Milieuzones Frankrijk

Rowi

Rookie
3 feb 2024
5
11
Westland
Ik heb het voornemen om eind april, begin mei naar Saint Raphael (FR) te rijden. De bedoeling is via de autoroutes en af toe de Nationale wegen. Nu stuit ik op de issue ''milieuzones + -sticker''. Mijn Yamaha is van Januari 1999 en valt met deze leeftijd buiten de 6 categorieën. In hoeverre kan ik problemen verwachten bij een stad als Lyon waar een permanente milieuzone is ingesteld? Is er een manier om toch in aanmerking te komen voor een sticker? Voor oldtimers schijnt weer een uitzondering te zijn maar dan dient het voertuig ouder dan 30 jaar te zijn? Iemand hier ervaring mee?
 
Wat ik begrepen heb, mag jij het centrum van Lyon niet meer in. De doorgaande snelweg is wel vrij gesteld.
 
Wat ik begrepen heb, mag jij het centrum van Lyon niet meer in. De doorgaande snelweg is wel vrij gesteld.
Het centrum hoeft niet perse overeen te komen met de milieu zone.
Ik heb de snelwegen om Arnhem heen genomen omdat ik ondanks 3 verschillende kaarten van de Emissie zone er geen duidelijkheid over kon krijgen of ik via Oosterbeek de Nelson Mandela brug over kon .
Om maar een stom voorbeeld te noemen.

Bij een route door Frankrijk zat er ook een stukje wat vlak langs Reims liep.
Ik heb eens gelezen dat iemand een prent kreeg omdat de doorgaande weg afgesloten was en je noodgedwongen de afslag moest nemen, de emissie zone in.
Dan heb ik er al geen zin meer in.
 
Ik heb de snelwegen om Arnhem heen genomen omdat ik ondanks 3 verschillende kaarten van de Emissie zone er geen duidelijkheid over kon krijgen of ik via Oosterbeek de Nelson Mandela brug over kon .
Vanuit de zypse poort de willemstunnel in rij je de millieu zone in richting de nieuwe brug. Dus dat zal vanuit Oosterbeek ook wel zijn. Zal volgende week wel even via Oosterbeek naar mijn ouders rijden en er op letten als je dat wil.
 
Vanuit de zypse poort de willemstunnel in rij je de millieu zone in richting de nieuwe brug. Dus dat zal vanuit Oosterbeek ook wel zijn. Zal volgende week wel even via Oosterbeek naar mijn ouders rijden en er op letten als je dat wil.
De meeste namen en termen zeggen mij al niks, maar ik dacht dat het in eerste instantie een gedeelte/ gebied om het musis sacrum heen was, maar bij het opzoeken op internet kwam ik op een aantal (land) kaarten uit waarbij je via die weg er vlak langs zou komen of dus idd er doorheen.
Nou stond er vroeger in die lang doorlopende bocht/ brug ook een flitskast, dus misschien voor het geval die niet meer genoeg opbrengt... 🤷🏼‍♂️😉 .

Straks is het een heel andere brug 🤔 , ik wou via de n225 vanaf Oosterbeek naar de Decathlon ☺️ .
Maar idd Nelson Mandela.
 
Hmmm
Nu is 1999 mischien niet zo oud, maar die sjoemeldiesels zijn waarschijnlijk viezer…
Om van mijn ‘53 citroen maar niet te spreken… Of wacht, is die zo oud dat het weer mag?
Citroen is Heritage voor Frankrijk hè, maar geen idee.
Het hele idee is voor mij meer het bewijs dat een groot gedeelte vd bevolking nooit boven het nivo van sticker plakken is gekomen.
Zeker de groep die meent hoe de rest het beste kan functioneren.

Ook grote kans dat men wat betreft de oldtimers gewoon de tijd afwacht dat de oldtimers die achter het stuur zitten hun laatste APK hebben gehad.
Over 1 of 2 generaties kan niemand er meer mee rijden omdat ze niet keyless zijn en niet connecten met een app.

PENS HAUW OP MET DE AUWE SEIKURT UI TE HANGEN......
 
De meeste namen en termen zeggen mij al niks, maar ik dacht dat het in eerste instantie een gedeelte/ gebied om het musis sacrum heen was, maar bij het opzoeken op internet kwam ik op een aantal (land) kaarten uit waarbij je via die weg er vlak langs zou komen of dus idd er doorheen.
Nou stond er vroeger in die lang doorlopende bocht/ brug ook een flitskast, dus misschien voor het geval die niet meer genoeg opbrengt... 🤷🏼‍♂️😉 .

Straks is het een heel andere brug 🤔 , ik wou via de n225 vanaf Oosterbeek naar de Decathlon ☺️ .
Maar idd Nelson Mandela.
Oosterbeek naar Decathlon, Utrechtseweg, onderlangs, nieuwe brug, Gelre (Syn)drome en voila, je bent er.
 
De meeste namen en termen zeggen mij al niks, maar ik dacht dat het in eerste instantie een gedeelte/ gebied om het musis sacrum heen was, maar bij het opzoeken op internet kwam ik op een aantal (land) kaarten uit waarbij je via die weg er vlak langs zou komen of dus idd er doorheen.
Nou stond er vroeger in die lang doorlopende bocht/ brug ook een flitskast, dus misschien voor het geval die niet meer genoeg opbrengt... 🤷🏼‍♂️😉 .

Straks is het een heel andere brug 🤔 , ik wou via de n225 vanaf Oosterbeek naar de Decathlon ☺️ .
Maar idd Nelson Mandela.
Via N225 (onderlangs) zal ik volgende week even voor je kijken.

Als je de N224 (amsterdamse weg) uit rijd en rechts afslaat rij je het Spoor (de zypse poort) onderdoor de willemstunnel in (zo heet ie ook echt) de Nelson Mandela Brug (nieuwe brug) op. Vlak voor of na de zypse poort rij je de zone in.

Tussen haakjes zijn de lokale benamingen.
 
Ik heb zo'n sticker voor mijn motor maar heb deze maar één keer nodig gehad toen ik vanuit de Vercors de stad Grenoble in reed. Ik had ook rechtsaf gekund. Zo te zien werd er wel met camera's gecontroleerd, waarschijnlijk op kenteken.

Dus ik zou de gok niet wagen om echt een permanente milieuzone in te rijden.
 
Ik ook weer blij 😉 .

Benieuwd of TS nog terug gaat komen.
Misschien komt hij uit Nijmegen 🤔🤐😉 .

( Hoewel er Westland staat, ook wel netjes als men dat invuld)
Ik ben nog niet weg, hoor.
Maar dank voor de antwoorden. Dat betekent Lyon via de Autoroute of eromheen. Inmiddels al meer steden in Frankrijk gezien die met milieuzones werken dus dat wordt puzzelen of gewoon maar het riscico nemen.
 
Ik ben nog niet weg, hoor.
Maar dank voor de antwoorden. Dat betekent Lyon via de Autoroute of eromheen. Inmiddels al meer steden in Frankrijk gezien die met milieuzones werken dus dat wordt puzzelen of gewoon maar het riscico nemen.
Serieuze vraag hoor, maar wil je graag door/ in steden zijn?
Ik mijd die dingen alsof de pest er nog heerst.
Verder bedenk ik me nu dat bijvoorbeeld de TET ook in de buurt van steden kan komen en ik er nooit echt naar gekeken heb.

Ik heb wel het idee ( oei, gissen) dat de zones inmiddels zijn vastgelegd en het type voertuigen wat daar in mag steeds strikter wordt.

Alsof je Amsterdam auto vrij maakt omdat 90 % stonede toeristen zijn, dus eigenlijk best prima.

Ik zou zelf kijken of er plattegronden zijn van de steden waar je echt in wil.
De rondwegen zijn vaak de grens van die milieu zones omdat 80 % van het wagenpark nou eenmaal nog niet geschikt is voor deze onzin.

Just my 50 cents.

1709494072238.png
 
Dagje Nice is een leuk uitstapje maar ook daar is er al verkeersbeperking, oftewel risico op beboeting. De Fransen zijn al een stuk strenger in vergelijk met de rest van Europa en verplichten gewoon die milieustickers in veel steden. Benelux vooralsnog geen problemen maar heb geen zin om boetes te incasseren als ik dit kan vermijden.
 
Milieusticker Frankrijk

Het meest informatieve wat ik heb kunnen vinden.
Schijtziek zou je worden van al die websites die die stickers willen verkopen 🤐 .

Dan nog zou ik, mits je van tevoren wil kijken en niet wachten tot je de borden tegenkomt, de kleine kaartjes naast google maps leggen en kijken over hoeveel kilometer het nou echt gaat.

Bij Nice wordt er bijvoorbeeld gesproken om erbuiten te parkeren en verder openbaar vervoer te nemen.
Ik heb wel eens een uur in de file gestaan in de buurt van het circuit van Monaco..... Dan is de bus zo gek nog niet 🤐 .

Over Nice worden ook een aantal ( toeristische) plekken genoemd die niet in de zone liggen, zeggen mij niks, kijk maar op bovenstaande link.

Succes en fijne reis 👍🏿
 
Terug
Bovenaan Onderaan