Blaf heet!! Frankrijk augustus 2023 ver- en onverhard

Dag 7:
Vertrek:
Camping La Faz, 9:15uur
Aankomst: Thuis...:+ 20:58uur
10 uur 38 min. gereden, 629km

full


Ik word, voor mijn doen, laat wakker. Het is al na achten.
Zelfde ritueel weer, ik kruip uit mijn tent, ruim mijn slaapzooi op, zet een kop koffie, en pak al mijn spullen weer in.
Tijdens het douchen gisterenavond had ik mijn sokken en t shirt meegenomen en met wat zeep goed uitgespoeld.
Dat is vannacht nog niet goed gedroogd helaas, dus ik hang het over de motor in de zon om wat verder te drogen.
Ik videobel nog eens met het thuisfront, mijn dochtertje mist me echt verteld ze me. Ze gaan vandaag nog een keertje zwemmen en naar de speeltuin. 🥰
Omdat ik nog geen 20 minuten later klaar ben om te vertrekken is mijn wasgoed natuurlijk nog niet droog, dus dan maar nat aantrekken -O-
Het is vast weer warm vandaag, dus dit spul is vast zo weer droog, of nat van het zweet.

Ik rijd even via het sanitair gebouw om mijn watervoorraad weer aan te vullen, en via de receptie naar de uitgang van de camping.
Bij de receptie zwaai ik uitbundig naar de camping eigenaar, en bedank hem met wat handgebaren en wat merci roepenhartelijk voor het toch mogen kamperen.

Ik heb nog echt geen plan vandaag, het reserve lampje brandt en ik heb niets te eten.
Dus eerst naar een dorpje. Op 1,5 kilometer ligt Orgelet een op het eerste oog klein dorpje waar toch best wel wat leven is zo op vrijdagochtend.
Ik spot een tankstation, maar ik laat googlemaps me eerst naar de Boulanger brengen.
Een Eclaire, chocolade croissant, een met kip en wat sla belegd broodje voor de lunch en een blikje minute-maid jus 'd Orange.
Om de hoek rijd ik langs de kerk met een mini parkje er voor met een bankje in de schaduw, daar eet ik de eclaire en het croissantje alvast op.
full


full

Aan de overkant is het tankstation waar ik een paar liter benzine in de tank van de Guzzi gooi. Ik scroll een beetje door mijn navigatie om te bedenken wat ik vandaag ga doen.
Vanuit hier is het via de TET een dag rijden om in de buurt van de motorherberg La Mouche terecht te komen. Op de navi zie ik dat de TET hier vlak langs het dorp loopt dus ik rijd die kant op.
5 minuten later rijd ik via een klein slingerweggetje dat overgaat op een keien pad een bos in.
Joepie nog meer keien :X
Het gaat omhoog, best fors ook, maar dat lukt me ondertussen wel. Maar in mijn hoofd gaat het al rond: wat omhoog gaat moet ook weer omlaag.
En ja hoor, een paar bochten verder gaat het weer heuvel af. Ik merk dat ik nog moe ben, het tempo gaat er uit, ik krijg meteen kramp in mijn handen.
Het grind verandert in modder en ik glibber verder de heuvel af.
Zonder te vallen kom ik weer op het asfalt terecht.
Okay rethink my plan, nog binnen 5 minuten kramp in mijn handen.... offroad ben ik blijkbaar echt te gaar voor :$

Dus asfalt wordt het, dan heb ik eigenlijk ook niet zo een zin om naar die motorherberg te gaan.
Leuke tent hoor maar vorig jaar was ik daar ook en toen viel ik midden in de kliekjes vorming van diverse clubkes en vrienden groepen.
Dan is er maar weinig aansluiting te vinden.

Ik ben nog een rot eind van huis af maar ik ga het vandaag toch eens proberen, binnendoor naar huis.
Ik deel het op in korte stukken, het eerste vlaggetje in de navigatie plant ik net boven Arbois.
full


Daarna eentje boven Gray.
full


Onderweg stop ik bij een klein plaatsje aan de rivier Ognon voor mijn lunchpauze. In de schaduw van een paar flinke bomen aan de oever van de rivier gooi ik mijn picknickkleedje uit en ga ik even op mijn rug liggen.
full


Ik eet dat kipsandwich broodje op, maar volgens mij is de kip er slechts een keertje overheen gevlogen..8)7
Veel taai brood, wat slappe sla en 3 stukjes kip.

Ik klop een volgende plaats in de navigatie.
full


In de wat grotere steden is het goed druk op de weg, en de temperatuur is alweer opgelopen naar 32 graden op het dashbordje van mijn Guzzi.
Mijn vrouw heeft me nog een berichtje gestuurd met de vraag om wat fruitshoots voor ons dochtertje mee te nemen. Van die miniflesjes multivitamine drankjes, suikerbommetjes zeg maar.
In Neufchateu gooi ik de tank maar eens compleet vol en zoek een supermarkt op.
Ik doe daar ook meteen wat inkopen om mijn energie aan te vullen.
Wat fruit, yoghurtjes, wat te drinken en een paar van die Isostar-energie gelletjes.
Buiten gooi ik meteen het drinken er in, en het eerste energie gelletje.
Ik klik op een plek bij Arlon (België) in de navigatie waar ik de snelweg op wil voor het laatste stuk.
full


Tegen de tijd dat ik daar aankom, is het duidelijk vrijdagmiddagspits.
Tel daarbij op dat ik me in Belgenland bevind en ik word in de eerste kilometer bijna 3 keer van mijn motor gereden. Het gaat al een paar duizend kilometer goed deze vakantie, daar ga ik nu geen verandering in laten brengen.
Verandering van rijstijl aan mijn kant, meer in het zicht, meer midden op de weg, niet achteraan staan bij de wachtrij voor de verkeerslichten, enz.
Google geeft een dik half uur vertraging op de snelweg. Nou kan ik wel filteren door de file maar als ik zie hoe ze hier in de dorpen al hun uiterste best doen om me om te leggen, heb ik daar niet heel veel zin in -O-
Als ik op google wat uitzoom zie ik Bastogne, okay daar kan ik ook de snelweg op, en het is bijna 1 rechte weg daarheen vanuit hier.
110 op de cruise en die kant op.
Iets van 20 minuten later zoef ik bij Bastogne de E25 op om de eerst volgende P-plaats weer te stoppen. Ik moest al even flink plassen.

Die hele E25 in België tussen Luik en Arlon straalt aan alle kanten uit dat België er eigenlijk ook echt niets om geeft en er niet al teveel aan uit wil geven.
Het wegdek is al jaren lapwerk, maar ook die parkeerplaatsen, om daar naar de plee te gaan staat er een Dixie..
Okay er staat iets, maar in zo een “langs de snelweg dixie” wil je niet dood aangetroffen worden.
Ik vul ook weer even wat energie aan, appeltje, drankje, energiegel, paar nootjes.

En weer door! Er stond al even een of andere dude leunend tegen zijn grote BMW X5 naar mijn Guzzi te staren.
Dus ik start mijn bike en trek het ding eens vol open tijdens het optrekken, tik tik tik zo de versnellingen door.
Okay, het is geen racer, dus snel is het zeker niet maar het ding klinkt fantastisch, lijkt wel een vliegtuig vind ik soms.
Zo een oud propeller, brul apparaat :Y
Eenmaal ingevoegd laat ik de snelheid weer terug zakken naar 110 km/u en tik dat vast op de cruise.

Luik volgt, dwars er doorheen, de tank nog eens vol gooien.
Met het terug de snelweg op rijden na Luik spot ik een motor voor me met een NL plaat.
Staartje onder de helm vandaan, flink wat bepakking achterop de motor. Ik haak even aan, tussen de wegwerkzaamheden door in de stadsgrenzen van Luik.
Als de werkzaamheden afgelopen zijn trekken we samen door naar 120km/u en rijd ik nog ff achter haar aan.
Bij het inhalen van een auto zit er ineens een zwarte Mercedes op een halve meter achter mijn motor.
Daar houd ik met de auto al niet zo van, maar op de motor, zonder airbags, bumpers, kreukelzones al helemaal niet.
Maar ik laat me ook niet zomaar van de weg duwen door buurman en buurman in hun stationwagon.
Ik maak mijn inhaalactie rustig af, ga naar rechts en buurman en buurman komen met opgestoken middelvingers voorbij gestoven :W

Ik tokkel rustig verder, bij de NL grens laat de rijdster voor me haar gas wat los, dus ik kom voorbij en duw door. Door de tunnel van Maastricht, gas er op, mijn huisje roept.
Een 50 minuten later draai ik thuis de oprit weer op, moe, pijn in mijn lijf maar heelhuids thuis.
Mijn dochtertje blijkt nog wakker te liggen in haar bedje. Dus hop de trap op, knuffeltijd..*O*
 
Prachtig avontuur weer. Dankjewel voor het leesplezier.

Het begint hier ook te jeuken om een solotrip te maken met de Mille.
 
Bedankt voor het leuke verslag! Ik herken veel van wat jij ervaart: na lang op gravelpaden is een stuk asfalt ook weer heerlijk (bij mij dit jaar niet echt voorgekomen, maar eerder bij de Assietta en lgks wel zo ervaren).
Met wat geluk was ik die woensdagmiddag via Modane richting Cenis gereden en hadden wij elkaar getroffen (mijn verslag volgt spoedig, wij hebben wat app contact gehad. Wist dat Bommes daar rondreed).
Knap dat je de laatste dag, als je naar huis wilt, toch nog lang binnendoor rijdt. Zelf lukt me dat niet en trekt de peage mij dan als een magneet, en nee, ik heb geen rode Hayabusa!
Ik had ook twijfel om aan te leggen bij La Mouche op de terugweg, maar door wat anders wel gedaan en was prima.

Welke slaapzak heb jij? Met een katoenen lakenzak erin? Mijn slaapzak heb ik weggegooid maar ik zie door de bomen het bos niet meer welke te kiezen. Nomad classic is mijn favo maar die heeft simpelweg een grote pakmaat. Ik denk aan de decathlon forclaz (tot plm 5graden) maar wel met lakenzak ivm de stof voering van die slaapzak. Slapen op plm 1600m hoogte in de zomer moet wel kunnen.
Nou ja, nog tijd zat tot volgend jaar of zo. Luxeprobleem.

Lekker hoor, cruisecontrol! Heb ik zelf niet en nooit gehad, maar ik voel het dan wel flink zeg maar.
 
Thanks @James Bond :t
Ik heb een ruim 20 jaar oude donzen deken slaapzak, Alaska staat er op het labeltje. Pakmaat is doordat het dons is nog redelijk, maar het kan altijd kleiner.
Maar ik wil het katoen gevoel niet opgeven.
 
Mooi verhaal @bommes
En hoewel ik een echte asfaltridder ben toch in sommige dingen wel wat herkenning. Franse campings, de boulangerie, het weer. En het aan het eind opeens echt weer naar huis willen. En in één ruk door, dat ga ik morgen doen, maar ook binnendoor tot Wemperhardt en dat de snelweg op (vanuit de Vogezen).
 
Bedankt voor het verslag!
Met plezier weer aangehaakt.
Het Lac de Mont Cenis is vanaf de Zuidzijde niet meer in te rijden (onverhard kant het van het meer), maar vanaf de Noordzijde (vanaf Lanslebourg) nog wel. Daar hingen plastic zakken over de borden.

Ook wij hebben een stuk van de RdgA weer naar het Noorden gereden, alleen bij tijd en wijlen net een andere variant gekozen.

Leuk he, dat babbelen met het thuisfront, inmiddels hebben we hier een dertienjarige waar je soms de woorden uit moet trekken.
Maar soms kletst hij er ook op los.
 
De onverharde kant bij het meer Lac Cenis is al zeker 2 jaar verboden in te rijden. Met hek enz. Ook vanwege de campers vermoed ik.
 
Ik ben nergens een hek tegengekomen en ben vanaf de Noordzijde gegaan. Daar waren de verbodsborden allemaal met plastic afgedekt.
De enige hindernis die we tegen kwamen was een kudde murmeltiere die aan het knabbelen was.
 
Dan had je geluk, met dat plastic! Misschien omdat het later in het seizoen is. Gelukkig heb ik daar ca 4 jaren geleden al gereden toen de hekwerk- en bordenleverancier voor die locatie nog geen opdracht hadden.
 
Het is ook niet de eerste keer dat wij daar rijden. Zo af en toe (als uit uitkomt) nemen we dat stukje mee.
Dit jaar lagen ook de Assietta en de Finestre in de route, echter er was zo'n bak regen over gekomen dat we die hebben geskipt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan