Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Dure dealer of dure schijven

Femme

MF'er
15 mrt 2004
114
0
Pijnacker
Beste MF'ers

De BMW dealer waarschuwde dat bij mijn R1200RT de remschijven zijn versleten en dat de volgende beurt dus een dure wordt. Er zou pakweg zo'n €1000,- bij de volgende beurt erbij komen om de schijven te vervangen. Ik heb ze nagemeten en de slijtagegrens is inderdaad overschreden, niet heel veel maar toch.
Als ik Brembo onderdelen online koop schijven + blokken 2x voor en 1x achter, dan ben ik totaal kwijt bij Sparks online €494.95 en bij Ten Kate zelfs €433.61
Er zijn ook andere merken vergelijkbaar van prijs.

Zijn die BMW schijven nou zo duur, of rekent de dealer wel heel erg veel geld voor het erop zetten?

Is het de moeite waard om het zelf te doen? Het lijkt me niet zo heel erg moeilijk. Momentsleutel etc heb ik wel. Wat komt er verder bij kijken?
 

Mijn auto heb ik vorige week naar de dealer gebracht (VW) en weer opgehaald.

1 mistlamp was "kwijt" dus er moest een nieuwe in. Nog wat kleine dingetjes waaronder dat er op het display verschijnt "Storing start \ stop!" en de auto dus niet uit gaat bij het stoplicht.

De auto opgehaald en niet meteen ter plekke gekeken of alles wel goed is, want ja... ik ga verdomme niet voor niets naar de dealer!!

Bij het 3e stoplicht nadat ik ben weggereden en de auto weer uit zou moeten gaat staat er weer "Storing start \ stop!" en blijft die gvd weer aan bij het stoplicht.

Later op de dag thuisgekomen toch ff checken of de mistlampen het doen en die nieuwe die doet het prima! Maar die andere.....?
Nu zei de kerel aan de telefoon gelukkig zelf al dat hij mag hopen dat ze beide controleren als ze er aan 1 moeten werken... dus die opmerking hoefde ik niet te maken.

€600 verder doen de lampjes en knopjes bij de pook het wel weer en zitten er weer 2 mistlampen in waarvan tenminste 1 het weer doet.

Volgende week dus weer terug.... gaat niets kosten zeggen ze nu.... Echter ben ik natuurlijk niet gek. Natuurlijk gaat het weer iets kosten.

Het probleem is dat je met willekeurige garages ook niet weet wat ze doen. Beun De Haas zijn voordeur ziet er hetzelfde uit als voordeur van garage Ali Osram en zijn voordeur ziet er weer hetzelfde uit als de voordeur van garage X die wel top werk levert.

Onderhoud kost veel geld wanneer je overal maar moet gaan uitproberen of het wel een goede garage is....
 
Laatst bewerkt:

Ik weet dat je geen fan bent van dealers, maar dit slaat nergens op.

3 schijven, 3 sets blokken en 15 boutjes zit je al aan de €850-900. Dat heeft niets te maken met de monteur, de pui of de voorraad, en alles met de prijs die BMW rekent voor die onderdelen.

Aftermarket is het veel goedkoper te krijgen. Zelfs Brembo schijven in een brembo ipv bmw doosje scheelt het al bijna €200. Maar mensen vergeten voor het gemak ook even dat de dealer contractueel verplicht is om onderdelen af te nemen bij BMW, danwel bepaalde andere 'beloningen' misloopt. Het is niet zo zwart-wit helaas.
 
Helaas, BMW verlangt dat de dealers in een representatief pand zitten. De kleine zaakjes, Ottenhof, Moto Dick zijn er uit gewerkt. Alleen die dealers zijn nog over die een hypotheek voor een nieuw pand afsloten, de galazen pui. Daarnaast zijn de dealers verplicht een bepaalde voorraad van de nieuwste modellen in te kopen en de kledinglijn aan te bieden.
Daar betaal je voor. Niet alleen als je een motor komt kopen maar ook als je onderhoud laat doen. Orginal teile is inderdaad ook een deel van de prijs. Het zijn gewoon Brembo schijven en blokken in een BMW doosje, daar betaal je ook voor en de dealer mag je geen Brembo verkopen.
Als het al Brembo is want de remklauwen waar BMW op staat zijn van Tokico.
Ga je naar Motormarkt Jordaan of Oscars motorservice dan zie je dat je veel minder betaald voor hetzelfde werk. Geen duur pand, geen verplichtte voorraad.
 
De meeste kijken op internet naar aftermarket remschijven, zelfs orgineel brembo is toch anders dan orgineel BMW ondanks dat deze bij brembo wegkomen.
Er zit oa verschil in de dikte van het materiaal.
Geldt trouwens ook voor Japanners met Nissin schijven, zijn ook net anders dan van het merk zelf, maar de prijzen van de BMW dealert zijn helemaal niet vreemd.
 
Als de bedoeling is om te achterhalen hoeveel omzet de dealer maakt op deze klus, dan zal je toch echt de onderdelenprijzen van BMW moeten vergelijken met de onderdelenprijzen van BMW en niet met de webshop prijs van een OEM product. De BMW dealer kan en mag die goedkopere onderdelen namelijk niet leveren.

Ja, dealers zijn relatief duur. In de regel betaal je voor de extra productkennis en know how, de specs van een merk onderdeel zijn dikwijls ook echt iets anders dan die van een OEM of imitatie product. Soms doen ze bepaalde reparaties sneller en daardoor iets goedkoper ondanks het hogere uurtarief. Er zijn uiteraard ook hele matige dealers bij, maar dat is een minderheid. Oeverloos blijven blééren dat dealers per definitie prutsers zijn, getuigd van een gebrek aan ervaring met universele (garage)bedrijven die er een potje van maken (dat zijn er in verhouding meer dan merk-dealers).

Daar komt bij dat heel veel mensen op MF iedere motorzaak 'de dealer' noemen, waardoor bijna ieder cowboy verhaal zich bij 'de dealer' af speelt

Ik ben niet van mening dat je er slim aan doet om bij deze motor zonder enige ervaring zelf deze klus op te pakken, maar er is ook niets mis mee om eieren voor je geld te kiezen en naar een goede allround zaak te gaan die er Brembo tegenaan schroeft. Het zou fatsoenlijk zijn om die zaak dan wel de omzet te gunnen door ze de onderdelen te laten leveren. Er zijn via MF diverse vakkundige en goede motorzaken te vinden.
 
Zo zie ik het ook. Naast de dealer moeten ook het representatieve pand van de importeur en fabriek plus andere overheadkosten worden betaald en dat wordt doorberekend in de onderdelenprijzen. Iemand die zelf het onderhoud doet had gewoon die brembo schijven besteld en gemonteerd. Voor wie dat niet wil zijn er ook andere mogelijkheden. Bedrijven zoals in de Jordaan die je noemt sleutelen dagelijks aan oudere en jongere BMW's. Als die niet een paar schijven kunnen vervangen hoe weet je dan zeker dat het bij de dealer wel goed gebeurd.

Je ziet ook bedrijven die eerst dealer waren en nu specialist van hetzelfe merk.

De dealer is van alles verplicht, maar degene die het onderhoud wil uitbesteden is niet verplicht om naar de dealer te gaan.
 
Men vergeet ook vaak dat niet de dealer de prijs maakt maar de fabrikant/importeur.
De dealer krijgt maar een kleine marge op de onderdelen. Was het maar waar dat de dealers zelf hun prijs mogen verzinnen.
 

nadat ze de helft vergeten?
 
Wat ook meespeeld is dat de BMW dealer volgens voorschrift moet werken. Waar wij en de merkloze sleutelaar de boutjes van de schijven beoordelen, schoonmaken en herbruiken moet de dealer ze direct vervangen. En waarschijnlijk de bobbins en veertjes ook.
Je weet dus zeker dat het weer 100% goed zit. Helaas moet je dat ook betalen.