Milieuzones Frankrijk

Als je googelt op ‘ZFE’ en de plaatsnaam kom je meestal wel op de officiële pagina van de stad/gemeente uit. Als ze er in de tussentijd een wijk bij hebben getrokken dan weten ze het daar vast eerder dan de ANWB.

Bij Lyon is het opletten omdat de mjözone ook de A6 en A7 omvat voor zover die binnen de stad liggen. Je moet dus via de A46 om de stad heen om de ZFE te omzeilen. (Doorgaand verkeer naar het zuiden wordt toch al door de borden via die route gestuurd.)
 
Ik werd even getrickerd door de opmerking: oldtimers ouder dan 30 jaar, die zouden uitgezonderd zijn.
Even googleen en het klopt, voor de locals dan wel te verstaan. Mijn 40 jaar oude motor heeft dus ook een sticker nodig.
Mooi, extra reden om lekker helemaal binnendoor te rijden op de local weggetjes.

1709536123255.png
 
In Frankrijk kun je bij een voertuig van >30 jaar ‘collection’ laten opnemen in het kentekenbewijs. Het is dan officieel een verzamelaarsobject en geen voertuig voor dagelijks gebruik.

Net als bij de Duitse Umweltzone zou je er theoretisch in mogen rijden als je als ingezetene van een ander EU-land aan de gestelde voorwaarden voldoet, voor zover je thuisland je daartoe in staat stelt. Wij hebben geen ‘H-Kennzeichen’ of aparte vermelding in het kentekenbewijs, dus blijven de andere voorwaarden over: de leeftijdsgrens en een zekere mate van originaliteit. Anders gezegd: het mag geen wrak zijn.

In de praktijk zal het wel anders gaan: Frankrijk en de EU blijft een bijzondere combinatie waarbij Frankrijk nog wel eens de betekenis van het woord ‘bilateraal’ lijkt te vergeten.
 
Laatst bewerkt:
Voor onze eend uit 1983 konden wij in 2023 al geen sticker kopen. Als je het bouwjaar intikt, krijg je een tekst zoals "sorry, niet voor jou, te oude troep".
Maar hé, 2cv6 is cultureel erfgoed, gewoon rijden, dwars door Lyon, nooit iets v gehoord.
 
Nou kan ik eigenlijk nergens vinden dat er digitaal wordt gecontroleerd. Dus plakken jullie wel of niet de sticker op je kuip of vorkpoot of iets dergelijks? Ik heb al zeker een jaar een sticker maar nog niet nodig gehad. Heb dat ding wel bij me onder het mom van, plakken doe ik wel als ik 'm nodig heb. Maar liefst plak ik niet want dan zou ik 'm na de rit er weer af willen halen en kun je 'm dan nog wel een volgende keer gebruiken?
 
Het is op kenteken dus maakt niet uit of je dat ding opplakt. Misschien dat een lokale sterke arm het wel wil zien hoor.
Ideale controle lijkt mij bij alle tolpoorten, ook bij de afritten als je zo'n gebied inrijdt, op de peages. Honderden camera's.
Sticker is eenmalig op kenteken, niet jaarlijks.
 
Omdat bij heel veel smog ook buiten de steden departementen kunnen worden gesloten. De hele Drôme bijvoorbeeld. En dan kan handmatig een controle worden gevoerd. Of dat in de praktijk voor gaat komen betwijfel ik, maar het is wel de belangrijkste reden dat ik zo'n sticker heb gekocht. En die zit ook op mijn vorkpoot geplakt, kan ik hem tenminste niet kwijtraken.
 
Ik heb hem niet nodig, TRX is van 1996.
In de grote steden kom ik toch niet en ik heb begrepen dat je de snel weg bij Metz en Nancy vrijgesteld bent van het milieu.
 
Omdat bij heel veel smog ook buiten de steden departementen kunnen worden gesloten. De hele Drôme bijvoorbeeld. En dan kan handmatig een controle worden gevoerd. Of dat in de praktijk voor gaat komen betwijfel ik, maar het is wel de belangrijkste reden dat ik zo'n sticker heb gekocht. En die zit ook op mijn vorkpoot geplakt, kan ik hem tenminste niet kwijtraken.
Ah, dat klinkt wel logisch. En die sticker blijft het hele jaar goed zitten Mike?
 
Ik bedenk me net, afgelopen zomer met de auto in het oude centrum van nice geparkeerd, is blijkbaar milieuzone en moet men een sticker hebben.
Die heb ik niet, en geen prent gehad.
 
Maar is dat negatieve label van motorrijders nou definitief de wereld uit geholpen nu het stickers zijn, of heb ik het fout?
 
Als ze niet aangeven waar de sticker geplakt moet worden zou ik persoonlijk voor de kentekenplaat kiezen om verder kans op boetes te minimaliseren.
 
2 jaar terug een controle gehad bij een tolpoort (van de snelweg af). Stadje heette Niort.
Sticker had ik geplakt aan binnenzijde ruit (plakt trouwens erg slecht).
Na check op alle papieren mocht ik verder.

Beetje een Louis de Funes gendarme met 2 leuke agentes in opleiding. Man sprak geen woord Engels. Dames wel, maar dat mocht uiteraard niet van oom Louis. Nu ben ik nogal doof, dus was al met al best gezellig.

Dus blijkbaar wel af en toe ook fysieke controle.
 
2 jaar terug een controle gehad bij een tolpoort (van de snelweg af). Stadje heette Niort.
Sticker had ik geplakt aan binnenzijde ruit (plakt trouwens erg slecht).
Na check op alle papieren mocht ik verder.

Beetje een Louis de Funes gendarme met 2 leuke agentes in opleiding. Man sprak geen woord Engels. Dames wel, maar dat mocht uiteraard niet van oom Louis. Nu ben ik nogal doof, dus was al met al best gezellig.

Dus blijkbaar wel af en toe ook fysieke controle.
Niet zo fysiek als waar je misschien op gehoopt had, of is dat mijn dirty mind aan het werk 🤔
 
Volgens mij vraagt dit een intensievere controle dan van luide uitlaten aangezien die ook te horen zijn. Tenzij je een rookgordijn mee trekt.

Maar wel typisch een voorbeeld waarvan ik denk, welke kant wil men hier op den duur mee op.

Dat is overigens een retorische vraag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan