Duci Himmelfahrt – reisverslag minitrip sauerland

NoSER

MF veteraan
14 jul 2006
14.137
32
Oost-Vlaanderen (B)
Wegens tijdsgebrek kon ik dit jaar niet deelnemen aan de beruchte Wieke Tingels meerdaagse (klik voor 2016), maar een jaar helemaal zonder motorreis(je) zag ik toch ook niet zitten. Dus snel nog last minute een hotelletje geboekt in Winterberg, de Multi opgetuigd en donderdagochtend koers naar de oosterburen gezet.

Dag 1:

Maasmechelen – Winterberg

Eerst maar snel die saaie snelwegkilometers afmalen, met name een stuk of 200. Alles verliep vlot, enkel in de buurt van Düsseldorf een beetje file tegengekomen. Ik heb trouwens de indruk dat filefilteren in Duitsland niet echt op prijs gesteld wordt… Toen ik even stilstond in de file omdat ik niet tussen twee vrachtwagens door paste, hoor ik een opgewonden geclaxonneer achter me. Een Duitser van middelbare leeftijd in een suffe monovolume probeerde mijn aandacht te trekken door heel theatraal neen te schudden met zijn lichtjes rood aangelopen hoofd. Zijn ongelukkig uitziende vrouw (neem ik aan) boog deemoedig het hoofd uit plaatsvervangende schaamte, en ook de kinderen op de achterbank leken zich een beetje gegeneerd af te vragen waar die stok in papa’s achterwerk plots vandaan kwam… Ik heb dan maar even expressief “jawel” geknikt, en ben mijn weg vervolgd.

De laatste 90 kilometer binnendoor gereden vanaf Iserlohn, was aangenamer dan de snelweg maar nu ook weer geen life-changing experience qua route. In Winterberg aangekomen even koffers en rugzak in mijn hotelkamer opgeborgen, en dan nog een tochtje van 110 km gereden, de Hochsauerland Höhenstrasse.
full


Het leek wel of BMW Motorrad een nationale demo-dag had georganiseerd, hele kuddes Duitsers (en Nederlanders) op GS’en ben ik tegengekomen! Door het drukke verkeer lag de gemiddelde snelheid dan ook niet heel hoog, met zo’n 75 km/u ben ik anderhalf uur onderweg geweest.
full


Mooie eerste dag, in totaal dik 400 km afgelegd, klaar voor nog meer bochtjes op dag 2 :Y
full

full

full



Dag 2:

Winterberg – Winterberg

Voor dag 2 had ik oorspronkelijk een route van 270 km voorzien, Dach des Sauerlandes. Maar om het toch wat spannender te maken, heb ik de route op het laatste moment nog samengevoegd met een deel van de Edersee route, om zo aan 400 km bochtenplezier te komen :]
full


Na een stevig ontbijt de Multi om 10u15 aangetrapt. De route is uitstekend bevallen! Er waren ook heel wat minder brommers onderweg vandaag, dus er moest niet elke 10 minuten een groep pruttelende Harley riders in gang-colours worden ingehaald :+

Van wat ik ervan gezien heb, is de regio Sauerland wel minder technisch dan de Eifelstreek. In Sauerland veel minder krappe haarspeldbochtjes, maar des te meer lange vloeiende bochten. Nadeel daarvan is dat die laatste toch vaak met een aan-de-snelheidslimiet-grenzend (ahem) tempo genomen moeten worden om er de nodige sensatie in te brengen.

Voor de rest een prachtige trip, mooie stops (Diemelsee, Edersee, Bad Wildungen, meerdere tankstations) en een vlot tempo. Beetje warm wel (de 26° C aangetikt), but who’s complaining. Rond kwart over vijf terug aangekomen in Winterberg, moe maar voldaan!
full

full

full

full

full

full

full


Berghotel Lenneplätze (https://www.berghotel-lenneplaetze.de/) is trouwens een aanrader; prachtige, rustige ligging, democratische prijzen, prima keuken. Uitgebaat door Nederlanders, maar daar kunnen ze zelf ook niks aan doen :P
full



Dag 3:

Die moet er nog komen :) Bedoeling is eerst een ritje van 200 km ten zuiden van Winterberg te doen, om dan de bagage op te pikken en terug koers naar Belgistan te zetten.
 
