echt wel in zit bij de X1, maar nu zoek ik dus een motor die ook iets anders kan bieden dan een hoge grin factor hoewel die er wel moet zijn anders kan ik beter een saaie Honda kopen.
Mijn X1 lightning:
Laatst bewerkt: