Dun en toch warm onder de jas?

Rdkraker

MF'er
12 okt 2014
151
2
Bergen noord Holland
Heb een niet al te ruim vallend motorjack. Draag er nu een fleecejasje onder tegen de kou, maar dit is best een dik totaalpakket. Ipv afvallen :), hebben jullie tips wat voor dunne jas oid je over je gewone kleding, maar onder je motorjas kan dragen tegen de kou?
 
Laatst bewerkt:
Neckgaiter en een fluo jasje als extra water en wind beschermer :)
Heb tot nu toe alle ventilatie in de jas open staan zonder een centje kou.
 
Een thermolaag, warm in de winter, koel in de zomer!
De laag zal in principe je eigen lichaamstemperatuur aanhouden, en neemt bijna geen ruimte in.
Als dat nog niet voldoende is, zou ik er een fleece shirtje bovenop dragen (onder je jas nog dus).

Draag zelf de Technical Base Layer van ForceField, bevalt erg goed. Zijn twee losse delen, die je eigenlijk niet eens voelt zitten.
 
als je het nu al koud hebt lekker een verwarmd vest met controller aanschaffen. zijn er onder andere van gebing, warm en safe , en van XO2. allemaal met hun eigen voor en nadelen. zijn niet dik maar wel heel lekker warm. andere oplossingen tegen de kou kan je beter onder je normale kleding dragen. hoe dichter op de huid hoe beter het werkt.
 
Als het koud is draag ik een rashguard onder mijn normale kleding. Zijn shirtjes die strak om je lichaam zitten, en daardoor bijna geen extra ruimte in beslag neemt. De meeste rashguards zijn bedoeld voor het sporten om koel te blijven, maar je hebt ze ook die bedoeld zijn om warm te blijven. Je zou eens bij een grote sportwinkel kunnen kijken, je vind ze dan wel bij de hardloop afdeling.

Ik heb ze voor het binnen sporten (mma) dus zijn bedoeld om warmte af te voeren, maar ondanks dat rij ik nu een stukje warmer :)

Voor de winter heb je een ander motorpak nodig dan voor de zomer.

Ik rij in hetzelfde leren pak als in de zomer, alleen dan ventilatieritsen dicht en het bondje erin geritst. Geen probleem! Helemaal met extra laagje kleding eronder dus. :Y
 
Laatst bewerkt:
Waarom nog een extra laag ONDER je motorkleding?
Probeer eens iets winddichts OVER je motorkleding

Zelf rijd ik in de winter vaak met een regenjas over mijn motorjas, ook als het droog is. Moet je eens kijken wat dat scheelt tegen de kou. Kost je een paar tientjes, goed waterdicht en geen last van transpiratie (je zit op de motor, moet er natuurlijk niet mee gaan hardlopen).
 
Thermo onderged van de Lidl.
Idd zoals Paffie al zegt, koel in de zomer en warm in de winter.
full
 
In de zomer heb ik wel eens mijn Northface windjack over m'n leren combipak aangehad, werkte best goed om een regenbui of koude ochtend te overleven. Maar nu het nog kouder wordt, is er maar een algemene oplossing en dat zijn laagjes. Zoveel mogelijk lagen over elkaar heen met een winddichte buitenste laag zorgt ervoor dat je warm blijft.
 
Laatst bewerkt:
Rev-IT! heeft een paar hele goeie thermos die bizar dun zijn voor de isolering die ze bieden. Deze zijn overigens ook bizar duur ;) iets goedkoper en ook erg goed zijn de thermos en lagen voor in jassen die ze bij zaken als de Bever Outdoor shop winkel verkopen.

Mijn ervaring met de thermos van de Lidl en de ALDI zijn niet super, ze isoleren wel op een redelijk koude dag maar als het echt wat serieuzer koud wordt (muurtjes van sneeuw aan beide kanten in Noorwegen of Zwitserland oid.) dan werken die dingen echt niet heel goed. Zeker niet op lange ritten en dus lang stil zitten en op niet overdreven gekuipte motoren.
 
In de zomer heb ik wel eens mijn Northface windjack over m'n leren combipak aangehad, werkte best goed om een regenbui of koude ochtend te overleven. Maar nu het nog kouder wordt, is er maar een algemene oplossing en dat zijn laagjes. Zoveel mogelijk lagen over elkaar heen met een winddichte buitenste laag zorgt ervoor dat je warm blijft.

Precies, zelf samenstellen heeft mijn voorkeur boven waterdichte en ademende membramen. Die doen, afhankelijk van de kwaliteit, vaak een paar jaar hun werk. Zo hoorde ik vandaag weer iemand over problemen met zijn broek. Iets meer als twee jaar oud en sorry meneer de garantieperiode is voorbij. Met een broek van 150 kan ik daar inkomen, maar met een broek van ruim 600 euro daar zakt je broek toch vanaf. Na veel zeuren heeft hij wel een deal kunnen maken, maar het kost hem nog steeds geld. Als mijn regenjas of broek lekt koop ik voor een paar tientjes een nieuwe. En die gaan een stuk langer mee dan twee jaar.
 
Iedereen zegt altijd dat je de laagjes aan moet trekken om het warm te houden....ik denk dat je vooral de wind van je af moet houden. Windstoppers......!
 
-Onderlaag (voor vochtregulering en eerste verwarming) - Thermo ondergoed.
-Tussenlaag (voor warmte-opslag en verdere vochtafvoer) - Fleece achtige kleding in combinatie met windstopper.
-Buitenlaag (voor bescherming tegen wind en regen of sneeuw) - Gore-tex of gelijkwaardige textielen kleding.
 
Waarom een windstopper onder goretex? Dat goretex moet toch winddicht zijn? Of geldt dat alleen in de folder?

Buitenste laag wind en waterdicht daaronder laagjes.
 
Oké! Das een berg tips, dank!
Ik heb idd nog wel thermoshirtje in de kast liggen. Thermobroek hiervan droeg ik al vaker onder mn spijkerbroek (en motorbroek). Laagjes dus :)
Voordeel van iets wat niet onder je kleding hoeft, is dat je t voor woon/werk wat makkelijker uittrekt. En niet de hele dag met een rood hoofd loopt van de warmte :9
 
Laatst bewerkt:
Iedereen zegt altijd dat je de laagjes aan moet trekken om het warm te houden....ik denk dat je vooral de wind van je af moet houden. Windstoppers......!

Het is natuurlijk een combinatie van beiden. Luchtlagen isoleren. Maar dan moeten die luchtlagen stil staan, er mag geen stroming tussen komen.. Ik heb jarenlang alleen in een eendelig leren pak gereden met perforatie aan de voorkant.. Als het kouder werd deed ik 2-3 lagen onder het pak. Pak paste dan nog amper... Maar het bleef te koud. Daarna een regenjack van spidi erover en Viola. Geen kou meer.
 
Goedkoopste en beste oplossing is idd de regenjas erover,wel een echte motorregenjas gebruiken ,deze sluiten goed aan dus geen geflapper.
 
En een goedkope regen pak eronder? Weet zeker dat je dan aan het zweten komt

Regenpak natuurlijk er overheen niet eronder. Dat zweten is een mooi verhaal in de folders of als je er een boswandeling mee gaat maken. Op de motor heb ik daar de afgelopen 20 jaar echt nog nooit last van gehad. Bij enduro of trial gaat rijden ga je zweten, maar ik zit stil op de motor en draag dan al laagjes eronder die het opvangen.

Zoals Paul ook zegt gebruik wel een regenpak voor op de motor en die prijzen vallen ook reuze mee.
 
Laatst bewerkt:
Ik draag er zo'n "Nike Running" jasje onder.
Is goed isolerend, ademend, nog een extra laagje windstoppend materiaal,...
 
Waarom een windstopper onder goretex? Dat goretex moet toch winddicht zijn? Of geldt dat alleen in de folder?

Buitenste laag wind en waterdicht daaronder laagjes.

Kleed je in dunne laagjes kleding, beter een laagje "afpellen" als het te koud of warm krijgen.
Peel Off heet dit principe.

En ik heb het even opgezocht, Goretex is ook waterdicht. Dacht dat GTX een membraan was dat waterdicht is, omdat vocht niet door de miniscule poriën kunnen! Maar het is ook winddicht, maar toch zou ik een Windstopper nemen als je niet zeker bent dat je buitenste laag winddicht is.


De werking van het GORE-TEX® Membraan

GORE-TEX® producten ontstaan door het verbinden van het speciale GORE-TEX® membraan met hoogwaardig textiel. De stiknaden worden gelast voor een 100% waterdichte bescherming. Stel ander waterdicht, ademend textiel bloot aan intensief gebruik of frequent wassen en de kans is groot dat dit zijn werking snel verliest. Bij GORE-TEX® textiel is dat niet het geval. Dit is gegarandeerd volledig waterdicht, winddicht en ademend gedurende de hele levensduur van het product. Middenin het GORE-TEX® laminaat bevindt zich een extreem dun membraan dat duurzaam waterdicht, winddicht en ademend is. Het bevat meer dan 1,4 miljard poriën per vierkante centimeter.
 
Dat zijn de teksten van de fabrikant neem ik aan, inclusief copyright. Toch hoor je vaak dat het na een paar jaar water door gaat laten op bepaalde plaatsen. Daarbij hoor je wel dat Goretex het langer uit houdt dan imitatie producten. Ik zeg ook niet dat Goretex niet goed is hoor, maar ik vind het ook niet zaligmakend. Het nadeel vind ik dat als het niet meer waterdicht is dat je je hele pak weg kunt gooien (voor de waterdichtheid dan).

Dat Peel off principe pleit wel voor een winddichte laag onder de buitenste laag. Zelf merk ik dat in de praktijk niet op de motor, juist meer bij lichaamsbeweging zoals fietsen. Als ik weg ga kleed ik mij op de temperatuur van die dag en daar houd ik het bij. Maar ik kan mij voorstellen als je bijvoorbeeld vroeg in de ochtend vertrekt en midden oo de dag weer rijdt dat het dan wel prettig kan zijn. Zelf ervaar ik nooit extreme verschillen op dezelfde dag, maar dat is persoonlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan