Reisverslag 2023: Piemonte Maira Stura scarsa pavimentazione stradale

De Bayasse! Daar heb ik echt de volbepakte Adventure met een hartslag van 200 omgekeerd.
Ik dacht... daar ga ik niet mee door. Nog steeds ontzettend blij me DIE keuze.
 
Je kunt niet alleen door naar de Cayolle, je kunt ook onder de top langs en daar kom je na dat punt op jouw foto (wat op ongeveer de driesprong genomen is) onder de top doorrijden waar het weer verhaard geworden is en schitterend rijden om zo uit te komen in Saint Dalmas.

 
Klopt, je kan doorrijden. Maar dan stond ik weer aan de zuidkant van de Col de la Bonette.

Col Bayasse: met de XRV750 gereden zonder bagage 2 jaren geleden. Na ca 2 a 3 km kom je een paar hairpins tegen met vele grote stenen: bij mij lukte het maar mijn t-shirt was nat van de inspanning om niet op mijn plaat te gaan... Verder erg mooi (ach, eigenlijk alles daar is ruig en fraai!)
 
Leuk leuk, mee reizen via jou verslag, de foetus te zien. Thanks, precies wat ik nodig had na vandaag.

Camping Le Plan, dat ze überhaupt nog bestaan hé, campings zoals dat.
Ik had het bonnetje een dag later nog in mijn broekzak en moest lachen om de prijs die ik betaald had.
In het hoogseizoen, op loopafstand van een erg leuk en levendig dorp, in een fantastische omgeving. Hoe dan..
Het zou me trouwens niks verbazen als de eigenaar nu, de zelfde dude is als waar jij in de jaren tachtig ook zo een zelfde bonnetje van hebt gekregen.
Het stelt niks voor daar, compleet vlak, hard en dood gras, paar asfalt paadjes er tussen door, gamel sanitair, barretje, croissantje in de morgen.
Meer heb je toch niet nodig?

Hoe bevalt je Alpje trouwens, ten opzichte van je AT 750? Eerste grotere trip toch op deze motor?
 
De Bayasse is mooi inderdaad, 2 jaar geleden toen ik daar voor het laatst was waren er wel hele diepe geulen in het pad gespoeld. Kost een paar zweetdruppels, maar dan heb je ook wat!
 
Vertrek: zaterdag 19 augustus.
Bestemming: Frankrijk.
Gereden kilometers: ca 650km.

Ik sta zoals gewoonlijk vroeg op en om 7u zit alles op de motor gebonden. De campingbaas zie ik zitten achter de bar (uit de jaren 50 allo allo), ik betaal (old skool FFR20?) en rij weg. Geen choke op deze motor, die mis ik, als een soort van autistische handeling.
Heerlijk, rijden in de vroege morgen: lekker fris, geen verkeer en natuurlijk de prachtige natuur die net wakker wordt. Ik rij naar Le Lauzet Ubaye, aan de uitloper van het Lac Serre Poncon, en neem plaats op hetzelfde terras als de heenweg, en bestel daar een koffie en een croissant: ontbijt! Ik kijk om mij en realiseer mij dat ik dit jaar niet meer zulk fraai berglandschap zal zien. Ook voel ik dat ik deze streek wel meer dan genoeg heb gezien: al jaren kom ik hier met de motor en nog langer met het gezin. Ik ben er klaar mee, de energie van deze week is een beetje op, het is goed zo. De week die begon met 3 intensieve dagen in Luxemburg. Vanaf nu huiswaarts. Maar niet...voordat er nog iets fraais gereden wordt: Mt COLOMBIS, zie de Michelin kaart hieronder.
kaart detail Mt Colombis.jpg


Ik rij aan de zuidkant van de Durance naar het beginpunt in Theus. Hier rij ik parallel aan het kanaal van de Durance, aan de zuidkant.
20230819_082236.jpg

Verder: ik sla af richting Theus/Mt Colombis, en, voor de heavy GS-motoren: succes met de ienniemie haarpin die in dit gehuchtje zit, zeker als er tegenliggers zijn!!! Op dit tijdstip is er niemand en voor de wendbare Transalp nul probleem. Een super weg volgt. Smal, verlaten op dit tijdstip en heel fraai. Bovenop , A VIEW TO A KILL zouden sommigen zeggen, hoe heette deze personage ook alweer.......
20230819_084431.jpg

20230819_084440.jpg

Helaas staat er een camper op de top. Maar goed, die willen ook wat. Ik herinner mij opeens dat wij eind jaren 80 hier ook geweest zijn met wat vrienden in autos: citroen lna (die was van mijn moeder), golf rabbit diesel en nog iets. Toen was de toegangsweg onverhard.
20230819_084654.jpg

Na een half uur staren in de verte, denk ik, super en ik wil naar huis: "Case Closed". Ik daal af en zie wat afslagen naar rechts die waarschijnlijk ook in Gap uitkomen. Maar goed, no time to waste dus hup naar Gap.
Na Gap noordwaarts en dat kan via de Route Napoleon (vind ik minder dan de grote weg bij Veynes omhoog, Napoleon kent m.i. nu teveel snelheids beperkingen) maar ook via de Col de Noyer: een juweel van een col en al vaker gereden.
De Transalp en ik scheuren omhoog er rijdt hier werkelijk niemand!! Boven de col: koffie en lokale bosbessen-taart. Heerlijk!
20230819_104448.jpg

Daar lees ik in de NOS-app dat er vandaag een hittegolf is in Frankrijk. Nou ja, nu geen last van. Na deze Col kom je in een soort niemandsland, zeg maar, motorrijders-paradijs!! Er rijdt simpelweg niemand!! Check deze foto's...
20230819_110954.jpg

20230819_085624.jpg


Na duizenden bochten in een verlaten landschap kom ik aan in de plaats Mens. Ik rij dwars door de lokale markt heen, zie een terras en hoppa, de inwendige Mens voorzien.
20230819_113827.jpg

Nu is het over en uit: de peage naar Grenoble wacht. De Transalp scheurt gretig over het oneindige lijkende asfalt. Hittegolf? Pfffff, telkens als er een nieuw stuk asfalt ligt ("diep zwarte kleur") stoomt de warmte omhoog. En dat is vaak, want de peages kennen een wegdek als een biljart laken met firstclass stopplekken!! Denk het beste wegdek ter wereld! Kost wat, krijg je ook wat. De 150kmu tikt de Transalp makkelijk aan, stabiel!. Inderdaad, het is f×cking warm en heet. Rij ik door nach Hause in 1 streep? Ik neem mijzelf in bescherming: niet vandaag, het is simpelweg te heet en dat vreet energie.
Na Dijon en Dole (ik scheur via de A39) rij ik een stuk richting Besancon/Mulhouse. Na 50km eraf naar Vesoul, waar de grote Peugeot fabrieken links en rechts van de weg liggen.
Yes!!!! Verkoeling in de grote MMMMMM! Het Schotse wegrestaurant. Nog mooier: er is bijna niemand!!
20230819_183311.jpg

Verkoeling en versnapering. Bijkomen. Uitrusten. Knal ik nog door via Nancy nach Hause (denk nog 600km ?....)
Nee, motorcamping La Mouche wordt mijn einddoel.
Hier sta ik: ready aan de rand vd camping om morgenvroeg (nagenoeg geluidsloos) te vertrekken.
20230819_203726.jpg

Hier de rit statistieken, lekker belangrijk...
20230819_195553.jpg

Jos de eigenaar vraagt of ik meedoe met de bbq, het is immers zaterdagavond, als ik aangeef van niet omdat ik al Schots heb gehad: "das toch geen eten man". Haha, klopt misschien maar de maag is wel vol en het was lekker koel daar. Ik drink een aantal heerlijke biertjes, praat met wat andere reizigers, betaal en taai af.
Verrek, ik zie andere helden op de camping, ook uit Nederland! Petje af!
20230819_203808.jpg

Voor nu, tukken na een mooie dag. Zin om morgen naar huis te gaan. Dat is simpelweg een goed teken!
 
Laatst bewerkt:
Mont Colombia, die staat nu ook op mijn lijstje. Heel vaak daarv in de buurt geweest, maar die heb ik toch steeds weten te missen!
 
De Noyer is inderdaad een hele mooie col. Naar boven rij je tegen die enorme rotspartij aan.
Naar beneden zie je de hairpins mooi liggen. Ik ben er nog steeds niet over uit welke kant op ik de leukste rit vindt.
En dan dat stuk niemandsland tot Mens met eindeloos veel bochten en geen kip op de weg. Niet met een restje benzine in de tank die kant op.
Toch heb ik daar een keer stilgestaan omdat de weg geblokkeerd was door de politie.
Verder op was ongeluk gebeurd. Er werd een auto gereden op een vrachtwagen. Dat zag er niet best uit.
Ik kan me wel voorstellen dat het daar een keer mis gaat. Mooi desolaat gebied.

Mont Colombia voeg ik even toe aan het lijstje mocht ik weer eens die kant op gaan.
 
Zondag 20 augustus
Bestemming: thuis in Twente
Gereden: ca 640km.

GOING NORTH IS NOT THE SAME AS GOING SOUTH (bron: Esso station La Maxe Metz-Nord A31).

En inderdaad, als je langer in dat Michelin kaartje kijkt bij Mt Colombis dan zie ik dat er nog veel meer leuke witte D-weggetjes staan!. En, het lijkt mij ook bij Col Noyer prachtig om daarop te overnachten, gewoon daar de tent s-avonds ergens in hoekje opzetten en genieten van het uitzicht en de stilte. Komt nog wel.

Ik pak vroeg de zooi in, alles nog vochtig en met een zekere meur. Daar hebben ook de 3 dagen in Luxemburg zeker aan bijgedragen, vooral toen ik in de mist woensdagmorgen naar het zuiden vertrok en de bagage pas 9u later kon luchten.... Voor nu: On the road en nach Hause. Ik ontbijt pas na ongeveer 1 uur rijden bij een tankstation, met koffiebar, ca 1u te zuiden van Nancy. (De hoofdweg N57, iets voor Charmes). Als een soort eenzame vrachtwagenchauffeur zit ik daar. Hahaha.
20230820_081152.jpg

Verder weer. Om ca 9u passeer ik Nancy en wat later direct ten noorden van Metz stop ik voor een tankstop (geen zin in de zeer waarschijnlijke drukte en vette plakzooi bij Luxemburg) en gauw een bakkie koffie. Verrek, ik zie een spreuk boven de deur.....voor reizigers!
20230820_092956.jpg

Verder. Ik kies niet voor de route via Trier Euskirchen Koln maar via Luik, A2, A73, A50 en A1. De A73 is ook zo'n oneindig lange saaie weg en dat met ca 100kmu....erg warm, dus mijn motorjas half open geritst. Nou ja, geen Baustellen iig. Bij Beuningen nog een ijsje bij de Mac en tanken (range ca 300km) en om ca 14u ben ik thuis. Tis erg warm dus de bagage droogt snel in de tuin, ikzelf ook. Erg blij dat ik thuis ben en mijn lief zie.

Al met al een fantastische week gehad! Erg blij dat ik na Luxemburg nog verder ben gereden!!!! Alles achteraf gezien: was ik op camping Marmotte (Larche) gebleven en vandaar de dalen in Piemonte (in dat gebied, alles is dan max 100km) verder verkend. Ook kostte de dagen in Luxemburg mij misschien wel meer energie dan als ik in 1 ruk vanaf huis was weggereden. Wie weet, maar deze motorweek was prachtig.

Ik zal ook nog een epiloog schrijven met daarin een vergelijk tussen de xrv750 vs de transalp700 en, totaal luxeprobleem, ideeën voor 2024.....
 
EPILOOG.

Hier wat overpeinzingen achteraf....

Vergelijk Transalp 700 met Africatwin750, die laatste heb ik hiervoor ca 10 jaren gehad:
Looks: de xrv is natuurlijk onovertroffen!!! Dat blijft wel een beetje pijn doen.
Beiden een onvervalst origineel V-twin blok, dat wordt zeldzaam!

Choke: de handeling an sich mis ik, wij hebben thuis ook een eend 2cv6, en daar moet je ook wat "technisch gevoel" bij hebben om het apparaat te starten....maar uuuh, ik ben opgegroeid met zaken zoals choke en cassettebandjes..... hahaha. Ik greep bij de transalp nog wel eens mis op zoek naar dat hendeltje. (Gelukkig heeft onze cb500 nog een choke..).

Rijden: Transalp is duidelijk feller, denk door de 4 kleppen per cylinder en injectie. Echt heel duidelijk, ook al beiden 60pk. Is gretiger en wil de hoge toeren in. Transalp start ook binnen 0,05 seconden, zeer snel door de injectie. Verbruik is gelukkig gelijk: ca 1:20 en loopt nauwelijks op bij langdurige hoge snelheden (ca 140kmu), de xrv reed dan 1:16..... En tja, benzine zal nooit meer goedkoper worden. Transalp is ook (veel) stabieler bij snelheden hoger dan ca 120kmu, denk door kleinere voorwiel diameter.
Benzine meter op de transalp is ruk: gaat bij ca 220km al flitsen en je kan de 300km zeker halen. Op de xrv was het gokken dat de dagteller werkte op de tripmaster alias boordcomputer....

Semi offroad gravel: xrv is daarin beter door het grotere voorwiel en meer bodemvrijheid. De Transalp maakte een klap op de middenbok bij het doorwaden van een wadi bij col Moutiere. Nou ja, ik had langzamer moeten rijden.... Hoeveel rij je echt offroad? Wat gravel op vakantie en wat proberen op de zandwegen in Twente.

Remmen: abs op de Transalp, remt echt veel en veel beter (natuurlijk ook alles nieuwer, 35dkm vs 80dkm).

Comfort: Transalp veel comfortabeler, de buddy is langer en daardoor is de motor ruimer. Nooit een bagagerol die in je rug zit. En 0 zadelpijn op de transalp en wel na ca 4 uren op de xrv.

Op beide motoren, had en heb ik nu, heidenau scout banden. Volgende set misschien Michelin anakees.

Dus, blij mee! Job's done.
 
EPILOOG 2:

Luxeprobleem: What's next volgend jaar?

Zeer waarschijnlijk heb ik dan ca 14 dagen in de zomervakantie. Zal waarschijnlijk weer solo tocht worden.
Twee opties lijken mij dan gaaf:

Spaanse Pyreneeën, smokkelroutes, tot aan Canfranc en Banderas Reales. Heen- en terugweg via Peages en Crest Camping Moto. Netto dan veel tijd in het doelgebied. Ik rij niet aan de Franse kant, al gezien. Alle gear heb ik hiervoor, ook doorwaaijas.

Noordkaap en Kirkeness Russische grens;
Heen via oostkant Zweden en dan doorsteken via Kiruna naar Alta Noorwegen. Indien het weer redelijk is en tijd, eens de Russiche grens bekijken nabij Kirkeness. Dan zuidwaarts via Rovanimo en weer oostkant Zweden. Of Lofoten en dan weer rap via Zweden terug. I.i.g grotendeels via Zweden rijden want anders te weinig tijd, misschien stukje tet meepakken. Tot heden max noordwaarts in Arhus geweest. Ik kijk de laatste tijd naar YouTube itchy boots Europa, waarin zij ook zo naar de noordkaap rijdt en het ziet er wel heel gaaf en vooral apart uit daar. Oke veel bomen maar erg verlaten en mooie doorrij wegen. Zal ook af en toe in van die hutten moeten pitten ivm het weer. Iets dikkere portemonnee meenemen en dikke slaapzak. Ik heb geen goretex spul, dan regenjas eroverheen. Meer afzien. Wordt soort roadtrip.

Had ik al verteld dat wij vanaf januari 6 maanden in de tropen gaan werken? Supergaaf!
 
Curaçao, Nederlands grondgebied. (30 jaren geleden keer op vakantie geweest) ik ga daar lesgeven/werken/uitwisseling met de UOC en deels online huidige werk.

Onze cb500 meenemen is helaas geen optie: transport prijzen zijn sky high (ook enkele reis) en wegdek daar is gevaarlijk glad.... los van rijgedrag van de weggebruikers.
 
Leuk vooruitzicht! Mijn hoofd zat in de binnenlanden van Suriname/Panama/Congo met een kano uren de rivier af naar een dorp.
Curaçao is wat meer Caraïbisch. Leuk vooruitzicht! Er valt vast wel een (motor)scooter te regelen voor een half jaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan