Ducati of niet?

Erik1805

Die hard MF'er
28 jun 2004
380
113
Oosterwolde
Ik wil al jaren een ducati hebben en nu ben ik er één tegengekomen bij een dealer. Het is een 750SS uit 1993 met 22000km op de teller. Nu hoor je veel verhalen over Ducati, ivm kosten onderhoud,betrouwbaarheid.

Kan iemand hier iets zinnigs over vertellen?

Alvast bedankt

Erik

PS. ik rij nu een GSX600F
 
volgende is allemaal horen van hoor:

wheelien kunnen ze neit tegen, iets met de olie die eruit komt.
onderdelen kun je eeuwig op wachten en zijn duur

maarja, nogmaals, da's allemaal van horen zeggen.
kawasaki schijnt ook slechter te zijn had ik ooit gehoord, en ik heb nooit problemen gehad met alle kawa's

gaan veel geruchten
 
Allemaal dikke zever.Je spreekt hier over Ducati uit de jaren zeventig.Onderdelen zijn vlot te verkrijgen.De kosten van een SS bij onderhoud vallen heel goed mee(toch een beetje duurder of een Jap)Voor de rest,DOEN.Rijdt machtig ,toffe sound.anderzijds,dat trilt,da's hard.You love it or you hate it,da's Ducati.

PS:het onderhoud van een vierklepsblok kunnen nogal behoorlijk prijzig zijn(748-916 en die toestanden) :9
 
Ik wil al jaren een ducati hebben en nu ben ik er één tegengekomen bij een dealer. Het is een 750SS uit 1993 met 22000km op de teller. Nu hoor je veel verhalen over Ducati, ivm kosten onderhoud,betrouwbaarheid.

Kan iemand hier iets zinnigs over vertellen?

Alvast bedankt

Erik

PS. ik rij nu een GSX600F


750 ss is als goed is een luchtgekoelde tweeklepper, die betekent zowieso minder onderhoudskosten dan een vierklepper ivm het kleppenstellen en eventuele rockers arms (8 stuks totaal bij een 4 klepper, ivm desmo een open en een close arm) die vervangen moeten worden (zijn +- 110 euro per stuk).
Probeer 6mnd garantie te krijgen, en 22.000 km is gewoonweg niet veel. Vraag wel aan de dealer of ze de complete onderhoudshistorie kennen, en zo niet, neem contact op met de vorige eigenaar.

De onderhoudshistorie is van mega belang, je kunt gerust een duc kopen met 40 of 50.000 km, zolang hij de beurten maar netjes (preventief) heeft gehad.
Het is een V-twin, dus banden, ketting/tandwielen en koppeling slijten allemaal wat harder. Wat betreft koppeling, weet ik niet exact hoe het zit, maar vraag naar de staat v/d platen...ze mogen ze niet wegsturen met een set bijna versleten platen, het vervangen is opzich niet zo'n grote ingreep (bij een droge koppeling dan) maar het koppelingsHUIS moet gewoon nog netjes glad zijn. (er is een koppelingsmodificatie, die biggelaar heeft ontworpen, probeer na te gaan of die duc dat nodig zou hebben...dit scheelt je op de langere termijn geld aan koppelingsplaten.

suc6

EDIT: ja het onderhouds is duurder ivm de "grote" beurd om de 10.000 km met kleppen stellen (Std bij ducati), maar zolang je je ducje rustig warm rijdt, en dan pas gas geeft...en niet constant zit te toppen, moet hij gewoon lang meegaan!. Goede olie is erg belangrijk, en om de 20.000 km moeten de riemen worden vervangen (ik dacht 80 euro per stuk, je hebt er 2, (half) uurtje montage)
 
Ja ik droom er al jaren van. Maar je hoort veel verschillende verhalen over Ducati en voornamelijk over de kosten van onderhoud.

Een Jap is een stuk voordeliger dan een Duc qua onderhoud lijkt me zo.

Iemand anders nog tips?
 
Deze kan ik kopen.


full
 
Als het je droom is, geen twijfel GEWOON DOEN, enjah je zal wat meer betalen aan onderhoud....maar of dat een ramp is??? het is heus niet het tienvoudige dan van een VERGELIJKBARE japanner, eerder het dubbele...kleine realistische vergelijking:


Japanner, 25.000 km mee gereden:
- 2 grote beurten waarvan 1x kleppen stellen
- 2 kleine beurten
- kosten geschat op (zonder banden & tandwielset): 800 euro (300 per grote en 100 voor een kleine)

Ducati, 25.000 km mee gereden
- 2,5 grote beurten (ivm om de 10.000 een beurt)
- met 2 x kleppen stellen en 1x nieuwe riemen
- 2 of 3 rockers arms die vervangen moeten worden
- kosten geschat (zonder banden & tandwielset): 1500 euro
(500 per grote beurt en 400 euro voor rockersarms/riemen)

Jah, je betaalt meer, maar je rijdt er wel een mooie ducati voor, met het italiaanse desgin, jou droommachine, en het waanzinnige geluid en stuureigenschappen
 
Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik rij zelf niet zo heel veel kilometers per jaar (hooguit 5000km) dus misschien vallen de kosten dan mee
 
Ik ben nu aan mijn derde Duc bezig. Na een 900 SS en een 916 heb ik nu een 996. De 900ss was wat onderhoud betreft te vergelijken met mijn CBR600, en ja, dat is een 16-klepper. Is dus wel iets duurder dan een jap, maar als je hem goed onderhoudt heb je heel lang plezier van zo een Duc. Met de nadruk op plezier. Voor mijn dagelijkse woon/werkverkeer (20.000+ km/jaar) heb ik een Honda Pan European. Als ik kijk naar jouw aantal kiometers zijn het plezier-kilometers. En dat ga je gegarandeerd hebben op zo een Duc, zeker als je tóch eigenlijk altijd al zo een ding wou. Persoonlijk zou ik op zoek gaan naar een 900ss. Zelfde design, meer vermogen, 6 versnellingen (ipv 5 op de 750) en een tweede remschijf in het voorwiel. Met een setje Bos-dempers en een Dynojet stage-3 kit (met K&N filter) gaan die dingen wel zo wonderbaar mooi lopen.....
Ondanks dat de 996 een wonderschoon apparaat is met een kleine 20 pk meer heb ik soms nog wel eens heimwee naar mijn 900ss.
 
Inderdaad doen!!!

Ik mag me sinds een week een Ducati eigenaar noemen. En tot nu toe niets dan lof. Ik kijk natuurlijk nog een beetje door een roze bril, maar wat een enorme hoeveelheid rijplezier beleef je aan zo'n ding.
 
Bedankt voor de info. Weet je nog goeie adressen waar ik een goede 900SS kan kopen?

Kijk eens bij mijn dealer, Affetto Ducati in Overasselt (bij Nijmegen)Hele fijne zaak, goede sfeer, persoonlijk en een perfecte service.
 
heb 2 proefritten gemaakt met een 750ss en bij beide draaide het blok in puin.
1 keer versnellingsbak rot, achterwiel stond muurvast bij 80km/h en 1 keer vloog het vliegwiel uit elkaar metaalgruis door heel het blok. dat kan wel geweest zijn doordat hij niet op het voorgeschreven moment was aangetrokken maar toch.
voor mij zeker geen duc 750ss
 
Ik ben mijn honda in een duc aan het transformeren :P
Voorpoten van een 999 en de brembo`s van een s4 hangen er al in 8-)

Als je hem graag wil hebben,gewoon doen.
Elke fiets heeft zijn eigen kwaaltjes,alleen de 1 heeft er wat meer dan de ander ;)
 
Ik ben mijn honda in een duc aan het transformeren :P
Voorpoten van een 999 en de brembo`s van een s4 hangen er al in 8-)

Als je hem graag wil hebben,gewoon doen.
Elke fiets heeft zijn eigen kwaaltjes,alleen de 1 heeft er wat meer dan de ander ;)


Dat lukt nooit! hahah
Succes ermee!

Piccies!
 
Ik heb zelf een 750 SS gereden uit 94.
Dat is dus wel met dubbele schijfjes.

Heb er een K&N luchtfilter ingezet, dynojetkit en Bos luchtverfrissers..

Het was heerlijk.

Mijn gezondheid (lees: rugklachten) maakten onder andere een overstap naar een monster gewenst.

Al moest ik wel bijna ;( toen ze mijn SS op de aanhanger zetten.

Heerlijke motor, al zou ik misschien wel voor een 900 gaan.

Zoals er hier al een paar mensen opmerken zijn er een aantal goede DUCATI motorzaken. Mijn monster heeft een Affetto verleden en ben doen Affetto altijd heel keurig geholpen en ze leveren goede service. Daarnaast vind ik persoonlijk Ducati Zaltbommel (v/d Heijden) ook een hele fijne zaak.

Persoonlijk zou ik voor (iig) onderhoud naar een DUCATI zaak gaan en dat niet door de gemiddelde jappanersleutelaar laten doen..........

Succes met beslissen en als je iets hebt gekocht zien we graag een paar piccies :} :} :}
 
ik heb nu drie ducs gehad, en heb er (bijna) altijd met een smile van oor tot oor op gereden, oke ik heb ook wel eens stilgestaan, geen benzine meer, diesel tanken, bevroren carbs maar nooit iets terminaals (buiten valpartijen in sneeuw).
en verder wil ik me aansluiten bij smitjr........




waarom hij nog op een Soes S650 rijd geen idee........ ;(
 
Terug
Bovenaan Onderaan