duitse winter - wanneer geen winterbanden meer?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Aangezien er voor de motor geen winterbanden bestaan (ja voor een paar maten maar dat is vrij beperkt) is dit niet verplicht. Je kunt namelijk niets verplichten dat niet bestaat.
 
dat heeft niet met alleen de winter te maken ;)

de duitse wet stelt dat je je voertuig moet hebben voorbereidt op de weersomstandigheden waarin je gaat rijden
maw, winterbanden in de winter

maar mocht er in juli sneeuw vallen... dan zijn ook dan die winterbanden verplicht hoor ;)
 
dat heeft niet met alleen de winter te maken ;)

de duitse wet stelt dat je je voertuig moet hebben voorbereidt op de weersomstandigheden waarin je gaat rijden
maw, winterbanden in de winter

maar mocht er in juli sneeuw vallen... dan zijn ook dan die winterbanden verplicht hoor ;)


dus wat je zegt is dat het geen officiele datum heeft maar dat het aan de omstandigheden ligt. En wat zijn dan de grenswarden +5 graden of 0 of daaronder, alleen als het sneeuwt,.....

(klinkt me een beetje zoals dat stuk A28 snelweg tussen utrecht en amersfoort waar op borden naast de weg "staat 90 bij nat wegdek"......en ik moet dat tijdens het rijden gaan voelen of het nat genoeg is om 90 of normaal te mogen rijden, lekker ff langs de motor hangen en met je handen over het asfalt schrapen)
 
Winterbanden zijn altijd al een discussiepunt geweest,nu het ook voor buitenlandse automobilisten die de grens overkomen in de winter verplicht is,gaat iedereen er van uit dat ze nodig zijn tot +7 graden.
Zolang er niks gebeurt,gaat alles goed,alleen bij ongevallen,het verkeer ophouden etc,valleen de duitsers terug op de wet,en wordt het een eindeloze ,vaak verzekerings technisch een vervelende zaak,die je als buitenlandse rijder meestal verliest.
Veel duitsers denken ,dat als er winterbanden gemonteerd zijn,bijna alles mogelijk is,
Ik wordt dagelijks ingehaald,als het sneeuwt,glad is etc,alof er niks aan de hand is,bumperkleven,dus zeer kort achter je rijden,vinden ze vaak normaal,velen ergeren zich als iemand langzaam rijd,tot dat er een bord met vermelding zien ,passen ze zich aan ,waarschijnlijk door de van oudsher ingepompte disipline,later gaat het gas er weer volledig op.
Ik heb er wel eens een gesprek over met buurtgenoten,dan zie je winterbanden die al jaren oud zijn,en vraag dan wat beter is,slechte winterbanden of goede zomerbanden?
Dan begint de discussie weer opnieuw!
Dat goede winterbanden bij sneeuwval en regen meer grip hebben,is denk ik wel duidelijk,,je hebt ze beslist bij ons in duitsland nodig,want strooien en sneeuwvrij maken van wegen,vooral in dorpen en kleine plaatsen is een probleem.
 
Denk je niet dat handiger is om te wachten tot de tempraturen wat hoger worden om je top te testen? Ik heb zelf dit jaar ook mun top getest in duitsland maar als er iemand naar links komt moet je toch wat kunst en vliegwerk vertonen om niet achterop te klappen... als je banden dan niet lekker warm zijn.... jij liever als ik zal ik maar zeggen.
 
De regels zijn pas nog veranderd.
Elk voertuig moet idd bij winterse omstandigheden daarop voorbereid zijn.
Dus al er winterse omstandigheden gelden, dan meg je niet daar rijden met je niet geschikte voertuig.
Makkelijk zat.

Nu vind ik 10 graden en geen sneeuw op de weg of modder geen winterse omstandigheid, maar ik weet dus niet zeker of er nu datum's zijn gesteld, of dat het bijvoorbeeld bij 7 graden is.

Ik woon 7 km van de eerste de beste Duitse stad, en kom er geregeld, maar ik rijd gewoon fijn met winterbanden (op het blik).
 
Als je in Duitsland door de sneeuw gaat rijden met je motor dan kunnen ze je vast wel van de weg halen en een boete geven om je 'zomer' banden. Maar zolang het droog is moet die boete toch wel aan te vechten zijn toch?
 
Inderdaad is dit ook een punt van discussie in diverse Duitse motorbladen. Formeel moet je als de weersomstandigheden erom vragen met motorvoertuigen met winterbanden rijden - dit is niet direct aan een bepaald gedefiniëerd seizoen gebonden. Ondanks het bekende feit dat er maar voor heel weinig motoren (veelal scooters, enkele kleinere enduro's, en zijspannen) winterbanden leverbaar zijn geldt de wet in principe ook voor alle motoren. Enkele politiedistricten hebben echter al laten weten hier niet gericht op te gaan controleren.

Bronnen:
Winterreifenpflicht für Motorräder!?
Startseite
 
'duitse winter' > 'duitse winter - wanneer geen winterbanden meer?'
 
Het word gekker als je een ongeluk begaat in winterse omstandigheden zonder winterbanden.

Maar goed, ook dat heb ik bij 0 graden zonder sneeuw op een droge weg eens gedaan met het blik.
Brede platte wielen had ik, waar duidelijk aan te zien was dat het zomerbanden waren, en de Polizei keek er niet eens naar.
 
Winterbanden plicht in Duitsland geld niet voor motorfietsen!
Bij sneeuw en ijs zijn ze verplicht, dit wordt verstaan onder winterse omstandigheden.
 
Winterbanden plicht in Duitsland geld niet voor motorfietsen!
Bij sneeuw en ijs zijn ze verplicht, dit wordt verstaan onder winterse omstandigheden.

Als ik het eerste artikel lees, is rijden met winterbanden bij sneeuw en ijs verplicht. Op droge schone wegen geld die verplichting niet.
 
Inderdaad alleen bij winterse omstandigheden verplicht. NIET van een bepaalde datum tot een bepaalde datum. Sneeuwt het in juli of augustus ben je net zo goed verplicht winterbanden om te hebben!
 
Winterbanden plicht in Duitsland geld niet voor motorfietsen!Bij sneeuw en ijs zijn ze verplicht, dit wordt verstaan onder winterse omstandigheden.


Dit klopt helaas niet, de wet gaat over "gemotoriseerde voertuigen" en daar horen de motoren helaas ook bij. En helaas maakt het niet uit, of desbetreffende banden wel of niet beschikbaar zijn. Off-road banden worden normaal gesprokne geschikt geacht, maar voor de rest van de motorrijdes betekent dit een gedwongen rijverbod met winterse omstandigheden.
Onder winterse omstandigeheden vallen : ijzel, sneeuw, sneeuwslik, natte vorst, gladijs etc.

Het zou dus zelfs kunnen gebeuren dat je thuis weg rijdt op een droge koude dag en op de weg terug in een sneeuwbui terecht komt, dat je dan een bekeuring krijgt.

De eerste gevallen zijn al bekend.....


'(
 
Dit klopt helaas niet, de wet gaat over "gemotoriseerde voertuigen" en daar horen de motoren helaas ook bij. En helaas maakt het niet uit, of desbetreffende banden wel of niet beschikbaar zijn. Off-road banden worden normaal gesprokne geschikt geacht, maar voor de rest van de motorrijdes betekent dit een gedwongen rijverbod met winterse omstandigheden.
Onder winterse omstandigeheden vallen : ijzel, sneeuw, sneeuwslik, natte vorst, gladijs etc.

Het zou dus zelfs kunnen gebeuren dat je thuis weg rijdt op een droge koude dag en op de weg terug in een sneeuwbui terecht komt, dat je dan een bekeuring krijgt.

De eerste gevallen zijn al bekend.....


'(

Met sneeuw/ijzel zou ik sowieso niet gaan rijden, dan kom je niet heel ver ;)
 
Je motor heeft een Nederlandse type goedkeuring en alle andere landen die aangesloten zijn bij de EU hebben afgesproken dat ze dit van elkaar respecteren. M.a.w. volgens de letter van de wet hoeven Nederlandse motorvoertuigen on geacht type geen winterbanden te hebben bij -100 en 3 meter sneeuw. Het zelfde geld ook voor relexihesjes die je bij je moet hebben.

Het kan wel zijn dat oom agent in Duitsland dit niet weet je toch een prent geeft en je voor de rechtbank in Duitsland je gelijk moet gaan halen.

Wat wel zo kan zijn is dat bij een ongeval in Duitsland de tegen partij met succes kan beargumenteren het ongeluk wellicht voorkomen was als jij je voertuig goed had voorbereid op de weersomstandigheden.

Het lijkt me dat als je je best hebt gedaan maar er geen winterbanden zijn voor je motor dat dat argument niet meer op gaat. Maar ik ben geen advocaat.

Overigens presteren zomerbanden tot ca 7 graden boven nul goed. Daaronder worden ze niet warm genoeg als je hetzelfde aanhoud voor je motor zit je save.
 
Je motor heeft een Nederlandse type goedkeuring en alle andere landen die aangesloten zijn bij de EU hebben afgesproken dat ze dit van elkaar respecteren. M.a.w. volgens de letter van de wet hoeven Nederlandse motorvoertuigen on geacht type geen winterbanden te hebben bij -100 en 3 meter sneeuw. Het zelfde geld ook voor relexihesjes die je bij je moet hebben.

Dat een motor een NL goedkeuring heeft betekent niet dat in ieder land van de EU dezelfde verkeersvoorschriften- en wetten bestaan. Duitsland heeft voor motorvoertuigen een winterbandenplicht. Zou je daar dus in winterse omstandigheden met je motor op weg gaan riskeer je een boete, of er voor je motor winterbanden te krijgen zijn speelt geen rol, indien niet mag je dus gewoon niet de weg op. In bv België moet je een hesje bij je hebben. Je zou het er natuurlijk op aan laten komen en een proefproces starten. Betwijfel ernstig of je dit gaat winnen.
 
Dat een motor een NL goedkeuring heeft betekent niet dat in ieder land van de EU dezelfde verkeersvoorschriften- en wetten bestaan. Duitsland heeft voor motorvoertuigen een winterbandenplicht. Zou je daar dus in winterse omstandigheden met je motor op weg gaan riskeer je een boete, of er voor je motor winterbanden te krijgen zijn speelt geen rol, indien niet mag je dus gewoon niet de weg op. In bv België moet je een hesje bij je hebben. Je zou het er natuurlijk op aan laten komen en een proefproces starten. Betwijfel ernstig of je dit gaat winnen.

Nee, niet ieder EU-land heeft dezelfde voorschriften en wetten. Type goedkeuring zit echter op het voertuig dus heeft men afgesproken om elkaars type goedkeuring te accepteren als rechtsgeldig.
Je riskeerd inderdaad een boete omdat oomagent de regels zelf niet goed kent cq toepast.
In Italie is het proefproces al gewonnen. Waarom betwijfel je ernstig dat het het gaat winnen in Belgie?
 
Je motor heeft een Nederlandse type goedkeuring en alle andere landen die aangesloten zijn bij de EU hebben afgesproken dat ze dit van elkaar respecteren. M.a.w. volgens de letter van de wet hoeven Nederlandse motorvoertuigen on geacht type geen winterbanden te hebben bij -100 en 3 meter sneeuw. Het zelfde geld ook voor relexihesjes die je bij je moet hebben.

Het kan wel zijn dat oom agent in Duitsland dit niet weet je toch een prent geeft en je voor de rechtbank in Duitsland je gelijk moet gaan halen.

Wat wel zo kan zijn is dat bij een ongeval in Duitsland de tegen partij met succes kan beargumenteren het ongeluk wellicht voorkomen was als jij je voertuig goed had voorbereid op de weersomstandigheden.

Het lijkt me dat als je je best hebt gedaan maar er geen winterbanden zijn voor je motor dat dat argument niet meer op gaat. Maar ik ben geen advocaat.

Overigens presteren zomerbanden tot ca 7 graden boven nul goed. Daaronder worden ze niet warm genoeg als je hetzelfde aanhoud voor je motor zit je save.

de fluor relaxhesjes bij pech zijn ook al verplicht in nederland. Je bent in duitsland mede schuldig aan een ongeval als blijkt dat je je niet voldoende hebt voorbereidt op de weersomstandigheden. ( dus ook als je op een voorrangsweg rijdt). Verzekeringstechnisch heb je dan dus een probleem, of je wel of niet rechtmatig een bekeuring krijgt durf ik niet te zeggen. Je krijgt er namelijk wel 1 als je met een vrachtauto je maut niet betaald, hoeft ook niet volgens de NL wet) je bent ook verplicht een milieusticker te hebben in deen milieuzone.

Dat er geen winterbanden voor jou type motor zijn zoy je in dat geval vrij moeten pleiten, zeker gezien het feit dat ze in Dld zo streng zijn op TUV.
als stelregel voor winterbanden kun je aanhouden dat je winterbanden moet monteren als de R in de maand zit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan