Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
dat heeft niet met alleen de winter te maken
de duitse wet stelt dat je je voertuig moet hebben voorbereidt op de weersomstandigheden waarin je gaat rijden
maw, winterbanden in de winter
maar mocht er in juli sneeuw vallen... dan zijn ook dan die winterbanden verplicht hoor
Aangezien er voor de motor geen winterbanden bestaan (ja voor een paar maten maar dat is vrij beperkt) is dit niet verplicht. Je kunt namelijk niets verplichten dat niet bestaat.
Winterbanden plicht in Duitsland geld niet voor motorfietsen!
Bij sneeuw en ijs zijn ze verplicht, dit wordt verstaan onder winterse omstandigheden.
Winterbanden plicht in Duitsland geld niet voor motorfietsen!
Bij sneeuw en ijs zijn ze verplicht, dit wordt verstaan onder winterse omstandigheden.
Winterbanden plicht in Duitsland geld niet voor motorfietsen!Bij sneeuw en ijs zijn ze verplicht, dit wordt verstaan onder winterse omstandigheden.
Dit klopt helaas niet, de wet gaat over "gemotoriseerde voertuigen" en daar horen de motoren helaas ook bij. En helaas maakt het niet uit, of desbetreffende banden wel of niet beschikbaar zijn. Off-road banden worden normaal gesprokne geschikt geacht, maar voor de rest van de motorrijdes betekent dit een gedwongen rijverbod met winterse omstandigheden.
Onder winterse omstandigeheden vallen : ijzel, sneeuw, sneeuwslik, natte vorst, gladijs etc.
Het zou dus zelfs kunnen gebeuren dat je thuis weg rijdt op een droge koude dag en op de weg terug in een sneeuwbui terecht komt, dat je dan een bekeuring krijgt.
De eerste gevallen zijn al bekend.....
Met sneeuw/ijzel zou ik sowieso niet gaan rijden, dan kom je niet heel ver
met sneeuw is prima te rijden hoor, vooral als het nog aan het vallen is en niet allang er ligt
Je motor heeft een Nederlandse type goedkeuring en alle andere landen die aangesloten zijn bij de EU hebben afgesproken dat ze dit van elkaar respecteren. M.a.w. volgens de letter van de wet hoeven Nederlandse motorvoertuigen on geacht type geen winterbanden te hebben bij -100 en 3 meter sneeuw. Het zelfde geld ook voor relexihesjes die je bij je moet hebben.
Dat een motor een NL goedkeuring heeft betekent niet dat in ieder land van de EU dezelfde verkeersvoorschriften- en wetten bestaan. Duitsland heeft voor motorvoertuigen een winterbandenplicht. Zou je daar dus in winterse omstandigheden met je motor op weg gaan riskeer je een boete, of er voor je motor winterbanden te krijgen zijn speelt geen rol, indien niet mag je dus gewoon niet de weg op. In bv België moet je een hesje bij je hebben. Je zou het er natuurlijk op aan laten komen en een proefproces starten. Betwijfel ernstig of je dit gaat winnen.
Je motor heeft een Nederlandse type goedkeuring en alle andere landen die aangesloten zijn bij de EU hebben afgesproken dat ze dit van elkaar respecteren. M.a.w. volgens de letter van de wet hoeven Nederlandse motorvoertuigen on geacht type geen winterbanden te hebben bij -100 en 3 meter sneeuw. Het zelfde geld ook voor relexihesjes die je bij je moet hebben.
Het kan wel zijn dat oom agent in Duitsland dit niet weet je toch een prent geeft en je voor de rechtbank in Duitsland je gelijk moet gaan halen.
Wat wel zo kan zijn is dat bij een ongeval in Duitsland de tegen partij met succes kan beargumenteren het ongeluk wellicht voorkomen was als jij je voertuig goed had voorbereid op de weersomstandigheden.
Het lijkt me dat als je je best hebt gedaan maar er geen winterbanden zijn voor je motor dat dat argument niet meer op gaat. Maar ik ben geen advocaat.
Overigens presteren zomerbanden tot ca 7 graden boven nul goed. Daaronder worden ze niet warm genoeg als je hetzelfde aanhoud voor je motor zit je save.