E-keur uitlaat en toch te luid.

Djarrax

MF'er
21 okt 2021
44
10
Limburg
Instagram
Goededag,

Net 2 dagen m'n nieuwe uitlaat met E-keur op de motor, wordt ik gemeten door het RDW. 2db te hard met correctie. Zover ik weet heeft het E-keur te maken met geluid en emissie eisen. Dacht dus veilig te kunnen rijden maar helaas ben ik een mooie boete rijker...


Iemand enig idee wat ik kan doen?

Boete aanvechten? Heeft dat zin?

Later toegevoegd*

Informatie over mijn motor:
Merk: HONDA
Type: PC64
Handelsbenaming: CB500XA
Bouwjaar: 2019
OEM spruitstuk en katalysator.
Motorisch en elektronisch niet aangepast.

Informatie over de uitlaat:
Merk: Arrow
Lijn: Nichrom Pro-Race
SKU: 71896PRI
Type: Slip-on
E-keur: Ja, E13 92R-01 10342       3884585
Db-killer: Ja
 
Laatst bewerkt:
Dan nog mag je als klant verwachten dat je een produkt word verkocht die onder alle omstandigheden maar dus ook instellingen legaal is.
Best kans dat ergens in de kleine letters staat dat je die instelling niet langer dan x mag gebruiken omdat het dan niet binnen de ekeur van het voertuig valt , ik ken het van top gear .
Maar om weer iets mee ontopic te komen, het is geen toevallige fuik geweest maar omdat de buurt had geklaagd . Ik vermoed dat TS pech heeft gehad en hem een systeem is verkocht die niet van begin tot eind E keur is, misschien met een E keur demper aangezien die van Arrow dat allemaal zijn.

Maar alle E keur systemen hebben voor zover ik weet een papiertje erbij, of dat je dat iig kan downloaden bij de fabrikant, ik had dat ook bij mn xr400 . Ik zou zelf voordat een eventuele herkeuring plaats vind toch voor mezelf willen weten dat het inderdaad een E keur systeem is, waar ik nogmaals ernstige twijfel bij heb.
Als je een aftermarket E-keur uitlaat koopt zit er inderdaad vaak een bewijs bij. Als de vervangingsuitlaat af fabriek wordt gemonteerd, dan valt ie onder de typegoedkeuring van de motor.
 
Een E keur is verplicht op onderdelen, maar met een E keurmerk wil het niet zeggen dat het ook goed is helaas, het gaat uiteindelijk om de werking en deze lijkt hier niet voldoende te zijn.
2db klinkt als een kleine verhoging maar het wil zeggen 2x een verdubbeling van de geluidsnormen. In snelheid zou dat willen zeggen als je 100 mag rijden dat je 400kmh rijd
hahah jij draait de boel om..
E-keur is nergens verplicht, jij mag zelf een uitlaat bouwen , en die er onder zetten, zolang die maar van voor tot achter gasdicht is, ( met uitzondering van een ontwateringsgaatje) en voldoet aan de geluidsproductie uit je kentekenbewijs of op je frame..E-keur wil alleen maar zeggen dat iets voldoet aan de normen van in dit geval geluidsproductie mits op de juiste wijze gemonteerd, en als ze dan een e-keur als fabrikant aanvragen, moeten alle lande binnen de EU dit accepteren..
Zo zul je op een van buiten de EU geimporteerd voertuig zelden een E-keur aantreffen, waarom zouden ze ook??
en db is een drukmeting geen geluidsmeting
 
komt ff aanwaaien, geeft een flutopmerking die nergens op slaat maar zelf een steekhoudende argument geven.... het forum.zit er vol mee met dit soort typetjes schijnbaar.
jij bent er zelf de grootste van...
E-keur is een GOEDKEURING PUNT...
In Dld waar we zo'n beetje de strengste eisen hebben qua veranderingen, krijg je er vaak ook een ABE bij , een
Algemeiner
Betriebs
Erlaubnis,
Dit formulier moet je bij je hebben om aan te tonen dat de uitlaat voldoet aan de normen
Een E-keur mag daar OOK, maar dan moet je dit bij de TUV laten keuren, en krijg je een aantekening op je kentekenbewijs
En zelfs eigenbouw zonder E-keur kan en mag, maar ook hier weer keuren bij de TUV en daarna aantekening in kentekenbewijs>
Voer je een duitse motor in, met een vervangende uitlaat, wordt dat hier ook geaccepteerd, staat dat niet op het kenteken , dan meten ze hier het geluid bij import ...is het orgineel, dan is het goed
Bij jouw stelling, zou elke uitlatenboer ( ook voor auto's) zijn boeltje kunnen pakken, want die zijn niet orgineel...
Mijn FZS1000 rijdt zonder exup, en een 636 kawa bos demper, en voldoet ruimschoots aan de norm ( met Db-Eater), zal er in NL geen problemen mee krijgen, en in Dld maakt het niet uit wat ik er onder heb zitten, als ik ook daar de norm maar haal >>>>
Daarnaast heb ik al zoveel motoren ingevoerd en kentekens voor gekregen waar flink aan verbouwd was en die op kenteken stonden, dat het volgens jouw niet mogelijk moest zijn ze legaal op de weg te krijgen..

Dus stop met je onzin..
E-keur mag je ( motor specifiek) ALTIJD gebruiken en is legaal
Al het andere is je eigen verantwoording

en om even je onzin duidelijk te maken..Een helm waar standaard geen pinlock bij zit, zou je dus niet mogen voorzien van pinlock want je veranderd wat aan de helm...
 
Goededag,

Net 2 dagen m'n nieuwe uitlaat met E-keur op de motor, wordt ik gemeten door het RDW. 2db te hard met correctie. Zover ik weet heeft het E-keur te maken met geluid en emissie eisen. Dacht dus veilig te kunnen rijden maar helaas ben ik een mooie boete rijker...


Iemand enig idee wat ik kan doen?

Boete aanvechten? Heeft dat zin?
ja
 
Ik heb grote twijfels over de meetmethode en je moet verdomd goed weten wat je doet, wil je tot de juiste meting komen.

Ik heb jaren geluid gedaan op festivals en dan stond er soms zo'n vent van de gemeente te meten en als je dan vroeg hoe en wat, kwam je meestal tot de conclusie dat hij geen idee had waar hij mee bezig was.

Op de kermis in Hoorn mocht het niet harder dan 85 dBA. Loop ik met een geijkte dB meter in mijn zak en meet even bij de kinderdraaimolen, gewoon tussen het publiek en die clacksons in die draaimolen bliezen 106 dBA en daar zitten die kleuters vlak voor.

Ik word geroepen bij een jeugdcentrum, grote paniek want iemand van de gemeente moet een geluidbegrenzer afstellen en verzegelen. Bandje op het podium en hij wilde iets van maximaal 92 dBA als ik het me goed herinner en die begrenzer kwam tussen de mengtafel en waar het signaal naar toe gaat. Ik wijs die man op de masterfader en zeg hem dat als je die helemaal naar beneden haalt, dan komt er geen geluid meer uit de zaalinstallatie en hoor je alleen het podiumgeluid nog.

Ik vraag de band of ze willen gaan spelen en haal de masterfader naar nul en hij meten. Dik boven de 100dBA, dus hij snapte er helemaal niks meer van en ging maar weg.

Als ik jou was zou ik een degelijke meting eisen en mocht de uitlaat dan nog teveel lawaai makem is hij ten onrechte goedgekeurd.
 
Rij een cb500x 2019, uitlaat past echt alleen op deze motor, zit namelijk geen verbindingsstuk tussen en is dus één geheel. Van Arrow.
Zit de katalysator er nog wel onder, of is die vervangen door een linkpijp? Een katalysator absorbeert nogal wat uitlaatgeluid, dus als die weg is, maak je teveel db’s, ondanks een E-keur uitlaat.
 
Ik heb grote twijfels over de meetmethode en je moet verdomd goed weten wat je doet, wil je tot de juiste meting komen.

Ik heb jaren geluid gedaan op festivals en dan stond er soms zo'n vent van de gemeente te meten en als je dan vroeg hoe en wat, kwam je meestal tot de conclusie dat hij geen idee had waar hij mee bezig was.

Op de kermis in Hoorn mocht het niet harder dan 85 dBA. Loop ik met een geijkte dB meter in mijn zak en meet even bij de kinderdraaimolen, gewoon tussen het publiek en die clacksons in die draaimolen bliezen 106 dBA en daar zitten die kleuters vlak voor.

Ik word geroepen bij een jeugdcentrum, grote paniek want iemand van de gemeente moet een geluidbegrenzer afstellen en verzegelen. Bandje op het podium en hij wilde iets van maximaal 92 dBA als ik het me goed herinner en die begrenzer kwam tussen de mengtafel en waar het signaal naar toe gaat. Ik wijs die man op de masterfader en zeg hem dat als je die helemaal naar beneden haalt, dan komt er geen geluid meer uit de zaalinstallatie en hoor je alleen het podiumgeluid nog.

Ik vraag de band of ze willen gaan spelen en haal de masterfader naar nul en hij meten. Dik boven de 100dBA, dus hij snapte er helemaal niks meer van en ging maar weg.

Als ik jou was zou ik een degelijke meting eisen en mocht de uitlaat dan nog teveel lawaai makem is hij ten onrechte goedgekeurd.
Geen idee hoe ik een degelijke meting kan eisen, eerste keer dat ik überhaupt staande werdt gehouden. Begint al goed zo :p
 
Geen idee hoe ik een degelijke meting kan eisen, eerste keer dat ik überhaupt staande werdt gehouden. Begint al goed zo :p
Ik zou in ieder geval bezwaar maken tegen de bekeuring; in die brief ook aangeven dat je een ‘echte’ meting eist.

Je schrijft dat je door het RDW gemeten bent, niet tijdens een controle door de politie?
 
Ik zou in ieder geval bezwaar maken tegen de bekeuring; in die brief ook aangeven dat je een ‘echte’ meting eist.

Je schrijft dat je door het RDW gemeten bent, niet tijdens een controle door de politie?
Heb je wel heel toevallig net die ene politieauto met meetapparatuur te pakken
 
Als die uitlaat E-keur heeft voor deze motor, zou ik toch verwachten dat de geluidseis gewoon gehaald moet worden.

Een brief schrijven dat je bezwaar maakt en vragen om een degelijke meting lijkt me een kleine moeite. "Nee heb je, ja kan je krijgen..."
 
E-keur zeg niets over dat deze goed gekeurd is voor jou motor, probleem is dat ze dan voor elke model en merk een keuring moeten doen en dat kost veel geld .
Dus als de demper op één model goed gekeurd is word deze met een andere bochten set pas gemaakt op een groot aantal modellen die minofmeer gelijk zijn aan de goedgekeurde motor maar dat kan betekenen dat die net iets teveel geluid kan maken, zo als in jou geval .
Als je dat wil voorkomen is een originele uitlaat de engste weg

Ps na correctie 2 DBA teveel is bijna een verdubbeling van het geluid dat je mag maken verkijk je daar niet op
 
Laatst bewerkt:
E-keur zeg niets over dat deze goed gekeurd is voor jou motor, probleem is dat ze dan voor elke model en merk een keuring moeten doen en dat kost veel geld .
Dus als de demper op één model goed gekeurd is word deze met een andere bochten set pas gemaakt op een groot aantal modellen die minofmeer gelijk zijn aan de goedgekeurde motor maar dat kan betekenen dat die net iets teveel geluid kan maken, zo als in jou geval .
Als je dat wil voorkomen is een originele uitlaat de engste weg
nee hoor , je koopt een uitlaat speciaal voor JOUW motor, met de daarbij behorende typegoedkeuring, die is daar ook op getest..
De meting langs de weg heeft niet voor niets een marge van 5 db, dat is geen goede meting, maar een indicatie..
Een echte db meting moet aan allerlei eisen voldoen, incl een dynamische meting, met speciaal opgestelde apparatuur met reflectiepanelen etc..
Dat kunnen ze volgens mij alleen op lelystad airport
 
Terug
Bovenaan Onderaan