Dat is een steeds weer terugkerend fabeltje. Zelfs mijn dealer gelooft er niet in.
Ik weet dat je geen fan bent van dealers, maar dit slaat nergens op.
3 schijven, 3 sets blokken en 15 boutjes zit je al aan de €850-900. Dat heeft niets te maken met de monteur, de pui of de voorraad, en alles met de prijs die BMW rekent voor die onderdelen.
Aftermarket is het veel goedkoper te krijgen. Zelfs Brembo schijven in een brembo ipv bmw doosje scheelt het al bijna €200. Maar mensen vergeten voor het gemak ook even dat de dealer contractueel verplicht is om onderdelen af te nemen bij BMW, danwel bepaalde andere 'beloningen' misloopt. Het is niet zo zwart-wit helaas.
Ik hoorde, weet niet of het waar is, dat BMW dit niet leuk vindt, en dat ze dealers die aan hem leveren, aanpakken.Ik vond ook de site van http/www.hobbyist.nl/. Ik had ooit een artikel over hem gelezen. Dat hij op de een of andere manier aan originele BWM onderdelen kon komen en deze voor een lagere prijs verkocht dan BMW zelf.
Stond volgens mij in de Motoplus. Daar sta je dan met je R60/2 bij de dealert.Ik hoorde, weet niet of het waar is, dat BMW dit niet leuk vindt, en dat ze dealers die aan hem leveren, aanpakken.
Ik hoorde, weet niet of het waar is, dat BMW dit niet leuk vindt, en dat ze dealers die aan hem leveren, aanpakken.
Als de bedoeling is om te achterhalen hoeveel omzet de dealer maakt op deze klus, dan zal je toch echt de onderdelenprijzen van BMW moeten vergelijken met de onderdelenprijzen van BMW en niet met de webshop prijs van een OEM product. De BMW dealer kan en mag die goedkopere onderdelen namelijk niet leveren.
Ja, dealers zijn relatief duur. In de regel betaal je voor de extra productkennis en know how, de specs van een merk onderdeel zijn dikwijls ook echt iets anders dan die van een OEM of imitatie product. Soms doen ze bepaalde reparaties sneller en daardoor iets goedkoper ondanks het hogere uurtarief. Er zijn uiteraard ook hele matige dealers bij, maar dat is een minderheid. Oeverloos blijven blééren dat dealers per definitie prutsers zijn, getuigd van een gebrek aan ervaring met universele (garage)bedrijven die er een potje van maken (dat zijn er in verhouding meer dan merk-dealers).
Daar komt bij dat heel veel mensen op MF iedere motorzaak 'de dealer' noemen, waardoor bijna ieder cowboy verhaal zich bij 'de dealer' af speelt
Ik ben niet van mening dat je er slim aan doet om bij deze motor zonder enige ervaring zelf deze klus op te pakken, maar er is ook niets mis mee om eieren voor je geld te kiezen en naar een goede allround zaak te gaan die er Brembo tegenaan schroeft. Het zou fatsoenlijk zijn om die zaak dan wel de omzet te gunnen door ze de onderdelen te laten leveren. Er zijn via MF diverse vakkundige en goede motorzaken te vinden.
Ik rijd zelf volvo, en had op een gegeven moment mijn ventilator kapot van de verwarming...Ik weet dat ze duur zijn, maar deze dealer is zeker geen cowboy. Een van de grootste van Nederland die ook veel aan de politie levert. Ze hebben een keer in twee dagen mijn versnellingsbak gerepareerd. Er zijn sowieso heel weinig zaken die dat kunnen, maar deze klus moest natuurlijk ineens ertussendoor.
De prijzen van de originele BMW onderdelen heb ik nergens kunnen vinden. Als het Brembo is in een BMW doosje waardoor de prijs een factor 2 stijgt, dan vind ik dat ze zich uit de markt prijzen. Dat de specs van de producten zouden verschillen afhankelijk van de verpakking, daar geloof ik helemaal niets van. Het is veel te duur om hier verschillende processen voor te hebben.
Zelf sleutelen, ach..
Na 2.5 uur per dag rijden en 8 uur werken heb ik hier niet snel veel zin meer in.
Zelf de wielen eruit halen is geen probleem. Ik heb zelfs de hiervoor benodigde torx doppen. De schijven zitten met gewone torx boutjes vast. De blokken zitten met een enkele pin vast die zelf met een clipje geborgd zit. Kopervet en loctite heb ik nog wel.
Het gaat wellicht over de finesses. Volgens de ene site moesten de schijf boutjes met vet en volgens de andere met een speciale lijm, dan is er ook nog een site die er speciale ringetje bij wil verkopen....
Ik rijd zelf volvo, en had op een gegeven moment mijn ventilator kapot van de verwarming...
Naar de dealer voor een nieuwe,,,
Meneer die moeten we bestellen , en moet vooruit betaald worden...550 euro ex...
PARDON... ik hoef er geen auto bij...
Dat doe ik niet, zoek er wel een op de sloop...
Nou bleek dus een misser, nergens te krijgen .....
Dan laat ik hem wel wikkelen....
Dus motor uit elkaar, kom ik een sticker ACDELCO tegen...
HMmmmmm even contact op nemen met de US...
Ja hoor kunnen wij leveren...
Wat kost die???
67 dollar incl verzenden
wat denk je dat ik gedaan heb????
Ik weet dat ze duur zijn, maar deze dealer is zeker geen cowboy. Een van de grootste van Nederland die ook veel aan de politie levert. Ze hebben een keer in twee dagen mijn versnellingsbak gerepareerd. Er zijn sowieso heel weinig zaken die dat kunnen, maar deze klus moest natuurlijk ineens ertussendoor.
De prijzen van de originele BMW onderdelen heb ik nergens kunnen vinden. Als het Brembo is in een BMW doosje waardoor de prijs een factor 2 stijgt, dan vind ik dat ze zich uit de markt prijzen. Dat de specs van de producten zouden verschillen afhankelijk van de verpakking, daar geloof ik helemaal niets van. Het is veel te duur om hier verschillende processen voor te hebben.
Zelf sleutelen, ach..
Na 2.5 uur per dag rijden en 8 uur werken heb ik hier niet snel veel zin meer in.
Zelf de wielen eruit halen is geen probleem. Ik heb zelfs de hiervoor benodigde torx doppen. De schijven zitten met gewone torx boutjes vast. De blokken zitten met een enkele pin vast die zelf met een clipje geborgd zit. Kopervet en loctite heb ik nog wel.
Het gaat wellicht over de finesses. Volgens de ene site moesten de schijf boutjes met vet en volgens de andere met een speciale lijm, dan is er ook nog een site die er speciale ringetje bij wil verkopen....
Als mijn remmen heet zijn, doe ik dit niet. Dan gaat hij in zijn vrij, of als het iets afloopt, in de P.Ik heb een automaat in de auto en de schijven koelen ongelijk af als je met warme schijven met je voet op de rem blijft wachten voor een stoplicht. Normaal bij een automaat. Alleen bij de merk schijven heb je geen last van kromtrekken.
Ik heb mijn rijbewijs B nog niet zo heel lang geleden behaald (een jaar of zes), en mij werd geleerd voor een stoplicht met een auto met handschakeling de rem ingetrapt te houden. Zelfs de hellingproef ging met de gewone rem. Kromme schijven krijg je daar niet van.Ik weet niet of het ook voor de schijven van de motoren van BMW zo is maar bij de auto's zeker.
Ik heb een paar keer last van kromme schijven gehad bij mijn koekblik BMW en sinds er originele merk schijven onder zitten heb ik daar geen last meer van gehad.
Ik heb een automaat in de auto en de schijven koelen ongelijk af als je met warme schijven met je voet op de rem blijft wachten voor een stoplicht. Normaal bij een automaat. Alleen bij de merk schijven heb je geen last van kromtrekken.
Als mijn remmen heet zijn, doe ik dit niet. Dan gaat hij in zijn vrij, of als het iets afloopt, in de P.
1000€ extra vanwege het plaatsen van 3 nieuwe schijven en remblokken.*
Bij BMW lijkt mij dat nog niet zo overdreven.
Mijn motor, Suzuki GSX F, indien originele onderdelen:
Schijven vooraan 460€ (230€ per schijf)
Blokken vooraan 52€ (26€ per kant)
Schijf achteraan 160€
Blokken achteraan 32€
Dat is al 704€ samen, en dan heb ik de 15 nodige boutjes nog niet geteld aan 4€'stuk. Dat is nog eens 60€. 764€ dus ... zonder plaatsing.
Nu kan je dat online allemaal veel goedkoper vinden natuurlijk. Maar als ik het zo zie, is die 1000€ extra bij BMW voor dat werk nog zo gek niet. Want zoals reeds iemand aanhaalde, de eind demper moet eraf en nog een hoopje plastiek ook.
De uurtarieven bij BMW zullen ook wel gevoelig hoger liggen dan die bij Suzuki denk ik?
Ik ben alvast blij dat ik alles zelf kan. Maar moet er wel bij vertellen dat ik automechanica gestudeerd heb.
* bij plaatsen van nieuwe schijven ALTIJD ook nieuwe blokken!
Ik weet niet of het ook voor de schijven van de motoren van BMW zo is maar bij de auto's zeker.
Ik heb een paar keer last van kromme schijven gehad bij mijn koekblik BMW en sinds er originele merk schijven onder zitten heb ik daar geen last meer van gehad.
Ik heb een automaat in de auto en de schijven koelen ongelijk af als je met warme schijven met je voet op de rem blijft wachten voor een stoplicht. Normaal bij een automaat. Alleen bij de merk schijven heb je geen last van kromtrekken.
Ik heb mijn rijbewijs B nog niet zo heel lang geleden behaald (een jaar of zes), en mij werd geleerd voor een stoplicht met een auto met handschakeling de rem ingetrapt te houden. Zelfs de hellingproef ging met de gewone rem. Kromme schijven krijg je daar niet van.
Denk je dat bmw hun eigen schijven maken...
Mijn franse auto met automaat (eigenlijk electronisch gestuurde zesbak) kan ik niet anders dan de rem ingedrukt te houden want die heeft geen P stand. Daarbij heb ik een automaat om alleen maar in vooruit of achteruit te moeten verzetten (of in N om te kunnen starten). Als ik aan een licht altijd in N of P zou moeten zetten kan ik evengoed een handgeschakelde nemen ...Waarschijnlijk dan ook nog maar weinig meegemaakt met auto's
Kromme schijven komen relatief vaker voor bij een automaat waarvoor dit als schuldige wordt benoemd.
Ik rijd zelf volvo, en had op een gegeven moment mijn ventilator kapot van de verwarming...
Naar de dealer voor een nieuwe,,,
Meneer die moeten we bestellen , en moet vooruit betaald worden...550 euro ex...
PARDON... ik hoef er geen auto bij...
Dat doe ik niet, zoek er wel een op de sloop...
Nou bleek dus een misser, nergens te krijgen .....
Dan laat ik hem wel wikkelen....
Dus motor uit elkaar, kom ik een sticker ACDELCO tegen...
HMmmmmm even contact op nemen met de US...
Ja hoor kunnen wij leveren...
Wat kost die???
67 dollar incl verzenden
wat denk je dat ik gedaan heb????
Ik heb mijn rijbewijs B nog niet zo heel lang geleden behaald (een jaar of zes), en mij werd geleerd voor een stoplicht met een auto met handschakeling de rem ingetrapt te houden. Zelfs de hellingproef ging met de gewone rem. Kromme schijven krijg je daar niet van.
nee natuurlijk niet maar ze zijn als klant groot genoeg om ze wel naar eigen ontwerp en specificaties gemaakt te krijgen. en meestal zit in het inkoop contract ook een clausule die het de fabrikant verbied het zelfde product ook aan anderen te verkopen. dat weerhoud die fabrikanten niet om een soortgelijk product onder eigen merk te leveren maar het mag nooit het zelfde zijn.Denk je dat bmw hun eigen schijven maken...