Dag 3

Winterberg - Maasmechelen

Vanochtend de laatste "officiële" route gereden, een rondje van 240km ten zuiden van Winterberg.
full


Een heel ander landschap dan gisteren, ditmaal zat het kortere werk er wel bij, dwars door het beboste Wittgensteiner Land.
full


Idyllisch is hiervoor de juiste term volgens mij:
full


Twee stukjes (onbedoeld off-road), en op het einde van de rit nog een mooie afsluiter met opnieuw de brede doordraaiers aan circuit-waardig tempo :]
full

full


Het was er in ieder geval warm genoeg voor 8-)
full


Vervolgens rond 15u in het hotel de bagage gaan ophalen, en na de belofte om een beetje reclame te maken de reis huiswaarts aangevat.
full


Een uurtje of twee later terug in Maasmechelen aangekomen, 1.320 km afgelegd in drie dagen :)
Heerlijk driedaags uitstapje geweest, lekker dichtbij en toch 100% vakantiegevoel *O*

Helaas zijn er wel een heel aantal slachtoffers te betreuren, maar niets dat een liefdevolle sponsbeurt niet kan verhelpen :P
full
 
Laatst bewerkt:
Lekker leesvoer.
Laatste foto dag 2 kreeg ik alleen maar dorst van. Met dit weer wel lekker.
Moest je nou aan het einde je motor platleggen voor wat vliegend tuig?

Leuk verslag, leuke foto's.
 
Lekker leesvoer.
Laatste foto dag 2 kreeg ik alleen maar dorst van. Met dit weer wel lekker.
Moest je nou aan het einde je motor platleggen voor wat vliegend tuig?

Leuk verslag, leuke foto's.

Bedankt :)

Motor niet helemaal moeten platleggen, gewoon met mijn linkerhand de brommer horizontaal gehouden en met m'n rechterhand de foto gemaakt :Y
 
leuk verslag!!! wat betreft het file filteren had de overdreven tuterende meneer wel een puntje... Zover mij bekend is het in Duitsland inderdaad nicht erlaubt om tussen het verkeer van 2 rijstroken door te gaan met de motor.

Wat daar vervolgens wél gedoogd wordt is dat je bij geheel stilstaande file via de vluchtstrook stapvoets doorrijdt.
 
leuk verslag!!! wat betreft het file filteren had de overdreven tuterende meneer wel een puntje... Zover mij bekend is het in Duitsland inderdaad nicht erlaubt om tussen het verkeer van 2 rijstroken door te gaan met de motor.

Wat daar vervolgens wél gedoogd wordt is dat je bij geheel stilstaande file via de vluchtstrook stapvoets doorrijdt.

Ah, ik vermoedde al zoiets :Y

Bij gebrek aan een vluchtstrook bleven de Duitse motorcollega's ook braaf in de file staan, maar daar was het mij toch net iets te warm voor :P
En het was niet alsof ik iemand hinderde...
 
leuk verslag!!! wat betreft het file filteren had de overdreven tuterende meneer wel een puntje... Zover mij bekend is het in Duitsland inderdaad nicht erlaubt om tussen het verkeer van 2 rijstroken door te gaan met de motor.

Wat daar vervolgens wél gedoogd wordt is dat je bij geheel stilstaande file via de vluchtstrook stapvoets doorrijdt.


Ik heb in Duitsland ook wel eens file gehad en toen ging zelfs de polizei netjes aan de kant.
 
Ik doe het in Duitsland ook gewoon en nog nooit problemen mee gehad. Zelfs een aantal keer gehad dat ik een paar Duitse motoren voorbij kwam die wel in de file stonden, maar uiteindelijk toch ook maar bij mij aansloten. Af en toe wel wat toeterende automobilisten maar dat is ook alles.
 
Mooi verslag en leuke fotoos.
File rijden in Duitsland mag officeel ook niet vlgs mij maar ik merk wel dat steeds meer Duitsers toch ruimte maken voor motoren.
Jij had er natuurlijk weer eentje van de aloude Deutsche Grundlichheid :+
 
Mooi verslag en leuke fotoos.
File rijden in Duitsland mag officeel ook niet vlgs mij maar ik merk wel dat steeds meer Duitsers toch ruimte maken voor motoren.
Jij had er natuurlijk weer eentje van de aloude Deutsche Grundlichheid :+

Rare jongens, die Duitsers...

meanwhile__in_germany_____by_shadowdragon117-d5st9vs.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan