Reisverslag 2023: Île de Corse

DAG 7


Begin: Porto-Vecchio
Eind: Appietto
Landen: Frankrijk
Gereden tijd: 7,6 uur
Gereden afstand: 271 km
Maximale hoogte: 613 m
Minimale hoogte: 7 m
Hoogteverschil: 8768 m
Gemiddelde snelheid: 35,4 km/h
Yt3vhJJea89bRTh1n8VGTlgPVUNzTsP6RdCgT-buq15YakuEWdLRq7fmjx48-3RLv_s-Zbj5J5NVDjU7FbZ2Oq6JUhDr1Lp_VTQurPdC2edh9ET6AHm_QkYJzwXNoC257rDKij42jOv8guSuBTLpWmY

Vlak voordat de Fransen ervandoor gaan ben ik opgestaan. Ze blijken vandaag met hun vijven op pad te gaan om het laatste stuk TET nog eens te rijden. Ik haal het sowieso niet om nog aan te haken en hoef dat laatste stukje ook niet nogmaals te rijden. We spreken af nog even contact te houden en wel te zien wat er gebeurt vandaag. Zo kan ik ook nog lekker rustig aan doen vanmorgen. Gezien het gisteravond laat was geworden is dat zeker geen straf.

Dat is dus ook precies wat ik doe. Lekker ontbijtje, rustig de spulletjes inpakken. Nog eventjes in de stoel luieren. Dan is het toch echt weer tijd om te vertrekken. De navigatie staat op het begin van de tweede TET route die hier over het eiland loopt. Toch luister ik er nog even niet naar. Ik ga natuurlijk niet dezelfde weg rijden als ik gisteren heb gedaan. Ik volg hier dus nog eventjes de kust.

Na een kilometer of 20 over het asfalt te hebben gereden kom ik bij het begin van de tweede TET route. Vanaf hier is de navigatie weer niets meer dan een lijntje op de kaart. Het eerste stuk gaat nog wel even over de hoofdweg. Gelukkig zijn er wel weer meer dan genoeg leuke bochtjes. Zo rij ik nog een kwartier of drie door, waarna de TET eindelijk weer een kleinere weg neemt. Ik stop hier weer even om om mij heen te kijken.

UsnjUiVYtS0mPBrbp1Fa97PuA9Brqk4r-8qQD53NI-_G-zhLS2tYr1ns3NRXzfJTfOgkhBTPqYVnlaoOfujOlNEL5gEqmf8RifHY_B7EUVaziw16TcAfY6tBZoQmFmqXqJnoSr-EVw69Zd78kOcftnI


Vervolgens kom ik al snel bij weer een offroad pad. Het begint lekker simpel met een rustig klimmetje. Een paar keer een lekker uitzichtje erbij maakt het af. Toch duurt dit maar even. Het pad begint steeds meer de bossen in te trekken en uiteindelijk kom ik bij een klein stroompje waar ik toch even af moet stappen om te kijken of dit wel te doen is. Op foto’s en video lijkt het altijd wel mee te vallen, maar het is behoorlijk steil om even doorheen te rijden.

olTVw3J3nU0jQFLuZaTzHR27WbN-ZBxhgZcJMnbsA_RaOurWnfBGTJNKxVbT5H8K_4plY11bZqUm1enAZUbfmP7rLYnZAS5tbw8A0lPmPoB2bARjat4M4gOYNWeR5ozzF_kE55RUeVUtvgUr-Q9Caqw


Na even gekeken te hebben, besluit ik dat het nog wel kan. Even concentreren en met behoorlijk wat wielspin rij ik naar boven. Dat ging nog wel goed eigenlijk.

Vervolgens begint de route steeds slechter en slechter te worden. Als maar steiler en steeds meer en diepere groeven van water dat naar beneden heeft gestroomd. Gelukkig is het allemaal wel nog droog dus vaak nog redelijk wat grip, maar het is nu wel echt te bont aan het worden eigenlijk.

Toch ben ik zo dom om door te zetten. Ik ben nog niet gevallen, maar toch al meerdere keren bijna. Daarnaast kom ik meermaals stil te vallen, waarna ik een stuk terug schuif als ik alleen de voorrem erbij pak. Het is serieus aanpoten en eigenlijk veel te heftig voor wat je alleen moet doen. Ik ben nu al zover dat ik toch maar doorzet, maar het is verre van verstandig.

xv-FJ9WHhwqwOy9iL00D9vAMdsBGapqnW5G0tJd8HHfGrElJvYBnNhrUomOkT2hxBiyCeq8WsnqkSPr4jnpJC2zRhH_QriOUEuLT5iLaIp7FH3kzNErCTRE55DboBVbgOkOFjp4p76bm4w6Lyt2YyuA

_ivkC7uekquNkvbY02zZSkaJph_gtIBKWIJXhpcPyBMUGlyDHjULvOsDHYeIx_zP5nPI3toPbFzFk9Vlx9pMVx81PwIjPG-1ggPxixosv794jnXdQlVyUzeaQCzlxXJwJpSTGTDwNM4WP_9p4uTY2YM

I5LhI9GDD50qTak_B6qaxO2bzMcCENYtip3LHwA8MPr9l0gDpU8Mh1pYrBGKY8UZQs4wO4XdZHh-IRrDNPpZm86VXTrvcAbdGI05pRxrRvgTZmRQDCkZ11TXC35uIwzAjFlIlwDMxIJTqwDg2gk_4aE

Chhu2aNm4UemoVcNlxZzjvl1HD5vjL2gYxerAzRiVWIAEC3fM47xsBEZmrr42e9qco6-A0ueE3FxaMut_SQUqb-vVg4wcAYfs0eTnQWUUytGW2wiCm_Ku1wwcJbBgEot7Q2bzjRNU2SdbyBW22Ixn0M

hIUSkunjleoAaZI3KLP5JBB56o7JnAIqdafKC51z4jlxXuFr_KELD8dq44B2DH-FWn_cup6dLYc7moRwRBFsB_Pyh36muKhFMTZnie4k7D0ywwdoruJlDq2p0kpg3zQv5bVFRWgOoqZ2DosGIE0fE4U


Uiteindelijk weet ik dan toch de top te bereiken. Ondanks dat het niet heel warm is, zweet ik mij een ongeluk. Goh, waar zou dat nou toch door komen. Nee, maar zonder dollen, dit soort dingen moet je echt niet alleen gaan doen. Veel te riskant. Alleen kan dat erg lastig zijn om in het moment te beseffen, vooral wanneer enigszins geleidelijk slechter wordt natuurlijk. Als we de kennis die we achteraf hadden maar eens vooraf hadden he.

Goed, ik kan weer eventjes luchten op een stuk asfalt. Alhoewel het ook maar een kilometer of 10 duurt voordat ik weer het mooie gravel op zoek. Ditmaal is het simpel en blijft het simpel. Wel kom ik op een gegeven moment een lokale tegen. In eerste instantie probeer ik hem vooral de ruimte te geven zodat hij er door kan, maar dan stapt hij ineens uit en komt hij naar mij toe. Hij spreekt alleen Frans en ik doe net alsof ik echt geen woord Frans spreek. Daar zit ik überhaupt niet ver vanaf, maar mijn ervaring is dat het vaak helpt door te doen alsof je iemand echt totaal niet begrijpt. Vaak laten ze je dan wel weer met rust. Toch probeert hij mij erg duidelijk te maken dat ik hier niet mag rijden. Hij zegt dat hier alleen locals mogen komen. Nou, daar was echt geen bordje van hoor, maar zin in ruzie maken heb ik niet vandaag dus ik draai mij wel even om en rij weer terug daar het asfalt. Geen probleem.

Ik moet hierdoor eigenlijk nog best ver terug. Een straf is dit nou ook weer niet, want ik moet hierdoor weer even door het prachtige plaatsje Sartène. Ik raak hier zelfs even verdwaald door de vele eenrichtingswegen. Het is hier niet allemaal even logisch, maar mooi is het zeker wel.

Even later weet ik de TET weer op te pikken en zie ik al op het kaartje dat we weer een flink stuk terug over dezelfde route mogen rijden. Dit betekent meestal dat er weer wat leuks of moois aan komt. Het blijkt een leuk stuk te zijn met uitzicht op zee. Uiteindelijk komen we zelfs bij een strand waar eigenlijk niemand is. Aangezien het een mooie tijd is voor een lunch, pak ik mijn stoeltje, wat te eten en loop ik het strand op. Ik ga er maar eens lekker bij zitten.

XgHi9KTL885FIUKg27eKFMK3gNUL3zdatv17Y_fYCZ6594dSKyGNPUmgT03a36LJD5v6RgC4eB2KEFwg6HV6tOOM2g2eecgVP4Dl0xCEelUI3a70hULjoKeSy6s9oCfyz6-mQP2SdPB5CFn7j0yxwqQ
K34hzTdZC8_Ol7PaGEbbxbj6L5m2Iv49JcEq44aADzZF6d1Igk9g5svUIWjIU0JGvWfBXdqva87-iPPjfsy2ZG95ytg9Uq2-qmHi9cMS3swm9ddqH63HsuOlv2Hxifpq-hHgBnOdt5Nf2syx6wEnHLI


Het internet is hier echt waardeloos en het waait ook nog eens erg hard, maar toch weet ik mij hier wel een uurtje te vermaken. Dan is het toch weer eens tijd om verder te gaan. Ik pak mijn spulletjes weer en neem uiteraard mijn afval netjes mee.

Op de route is nog een stukje dat doodlopend is, dus ik ga even kijken. Het blijkt iets ouds te zijn, maar ik heb verder geen idee wat het is. Het bordje dat er bij staat is alleen in het Frans dus ik kom er ook niet achter wat het is hier. Ik besluit dus maar weer verder te gaan.
oU93qe3bsYhprvPWcGCTY0bRcagrQBcudWHdNEAMkbA6TEa9FOieO4CkghLndh75C9QXaygRElgkm6yvdYcK4aJXgcgUcUScS2y-ny0aMX3jMFcki5kHhcKx6wLHKkLcQxBjEfxxlqEdff9Zb77Pqwc


Nadat ik een groot stuk terug heb gereden over dezelfde weg, begint het ineens te regenen. Terwijl ik mijn regenpak aan sta te doen komen daar toevallig de twee Franse jongens aan rijden. We praten even bij over hoe de dag gaat, waarna zij weer snel door gaan richting het strandje waar ik vandaan kom. Omdat ik eigenlijk nog wel wat kilometers wil rijden vandaag, volg ik ze niet. Stiekem is het mijn doel om dit stuk TET vandaag af te ronden.

Eerst rij ik weer over een groot stuk hoofdweg. Dat schiet natuurlijk sowieso al goed op. Eigenlijk is de rest van deze TET grotendeels kleine asfaltwegen. Ook mooi natuurlijk. Dat zorgt er wel voor dat het lekker opschiet en rond een uur of vijf kan ik een foto maken met het einde (de hoofdstad van Corsica, Ajaccio) in de achtergrond.

MY5mPcpP0s3HGGBiWrDa7jMV4QRDwKqm8jeucO0eHhNeQfpSEsSvwaKef3lzz7ZAOwre3U1tieSJMAUeC1Oqde3mCaEL_tqaqAHTbj_t_gshR1zPHIsiCovE9G_8dFvClOs8RMtlyRrp0nwxQujWS14


De laatste tien kilometer voordat ik Ajaccio in rij, gaan weer over de hoofdweg. In het stadje zoek ik even een tankstation op waar ik de tank vol gooi en een ijsje koop. Die heb ik na vandaag wel verdiend. Ik zoek mezelf een stoeltje en ga daar lekker relaxen.

Na een tijdje krijg ik een berichtje van de twee Franse jongens dat ze een camping hebben gevonden. Als ik op Google Maps kijk, blijkt die camping hier maar een paar kilometer vandaan te zijn. Perfect dus. Ik zoek nog even een supermarkt waar ik naast wat avondeten ook een flesje wijn haal voor vanavond. Daarna snel door richting de camping, waar we het vandaag erg gezellig, maar niet al te laat maken.

mJwl6r_bDFXNqXMTNUp6N9A1BuiRrL1c7I2CCD19Ab5R77LtY40xS7dvzStvSuPSm6EUKqpE7OmKRQkjIgox_BVUW2R1zN1pTHgQWk76PzQABVE4sQUEzOVxtuP4DtHN9Uyq4I4wKHQm_kikf5TMJQU
 
Laatst bewerkt:
Het blijkt iets ouds te zijn, maar ik heb verder geen idee wat het is. Het bordje dat er bij staat is alleen in het Frans dus ik kom er ook niet echter achter wat het is hier. Ik besluit dus maar weer verder te gaan.
Dat zijn Menhirs:
Steenrij - Wikipedia

Er zijn er nogal een paar van opgegraven op Corsica.
Was toevallig deze zomer op Corsica en heb daar een bezoek gebracht aan Filitosa:
Filitosa - Wikipedia
 
Ik wist nog wel dat het Filitosa is.
Heb die plek ook wel eens bezocht.

Wist echter niet meer wat het precies was. Een soort menhir?
Gelukkig brengt wiki weer duidelijkheid.
 
Wel kom ik op een gegeven moment een local tegen. In eerste instantie probeer ik hem vooral de ruimte te geven dat hij er door kan, maar dan stapt hij ineens uit en komt hij naar mij toe. Hij spreekt alleen Frans en ik doe net alsof ik echt geen woord Frans spreek. Daar zit ik überhaupt niet ver vanaf, maar mijn ervaring is dat het vaak helpt door te doen alsof je iemand echt totaal niet begrijpt. Vaak laten ze je dan wel weer met rust. Toch probeert hij mij erg duidelijk te maken dat ik hier niet mag rijden. Hij zegt dat hier alleen locals mogen komen. Nou daar was echt geen bordje van hoor,
Hebben ze wat te verbergen daar , of hebben ze last van crossende toeristen ?
 
Ik ben er een tijdje tussenuit geweest, maar heb het schrijven weer hervat:

DAG 8


Begin: Appietto
Eind: Abbartello
Landen: Frankrijk
Gereden tijd: 8,8 uur
Gereden afstand: 416 km
Maximale hoogte: 1470 m
Minimale hoogte: 0 m
Hoogteverschil: 13687 m
Gemiddelde snelheid: 47,2 km/h
VQFQGqml9hMpIqt0i0xCKoJvqTBXuBJq7FfVHThUyc_eZMxLtjXxRTsMEyUmpfrag2C1XSaXIn8Dis3C5LjfWDw-YWJwPjt9PWyLH4xyaQVkN0Q-5RVPyi0nyM3v8SYGkQ-_dxcroocnqP8U_W5Kxag

Mijn dag begint met het bellen van de veerbootmaatschappij. Ik wil namelijk alvast inchecken zodat ik een hut kan reserveren. Het overgrote deel van de hutten is al gereserveerd. Wanneer ik eentje die beschikbaar is selecteer krijg ik het maar niet voor elkaar om die te reserveren. Ook staat er nergens aangegeven dat ik er al eentje gereserveerd heb staan, ook al heb ik er wel voor betaald. Het keuzemenu dat ik te horen krijg is alleen in het Frans, lekker handig weer. Gelukkig kan ik nog even de hulp inschakelen van de Franse jongens. Na een tijdje te moeten wachten krijg ik dan een gelukkig Engels sprekende medewerker aan de lijn. Het blijkt dat ze ter plekke de hutten toewijzen en dat het dus wel goed gaat komen. Top.

Ondertussen heeft de rest hun spullen al opgeruimd en staan ze klaar om te vertrekken. Eentje moet vanavond de boot hebben, terug naar Frankrijk. De ander blijft nog een week op het eiland, maar gaat mee naar de veerboot. Zij gaan in ieder geval via de kust terug. Ik heb nog geen idee wat ik ga doen, dat bedenk ik wel tijdens het ontbijt. We nemen afscheid en dan gaan ze ervandoor.

Vervolgens pak ik mijn ontbijtspulletjes eens uit de koffer en ga nog eens rustig zitten eten. Tegelijk kijk ik wat ik de rest van mijn dagen hier op het eiland zal gaan doen. Ik heb natuurlijk ook een veerboot te halen en die gaat alweer overmorgen. Man wat is de tijd toch weer gevlogen. Goed, niet heel veel tijd meer, maar toch genoeg om nog wat van het eiland te zien. Ik kijk daarom eens goed waar ik nog niet ben geweest. De noordwest kust is hier in de buurt en heb ik in ieder geval nog niet gehad. Daarnaast heb ik de gehele oostkust nog niet gehad. Voor nu dus eerst maar het dichtstbijzijnde, de noordwestkust. Achter de Fransen aan dus ook eigenlijk. Snel nog even alles inpakken en dan kan ik er ook vandoor.

Als ik een half uurtje onderweg ben, kom ik in een klein dorpje de Franse jongens weer tegen als ze in een cafeetje zitten. We zwaaien even naar elkaar en dan vervolg ik mijn weg weer. Het hoeft voor mij eigenlijk ook niet meer om zo samen te rijden. Het is wel weer even lekker om mijn eigen tempo te kunnen bepalen. Vlotjes rij ik door, maar niet voor lang. Vorig jaar had ik een mooie mijlpaal van 70.000 km op de teller voor deze motor. Dat was op een erg mooi plekje in Marokko. Nu begin ik alweer de 90.000 en ook dat is weer op een prachtige locatie, goede timing zeg.

dfu5s_3ZVqpJPH-3-NsgXdfr9Td7W7FG28yr2NFDlED0OWmEfyBnnnyGM4SI7fv-bJfQSuYVZVE530GxrL4zokJBeW_2LSCiAn97jkHDZFqqQH3L2jqKyelOVwCWEQKlSKhRHw7Q0UkEUPZmcE27lBk
1704547511036.png
1704547531452.png
wY1bLl5BjQ3FRP08lQGonOqQh6hgdSw9A-WPTNqEdWHfUw-4Ft3-j-2Ih_WhrtMAF-DnTxFb7iC73cg0HgfTtWlNFCtV3vK5H91mlXfkuPHMLhTyGpOUpUE1riYBPIcOS2LLJ8p2PC2_3DwBv9eO1yY


Terwijl ik van het uitzicht sta te genieten komen de Franse jongens voorbij rijden. Uiteraard weer zwaaien en ook zij rijden lekker door. Ik staar nog even in de verte en ga er dan ook weer vandoor. Het is niet te zien op de foto’s maar het stikt hier echt van de toeristen. Veel campertjes en fietsers dus ook op de weg. Doet jammer genoeg toch een beetje af van de lekker bochtjes, maar we zullen de weg toch moeten delen. Hier en daar wat inhalen waar het kan en dan zie ik de Franse jongens weer staan. Even zwaaien en weer door natuurlijk.

Het is inmiddels alweer middag geworden en mijn buik begint enigszins te rommelen. Ik besluit daarom bij het eerstvolgende mooie plekje te stoppen voor de lunch. Gek genoeg is het hier dan juist weer lekker rustig.

1704547589690.png


Ik pak mijn stoeltje uit de koffer en ga er eens heerlijk relaxt bij zitten. Ik heb geen haast dus waarom niet extra genieten van zo’n toplocatie. Rustig voor mij uitkijkend eet ik mijn brood op. Na een tijdje komen de Franse jongens nog een keertje voorbij.

Nu ik hier al een redelijk gedeelte van de noordwestkust er op heb zitten, moet ik eens kijken wat mijn vervolg gaat zijn. Kijkend naar de kaart besluit ik een grote lus te maken om uiteindelijk ergens in het zuiden uit te komen. Dat zouden nog heel wat kilometers zijn dus ik weet niet of ik dat ga halen, maar het is goed om een richting te hebben. Als het dan lichtjes begint te spatten pak ik mijn spullen weer in en rij ik verder.

1704547638599.png


Als ik vervolgens bij de noordwest punt kom maak ik nog even snel een foto. Dit was echt een hele mooie omgeving zeg.

1704547668694.png


Aangezien ik hier al ben geweest in het begin van de trip, besluit ik vanaf nu maar even de grotere wegen te nemen. Nog steeds mooi en die schieten toch wat beter op. Het leuke is ook dat je vanuit hier beneden de paden in de bergen kunt zien waar ik toen offroad heb gereden. Volgens mij kan ik zelfs een gedeelte van die enorme steile afdaling zien. Dat is toch best hoog daar nog in de bergen.

Vervolgens draai ik weer af richting het binnenland. Een stukje voor Corte draai ik van de grote weg af de bergen in. Weer terug naar de westkust. Er is hier echt een ontzettend mooi en ruig landschap. Precies wat ik altijd het mooiste vind.

1704547687000.png


Het begint al snel duidelijk te worden dat ik zo een nat pak ga krijgen. Om dat te voorkomen trek ik snel even mijn regenpak aan. Ondanks dat mijn pak waterdicht is, geef ik de voorkeur aan zo’n extra regenpak. Dat motorpak is bijna niet droog te krijgen als je kampeert terwijl zo’n regenpak zo droog is. Ook handig is dat die net wat extra bescherming biedt tegen de wind en mijn pak daarom toch flink warmer maakt.

Ik heb de ruige rotsen inmiddels achter mij gelaten en ingeruild voor een dicht bos. Ook gaaf natuurlijk. Het regent helaas wel behoorlijk hard waardoor het stiekem ook behoorlijk glad is geworden. Wanneer ik bijna boven ben, staat het verkeer ineens stil. Na een tijdje besluit ik gewoon naar voren te rijden en daar zie ik wat er aan de hand is. De weg ligt volledig open en er is iemand bezig het te repareren. Dit gaat dus nog wel even duren. Ondertussen kijk ik op de kaart of ik mij niet beter om kan draaien, maar dat zou ook betekenen dat ik ruim anderhalf uur terug moet rijden over dezelfde weg. Ik kijk dus toch maar even aan hoe lang dit gaat duren.

Na een kwartier of 3 ziet het er uit alsof het bijna klaar is. Ietsjes later blijkt dat inderdaad te kloppen en mogen we er eindelijk door. Gelukkig sta ik voorop en heb ik gegarandeerd niemand voor mij de komende kilometers. Ik kronkel mij een weg door de bergen tot ik weer terug ben aan de westkust. Vanaf daar volg ik weer de hoofdwegen. Zo in de regen maak ik liever flink wat kilometers in de hoop iets droogs te vinden.

Het begint steeds later te worden en ik moet dringend tanken. 5 minuten voordat het tankstation sluit kom ik nog even tanken. Ik hoef er niet eens iets voor te doen, de beste man gooit hem voor mij vol. Ik hoef alleen maar te betalen natuurlijk.

Dan bedenk ik mij ineens dat ik helemaal geen eten heb voor vanavond. Dat had ik eigenlijk eerder moeten bedenken. Gelukkig weet ik op Google nog een supermarkt te vinden in een wat groter plaatsje die voorlopig nog wel open is. Gas erop en die kant op.

Daar begin ik de regen ook eindelijk achter mij te laten. Bij de supermarkt pak ik even wat simpels voor vanavond en morgen, wat ik buiten in mijn koffers probeer te proppen. Het past allemaal maar net. Dan nog een camping zoeken. Het is inmiddels half 9 dus dat is nog geen gemakkelijke opgave. Ik moet er een paar afgaan totdat ik er eentje weet te vinden die nog open lijkt te zijn. Alleen is er niemand aanwezig in de receptie. Dan maar even bellen. Binnen een paar minuten komt de eigenaresse er aan en kan ik mijn tent op gaan zetten.

Als de tent net staat begint het weer te spatten. Gelukkig kan ik hier onder een afdakje gaan zitten. Daar kook ik snel mijn eten, vervolgens douchen en dan naar bed. Het was een lang dagje zo.

1704646246915.png
 
Laatst bewerkt:

DAG 9


Begin: Abbartello
Eind: Catarelli
Landen: Frankrijk
Gereden tijd: 5,6 uur
Gereden afstand: 277 km
Maximale hoogte: 553 m
Minimale hoogte: -7 m
Hoogteverschil: 5173 m
Gemiddelde snelheid: 49,9 km/h
OZkgMA-i7rWNWxC9cQpyyH5RpNdHL_eUvu4p7gLFSLhMXmFK2WV6HzWTCAL1CVgPp7Kd6jKablKSQ61FYSwBiGotmleF99rIsk5DEar3NNFnwkMqYlfX9Wiwtht9rRHUAg7RPGr3aRZYobe4rJ5tqhg

Het heeft vannacht constant geregend en nog steeds overigens. Hierdoor kom ik ook achter een negatief puntje van mijn tent. Het water kan van de buitentent op het grondzeil druppelen waardoor mijn pak nat is geworden. Toch weer jammer.

Omdat het zo’n slecht en vochtig weer is geweest, heb ik mijn handdoeken ook niet echt kunnen drogen. Nadat ik alles heb ingepakt, probeer ik die dus nog even onder de overkapping. Het zal niet veel drogen, maar alle beetjes helpen natuurlijk. Ik moet toch nog ontbijten.

Dat ontbijten doe ik dan ook lekker rustig aan. Kijkend op de radar zal het nog wel even duren voordat het zal stoppen met regenen. Ik besluit daarom nog te blijven in de hoop dat het straks droger zal zijn. Ondertussen schrijf ik nog wat stukjes tekst bij de foto’s die ik aan mijn Polarsteps had toegevoegd. Ook zijn er hier twee Nederlanders op de fiets. We praten wat, maar als het er over begint te gaan wat ze van motorrijders vinden, ben ik er al snel klaar mee. Ze vinden dat ze te vaak te dicht naast hun worden ingehaald en hebben daardoor een beetje een hekel gekregen aan motorrijders. Prima joh als je dat vindt, maar de andere kant van het verhaal vergeten de meesten, en zij dus ook, wel erg vaak. Bijvoorbeeld dat het toch behoorlijk vervelend begint te worden als je elke 100 meter achter een andere fietser zit. Tsja, als er dan plek is ga ik er langs. Is er genoeg ruimte om 2 meter er tussen te laten, krijg je die. Is die ruimte er niet, pech gehad. Maar die discussie ga ik dus ook helemaal niet aan.

Het is inmiddels half 12 en ik krijg van de eigenaresse te horen dat als ik niet voor 12 uur weg ben, ik voor nog een dag moet betalen. Nou, daar heb ik sowieso geen zin in. Ik pak mijn spullen en spring op de motor. Wegwezen hier.

1704646085577.png


Het is mijn bedoeling om Bonifacio te bezoeken en vervolgens via de oostkust naar Bastia te rijden. We gaan eens zien hoe ver we gaan komen. Allereerst eens heel wat kilometers over de hoofdweg naar Bonifacio. Ondanks dat het eruitziet alsof het elk moment gaat regenen, weet ik droog in Bonifacio te komen. Vlak voordat ik het stadje binnen rij, maak ik vanuit de verte nog even een foto. Het doet mij erg denken aan Dover.

1704646112226.png


Het stadje zelf is heel klein en echt aan en op de klif gebouwd. Best mooi, maar een plek om te parkeren is er niet echt. Zelfs niet voor de motor. Na een klein rondje heb ik het dan ook weer gezien. Ik ga eens kijken of ik een leuke weg aan de kust kan vinden om naar het noorden te volgen. Het duurt niet lang of ik kom bij een erg mooi uitzichtpunt over Bonifacio. Even een foto maken natuurlijk.

1704646137998.png


Vervolgens moet ik even zoeken om de kust te blijven volgen. De meeste wegen hier lopen dood en ik moet mij dus ook meermaals keren. Als dat een derde keer gebeurt, ben ik er wel weer klaar mee. Hup, navigatie op Bastia en gaan met die banaan. De hoofdweg volgt de kust goed genoeg en als ik iets leuks zie kan ik altijd afwijken van wat de navigatie mij vertelt.

Het blijkt al snel dat de lol er aan deze kant van het eiland niet echt in zit. Ik rij wederom de regen en de hoofdweg is druk en erg recht. De bergen zijn ergens in de verte links nog wel te zien, maar hier is het wel erg vlak. Het schiet dus niet erg op en is ook niet leuk rijden zo. Na een paar uur stop ik even bij een supermarkt om een lekkere lunch te halen. Moet de dag toch een beetje opfleuren natuurlijk.

Als ik de lunch op heb trek ik de regen weer in. Ja, zo goed heeft die lunch niet geholpen. Dit is gewoon even shit, maar het is niet anders. Het kan niet altijd mee zitten natuurlijk. Toch vliegt de tijd om en als ik dan eindelijk het enige stukje snelweg op Corsica weet te bereiken zit het tempo er ook weer lekker in.

Inmiddels ben ik dus ook al aardig in de buurt van Bastia. Ik besluit daarom ook weer eens te stoppen om te kijken waar ik ga slapen vannacht. Mijn oog valt op een camping aan de andere kant van een pas vlak bij Bastia. Dat moet hem worden. Op de pas maak ik nog even een foto.

1704646157128.png


Aangekomen bij de camping moet ik een tijdje wachten tot er iemand op komt dagen bij de receptie. Als de vrij jonge eigenaresse er dan eindelijk is, krijg ik een plekje toegewezen en een pasje voor de douche. Ze vertelt dat er een minuut of 3 aan douche-tegoed op staat, maar dat je elke minuut opnieuw het pasje tegen de automaat moet houden. Oke, prima.

Als ik naar mijn plekje rij valt mij al op dat het gras of eigenlijk onkruid overal wel erg hoog staat. Hebben ze hier geen grasmaaier ofzo? Ook mijn plek blijkt niet bepaald onderhouden te zijn, lekker dan. Even goed kijkend weet ik uiteindelijk een oke plekje te vinden waar ik de tent op kan zetten. Achja, voelt weer een beetje als wildkamperen. Alleen heb ik natuurlijk wel een douche. Met een minuut of 10 staat de tent. Ik zet de deuren nog even een stukje open. Ik heb de tent natuurlijk nat ingepakt vanmorgen en dat ruik je wel. Hopelijk droogt die nog een beetje.

1704646169712.png


Ondertussen pak ik mijn koffer waar de kookspullen in zitten en loop naar het strand. Dat is wel het voordeel van deze camping, ik sta slechts 100 meter van de kust af. Kan ik tenminste lekker eten met een uitzicht. Ik ben duidelijk wel de enige die dat bedenkt, want ik krijg toch wel een paar rare gezichten. Misschien dat het komt doordat ik hier met een koffer loop te sjouwen. Ik trek er in ieder geval niks van aan en begin mijn prakje te koken. Nu maar hopen dat het niet weer gaat regenen.

1704646278494.png


Binnen 10 minuten heb ik mijn eten klaar en kan ik het rustig op gaan eten. De noodles maken eigenlijk best goed. Ik heb tijdens deze vakantie eens een andere manier van koken uitgeprobeerd. Koop een pakje (niet die bekers) instant noodles, een blik groente en eventueel wat vlees. Braad het vlees gaar, breng daarna wat water aan de kook met de noedels en groente er bij. Paar minuten koken, vlees erbij en eten maar. Het smaakt eigenlijk best goed en is meer dan genoeg voor na een lange dag motorrijden. Het zal vast niet het gezondste zijn, maar door het blik groente er bij te doen zal het vast ook niet het slechtste zijn wat ik kan eten. Daarnaast is het lekker goedkoop en gemakkelijk. Het werkt in ieder geval aardig voor mij.

Na het eten was ik mijn pannetje nog even uit en neem ik een snelle douche. Daarna is het weer tijd om naar bed te gaan. Terugkijkend op vandaag kan ik wel zeggen dat ik iedereen zou aanraden om de oostkust van Corsica te vermijden. Het is er niet mooi, druk en gewoon totaal niet de moeite waard. Maarja, daar moet je soms ook gewoon zelf achter komen natuurlijk. Morgen is het alweer mijn laatste dagje hier op Corsica. Wat is die tijd toch weer gevlogen zeg, heerlijk.
 
Ik ben een keer of 7-8x op vakantie geweest op Corsica.
Dat was altijd in de zomer voor 3 of soms 4 weken.
In jouw verhaal lees ik al meer regen dan dat ik in al die jaren heb gehad op Corse. Blijkbaar mei toch niet zo'n goed weer?

Jouw tentje lijkt niet een goede afdekking te hebben voor regen.
Daarom wil ik zelf altijd een tentje met een voorportaal(tje) Alleen spullen die nat kunnen/ mogen worden in het voorstuk.

De oostelijke kustweg is vooral prettig om het eiland (redelijk) snel te kunnen overbruggen. Niet erg mooi/ meestal druk.
Je had dag 9 beter over Zonza-Corte-Île-Rousse kunnen rijden. Dwars door de Castagniccia is ook wel mooi.
 

DAG 10


Begin: Catarelli
Eind: Bastia
Landen: Frankrijk
Gereden tijd: 5,5 uur
Gereden afstand: 131 km
Maximale hoogte: 364 m
Minimale hoogte: -3 m
Hoogteverschil: 3246 m
Gemiddelde snelheid: 24 km/h
jTBNjU1n9nMxgxN1N79fyhwEAFMxxDzGju5xagmU6BA8LevnFEX515Hdj03spHGxrjzp-ANX-s4l2zylb9N-avxb8rXK4MmK-HwEkN9ft_Em5dy7BZwAgvcnCpayfFvcnvcvBq4og2H3PLPynCpXYck

Vandaag heb ik echt alle tijd. De boot vertrekt namelijk pas om 20.00 uur. Terwijl ik mijn spulletjes rustig in pak, zoek ik gelijk uit wat ik allemaal mee wil nemen de hut in op de boot. Het was namelijk behoorlijk sjouwen op de heenreis en dat wil ik ditmaal voorkomen. Nog even een ontbijtje en dan kan ik weer vertrekken. Ofja, eerst nog even die douchepas teruggeven en het afval weggooien.

Terwijl het benzinelampje net aan springt, maak ik mijn weg richting de noordkaap van Corsica. Een gedeelte van deze weg heb ik in het begin van deze trip al gereden, maar het noordelijkste puntje had ik overgeslagen. Mooie kans om dat nu goed te maken.

Het is hier weer echt een prachtige kustweg. Lekker veel bochten, hier en daar een klein dorpje en niet al te veel verkeer. Ideaal. Toch begin ik mij steeds meer zorgen te maken over de tankinhoud. Ik maak toch wat meer kilometers dan ik gedacht had te maken. Na een tijdje besluit ik toch even te stoppen en op Google Maps te kijken waar het dichtstbijzijnde tankstation is. Hmm, terug heeft geen zin en doorrijden is ook nog een behoorlijk stuk. Goed, we gokken het er gewoon op. Nu eerst door naar die noordkaap.

Het laatste stukje gaat via een klein weggetje naar een parkeerplaatsje. Hier is het wel behoorlijk druk, vooral ook met motoren. Ik zet de mijne er bij en geniet even van het uitzicht en natuurlijk het mooie weer van vandaag.

6Ni5DZLKlRpd4WXz4TkrfsZw9xWtZup6c8ru4nUmSOxi3bPg-jggxuNTlc4eeLE-AiAwn_F1b7G2UaME2OQvktileCejwDB34_CcfXi7fuUr5QH9bfoUuR4CZ0k9euut_dlL7yEYan5ErLYuTrL1emA
KG5FG3k6tXLGv8Xxfs4BpzPJ53FtVXJtP6k4wIkrAIN1Tf6gqlZExcrAkYuyK0G7IYd5eGTUwbrPHUsywGYspPRTAg6javMdwSgNB-9Cw151UOlZvnMWG4Q1jIN7gbj5SdujZtllVqZXcIJXDJ4V0ao


Wanneer ik genoeg heb van de drukte zet ik het dichtstbijzijnde tankstation in de navigatie en vertrek ik weer. Het is niet meer zo ver dus ik heb er wel vertrouwen in dat ik niet zonder benzine kom te staan. Al snel ben ik er ook. Heb ik weer geluk dat ik niet hoef te duwen.

Met de tank vol rij ik het nabijgelegen dorpje in. Daar zie ik aan de haven een parkeerplaats en een restaurantje. Ik besluit te stoppen en plaats te nemen op het terras. Er is nog zoveel tijd om te doden en het is toch ongeveer lunchtijd. Daarnaast is het nog geen uur rijden meer naar Bastia dus ik moet ook ergens de tijd doden.

Met de accu van mijn telefoon zowat leeggetrokken en heel wat uurtjes hebben zitten genieten op het terrasje, ga ik er weer vandoor. Via de kust rijd ik rustig richting Bastia waar ik nog even een supermarkt probeer te vinden. Ik krijg er eigenlijk niet echt eentje gevonden waar ik de motor zo wil laten staan. Via Google Maps kom ik uiteindelijk uit bij eentje op een kilometer of 5 buiten Bastia. Daar zoek ik ook nog even iets uit dat ik als avondeten kan meenemen. Ik heb namelijk geen zin om iets op de boot te moeten kopen. Er is weinig keus, maar ik kom uiteindelijk uit op een maaltijdsalade. Daarnaast zorg ik ook dat ik een goed ontbijt scoor. Morgen zal ik veel kilometers moeten maken dus dat ontbijt wil ik natuurlijk op de boot al achter de rug hebben.

Met alles in de koffers en tas gepropt kan ik rustig richting de haven rijden. Met een snelle incheck sluit ik om 18.00 uur aan in de rij waar ik nog wel even zal staan, vermoed ik. Gelukkig schijnt het zonnetje nog lekker.

Na anderhalf uur te staan wachten lijkt er beweging te komen in het hek. Ja hoor, we mogen eindelijk. Met een gigantische stoet motoren rijden we richting de boot. Eigenlijk altijd wel het leukste aan die populaire veerverbindingen, zo’n stukje in een massa van motorrijders rijden. Op de boot pak ik snel mijn tas en loop ik naar mijn hutje.

SfhHdDhQ9ED533VusISVJ1EBFQutlBCBlIteza-VrCNZqFDc3TkopVBzPuQKkoBdtbjXkbSepMmJCRwI5frovVvhlYIXS6aiFJebqG0ZfdXDtMQU4zw3eNXMyeV7IngJ8M_eJzD6Q9YbHfb8X7_ZRGw
76C-Yjb-jegOqDTJ8jjUiA5Idv3_pjsv8syhjGBKJEIu0AMZSABVYBrldcR7RF7GXY0koIUOI9xN4HA3yeNgpnD7ziaAbb1PloMPK2Mahl6XkVMsvbypi_ZC10JNh7s3XuIRMGzPxbcuU1WwDT_ZQ7k


Het motorpak gaat uit en met mijn maaltijdsalade loop ik richting het dek. Daar zoek ik mij een bankje op en ga ik er eens lekker bij zitten. Het weer begint duidelijk om te slaan en het waait al behoorlijk hard. Achja, als het moet kan ik ook binnen gaan zitten, maar zolang het kan zit ik graag nog even buiten. Het is nog een uurtje zo vol te houden. Als we net de haven uit zijn komt er een fikse bui aan en hou ik het voor gezien. Terug de hut in, nog even wat relaxen en genieten van het laatste uitzicht op Corsica. Snel is het donker, zie ik niks meer en besluit ik maar naar bed te gaan.

v5wkfrzcWhQCEKfLwss_229dBYMOSI4IEzLgGHmbRixmrKaS-dEjMlqpLP1EZya-KjaUljGapRbY7yVJjcxwSKl3oPHafHmLxrt3ZoCo8QoHHNtQPCXS8-vMnJBXy2Fd6Z6bCf3yeMWJAJQ1pbf4Vm8
pQBgfQXJwK-V7NRHS8CtRbfC9DBZfRkHB6rrRsoygEaRp-qgyZLyVCNAPWUEUA6NeSuXcKpxuVQGTd94bSQkcwX3VVP9oeLaesYTiHI0ipF_-uyF9zeaf7k0_L4f9o9b-HHP9xgveF-DiFIweYVkq0E
 

DAG 11


Begin: Savona
Eind: Helden
Landen: Italië, Zwitserland, Duitsland, Nederland
Gereden tijd: 10,3 uur
Gereden afstand: 1099 km
Maximale hoogte: 1142 m
Minimale hoogte: 5 m
Hoogteverschil: 7680 m
Gemiddelde snelheid: 106,3 km/h
_mg-Ox-rNTGGof2ob3KkEfBiUvcJXIu5UZcjYxFlZ-ALJRvl-aqPlJP5PF83hon2K5Zi90dPg0XLWuAf8007lpcwapDzSErUrj9MlJoK0Tn144IE2T1JVq_99ztLeycIbOiAX4g5GjB0VmH4qKcyh4w

mOoncD_eS3T9lLuzv2ELXKZjrII5bKQiz0eDmxxql6SUhan9II9aICKT1i75S9xr8XFECIZa5jD6qkDQfNOqaDrGAdU3nXygrnmdVudrmLdjR91dGcHz56u9mnIPb4qz4gEiX7t-FIlMGW16HEw-GNs


Het is half 7 als ik wakker word met uitzicht op het vasteland. Vandaag staan zo’n 1100 kilometer op de planning. Dat zou voor mij ook meteen een record zijn voor één dag. Ik heb wel al eens 1000 kilometer gereden, maar daar gaan we nu ruim overheen. Eigenlijk is het zo goed als allemaal snelweg. Vanuit de haven kan ik zo de snelweg op draaien en thuis is het ook maar een paar kilometer. Ik ben benieuwd hoe het zal gaan. Toch zal het moeten lukken, morgen moet ik namelijk gewoon weer werken.

Goed, eerst eens een ontbijtje en rustig de spullen weer inpakken. Zo naar buiten kijkend lijkt het nog wel even droog te blijven dus ik zal mijn regenpak voorlopig nog even uit laten. Hopelijk kan dat de hele rit zo blijven.

Zo rond half 8 rij ik dan eindelijk de boot af en kunnen we aan de monstertocht beginnen. Op naar huis.

Ik rij in één ruk door tot net voor de Zwitserse grens, waar ik de tank nog even vol gooi en mijn regenpak toch maar aan doe. Zo in de verte ziet het er niet al te best uit en heb nog steeds geen zin in een nat pak.

YZGZZBjKR8aO9YaDUoMfD2XVH7WvrTCSyydVZoihKRnvYVW-2-2owhzxmFFycu1vYIxsfjdSOipvFMXf2m3V-H2IcPU7vlu2lI1vKZGaFR7pvKfNUN5eeiIKkVQz3-rHql-1ZE5nuxorcPLJGkcXLOk


Wanneer ik Zwitserland binnen rij, klaart het ineens op. Maarja, nu ga ik niet meer stoppen natuurlijk. Heel erg is het ook weer niet, zo warm is het hier namelijk niet. Mooi is het overigens wel hier.

Na een tijdje kom ik in een file terecht voor de Gotthardtunnel. Net als op de heenweg vermijd ik toch maar even om er tussendoor te rijden. Eventjes geduld hebben dus. Met een kwartiertje rij ik eindelijk de tunnel in. Ik heb nog steeds mijn regenpak aan en daar begin ik zo langzamerhand spijt van te krijgen. Ik zie de thermometer oplopen tot 36 graden. Dat is toch wel even zweten.

Aangezien het er niet uitziet alsof het binnenkort gaat regenen, dus ik besluit even om te stoppen en mijn regenpak weer uit te trekken. Daarna weer snel de snelweg op en door.

Net als ik Duitsland in rij, is er weer file. Uiteraard weer om niks natuurlijk. Goed, dan stop ik ook maar gelijk voor de lunch. Voor een heuse €10 weet ik wel twee broodjes te scoren. Wat een prijzen hier zeg. Goed, snel maar weer door.

De kilometers verlopen nu snel, maar ik begin het wel al een beetje te voelen. Achja, na een paar uurtjes weer tanken en we bijten gewoon door. Bij de volgende stop eet ik nog even iets bij een van de bekende fastfoodketens. Toch het meest praktisch voor zo’n lange dag.

Als ik het eten op het, kan ik mijn laatste kilometers gaan maken. Precies met de zonsondergang rij ik de Nederlandse grens over. Dat betekent maar één ding, bijna thuis!

MXNgk8UnDR0vubedEnZMaznzRzGo4RGJSaZdAE-2iL3AUN_A36X_B1ze7pFU26LMW9L2BmIQIy9W3nS5QSxVJCuSnMZJOht2gyLPQzc1BAREAgsVqtdXd44ZAg9lS2F8uK8C3YW60XB3LTMe0NVXO3g


En ja hoor, binnen 20 minuten rij ik de motor achterom en is dat het einde van de vakantie. Hoe leuk deze trips ook zijn, het is ook altijd weer lekker om thuis terug te komen. Ik ben inmiddels ook aardig gesloopt trouwens.

UnmfUT6MuFnrk5rj_DytNasWKhQ1pVvYV0l7jk1XwEfN7tHUVLxSRriABF9c2ZGAjBCWdBQVmu-xkFfFbcqlUUBSXQFAqgfHYAtNEGFXLU9rSW6geVUnJqnTufmBZNs9evNL9CHAMGcBqM7iCznuck4
 

Tot slot

Dagen op reis: 11
Aantal landen: 7
Landen: Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Liechtenstein, Italië, Frankrijk
Kosten: ~ €1100
Gereden tijd: 74,2 uur
Gereden afstand: 4101 km
Maximale hoogte: 2065 m
Minimale hoogte: -7 m
Hoogteverschil: 76761 m
Gemiddelde snelheid: 55,3 km/h
Brandstof: ~ 176,9 L
Gemiddeld verbruik: 1/23,2 km/L
EhSCtf7Z0evgRuL6ufFkfo-rkt85xeL0dnDl5hE1XX53tE1-BySdt8QJYSDf_7r80RZoluaL3Vr2lBz6FOMhkSm7nDSmGAz5eYLbCAswGeP3qFS0ucjcH9-gOgsH8E3CzcQOlq_nTJJZFTHMrSCOgao
1704743460133.png

Het was me weer een avontuurtje zeg. Het werkelijke hoogtepunt op dag 2 in de sneeuw. Een bak regen, maar ook zeker wel mooi weer. Een paar keer zwemmen in veel te koud water. Paar leuke mensen ontmoet en natuurlijk toch weer een hele gave vakantie gehad.

Ik denk dat ik wel kan zeggen dat ik nu het meeste van Corsica wel heb gezien. Echt een mooi eiland is het, maar die oostkust zou ik lekker vermijden. Misschien ook niet te vroeg in het voorjaar gaan, of ik heb pech gehad natuurlijk.

Zo achteraf kan ik ook eens terugblikken op de probeersels van deze vakantie. Ik zal beginnen met het eten. Dat is mij erg goed bevallen. Instant noedels met groente en af en toe wat vlees. Veel simpeler gaat niet, afwas heb je er bijna niet aan en het smaakt best prima eigenlijk. Waarschijnlijk wel veel te zout, maar je kunt niet alles hebben natuurlijk.

De tent bevalt ook best prima. Het weegt vrij weinig en is lekker compact. Het opzetten en afbreken is ook een stuk minder werk dan mijn tunneltent. Het enige nadeel is het gebrek aan een vestibule die ook echt droog blijft. Dat is toch wel een missen. Bij de volgende vakantie probeer ik het eens om het pak op een van de koffers te leggen in de vestibule. Het blijft op die manier wel droog, maar is het ook niet helemaal. Blijft een gekloot om het netjes te stapelen zodat het allemaal past. Terug naar de tekentafel daarvoor dus. Misschien gewoon een grote vuilniszak waar het pak ‘s nachts in buiten kan liggen. Een probleem voor de volgende keer.

De tanktas bevalt op zich ook best prima. Toch blijft het een beetje een gedoe met er telkens af halen. Ik gebruikte die nu ook om mijn paspoort en portemonnee in op te bergen en die ga ik dan natuurlijk niet onbeheerd op de motor achter laten. Daarnaast heb ik er een powerbank in die zo gelijk op kan laden. Dat maakt het wel een hoop extra gedoe om die tanktas er telkens vanaf te halen. Misschien dat ik daar iets anders op moet verzinnen. Toch overweeg ik nu om die tanktas weer achterwege te laten en mijn geld + paspoort in mijn rugzak te stoppen. Ik ben er nog niet over uit in ieder geval.

De topkoffer vervangen voor de waterdichte tas heeft ook goed gewerkt. Alhoewel het hierdoor wel flink extra proppen is met boodschappen. Ik denk dat als ik weet dat ik niet al te veel offroad ga rijden, ik toch gewoon lekker die topkoffer meeneem. Echter, met zo’n TET trip is het toch wel erg lekker om wat minder gewicht hoog achterop te hebben. Ook al merk ik daar doorgaans niet al te veel van, alle beetjes zullen helpen.

Al met al dus weer een mooie vakantie gehad die misschien een tikkeltje nat was. Eigenlijk misschien wel standaard voor het voorjaar. Bij een mogelijke volgende voorjaarstrip zal ik hier wel wat meer op proberen te letten, maar ik had het eerlijk gezegd ook wel wat droger verwacht op Corsica. Soms heb je ook gewoon een beetje geluk nodig natuurlijk.

Overigens heb ik ook nog een filmpje gemaakt van de GoPro beelden die ik heb gemaakt:
 
Mooi verslag, echt heel gaaf. Ook leuk en safe dat je delen vd tet met anderen hebt kunnen rijden. Ik ben zelf ca 4x op het eiland geweest in de jaren 90, waarvan 1x met een Guzzi v1000sp, een loodzware motor met vriendin achterop en kampeerzooi.
Kan je nog iets zeggen over (ben gewoon nieuwsgierig):
- hoe bevalt dit met de 2 cyl bmw650 met 800cc toch?
- verbruik benzine en olie?
- welke banden had je en hoe bevielen die?
- hoe zet jij de gopro aan en uit? Ik doe dat op de camera zelf maar weet dan nooit zeker of-ie wel aan of uit is...
- hoe is het afgelopen met de schade aan het ophangpunt?.
- tet op de gsm met osmand of in garmin?.
 
Leuk verslag!

Viel mij op dat jij idd de nodige regen heb gehad.
Zou ik niet verwachten. Ik ken Corse eigenlijk alleen maar van mooi weer.
Het eiland is erg groen, dat komt natuurlijk ook niet vanzelf..........................

Gedoe met hoe makkelijkst bagage mee te nemen dat herken ik wel.
Ik rijd alleen op de weg, dus zijn de overwegingen net iets anders dan off-road.
Fijn van een topkoffer is dat als is afgesloten dat je er ook meer waardevolle spullen in kan bewaren.
(snap ook wel, dat ook die kan worden opengebroken)

Portemonnee bewaar ik al vele jaren in een nektasje.
Na ooit een vakantie op 'minder frisse' plek, ben ik dat voor altijd gaan doen. Bevalt mij prima.
Voor mijn vakantie verandert er dus wat dat betreft niets.

Mijn tanktas zit vast op de tank met magneten. Kan je er zo afpakken. Maar mss bij off-road juist niet heel handig?
Handdoekje tegen krassen op de tank. In mijn tanktas heb ik altijd spullen die niet werkelijk belangrijk zijn, maar met vooral gewicht.
Ik heb er wat gereedschap in zitten en verder vol met blikken limo en bier. Vooral alles zwaar voor meer druk op het voorwiel.

Powerbank permanent laden in de tanktas ga ik ook zo doen. :t
Nu zit ik vaak met laadkabeltje te klooien. De GSM kan dan gewoon in je zak blijven.
GSM in de zak, dan zat ik verbonden aan de motor. Laden in de tanktas is weer onhandig als je GSM onderweg nodig hebt.
's Nachts kan je met powerbank de GSM weer opladen.

Viel mij op afstand Genua-Helden was 1099km. Venlo-Helden is 20
Ik heb voor Genua-Ede 1135km gedaan. Venlo-Ede is 100
Lijkt erop dat ik ergens ca 40 km korter heb kunnen rijden. Als ik jouw kaartje zie zou ik niet weten waar.
Verschil in de KM-tellers??
 
Laatst bewerkt:
Mooi verslag, echt heel gaaf. Ook leuk en safe dat je delen vd tet met anderen hebt kunnen rijden. Ik ben zelf ca 4x op het eiland geweest in de jaren 90, waarvan 1x met een Guzzi v1000sp, een loodzware motor met vriendin achterop en kampeerzooi.
Kan je nog iets zeggen over (ben gewoon nieuwsgierig):
- hoe bevalt dit met de 2 cyl bmw650 met 800cc toch?
- verbruik benzine en olie?
- welke banden had je en hoe bevielen die?
- hoe zet jij de gopro aan en uit? Ik doe dat op de camera zelf maar weet dan nooit zeker of-ie wel aan of uit is...
- hoe is het afgelopen met de schade aan het ophangpunt?.
- tet op de gsm met osmand of in garmin?.
Dankje! Het is inderdaad wel een stuk prettiger om samen de TET op te gaan.

De F650GS: Het 800cc blok is echt heerlijk soepel en krachtig. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat die wat gemakkelijk afslaat, maar dat is prima te compenseren met wat koppeling en gas vaardigheden. Verder stuurt die ook erg lekker op de verharde wegen. Offroad is het niet geweldig, maar ook niet slecht. Bodemvrijheid is wel echt een issue, waardoor ik een paar maanden na de vakantie ook een andere motor heb gekocht. Het is een verhoogde F800GS geworden met een KTM voorvork. Daarmee dus ook de schade 'opgelost'. Simpelweg ingeruild met de schade. Overigens zonder valbeugels en bashplate dus dat bevestigingspunt was niet meer zo belangrijk. Misschien dat een volgende eigenaar er niet zo blij mee is, maar dat weet ik natuurlijk niet. Met ruim 1 op 23 inclusief de snelwegkilometers vind ik hem best zuinig. Olie verbruikte die niet. Heeft die wel gedaan, maar dat was al een tijdje geleden opgelost. Had een lekke pakking van de koppelingkap.

Bandjes ben ik tot nu toe vrij trouw aan Mitas. Met deze trip had ik achter een band met ruim 20k km gelopen, een Mitas E07 Dakar. Ik merk dat die erg lang mee gaan vanaf de breedte 140 door de middenstrip die er dan op zit. Scheelt een boel zonder dat het echt af doet van de prestaties offroad. In de regen is het wel opletten. Voor had wat minder gelopen met 7k km en dat was een Mitas E07+.

De GoPro zit bij mij op de kin. Ik hoor hem eigenlijk altijd als ik hem aan of uit zet, maar als ik niet zeker ben kijk ik even in de spiegel. Soms mis je inderdaad wat, maar ik rij ook niet om te filmen. Is meer iets voor leuk om achteraf te hebben.

TET navigatie gaat via de Garmin. Ik merk dat de telefoon er toch niet altijd even goed tegen kan om te navigeren, wordt vooral te warm en wil dan niet even goed meer opladen. Heb wel Osmand en zou de TET daar ook op kunnen zetten, maar die Garmin is toch wel erg prettig. Het werkt gewoon goed en blijft het ook doen. Daarnaast ook goed te bedienen met handschoenen aan. Telefoon navigatie gebruik ik meestal voor de grote afstanden. Dan gebruik ik meestal TomTom Go. Daarmee kan ik offline navigeren als het moet, maar kan ik ook gewoon verbonden zijn zodat ik niet overal in de file sta.

Leuk verslag!

Viel mij op dat jij idd de nodige regen heb gehad.
Zou ik niet verwachten. Ik ken Corse eigenlijk alleen maar van mooi weer.
Het eiland is erg groen, dat komt natuurlijk ook niet vanzelf..........................

Gedoe met hoe makkelijkst bagage mee te nemen dat herken ik wel.
Ik rijd alleen op de weg, dus zijn de overwegingen net iets anders dan off-road.
Fijn van een topkoffer is dat als is afgesloten dat je er ook meer waardevolle spullen in kan bewaren.
(snap ook wel, dat ook die kan worden opengebroken)

Portemonnee bewaar ik al vele jaren in een nektasje.
Na ooit een vakantie op 'minder frisse' plek, ben ik dat voor altijd gaan doen. Bevalt mij prima.
Voor mijn vakantie verandert er dus wat dat betreft niets.

Mijn tanktas zit vast op de tank met magneten. Kan je er zo afpakken. Maar mss bij off-road juist niet heel handig?
Handdoekje tegen krassen op de tank. In mijn tanktas heb ik altijd spullen die niet werkelijk belangrijk zijn, maar met vooral gewicht.
Ik heb er wat gereedschap in zitten en verder vol met blikken limo en bier. Vooral alles zwaar voor meer druk op het voorwiel.

Powerbank permanent laden in de tanktas ga ik ook zo doen. :t
Nu zit ik vaak met laadkabeltje te klooien. De GSM kan dan gewoon in je zak blijven.
GSM in de zak, dan zat ik verbonden aan de motor. Laden in de tanktas is weer onhandig als je GSM onderweg nodig hebt.
's Nachts kan je met powerbank de GSM weer opladen.

Viel mij op afstand Genua-Helden was 1099km. Venlo-Helden is 20
Ik heb voor Genua-Ede 1135km gedaan. Venlo-Ede is 100
Lijkt erop dat ik ergens ca 40 km korter heb kunnen rijden. Als ik jouw kaartje zie zou ik niet weten waar.
Verschil in de KM-tellers??
Ja de kilometers van de laatste dag waren even snel uit de duim gezogen. Ik gebruik de gpx logfiles van de Garmin, maar in tunnels waar je geen gps ontvangst hebt, registreert die niets (als je goed kijkt zie je de gaten ook op de kaart). Is dus een ongeveer. Ook zijn er 2 havens, die van Genua en die van Savona. Savona ligt ook weer een aantal kilometer onder Genua.

V.w.b. die tanktas heb ik nu ook het probleem dat ik nu wat minder ruimte heb op de tank. Op de 'nieuwe' motor heb ik een Touratech tank die veel hoger en hoekiger is. De meeste tanktassen passen nu ook niet meer zo goed. Toch is het wel erg gemakkelijk met tolpoortjes, scheelt gewoon een hoop geklooi. Ik denk er nog eens rustig over na wat handig is.

Ik gebruik die powerbank eigenlijk ook echt om alles op te laden wat ik maar bij me heb. GoPro, telefoon, hoofdlampje, Cardo, noem maar op. Omdat die altijd ligt te laden aan de motor, is die 's avonds altijd vol en maakt het dus ook niet uit of ik op een camping sta, ergens sta wild te kamperen of gewoon een hotel pak. Wel zo gemakkelijk.
 
Ik gebruik de gpx logfiles van de Garmin, maar in tunnels waar je geen gps ontvangst hebt, registreert die niets (als je goed kijkt zie je de gaten ook op de kaart). Is dus een ongeveer. Ook zijn er 2 havens, die van Genua en die van Savona. Savona ligt ook weer een aantal kilometer onder Genua.

V.w.b. die tanktas heb ik nu ook het probleem dat ik nu wat minder ruimte heb op de tank. Op de 'nieuwe' motor heb ik een Touratech tank die veel hoger en hoekiger is. De meeste tanktassen passen nu ook niet meer zo goed. Toch is het wel erg gemakkelijk met tolpoortjes, scheelt gewoon een hoop geklooi. Ik denk er nog eens rustig over na wat handig is.
Nooit opgevallen dat de Garmin 'stilstaat' in een tunnel.
Ik ga er op letten.

Genua en een stuk verderop Savona zijn mij beide bekend. Beide havens wisselend op/ af van de ferry gegaan.
De afstand die ik meldde was echt wel van Genua. Ik ben toen vanaf de ferry nog over de Miranda-brug gereden.
Deze brug is enkele jaren later ingestort.

De tanktas past bij mij prima op de tank van de Yamaha FZ.
De Blackbird heeft een hogere tank. Hier bovenop wordt met tanktas extreem hoog. Niet goed bruikbaar.
Verder wil ik tanktas niet op de BB. Deze heeft nog nette lak op de tank. Op de FZ ziin er toch wel krassen door gebruik tanktas.
 
Mooi verslag en 1100 km op de laatste dag pffff , ik doe het niet na .
Niks bijzonders!
Voor mij is dat laatste dag van iedere vakantie eigenlijk wel de standaard.
Ik maak vaak wel het plan voor een tussenstop, maar meestal rijd ik toch gewoon door naar huis.

Vorig jaar uit Roemenië had ik ook een stop in gedachte maar het werd laatste dag 1530km tot ik thuis was.
Heel Hongarije op provinciale weg/ in Boedapest dwars door de stad en Oostenrijk+ Duitsland Autobahn.
Laatste stuk Oberhausen-Arnhem was ik 't wel zat. Om 04.00h was heel stil op de weg en daarom met 200+ gedaan.
Thuis wacht dan je eigen bedje. Spul snel van de motor halen en maffen.
 
Een mooi verslag, dankjewel daarvoor!
Ik vroeg mij af wat je in Italië aan tol kwijt was, of heb je daar de tolwegen vermeden?
Wij zijn op Corsica aan het oriënteren, maar twijfelen nog of het via Frankrijk, of via Zwitserland en Italië gaat worden.
 
Wat overwegingen voor reis naar Corsica.

Zoals reeds gemeld was ik vaak op Corse.
Eigenlijk is rijden via Franse havens minder interessant.
Dat kost meer reistijd en de overtochten met de Franse ferries zijn duurder, dan de Italiaanse.
De overvaart is vanaf F ook (meestal?) met overnachting en hut.

Italiaanse tol is afhankelijk waar je wilt overvaren. (maar heel grote bedragen zijn dat ook niet)
Savona en Genua zijn minder km's in Italië, maar de overtocht is iets duurder dan Piombino, La Spezia of Livorno.
De overtocht vanaf Livorno is overdag voor een paar uurtjes. Heb je geen hut nodig.
Neem je de nachtboot (met hut) dan rijd je in de ochtend al het eiland op en heb je de hele dag nog vóór je.
Natuurlijk moet je voor Zwitserland/ Oostenrijk (Brenner) ook nog een vignet kopen.

Kortom:
Je moet voor jezelf maar bepalen wat de beste rit is met de bbh kosten.
Nog een tip:
Overtocht op dinsdag-woensdag-donderdag is in de zomer-periode vaak aanmerkelijk goedkoper dan in het weekend.
 
Goed verhaal! Corsica staat begin juni op de planning. Afgelopen zomer op Corsica geweest met de caravan en eigenlijk direct het idee opgevat er eens op de motor naartoe te gaan. Boot is inmiddels geboekt en de routes zullen wel op de weg blijven, maar altijd leuk om de ervaringen te lezen.

Wij varen Toulon - Ajaccio en reizen heen via Vogezen en Alpen en terug over de Ardeche en dan binnendoor Frankrijk. Zo min mogelijk snelweg. De totale trip duurt een dag of 15/16.
 
Verder wil ik tanktas niet op de BB. Deze heeft nog nette lak op de tank. Op de FZ ziin er toch wel krassen door gebruik tanktas.
Ik heb al meerdere jaren voor de tanktas een Bagster-tankhoes. Prachtig, deze beschermt je motor heel mooi en ook tegen schuurplekken van je knieen (door regen en vuil). De bagster tanktas zit met 2 haken aan de voorzijde en 2 klik gespen aan de achterzijde vast. Gemakkelijk te monteren/demonteren.
Mooi en goed systeem. bagster s3.JPG
 
Een mooi verslag, dankjewel daarvoor!
Ik vroeg mij af wat je in Italië aan tol kwijt was, of heb je daar de tolwegen vermeden?
Wij zijn op Corsica aan het oriënteren, maar twijfelen nog of het via Frankrijk, of via Zwitserland en Italië gaat worden.
Ik heb inderdaad gewoon de tolwegen genomen. Werkelijk geen idee meer wat dat gekost heeft eigenlijk. Met viamichelin kun je dat wel uitrekenen en dat klopt aardig volgens mij. Dacht dat het een paar keer een paar euro was voor wat kortere stukken Zwitserland - Milaan. Daarna een vrij groot stuk tol wat 2 tot 3 tientjes was. Misschien in totaal 60 tot 70 euro op en neer aan Italiaanse tol plus de 45 euro voor het Zwitserse vignet. De boot was in ieder geval een klap duurder.
 
@nicolaas70 Ik vond de prijs van de boot alles meevallen. Wij hebben nu met 6 man geboekt en drie hutten. Nachtboot Toulon-Ajaccio retour begin juni. Dat kostte 170 euro pp. Als je bedenkt dat je daar naast de overtocht dus twee nachten logies voor hebt is dat echt niet duur, maar kamperen is goedkoper.

Wij rijden heen via Vogezen en de Alpen naar Toulon. Dat gaat in 4 etappes. Dan terug over de Ardeche, weer 4 etappes. Er zitten her en der stukjes snelweg in de routes, maar eigenlijk alleen om steden te vermijden. Op Corsica zelf 7 dagroutes, dus totaal 15 dagen rijden. Op Corsica doen we twee campings aan, dus dan er ook iemand besluiten om een dagje pauze te nemen.

Ter inspiratie:
2024-01-11 07.39.03.jpg2024-01-11 07.39.37.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan